eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸نامه 29 در يک نگاه👇 🔰 ماجراى فتنه به طور فشرده چنين بود که بعضى از اطرافيان معاويه بعد از اشغال مصر به دست عمرو بن عاص و کشته شدن محمد بن ابى بکر به او گفتند: فردى را به بصره بفرست تا آنجا را نيز از تحت حکومت على(عليه السلام) خارج سازد. معاويه اين پيشنهاد را پذيرفت و  با عمرو عاص مشورت کرد او نيز روى موافق نشان داد. 🔰و يکى از فرماندهان لشکر خود، به نام ابن حضرمى را روانه بصره کرد و اين در حالى بود که عبدالله بن عباس والى بصره براى تسليت به امير مؤمنان(عليه السلام)  در مورد شهادت محمد بن ابى بکر به کوفه رفته بود و زياد بن ابيه را به جاى خود گماشته بود. 🔰معاويه به ابن حضرمى دستور داده بود که از احساسات خون خواهى عثمان و کينه اى که گروهى از جنگ جمل در دل داشتند بهره گيرى کند و از قبايل مختلف بصره  براى اين هدف استفاده نمايد. 🔰عبدالله بن عباس به سرعت به بصره برگشت و جريان فتنه را براى امام(عليه السلام)گزارش داد. امام(عليه  السلام) يکى از مردان خود را به نام اعيَن که در بصره نفوذ داشت مأمور کرد تا به بصره برود و مردم را از اطراف ابن حضرمى پراکنده سازد. اعين تا حد زيادى در کار خود موفق شد; ولى به دست گروهى از خوارج به شهادت رسيد. خبر شهادت او به امام(عليه السلام) واصل گشت و امام(عليه السلام) فرد نافذ الکلمه ديگرى را به نام جارية بن قدامه همراه نامه مورد بحث که در واقع تهديدى است براى شورشيان و متمردان بصره، به سوى بصره گسيل داشت و دستور داد نامه را براى عموم مردم بخواند. آنچه در نهج البلاغه آمده تنها بخشى از اين نامه است. 🔰مخالفان امام(عليه السلام) پس از يک درگيرى شديد شکست خوردند و ابن حضرمى در خانه اى پناهنده شد. جاريه دستور داد خانه را آتش زدند تا آنان بیرون بیایند. ابن حضرمى و هفتاد نفر از طرفدارانش هلاک شدند و فتنه خاموش شد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 .
🌸خاموش کردن آتش فتنه ✍وَقَدْ کَانَ مِنِ انْتِشَارِ حَبْلِکُمْ وَشِقَاقِکُمْ مَا  لَمْ تَغْبَوْا عَنْهُ، فَعَفَوْتُ عَنْ مُجْرِمِکُمْ، وَرَفَعْتُ السَّيْفَ عَنْ  مُدْبِرِکُمْ، وَقَبِلْتُ مِنْ مُقْبِلِکُمْ. فَإِنْ خَطَتْ بِکُمُ الاُْمُورُ الْمُرْدِيَةُ، وَسَفَهُ الآرَاءِ الْجَائِرَةِ، إِلَى مُنَابَذَتِي وَخِلاَفِي، فَهَا أَنَا ذَا قَدْ قَرَّبْتُ جِيَادِي، وَرَحَلْتُ رِکَابِي. وَلَئِنْ أَلْجَأْتُمُونِي إِلَى الْمَسِيرِ إِلَيْکُمْ لاَُوقِعَنَّ بِکُمْ وَقْعَةً لاَ يَکُونُ يَوْمُ الْجَمَلِ إِلَيْهَا إِلاَّ کَلَعْقَةِ لاَعِق; مَعَ أَنِّي عَارِفٌ لِذِي الطَّاعَةِ مِنْکُمْ فَضْلَهُ، وَلِذِي النَّصِيحَةِ حَقَّهُ، غَيْرُ مُتَجَاوِز مُتَّهَماً إِلَى بَرِيّ، وَلاَ نَاکِثاً إِلَى وَفِيّ. ✍به يقين پراکندگى شما (از اطراف من) و دشمنى و پيمان شکنى شما (در آستانه جنگ  جمل) چيزى نبود که شما از آن آگاه نباشيد; ولى من مجرمان شما را عفو کردم و شمشير را از فراريان برداشتم (و تعقیبی در کار نبوده) و کسانى را که به جانب من آمدند پذيرفتم (و از تقصيرشان در  گذشتم). 🔰حال اگر افکار مهلک و آراى ضعيف و منحرف از مسير حق، شما را به ستيزه جويى و مخالفت با من بکشاند 🔰 من همان مرد ديروزم. سپاه من آماده و اسب ها را زين کرده و جهاز بر شتران گذارده ام و اگر مرا مجبور به حرکت به سوى خود سازيد حمله اى به شما بياورم که جنگ جمل در برابر آن بسيار کوچک باشد. 🔰در عين حال از فضل و برترى مطيعان شما آگاهم و حق ناصحان را به خوبى مى شناسم 🔰و هرگز به جهت وجود متهمى، شخص بى گناه را کيفر نمى دهم و وفادار را به خاطر پيمان شکن مجازات نمى کنم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 .
هدیه به پیشگاه حضرت عج الله فرجه ✳️گفتار حکيمانه حضرت امیرعلیه السلام      💥حکمت شماره 2  🍁 أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَع هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است   🍁وَرَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ «و کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده)  باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»  🍁 وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه «وکسى که زبانش را بر خود امير سازد شخصيت او تحقير مى شود» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸نامه 30 در يک نگاه 👇 ❇️مرحوم سيّد رضى آغاز اين نامه را نياورده است. آغاز آن چنين است: ❇️«أمّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغنى کِتابُکَ  تَذْکُرُ فيهِ مُشاغَبَتى ...; نامه تو به من رسيد که در آن مرا متهم  ساخته اى که شر و فتنه درباره تو و يارانت برپا کرده ام...». ❇️اين تعبير نشان مى دهد که اين نامه نامه اى ابتدايى از سوى امير مؤمنان  على(عليه السلام) نيست، بلکه پاسخى است به نامه  معاويه که امام(عليه السلام) را متهم به ايجاد آشوب و  ظلم و ستم کرده و امام(عليه السلام) پاسخ کوبنده اى  به او مى دهد که ✅ برنامه من امر به معروف و نهى از منکر ✅و مبارزه با ستمکاران و  ملحدان و منافقان است ✅و بر اساس دستور پروردگار در قرآن مجيد، اين امور را انجام  مى دهم. ❇️امام(عليه السلام) بعد از آنکه دامن خود را از اين  تهمت هاى ناروا پاک مى شمرد، به نصيحت کردن معاويه مى پردازد که ❇️ اين بخش از نامه را سيّد رضى در اينجا نقل کرده است. 💠امام(عليه السلام) به او مى فرمايد: راه حق را  بشناس که نشانه هايش روشن است و عذرى در نشناختن آن ندارى. 💠هرگز از مسير حق منحرف نشو که در بيابان زندگى سرگردان مى شوى و خدا نعمتش را از تو بر مى گيرد و نقمت و مجازاتش را بر تو نازل مى کند.  💠مراقب خويشتن باش باز هم مراقب خويشتن باش; مبادا  نفس سرکش، تو را به زيان و خسران و کفر و ترک ايمان بکشاند.   http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 .
🌸ای معاویه از خدا بترس ✍فَاتَّقِ اللهَ فِيمَا لَدَيْکَ، وَانْظُرْ فِي حَقِّهِ  عَلَيْکَ، وَارْجِعْ إِلَى مَعْرِفَةِ مَا لاَ تُعْذَرُ بِجَهَالَتِهِ، فَإِنَّ  لِلطَّاعَةِ أَعْلاَماً وَاضِحَةً، وَسُبُلاً نَيِّرَةً، وَمَحَجَّةً نَهْجَةً،  وَغَايَةً مُطَّلَبَةً، يَرِدُهَا الاَْکْيَاسُ، وَيُخَالِفُهَا الاَْنْکَاسُ; مَنْ  نَکَبَ عَنْهَا جَارَ عَنِ الْحَقِّ، خَبَطَ فِي التِّيهِ، وَغَيَّرَ اللهُ  نِعْمَتَهُ، وَأَحَلَّ بِهِ نِقْمَتَهُ. ✍از خدا در مورد آنچه در اختيار دارى بترس ♻️و در حقى که خداوند بر تو دارد نظر کن  ♻️و به معرفت و شناسايى چيزى که در ندانستن آن معذور نيستى باز گرد،  ✍زيرا اطاعتِ  (اوامر و نواهى الهى) نشانه هاى واضح، راه هاى نورانى، جاده هاى روشن و آشکار و مستقيم، و سرانجامى خواستنى دارد که هوشمندان به آن مى رسند ✍و فرومايگان و نابخردان از آن منحرف مى شوند. ✍هر کس از آن روى بر تابد از حق منحرف شده و در بيابان بدبختى  و گمراهى سرگردان خواهد شد; ✍و خداوند نعمتش را از او مى گيرد و بلا و مجازاتش را بر او مى فرستد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 .
💥مراقب خودت باش ✍فَنَفْسَکَ نَفْسَکَ، فَقَدْ بَيَّنَ اللهُ  لَکَ سَبِيلَکَ، وَحَيْثُ تَنَاهَتْ بِکَ أُمُورُکَ، فَقَدْ أَجْرَيْتَ إِلَى  غَايَةِ خُسْر، وَمَحَلَّةِ کُفْر، فَإِنَّ نَفْسَکَ قَدْ أَوْلَجَتْکَ شَرّاً،  وَأَقْحَمَتْکَ غَيّاً، وَأَوْرَدَتْکَ الْمَهَالِکَ، وَأَوْعَرَتْ عَلَيْکَ  الْمَسَالِکَ. ✍زنهار زنهار مراقب خويشتن باش که خداوند سرنوشت نهايى تو را از اين راه که  مى روى روشن ساخته 🔰و آنچه را که امور زندگانى تو به آن منتهى مى شود بيان کرده  (سرنوشتى شوم و عاقبتى مذموم دارى) 🔰چرا که تو به سوى عاقبتى زيانبار و منزلگاه کفر پيش مى روى، 🔰زيرا هواى نفست تو را به درون شر وارد ساخته و در پرتگاه گمراهى انداخته و در مهلکه ها داخل نموده و راه هاى نجات را بر تو دشوار ساخته است.  http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 با_ما_نهج_البلاغه_را_ختم_کنید.
❣ به سرم رحمت بی واسعه یعنی بهترین حادثه و واقعه یعنی مهدی♥️ اخم چشمش علی وخنده‌ به لبش جمع این جاذبه و دافعه یعنی مهدی😍 🌸🍃 ‌--------------------------
نامه 31 لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِي(عليهما السلام)، کَتَبَها إلَيْهِ  «بِحاضِرَيْنِ» عِنْدَ انْصِرافِهِ مِنْ صِفين
🌸نامه31 در يک نگاه 🔰اين وصيّت نامه که بعد از نامه مالک اشتر طولانى ترين نامه هاى امام(عليه السلام) در نهج البلاغه است، يک دوره کامل درس اخلاق، تهذيب نفس، خودسازى، تربيت نفوس و سير و سلوک الى الله است و در حقيقت از سى بخش تشکيل مى شود. ✅در بخش اوّل، خود و فرزندش را به عنوان نويسنده نامه و مخاطب آن با عباراتى بسيار پرمعنا که با روح مجموع نامه  هماهنگ است معرفى مى کند. ✅در بخش دوم، نامه را به عنوان وصيّت پدرى دلسوز و پر محبّت براى فرزندى که شديدا مورد علاقه پدر است مى نگارد. ✅در بخش سوم تا بخش دهم، وصيّت به تقوا، بررسى تاريخ پيشينيان، توصيه به احتياط در همه امور و تفقه در دين و شکيبايى در برابر مشکلات و توکل بر خداوند و سپردن  کارها به دست او و توجّه به اين حقيقت که قلب و روح جوان آماده پذيرش هر گونه تعليماتى است و تأکيد بر اين معنا که پدرت تجربيات عمر خود را بدون زحمت در اختيار تو مى گذارد و سپس توصيه به آشنايى هر چه بيشتر به کتاب خدا و حلال و حرام الهى و  سرانجام به اقتدا کردن به سنّت صالحات پيشين و لزوم پرهيز از شبهات، توصيه  مى کند. 🔰در بخش يازدهم تا بيستم از فزونى مجهولات انسان در برابر معلومات و  هشدار نسبت به هرگونه انحراف از حق و تأکيد بر پيروى از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) و اينکه هيچ کس بدون تأسى بر او به جايى نمى رسد سپس تأکيد بر مسأله توحيد و شرح بخشى از صفات خداوند و آن گاه ترسيم  ناپايدارى دنيا با ذکر مثالی زيبا سخن مى گويد. 🔰سپس به فرزند دلبندش مى آموزد که خود را ميزان داورى براى ديگران قرار دهد; آنچه را براى خود مى پسندد براى آنها بپسندد و آنچه براى خود نمى پسندد براى ديگران نپسندد. آن گاه از آفات اخلاقى مهمى; مانند خودبينى سخن مى گويد و خدمت به خلق را به عنوان زاد و توشه اى مهم براى آخرت مى شمرد و نسبت به راه پر پيچ و خمى که در مسير آخرت است هشدار مى دهد. 🔰از اهمّيّت دعا و اينکه کليد همه خيرات و برکات است به طور مشروح سخن مى گويد و هدف آفرينش انسان را که همان زندگى جاويدان آخرت است براى فرزندش روشن مى سازد. 🔰در بخش بيست و يکم تا سى ام ياد مرگ را وسيله بيدارى مى شمرد و از پيمودن راه دنيا پرستان برحذر مى دارد، از گذر سريع و ناخواسته عمر سخن مى گويد و راه هاى تهذيب نفس و پرهيز از آرزوهاى دور و دراز را نشان مى دهد و در ضمن، يک سلسه مسائل مهم اخلاقى را بر مى شمرد و بر آن تأکيد مىورزد. 🔰از طرز معاشرت با برادران دينى سخن مى گويد و بر حفظ حقوق مردم و  نيکى به برادران مسلمان تأکيد مى کند. 🔰 سپس اندرزهاى مهمى در زمينه حريص نبودن براى به دست آوردن روزى، بحث مى کند. پس از آن، مسائل مهمی مربوط به حفظ حرمت زنان و رفتار صحيح با آنها را يادآور مى شود.  از مسائل مربوط به مديريت زندگى و  تقسيم کار در ميان افراد سخن مى گويد و 🔰سرانجام با توصيه به سپردن خويشتن به خدا و درخواست خير دنيا و آخرت از او، نامه را پايان مى دهد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 با ما_نهج_البلاغه_را_ختم_کنید.