eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه 31 لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِي(عليهما السلام)، کَتَبَها إلَيْهِ  «بِحاضِرَيْنِ» عِنْدَ انْصِرافِهِ مِنْ صِفين
🌸نامه31 در يک نگاه 🔰اين وصيّت نامه که بعد از نامه مالک اشتر طولانى ترين نامه هاى امام(عليه السلام) در نهج البلاغه است، يک دوره کامل درس اخلاق، تهذيب نفس، خودسازى، تربيت نفوس و سير و سلوک الى الله است و در حقيقت از سى بخش تشکيل مى شود. ✅در بخش اوّل، خود و فرزندش را به عنوان نويسنده نامه و مخاطب آن با عباراتى بسيار پرمعنا که با روح مجموع نامه  هماهنگ است معرفى مى کند. ✅در بخش دوم، نامه را به عنوان وصيّت پدرى دلسوز و پر محبّت براى فرزندى که شديدا مورد علاقه پدر است مى نگارد. ✅در بخش سوم تا بخش دهم، وصيّت به تقوا، بررسى تاريخ پيشينيان، توصيه به احتياط در همه امور و تفقه در دين و شکيبايى در برابر مشکلات و توکل بر خداوند و سپردن  کارها به دست او و توجّه به اين حقيقت که قلب و روح جوان آماده پذيرش هر گونه تعليماتى است و تأکيد بر اين معنا که پدرت تجربيات عمر خود را بدون زحمت در اختيار تو مى گذارد و سپس توصيه به آشنايى هر چه بيشتر به کتاب خدا و حلال و حرام الهى و  سرانجام به اقتدا کردن به سنّت صالحات پيشين و لزوم پرهيز از شبهات، توصيه  مى کند. 🔰در بخش يازدهم تا بيستم از فزونى مجهولات انسان در برابر معلومات و  هشدار نسبت به هرگونه انحراف از حق و تأکيد بر پيروى از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) و اينکه هيچ کس بدون تأسى بر او به جايى نمى رسد سپس تأکيد بر مسأله توحيد و شرح بخشى از صفات خداوند و آن گاه ترسيم  ناپايدارى دنيا با ذکر مثالی زيبا سخن مى گويد. 🔰سپس به فرزند دلبندش مى آموزد که خود را ميزان داورى براى ديگران قرار دهد; آنچه را براى خود مى پسندد براى آنها بپسندد و آنچه براى خود نمى پسندد براى ديگران نپسندد. آن گاه از آفات اخلاقى مهمى; مانند خودبينى سخن مى گويد و خدمت به خلق را به عنوان زاد و توشه اى مهم براى آخرت مى شمرد و نسبت به راه پر پيچ و خمى که در مسير آخرت است هشدار مى دهد. 🔰از اهمّيّت دعا و اينکه کليد همه خيرات و برکات است به طور مشروح سخن مى گويد و هدف آفرينش انسان را که همان زندگى جاويدان آخرت است براى فرزندش روشن مى سازد. 🔰در بخش بيست و يکم تا سى ام ياد مرگ را وسيله بيدارى مى شمرد و از پيمودن راه دنيا پرستان برحذر مى دارد، از گذر سريع و ناخواسته عمر سخن مى گويد و راه هاى تهذيب نفس و پرهيز از آرزوهاى دور و دراز را نشان مى دهد و در ضمن، يک سلسه مسائل مهم اخلاقى را بر مى شمرد و بر آن تأکيد مىورزد. 🔰از طرز معاشرت با برادران دينى سخن مى گويد و بر حفظ حقوق مردم و  نيکى به برادران مسلمان تأکيد مى کند. 🔰 سپس اندرزهاى مهمى در زمينه حريص نبودن براى به دست آوردن روزى، بحث مى کند. پس از آن، مسائل مهمی مربوط به حفظ حرمت زنان و رفتار صحيح با آنها را يادآور مى شود.  از مسائل مربوط به مديريت زندگى و  تقسيم کار در ميان افراد سخن مى گويد و 🔰سرانجام با توصيه به سپردن خويشتن به خدا و درخواست خير دنيا و آخرت از او، نامه را پايان مى دهد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 با ما_نهج_البلاغه_را_ختم_کنید.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19d7
هدیه به پیشگاه ملکوتی حضرت عج الله فرجه ✳️گفتار حکيمانه حضرت امیرعلیه السلام      💥حکمت شماره 3    "الْبُخْلُ عَارٌ، وَالْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ " ننگ است و مايه نقصان 💥"وَالْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ  عَنْ  حُجَّتِهِ، وَالْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ." شخص زيرک را از بيان دليلش گنگ مى سازد و آن کس که فقير و تنگدست است حتى در شهر خود غريب است» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸شرح حکمت 3 🅾 نقطه ضعف ☘بخل آن است که انسان حاضر نباشد چيزى از مواهب خداداد را در اختيار ديگران  بگذارد،  هرچند امکانات او بسيار بيش از نيازهایش باشد و نقطه مقابل آن و کرم است که  گاه سبب مى شود انسان حتى وسائل مورد نياز خود را به ديگران ببخشد و خود به کمترين مواهب حيات قناعت کند.  💢عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسى پوشيده نيست، زيرا اولاً  بخل سبب نفرت مردم از بخيل و سبب سنگدلى و قساوت می شود، زيرا ناله مستمند را می شنود اما کاری نمی کند 💢 ثالثا افراد بخيل به  سبب دلبستگى فوق العاده غير منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعى بسيار ضعيف و ناتوانند لذا برای مشورت مناسب نیستند. و این ننگ و عار دیگری است 💢افراد هرگز نمى توانند از قابليت ها، شايستگى ها و استعدادهاى خود استفاده  کنند و نتيجه آن عقب ماندگى در زندگى است. 💢هرگز هيچ  آدم ترسويى به مقامى نرسيده; نه کشف مهمى کرده نه پيروزى چشمگيرى به دست آورده و نه به قله هاى کمال رسيده است. 💢از اين رو در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: هيچ يک از کسانى که داراى بخل و حسد و جبن باشند  به حقیقت ايمان نمى رسند و مؤمن ترسو و بخيل و حريص نخواهد بود». والسلام
《و لا يأثمُ فِيمَن يُحِبُّ...!》 و بخاطر آنکه دوستش دارد مرتکب گناه نمی شود...❤️ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸از پدری مهربان 💥مِنَ الْوَالِدِ الْفَانِ، الْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ، الْمُدْبِرِ  الْعُمُرِ، الْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا، السَّاکِنِ مَسَاکِنَ الْمَوْتَى،  وَالظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً; إِلَى الْمَوْلُودِ الْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِکُ،  السَّالِکِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَکَ، غَرَضِ الاَْسْقَامِ، وَرَهِينَةِ  الاَْيَّامِ، وَرَمِيَّةِ الْمَصَائِبِ، وَعَبْدِ الدُّنْيَا، وَتَاجِرِ  الْغُرُورِ، وَغَرِيمِ الْمَنَايَا، وَأَسِيرِ الْمَوْتِ، وَحَلِيفِ الْهُمُومِ،  وَقَرِينِ الاَْحْزَانِ، وَنُصُبِ الاْفَاتِ، وَصَرِيعِ الشَّهَوَاتِ، وَخَلِيفَةِ  الاَْمْوَاتِ. ✍اين نامه از سوى پدرى (دلسوز و مهربان) است که عمرش رو به پايان است، 💥او به سخت گيرى زمان معترف و آفتاب زندگيش رو به غروب 💥(و خواه ناخواه) تسليم گذشت دنيا (و  مشکلات آن) است، 💥 همان کسى که در منزلگاه پيشينيان که از دنيا چشم پوشيده اند سکنى گزيده و فردا از آن کوچ خواهد کرد. 🌼اين نامه به فرزندى است آرزومند، آرزومند چيزهايى که هرگز دست يافتنى نيست 🌼و در راهى گام نهاده است که ديگران در آن گام  نهادند و هلاک شدند (و چشم از جهان فرو بستند) 🌼کسى که هدف بيمارى ها و گروگان  روزگار، 🌼در تيررس مصائب، بنده دنيا، بازرگان غرور، بدهکار و اسير مرگ، 🌼هم پيمان اندوه ها، قرين غم ها، آماج آفات و بلاها، 🌼مغلوب شهوات و جانشين مردگان است.  http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دل من تنگ همین یک لبخند و تو در خنده مستانه خود میگذری! نوش جانت اما...گاه گاهی... بــه دل خستــه مــا هــم نظـــری..! با انتخاب درست
🍃🍃🍃🍃 تهمت قسمت اول (۱): تعریف تهمت ((تهمت )) از ریشه ((وهم ))، به معناى اظهار گمان بدى است که به دل انسان راه یافته است . هر رفتارى از مجموعه رفتارهاى انسان که در جامعه پدیدار مى شود، به دو گونه قابل تفسیر و برداشت است : برداشتى((خوب و مثبت ))، و برداشتى ((بد و منفى )). در تهمت ، انسان از رفتار، گفتار یا حالت دیگرى ، برداشت ((بد و منفى ))مى کند که البته این برداشت ، گاه به خود رفتار باز مى گردد به این معنا که خود رفتار، ناپسند و ناشایست تلقى مى شود، و گاه از آن رفتار، صفات درونى و ویژگى هاى ناپسند برداشت مى شود بى آن که خود رفتار بد و ناپسند باشد که در این صورت ، رفتار، فقط به منزله آینه و نماى آن صفت درونى گرفته مى شود؛ یعنى گاه ((تهمت )) درباره زشتى ذات عمل و خود رفتار است ، و گاه عمل و رفتار پلى قرار داده مى شود تا برخى از زشتى هاى درونى به شخص نسبت داده شود. تفاوت سوءظن با تهمت هر گاه کسى از رفتار، گفتار یا حالات دیگران برداشت بدى داشته باشد، ولى این برداشت ، فقط در درونش پنهان بماند و آشکار نشود، به ((سوءظن )) (بدگمانى ) مبتلا شده است ؛ ولى اگر برداشت ناشایستش را اظهار کرد، به رفتار او((تهمت )) گفته مى شود؛ پس ‍ تفاوت ((سوءظن )) و ((تهمت )) در آشکار کردن گمانى است که از رفتار دیگرى برداشت شده است. تفاوت بهتان با تهمت در ((بهتان )) انسان مى داند کسى که به او نسبت ناروا مى دهد، کار نادرستى انجام نداده است ؛ ولى از روى اغراض و خواسته هاى نفسانى ، همانند دشمنى ، کینه و حسد، صفت یا رفتار ناشایستى را به او نسبت مى دهد؛ اما در تهمت ، انسان برداشت خویش از رفتار دیگرى را مدنظر قرار مى دهد و او را متهم مى سازد؛ در حالى که نمى داند این رفتار از او سر نزده است ؛ براى نمونه اگر انسان ، شخصى را با سلاح گرم در کنار مقتولى مشاهده کند و به او نسبت قتل بدهد؛ در حالى که مى داند قاتل نیست ، رفتارش ((بهتان )) نامیده مى شود و اگر نداند او قاتل نیست ، به رفتار او((تهمت )) گفته مى شود. سرچشمه تهمت ، ((سوءظن )) است . بدگمانى به کردار، گفتار یا حالات دیگران ممکن است موجب شود شخص چه در حضور و چه در غیاب ایشان تهمت بزند؛ پس سوءظن مى تواند به تهمت بینجامد؛ به این گونه که در سوءظن ، برداشت انسان از عمل ، سخن یا حالت دیگرى ، برداشتى بد در درون خود او است و ممکن است به سبب عواملى از درون انسان به بیرون تراوش کند؛ یعنى به دیگران اظهار شود که در این صورت به تهمت تبدیل مى شود. اخلاق الاهی جلد چهارم ، آفات زبان//استاد آیت الله مجتبى تهرانى 🔵 دارد...... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹 درس اخلاق🌹
[رأی می دهم به بچه های رنج به بچه های کربلای چار و پنج] @hojre_name