eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
349 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻چرا بعضی‌ها با وجود خوبی‌هایی که داشتند، یک‌دفعه‌ای دشمن پیامبر شدند؟ 🔻همین دلایل در آستانۀ ظهور هم تکرار می‌شود 🔴 و - جلسه دهم ➖دربارۀ برخی از خوبی‌های مردم مکه در جاهلیت، بحث کردیم. اما چرا آنها با وجود خوبی‌هایی که داشتند به پیامبر(ص) ایمان نیاوردند بلکه با ایشان دشمن شدند؟ به چند دلیل: ۱. کسی که از دین و خوبی‌هایش برای خود دکّان باز کرده، وقتی ببیند با آمدن یک پیامبر، کاسبی‌اش دارد کساد می‌شود، این خوبی‌ها را کنار می‌گذارد و چنان بد می‌شود که تعجب می‌کنید! ۲. بعضی‌ها یک خوبی‌هایی دارند ولی از یک‌جایی به بعد می‌بُرند و می‌گویند «اگر بخواهی خوبی‌هایم را بیشتر کنی، دیگر حالم به‌هم می‌خورد!» لذا مخالفت می‌کنند. ۳. بعضی‌ها فقط اهل خوب‌بودنِ تکی هستند و به دورِهمی خوبان علاقه ندارند و نمی‌توانند «ولایت عرضی» یا «نظام اخوت» را تحمل کنند. اینها اگر در یک جمع قرار بگیرند، یک‌دفعه‌ای بد می‌شوند. ۴. بعضی‌ها حاضرند احکام ثابت دین را اجرا کنند اما دستورات سیّال دین را که مأمور ابلاغش پیامبر است، نمی‌پذیرند. اینها نمی‌خواهند پیامبر «صاحب‌اختیار» آنها باشد یعنی «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» را نمی‌پذیرند. ➖ همین دلایل، قبل از آمدن امام‌زمان(ع) و بعد از ظهور ایشان هم تکرار می‌شود. 👈🏻صوت و متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6772 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۴۸.mp3
11.74M
۴۸ 🥇 مسیرِ تکاملِ انسانی ؛ دقیقاً مثل مسیرِ تحصیلی ماست! تا شما از یک پایه، نمره قبولی نگیرید، صعود به پایه‌ی بالاتر ممکن نیست! ➖نمره‌ی قبولی در هر مرتبه از تکاملِ انسانی، چگونه کسب می‌شود ؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
چه بهتراست ببخشم به لطف و احسانم چگونه جسم ضعیف تو را بسوزانم هزار باز شدم از دست تو خشمگین اما تو کیستی که از تو انتقام بستانم ز سالها گنهت بگذرم به یک العفو ببخشمت که ثابت کنم که رحمانم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 (شرح نهج البلاغه) آیت الله امام خامنه ای 0⃣2⃣ (قسمت بیستم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷) 💠 ۱. پنهان شدن حقیقت 🔻حالا پیش بینی آینده را می کند ؛ که از این پیش بینی وظیفهٔ ما مردم هم در روزگار جهالت ، در روزگار بدبختی ، در روزگار دوری از رفاه و سعادت خوشبختی معلوم می شود . 🔻 وَ إِنَّهُ سَیَأْتِی عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدی زَمَانٌ ؛ به یقین و بی گمان خواهد آمد، پس از من برای شما امّت اسلام روزگاری . 🔻لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ ؛ که در این روزگار چیزی از حق و حقیقت پوشیده تر نیست. این زمان کی است ؟ آدم جاهل خواهد گفت این زمان ، زمان معاویه است ؛ از او می پرسند که آیا زمان مروان حکم نیست ، مجبور است بگوید چرا، آن موقع هم هست... ؛ خب انسان باید بگوید ای نادان ! سخنی که در طول زمان ، به تجربهٔ تاریخ ، مثل آب روان جاری بوده ، چه اجباری دارد بگویی مقصود ، زمان معاوية بن ابی سفیان است ؟ چرا کلام نامحدود علی را محدود می کنی ؟ چرا عقل کوچک و دید کوتاه خود را بر سخن وسيع الآفاق اميرالمؤمنين تحمیل می کنی ؟ بگذار ما آن چنانکه علی سخن می گوید ، همان جور بفهمیم . زمانی خواهد آمد و این زمان استمرار دارد ؛ مال یک دوران خاصی نیست ، تا روزگار حکومت مطلقهٔ حق در سراسر عالم - که بدون تردید آن روزگار خواهد رسید - این مطلب در پاره پارهٔ زمان ها وجود دارد . 🔻لَیْسَ فِیهِ شَیْءٌ أَخْفَی مِنَ الْحَقِّ  ؛ روزگاری است که از حقیقت ، چیزی پوشیده تر و مستورتر و پنهانی تر نیست . 🔻وَلاَ أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ ؛ و از باطل ، چیزی آشکارتر ، دم دست تر ، جلو چشم تر و بزرگ تر دیده نمی شود . تشیّع داخل خانه ها است ، تشیّع داخل بیغوله ها است . از امام صادق می پرسد این شیعیانی را که شما تصویر کردید ، کجا پیدا کنم ؟ می فرماید :علی رُءُوسُ اَلْجِبَالِ وَ بُطُونُ اَلْأَوْدِيَةِ ؛ در دل صحراها پیدایشان کن ، بر سر کوه ها دنبالشان بگرد . داخل شهرها و داخل خیابانها نامسلمان ها در جریانند ؛ حق ، آن گوشه ها است. این باطل است که با همهٔ عظمت و با همهٔ قدرت جلوهٔ حق را محدود می کند و نمی گذارد که خودش را نشان بدهد ؛ اگر فرصتی به وجود بیاید و حق جلوه ای بکند ، باطل مثل لکهٔ ابرسیاهی سر می رسد و خورشید حقیقت را مستور و پوشیده می کند . ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔻حسادت به انبیا اکثراً توسط سیاسیون و کسانی بوده که قدرت اجتماعی داشتند 🔻اکثر شبهات دینی را سیاسیون و قدرت‌طلب‌ها در ذهن مردم می‌اندازند 🔴 و - جلسه یازدهم ➖حسادت عامل مهمی در مخالفت با انبیا بوده است، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: دشمنی قابیل با هابیل و دشمنی با نوح تا پیامبر اسلام، ناشی از حسادت بود. ‏(الغارات/ج1/ص117) ➖این حسادت به انبیا که مایۀ دشمنی و مخالفت با آنها شده، بر اساس تحلیل قرآنی، اکثراً توسط سیاسیون جامعه انجام می‌شد، یعنی کسانی که قدرت و پایگاه اجتماعی دارند. ➖اینها چرا با انبیا مخالفت می‌کنند؟ چون نمی‌خواهند قدرت و پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهند، کمااینکه قریش مکّه می‌خواستند موقعیت اجتماعی یا نفوذشان در قبائل را از دست ندهند لذا با پیامبر(ص) مخالفت کردند. ➖افراد عادی که قدرتی ندارند، اگر به پیامبر حسادت کنند، اهمیت و اثر چندانی ندارد و جنگی هم راه نمی‌ندازد، اما حسادت وقتی در منازعات و معادلات قدرت بیاید، آن‌وقت اثر اجتماعی دارد. ➖در خیلی از آیات قرآن، مخالفین انبیا به‌عنوان «ملأ» یا همان اشراف و بزرگان قوم معرفی شدند. مثلاً دربارۀ حضرت صالح می‌فرماید: ملأ قوم به مستضعفین گفتند شما واقعاً می‌دانید که صالح از سوى خدا فرستاده شده‏؟ (اعراف/75) ➖در واقع آنها می‌خواستند مردم را به شک بیندازند. این شبهۀ کلامی نبود، شبهه‌ای بود که سیاسیون در ذهن مردم می‌انداختند. بسیاری از شبهات دینی را سیاسیون و قدرت‌طلب‌ها می‌اندازند و الّا ذهن آدم سالم هیچ‌وقت طرف آن شبهه نمی‌رود. 👈🏻صوت و متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6774 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
۱٠ 📌 شروط ورود به میهمانی " رمضان "
_ روز دوازدهم خدای من... در اين روز مرا - به زيور ستر و عفت نفس بياراى - و به جامه قناعت و كفاف بپوشان   - و به كار عدل و انصاف بدار - و از هر چه ترسانم مرا ايمن ساز به نگهبانى خود "اى نگهدار و عصمت بخشِ خداترسان عالم"💫 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید سید محمد سعید جعفری تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘وصف آفرینش 💢لَمْ یَخْلُقِ الاَْشْیَاءَ مِنْ أُصُول أَزَلِیَّة، وَ لاَ مِنْ أَوَائِلَ أَبَدِیَّة، بَلْ خَلَقَ مَا خَلَقَ فَأَقَامَ حَدَّهُ، وَ صَوَّرَ مَا صَوَّرَ فَأَحْسَنَ صُورَتَهُ. لَیْسَ لِشَیْء مِنْهُ امْتِنَاعٌ، وَ لاَ لَهُ بِطَاعَةِ شَیْء انْتِفَاعٌ. عِلْمُهُ بِالأَمْوَاتِ الْمَاضِینَ کَعِلْمِهِ بِالاَْحْیَاءِ الْبَاقِینَ، وَ عِلْمُهُ بِمَا فِی السَمَاوَاتِ الْعُلَى کَعِلْمِهِ بِمَا فِی الاَْرَضِینَ السُّفْلَى. 💢خداوند، اشيا را از اصول و موادى که ازلى و ابدى باشند نيافريد، بلکه آن چه را آفريد (همه بى سابقه بود و) براى هر يک حدّى قرار داد و به آن چه صورت بخشيد، صورت زيبايى داد. (یعنى آفرینش اشیا مسبوق به هیچ سابقه اى نبود.) 💢هيچ چيز در برابر قدرتش ياراى مقاومت ندارد و از اطاعت کسى يا چيزى نفعى عايد او نمى شود، علم او به مردگان پيشين همچون علمش به زندگان باقى است و دانش او به آن چه در آسمان هاى بالاست همچون دانش او به آن چه در طبقات پايين زمين است، مى باشد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و بسط 🌿عالم به کون و مکان ♻️آن چه را امام(علیه السلام) در این سخنان شیوا و پر معنا بیان فرموده، برگرفته از آیات قرآن است. ♻️ مى فرماید: «(وَمَا یَعْزُبُ عَنْ رَّبِّکَ مِنْ مِّثْقَالِ ذَرَّة فِى الاَْرْضِ وَلاَ فِى السَّمَاءِ وَلاَ أَصْغَرَ مِنْ ذَلِکَ وَلاَ أَکْبَرَ إِلاَّ فِی کِتَاب مُّبِین); از پروردگار تو پنهان نمى ماند حتى به اندازه سنگینى ذره اى و نه کوچک تر و نه بزرگ تر از آن; نیست مگر این که (همه آن ها) در کتاب آشکار (و لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است». ♻️ در جاى دیگر مى فرماید: «(وَمَا کَانَ اللهُ لِیُعْجِزَهُ مِنْ شَىْء فِى السَّماوَاتِ وَلاَ فِى الاَْرْضِ إِنَّهُ کَانَ عَلِیماً قَدِیراً); نه چیزى در آسمان ها و نه چیزى در زمین از حوزه قدرت او بیرون نخواهد رفت. او دانا و تواناست». و در سوره حجر مى فرماید: «(وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِینَ مِنْکُمْ وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِینَ); ما هم پیشینیان شما را دانستیم و هم متأخران را». ♻️کوتاه سخن این که معرفت پروردگار، بدون شناخت علم و قدرت نامتناهى و هستى ازلى و ابدى و بى پایان او حاصل نمى شود. ♻️ اعتقاد به علم و قدرت و ازلیّت و ابدی بودن خداوند، تنها جنبه ذهنى و فکرى ندارد; بلکه بازتاب وسیع و گسترده اى در اعمال ما به جاى مى گذارد; 👈زیرا هنگامى که من یقین داشته باشم او همه جا با من است قبل از من بوده و بعد ازمن خواهد بود و برون و درون حتى جزئیات انگیزه ها و نیّاتِ ما براى او آشکار است، این عقیده مرا تربیت مى کند و به مراقبت وسیع و گسترده از خویشتن وا مى دارد و به نقادى از خود و اعمال خویش دعوت مى کند; از سوى دیگر هرگونه یأس و نومیدى را در برابر هجوم مشکلات از من دور مى سازد و به آینده امیدوار مى کند و به این ترتیب، اعتقاد به خدا با اوصافى که ذکر شد تنها سرمایه روز جزاى ما نیست; بلکه دنیاى ما را مى سازد و پاکى و تقوا و آرامش و امنیّت ما را در این جهان نیز تأمین مى کند http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7