✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت10
🔴 قسمت ششم
🔻 اما سرفصل دوم در بحث معاشرت با مردم، نبایدهاست. یعنی خصلتها و رفتارهای بدی که اگر از ما سر بزند مردم از ما دور می شوند. برعکس آنچه که در حکمت ۱۰ خواندیم که: «خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُم» با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما بگریند و اگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما بیایند.
🔹 نبایدهای معاشرت با مردم:
1⃣ عُجب و خودپسندی :
🔻 اولین نبایدِ معاشرتها، عجب و خودپسندی است. در حکمت ۶ میخوانیم: «منْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ»؛ " دشمنانِ انسان از خود راضی فراوانند" و در حکمت ۳۸ میفرمایند: «أوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ»؛ "وحشتناک ترین وحشت، عجب و خود پسندی است". در حکمت ۱۱۳ میفرمایند:«َ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ» وحشتناک ترین تنهایی از عجب و خودپسندی نیست. در حکمت ۱۶۷ میخوانیم:«الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ» عُجب به خود(خودپسندی)، مانع رشد و ازیاد نعمت است. در حکمت ۲۱۲ میفرمایند: «عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ»؛ "اگر انسان نسبت به خودش عجب و خودپسندی داشته باشد، یکی از حسودان عقل خودش است." دلیل اینکه انسان نباید عجب و فخر داشته باشد، در حکمت ۴۵۴ به خوبی بیان شده است. حضرت می فرمایند:«مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ وَ لَا يَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لَا يَدْفَعُ حَتْفَهُ» آدمیزاد را چه به فخر؟ در حالیکه اولش نطفه ای بیش نبوده، آخرش هم جیفه و مرداری بیش نیست، نه به تنهایی قدرت دارد رزق خودش را تامین کند و نه خطری را از خودش دفع بکند.
2⃣ حسادت:
🔻دومین مسأله از نبایدها ، حسادت است. حضرت علی(ع) در حکمت ۲۱۸ می فرمایند: «حَسَدُ الصَّدِيقِ مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ»؛ " یکی از آسیبهای مودّت و دوستی، حسادت نسبت به دوست است". در حکمت ۲۲۵ در ضرر در حسادت نسبت به خود حسود می فرمایند: «الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَادِ» ؛ تعجب میکنم که حسادت ورزان از سلامت جسم خودشان غافلند، یعنی دارند ضربه را به خودشان میزنند. لذا در حکمت ۲۵۶ میفرمایند:«صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ» ؛ "یکی از راههای سلامتی تن، این است که کمتر حسادت بورزد".
3⃣ خشم و تندخویی:
🔻حضرت علی(علیه السلام) در مورد تندخویی در حکمت ۲۵۵ میفرمایند:«الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ » تندخویی یک قسمی از اقسام جنون و دیوانگی است، زیرا صاحب این اخلاق یا بعد از تندخویی پشیمان میشود-خوب پس معلوم است کار عاقلانه ای نکرده است که پشیمان شده است- اگر هم پشیمان نشود پس معلوم میشود جنون و دیوانگی اش همچنان ادامه دارد. در بحث به خشم آوردن برادر مؤمن هم در حکمت ۴۸۰ خواندیم:«إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ»؛ وقتی که مؤمن برادر دینی خودش را عصبانی بکند، دیگر از او جدا شده است.
4⃣ سوء ظن:
🔻 مولا در حکمت ۲۲۰ در ادب رفاقت میفرمایند:«لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ»؛ "از عدالت به دور است که انسان بر انسان دیگری که قابل اطمینان است سوءظن داشته باشد". و در حکمت ۳۶۰ میفرماید: «لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَيْرِ مُحْتَمَلًا »؛ وقتی از زبان یک انسان خوبی حرفی خارج میشود که به نظر حرف بدی هست، تو تا میتوانی که آن را توجیه به خیر و خوبی بکنی، حق نداری سوء ظن داشته باشی.
5⃣ پرهیز از رفتارهای شک برانگیز:
🔻 در حکمت ۱۵۹ میفرماید:«مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ»؛ کسیکه خودش را در موضع تهمت قرار بدهد، اگر مردم نسبت به او سوءظن پیدا کنند حق ندارد جز خودش را سرزنش کند».
6⃣ پرهیز از عیب جویی:
🔻 در حکمت ۳۵۳ میفرماید: «اكْبَرُ الْعَيْبِ أَنْ تَعِيبَ مَا فِيكَ مِثْلُهُ »؛ بزرگترین عیب انسان این است که آن عیبی که خودت داری را در دیگران پیگیری کنی.
7⃣ سخن چینی:
🔻 در حکمت ۲۳۹ میفرماید:«مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِيَ ضَيَّعَ الْحُقُوقَ وَ مَنْ أَطَاعَ الْوَاشِيَ ضَيَّعَ الصَّدِيقَ»؛ کسی که دنبال سخن چینی باشد، حقوق برادری را ضایع کرده است.
8⃣ به زحمت انداختن دیگران:
🔻 در حکمت ۲۷۹ میخوانیم: «شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ» ؛ "بدترین برادران آن کسی است که انسان به خاطر او به زحمت و رنج بیفتد".
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسالی یکی از دوستان کانال از اذان صبح امروز، مسجدالحرام
#اللهم_ارزقنا_حج_بیتک_الحرام
https://eitaa.com/quraanalkarim
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#اعتدال_درنهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهیدان جوان امنیت
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ذاکرین
🔺وَ إِنّ لِلذِّکْرِ لَاَهْلاً أَخَذُوهُ مِنْ الدُّنْیَا بَدَلاً، فَلَم تَشْغَلْهُمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَیْعٌ عَنْهُ، یَقْطَعُونَ بِهِ أَیَّامَ الْحَیَاةِ، وَ یَهْتِفُونَ بِالزَّوَاجِرِ عَنْ مَحَارِمِ اللّهِ فِی أَسْمَاعِ الْغَافِلِینَ، وَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِهِ، وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْهُ، فَکَأَنَّمَا قَطَعُوا الدُّنْیَا إِلَى الاْخِرَةِ وَ هُمْ فِیهَا،
🔺ياد خدا اهلى دارد که آن را به جاى (زرق و برق) دنيا برگزيده اند، لذا هيچ تجارت و داد و ستدى آنها را از ياد خدا باز نداشته، با ياد خدا تمام دوران زندگى خود را سپرى مى کنند و با فريادهاى بازدارنده در گوش غافلان، آنها را به (کيفر) محرمات الهى توجّه مى دهند و به عدالت و معروف دعوت مى کنند و خود عامل به آن هستند، مردم را از منکرات باز مى دارند و خود گرد آن نمى گردند (با اينکه در دنيا هستند)
#خطبه222
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
خطبه 222را به همه دوستان هدیه میکنم🍃🌿
🏞 به بهشت قانع نباش
❛❛ عینصاد
📚 #اخبات | ص ۹۲
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 جلوه ظهور حق
▫️ حضرت امام راحل توانست هم جهاد سه گانه را پشت سر بگذارد و هم هجرت سه گانه را؛ هم از هجرت صغرا و وسطا به کبرا برود و هم از جهاد اصغر و اوسط به جهاد اکبر؛ و به جایی برسد که وقتی انسان به کنار مزار مطهرش مشرف می شود، با تمام وجود و با اطمینان خاطر بگوید:
«أشهد أنک قد أقمت الحج وآتیت الزّکوة و أمرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و جاهدت فی الله حقّ جهاده حتی أتیک الیقین».
▫️ اگر برای سایر امامزاده ها گفتند که این جملات را بگویی، (برای این امامزاده با چشم خود می بینیم و می گوییم، زیرا او سید و از سلاله انبیا و ائمه معصومین(علیهم السلام) و امامزاده ای است که در عصر او جلوه ظهور حق بر باطل یافت شد، از این رو بی هیچ تردیدی در کنار مرقد مطهّر او این جملات نورانی را که ذکر کرده اند، می خوانیم.
#امام_راحل_ره
#علامه_جوادی_آملی
📚 کتاب بنیان مرصوص امام خمینی (ره)، ص57.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۶۱.mp3
11.68M
#انسان_شناسی ۲۶۱
#حجهالاسلام_قرائتی
#استاد_شجاعی
✘ بذار دکترامو بگیرم، دیگه جدی میرم سراغ رفع مشکلات روحی ام!
✘ بذار عروسی پسرم تموم بشه، دیگه کلاً مهمونیهای بدون چهارچوب رو نمیرم!
✘ بذار بچهام بدنیا بیاد، مطمئنم اونقدر حالم خوب میشه که دیگه بداخلاقی نمیکنم!
بذار .....
تا ......
💥خطـر سقوط ... احتیاط کنید!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 نیل به مقصود
🔹
عاقل شدن عَقیل شدن عقیله شدن مقدور دیگران هم هست منتها به اندازه خودشان، آن اوجش كه مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت است مقدور خود آنهاست؛ اما مراحل میانی و ضعیف مقدور دیگران هم است. 🌿ما به همان اندازه كه از عقل برخورداریم به همان اندازه از #شیرینی_اطاعت هم لذّت می بریم. اطاعت پروردگار، نام پروردگار، یاد پروردگار برای یك عدّه شیرین است. 🔹 عبادت كردن، انجام واجبات و ترك محرّمات اینها توشه است، اینها زاد است و زاد را به اندازه راه باید فراهم كرد! برخی ها در #تحصیل_زاد می كوشند؛ عمرشان را صرف تحصیل زاد می كنند كار، كار خوبی است ولی از خوب تر می مانند. ما زادی داریم توشه ای داریم برای راه، مقصدی داریم و مقصودی داریم كه مقصود ما در آن مقصد است؛ ما باید آن مقصد را بشناسیم، مقصود را بشناسیم و راه را طی كنیم. 🔹 در قرآن كریم هم راه را به عنوان زاد و توشه برای ما مشخص كردند، هم مقصد را معرفی كردند و هم مقصود را. بسیاری از ما بر فرض كه آدم خوبی باشیم تمام تلاش و كوشش ما در تحصیل زاد است. #تحصیل_زاد_اندازه_دارد، البته اگر زاد مربوط به دنیا باشد. زاد آخرت هر چه بیشتر باشد آن ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را بیشتر میدهند آن غرف مبنیه را بیشتر می دهند، اما هرگز اینها را به مقصد نمی برد؛ اینكه در سوره مباركه «بقره» فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ یعنی توشه تهیه كنید، خب برای چه كسی و برای چه چیزی؟! توشه غیر از مقصد است! توشه غیر از مقصود است! یعنی توشه تهیه كنید كه شما را به مقصد برساند، آن #مقصد_را_با_معرفت_باید_شناخت، با علم باید شناخت. همین نماز كه برای ما توشه است، اگر آن قُرب را بشناسیم و این را برای ما حل كنند كه چطور او «أقرب إلینا من حبل الورید» است ولی ما از او دوریم ﴿ینَادَوْنَ مِن مَكَانٍ بَعِیدٍ﴾ این به #معرفت برمی گردد. آن تقوا كه زاد و توشه است برای رسیدن به مقصد است، اما شناخت مقصد دیگر با عمل نیست، این با نماز و روزه نیست، این با فهم است و فهم است و فهم است و فهم كه
چطور او به ما نزدیك است و ما از او دوریم. 🧐😢😢 #حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی #قرب_الهی #کثرت_عبادت 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/01/10 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
25-Khotbeh1- j8- b3.mp3
2.4M
#خلقت
🔷 #شرح_خطبه1
جلسه ٨- بخش سوّم
🌸 «مَعْجُوناً بِطِينَةِ الْأَلْوَانِ الْمُخْتَلِفَةِ وَ الْأَشْبَاهِ الْمُؤْتَلِفَةِ وَ الْأَضْدَادِ الْمُتَعَادِيَةِ»
بهگونهای که وجودش آمیزهای است سرشته از رنگهای گوناگون و همسانهای مأنوس و ناهمگونهای ناساز
«وَ الْأَخْلَاطِ الْمُتَبَايِنَةِ مِنَ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ وَ الْبَلَّةِ وَ الْجُمُودِ»
و مزاجهای دیگرگون از گرمی و سردی و تری و خشکی.
🔹 دكتر محمدعلى انصارى
#شرح_خطبه١
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#حکمتهای_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید امنیت مهدی زاهدلویی
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘صواب
💠إِذَاازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ.
💢هرگاه پاسخها همانند و زياد باشد، پاسخ درست پنهان گردد.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت243
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌿🌸🌿🌸🌿🌸
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘حق خداوند
🔺إِنَّ لِلّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً، فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنَها، وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ.
🔺خدا را در هر نعمتی حقی است، هر كس آن را بپردازد، فزونی يابد، و آن كس كه نپردازد و كوتاهی كند، در خطر نابودی قرار گيرد.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت244
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌿🌸🌿🌸🌿🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شب زیارتی ابا عبدالله الحسین
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🖤✨ اگر همه عالم را بگردید،
خسته از من نمی توانید پیدا کنید...
لکن خدمت به اسلام و مسلمین از همه چیز مهمتر است....👌
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجاب شهود
🔸 انسان بخواهد خدا را ببیند باید همیشه چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 حجاب شهود
🔸 انسان بخواهد خدا را ببیند باید همیشه چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ #بین_خدا_و_خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. 🔸 در حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس الهی، خود این #شخص_حاجب_است؛ تا خودش هست خدا را نمی بیند: «وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز» 🔸 وقتي که خلق خودش را می بيند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی تواند خدا را ببيند. نفس مادامی که غير خدا را می بيند که نمی تواند خدا را ببيند، تا خودش را می بيند که خدا را نمی بيند؛ «رسد آدمی به جايی که به جز خدا نبيند» می شود #عرفان_عملی. حضرت به #ابو_بصير کور مي گويد «الله» را الآن می بينی؛ اين أبی بصير نه بايد امام را ببيند نه بايد خودش را ببيند نه بايد چيز ديگر را ببيند تا «الله» را ببيند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/13 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۶۲.mp3
12.43M
#انسان_شناسی ۲۶۲
#استاد_شجاعی
#استاد_فرحزاد
من یه دونه یا دو تا ضعف اخلاقی ندارم که!
• تا میخوام روی عصبانیتم کار کنم، یه اتفاق میفته حسادتم میاد بالا!
• تا حسادتم رو کنترل میکنم، یکی میاد حالمو میگیره، نمیتونم ببخشمش!
✘ اینجوری من تا آخر عمر درگیری دارم که!
چکار کنم همه مشکلاتم یهو باهم حل بشه؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح دعای ندبه_72.mp3
10.68M
#شرح_دعای_ندبه ۷۲
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_حیدری_کاشانی
💢 اینهمه انسان، که بدونِ امام زندگی کردند، آیا همه بدبخت و شقاوتمند شدند؟
در حالیکه بسیاری از آنها در علم و حرفه خویش موفق بودند،
در خانوادههای آرام و خوشبختی زندگی کردند،
انسانهای بیآزار و بااخلاقی بودند.
💢 چطور ضرورت داشتن امام را توجیه میکنید؟
#امام_زمان علیهالسلام
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#تدبیردراقتصاد_درنهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهیدان جوان امنیت
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘بار الها
💢اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِی بِالْیَسَارِ، وَ لاَ تَبْذُلْ جَاهِیَ بِالاِْقْتَارِ، فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِی رِزْقِکَ، وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِکَ، وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِی، وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِی، وَ أَنْتَ مِنْ وَرَاءِ ذلِکَ کُلِّهِ وَلِیُّ الاِْعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ; «إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ».
💢خداوندا آبرويم را با بى نيازى و غنا محفوظ دار و شخصيتم را بر اثر فقر ضايع مکن! مبادا از کسانى درخواست روزى کنم که آنها خود، از تو روزى مى طلبند و از افراد بدکردار و پست، خواستار عطوفت و بخشش گردم و سرانجام به ستودن آن کس که به من چيزى عطا کرده، مبتلا شوم (هر چند شايسته ستايش نباشد) و به نکوهش کردن آن کس که مرا محروم داشته گرفتار گردم، هر چند در خور نکوهش نباشد، اين در حالى است که تو در ماوراى همه اينها سرپرست و صاحب اختيار بخشش و منع هستى و تو بر هر چيز توانايى.
#خطبه225
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸☘🌸☘🌸
سلام دوستان ولایی
بحث خلقت انسان را پیگیری میکردیم در شرح خطبه اول نهج البلاغه
تا رسیدیم به ماجرای ابلیس و انسان😳
👈اینک بقیه ماجرا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
26-Khotbeh1- j8- b4.mp3
3.4M
🔷 #شرح_خطبه1
جلسه ٨- بخش چهارم
🌸 «وَ اسْتَأْدَى اللَّهُ سُبْحَانَهُ الْمَلَائِكَةَ وَدِيعَتَهُ لَدَيْهِمْ وَ عَهْدَ وَصِيَّتِهِ إِلَيْهِمْ فِي الْإِذْعَانِ بِالسُّجُودِ لَهُ وَ الْخُنُوعِ لِتَكْرِمَتِهِ»
خداوند سبحان از فرشتگان خواست امانتِ سپرده نزد ایشان و پیمان سفارششده به ایشان را در گردننهادن به سجده بر آدم و فروتنی برای بزرگداشت او ادا کنند.
«فَقَالَ سُبْحَانَهُ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ»
آنگاه خداوند سبحان فرمود: بر آدم سجده کنید؛ پس همه سجده کردند مگر ابلیس.
«اعْتَرَتْهُ الْحَمِيَّةُ وَ غَلَبَتْ عَلَيْهِ الشِّقْوَةُ»
تعصب نابجا او را دربرگرفت و نگونبختی بر او چیره گشت
«وَ تَعَزَّزَ بِخِلْقَةِ النَّارِ وَ اسْتَوْهَنَ خَلْقَ الصَّلْصَالِ»
و به سبب آفرینش از آتش، خود را بزرگ انگاشت و آفریده از گِلِ سفالگون را خوار پنداشت.
«فَأَعْطَاهُ اللَّهُ النَّظِرَةَ اسْتِحْقَاقاً لِلسُّخْطَةِ وَ اسْتِتْمَاماً لِلْبَلِيَّةِ وَ إِنْجَازاً لِلْعِدَةِ»
پس خداوند او را مهلت بخشید برای سزاوار شدن به خشم الهی و به کمال رسیدنِ آزمونِ خداوندی و حتمی شدنِ وعدۀ الهی؛
«فَقَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ»
آنگاه به او فرمود: تو قطعاً از مهلت¬یافتگانی تا روز وقت معیّن.
🔹دكتر محمدعلى انصارى
#شرح_خطبه١
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7