eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح ( 6 ) 🔷 ارکان و ابعاد یقین /یقین و اولیای خدا /راههای رسیدن به یقین 🔻نکته دیگری که درباره یقین باید بیان کرد، ارکان و ابعاد یقین است. حضرت یک بار در همین حکمت ۳۱ ارکان یقین را بیان کردند و فرمودند :چهار رکن برای یقین هست: ۱- نگاه به حوادث با چشم بصیرت و تیز هوشی ۲- بیرون کشیدن حکمت وقایع ۳- عبرت گرفتن ۴- پیمودن راه صحیح پیشینیان 🔻یک بار هم در حکمت ۱۲۵ فرمودند: «التَّسْلِيمُ هُوَ الْيَقِينُ وَ الْيَقِينُ هُوَ التَّصْدِيقُ»؛ تسلیم شدن در برابر حق همان یقین است و یقین عبارت است از اینکه صدق اوامر خدا را قلب شما اعتراف بکند و بپذیرد. 🔻 نکته بعدی درباره یقین، ویژگیهای یقین انسانهای وارسته از اولیاء خدا و متقّین است. یکی در خطبه ۱۹۳ است که حضرت فرمودند:«َ إِيمَاناً فِي يَقِينٍ»؛ از علامتهای متّقین این است که ایمانشان در مقام و رتبه یقین است. در خطبه ۳۸ در مورد اولیاء خدا فرمود: « فَأَمَّا أَوْلِيَاءُ اللَّهِ فَضِيَاؤُهُمْ فِيهَا الْيَقِينُ» ؛ نوری که اولیاء را در فتنه ها نجات میدهد و مسیرشان را روشن میکند، نور یقین به اعتقاداتشان است. در خطبه ۸۷ هم درمورد مؤمنین حقیقی فرمودند: «فَهُوَ مِنَ الْيَقِينِ عَلَى مِثْلِ ضَوْءِ الشَّمْسِ» ؛ مؤمن واقعی اینگونه است که یقینش مثل روشنایی شعاع نور خور‌شید همه چیز را برای او روشن کرده است. 🔻نکته دیگری که درباره یقین باید عرض کرد، راهها و اسباب به یقین رسیدن است که متعدّد است. و دو مورد از آن را عرض می کنم: ● 1. در حکمت ۳۷۳ که نهی از منکر و جنگ با دشمن را حضرت باعث نورانیت قلب با یقین می دانند و می فرمایند: «مَنْ أَنْكَرَهُ بِالسَّيْفَِ نَوَّرَ فِي قَلْبِهِ الْيَقِينُ »؛ کسی که با شمشیر به انکار دشمن و منکر بپردازد، در قلب خودش نور یقین را روشن کرده است. ● 2. از اسباب و راه های رسیدن به یقین، خود اهل بیت (علیهم السلام) هستند، که در نهج البلاغه خیلی مفصّل به آنها پرداخته شده است ؛ مثلاً در خطبه ۲ می فرمایند اهل بیت «هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ » ؛ اهل بیت (علیهم السلام) پایه و ریشه دین و ستون یقین هستند. 🔻و نکته آخر اینکه بعضی چیزها به یقین آسیب می رسانند و آفت یقین هستند که مهمترین آنها در نهج البلاغه فتنه است. حضرت در خطبه ۱۵۱ می فرمایند: « الفِتنَة تَنْقُضُ عَقْدَ الْيَقِينِ»؛ فتنه گره محکم یقین را باز می کند. لذا در فتنه ها حضرت فرمودند اول شبهه می آید و این شبهه ها خیلی ها را از آن یقین قبلیشان مردّد می کنند. همچنان که امروز با شبهاتی که خنّاسان در جامعه ترویج می کنند، بخشی از بچّه های نازنین انقلابی که تا دیروز در یقین نسبت به انقلاب و نظام و کارآمدی اسلام و ولایت فقیه بودند متأسفانه به خاطر سستی خودشان به شک مبتلا می شوند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبح زمستانیتون به‌ خیر و سلامتی برای ظهور دعا کنید 😇
💠 طریقت تعلّم
 
🔹  تنها به این نیست كه انسان سواد خواندن و نوشتن را یاد بگیرد، بلكه اگر كسی در پایه دهم است، مبارزه با بی سوادی این است كه به پایه یازدهم برود و بالاتر؛ اگر كسی طلبه خوش استعدادی است، مبارزه با بی سوادی این است كه متجزی بشود؛ اگر كسی متجزی است، مبارزه با بی سوادی این است كه مجتهد مطلق بشود؛ اگر كسی مجتهد مطلق است، مبارزه با بی سوادی این است كه  بشود؛ 
یعنی هم  بشود و هم  بشود، تا مشكل جامعه را درك كند.

🔹 انسان تا نفس می ‌كشد باید درس بخواند؛ اگر بگوید كه تعطیل است تابستان است، این عمرفروشی است! فرمود شما حالا كه می‌خواهید درس بخوانید، مبانی سوادتان چیست، اصول سوادآموزی‌ تان چیست؟ 
وجود مبارك پیغمبر (صلوات الله و سلامه علیه و آله) فرمود سه چیز است: «العِلْمُ ثَلاَثَةٌ: كِتَابٌ نَاطِقٌ وَسُنَّةٌ مَاضِیةٌ وَلاَ أَدْرِی». اینكه فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ اَلثَّقَلَینِ ... كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی»، فرمود این دو را محكم بگیرید و هیچ وقت هم نگویید بس است! 

🔹 بفهمید كه بی ‌سوادید، همین كه فهمیدید بی ‌سوادید، می ‌آیید به سراغ اینها؛ اما همین كه باد در آستینتان افتاد و خیال كردید بس است، دیگر از كتاب و سنّت فاصله می ‌گیرید. 
آدم مادامی به این  اعتصام می ‌كند كه بفهمد كه نمی ‌فهمد و بفهمد كه خیلی راه مانده است! حالا اگر مجتهد مطلق شدی، بسیاری از علوم هست كه در آن علوم، زیر خط فقری! این قدر علم در اسلام هست!  شبهات که آمد، اگر كسی اینها را نداند، یا ناچار است تكفیر بكند یا ناچار است ساكت باشد. 

🔹 فرمود اگر كسی بخواهد به این  اعتصام كند باید بداند كه محتاج است و راه باسواد شدن هم تمسك به  است (یك)، 
تمسك به  (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است (دو) 
و فهمیدنِ اینكه انسان خیلی از چیزها را نمی ‌داند (سه): «العِلْمُ ثَلاَثَةٌ: كِتَابٌ نَاطِقٌ وَسُنَّةٌ مَاضِیةٌ وَلاَ أَدْرِی».




📚 تاریخ: 1380/06/16
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اسلام، مجموعه عقاید مستدل، اعمال با اخلاص و انضمام این دو با هم است / مردم ستون دین هستند و رضایت مردم باید تأمین شود 🔸 شرح حکمت 125 نهج البلاغه: 🔸 امیرالمومنین در تعریف اسلام در این کلام نورانی می فرماید: مجموعه ، مجموعه اعمال با اخلاص و انضمام این دو مجموعه به نام است. کسی مسلمان است که در بخش معرفت و علم و نظر، محققانه این معارف را بگذراند و در بخش اعتقاد و باور، متحققانه باور کند و در بخش عمل آنچه را محققانه فهمید و متحققانه باور کرد، با اخلاص عمل کند، اگر این مجموعه حاصل شد، این می شود اسلام. 🔸 امیرالمومنین فرمود: اسلام را چنان مى شناسانم و معرفی می کنم كه پیش از من كسى آن گونه معرّفى نكرده است، اسلام همان و تسلیم همان یقین داشتن و یقین همان اقرار درست، و اقرار درست انجام مسئولیت ها، و انجام مسئولیت ها همان عمل كردن به احكام دین است. 🔸 تمامی افراد خصوصا ما حوزویان، نباید خوشحال باشیم که چیزی را فهمیدیم، بلکه فهمیدن و علم، است، صریحاً قرآن فرمود ﴿وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ﴾ برخی با اینکه یقین دارند باز هم عالماً و عامداً بیراهه می روند... . 🔸 امیرالمومنین فرمود: در بخش تحقیق علمی، انسان باید مواظب باشد که گرفتار شبهه و شک و ظن نشود و هرچیزی را به جای یقین ننشاند. اگر می خواهد مسلمان باشد، گمان و احتمال و مانند اینها نمی تواند یقین درست کند. اسلام، در برابر حق است.... . 🔸 حضرت در نامه 53 به مالک اشتر می فرماید که «و إنّما عِمادُ الدِّینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّةُ للأعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّةِ فلیكُن صَغْوُكَ لَهُم و مَیلُكَ مَعَهُم» مردم هستند، همین مردم هستند که دین را در روز خطر حفظ می کنند، رضایت مردم باید تأمین شود، اینها را نرنجانید و خوب اداره کنید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/10/07 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان هر روز غزه" اللّهُمَّ أَیِّدهُم بالنَّصر وَ الفَلاح 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌾🌿 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘هنگام زشتيها 💢وَأُتِيَ بِجَان وَمَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ: لاَ مَرْحَباً بِوُجُوه لاَ تُرَى إِلاَّ عِنْدَ كُلِّ سَوْأَة. 💢 (جنايتكاری را حضور امام آوردند كه جمعی اوباش همراه او بودند.)و درود خدا بر او فرمود: خوش مباد، چهره هایی كه جز به هنگام زشتيها ديده نمی شوند. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘فرشتگان الهی 💢إِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَان مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ، فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّيَا بَيْنَهُ وَبَيْنَهُ،وَإِنَّ الاَْجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ. 💢با هر انسانی دو فرشته است كه او را حفظ می كنند، و چون تقدير الهی فرارسد، تنهايش می گذارند، كه همانا زمان عمر انسان، سپری نگهدارنده است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘تعیین وظایف 🔺وقد قال له طلحة والزبير: نُبايِعُكَ عَلى أَنّا شُرَكاؤُكَ في هذَا الاَْمْر:لاَ، وَلكِنَّكُمَا شَرِيكَانِ فِي الْقُوَّةِ وَالاِْسْتِعَانَةِ، وَعَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَالاَْوَدِ. 💠 (طلحه و زبير خدمت امام آمدند و گفتند با تو بيعت كرديم كه ما در حكومت شريك تو باشيم، فرمود:) نه، هرگز! بلكه شما در نيرو بخشيدن، و ياری خواستن شركت داريد، و دو ياوريد به هنگام ناتوانی و درماندگی در سختی ها. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🌿🌾🌿🌾🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتاب شرح خطبه متقین سبک زندگی جلد 9 نماز مقبول http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📖 نام کتاب: "آداب نماز مقبول، آثار نمازشب" 🔸️جامع ترین کتابی که تا به حال درباره اسرار نمـاز و نمـازشب نوشته و تالیف شده است. 🔹️پاسخگوی تمامی سوالات شما درباره نمـاز و نمـازشب... تعداد صفحات کتاب: حدود ۶۰۰صفحه قیمت کتاب: ۴۱۴تومان 📔 و هـزینه ارسال رایـگان مـی باشد.🌷
۵۰۰نفر اولی که اقدام به تهیه این کتاب می کنند، فایل pdf کتاب شب مردان خدا را بصورت رایگان هدیه می گیرند.🌟😍
📚 جهت تهیه کتاب "آداب نماز مقبول، آثار نمازشب" به آیدی زیر پیام دهید. 🆔️ @neinava_admin 🆔️ @neinava_admin
در محضر نهج البلاغه
الحمدلله جلسه سوم را پیگیر هستیم و به پایان نزدیک می شود. توکل برخدا http://eitaa.com/joinchat/11143
دوستان تذکر دادند از خطبه 3 مقداری از تفسیر مانده است. لذا دوباره به خطبه شقشقیه بر میگردیم 🌹
16-Khotbeh3. j5.b4.mp3
2.53M
🔷 ٣ جلسه ٥_ بخش چهارم 🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر: 🌸لَولَا لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا به‌یقین، ریسمان شترِ خلافت را بر گردنش می‌انداختم و پایان خلافت را با جام نخستینش سیراب می‌ساختم وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ و قطعاً درمی‌یافتید که این دنیای شما نزد من بی‌ارزش‌تر از آب عطسۀ بینیِ ماده‌بزی است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐انفاق در راه خدا ▫️وَاغْتَنِمْ مَنِ اسْتَقْرَضَکَ فِي حَالِ غِنَاکَ، لِيَجْعَلَ قَضَاءَهُ لَکَ فِي يَوْمِ عُسْرَتِکَ 🟤و همچنين) اگر کسى را پيدا کنى که در حال غنا و بى نيازيت از تو وام بگيرد و اداى آن را براى روز سختى و تنگدستى تو بگذارد، آن را غنيمنت بشمار ✍حاصل اينکه انسان عاقل و هوشيار بايد از وجود دو کس بهره گيرد: کسى که داوطلبانه و رايگان بار سنگين توشه انسان را بر دوش مى گيرد و با شادى و خوشحالى آن را به مقصد مى رساند و ديگر کسى که در هنگام بى نيازى انسان به مال، بخشى از اموال او را وام مى گيرد و در آن زمان که شديداً به آن نيازمند است بازپس مى دهد. آرى چنين است حال کسانى که در راه خدا انفاق مى کنند و تعبيرى جالب تر و زيباتر از اين پيدا نمى شود. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
27.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعای باران ،دعای نوزدهم صحیفه سجادیه،بخوانیم ،با اضطرار بخوانیم تا خداوند عنایت کند.خدا چشم های اشکبار را بی پاسخ نمی گذارد. دنبال علت نگردید. علت العلل و رافع حاجات خود خداوند است. https://eitaa.com/quraanalkarim http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
خدایا ما بندگان گنه کار تو هستيم به خاطر گناهان ما نعمتت را از آفریده هایت سلب مکن خدایا به حق خوبان درگاهت به حق فرشتگان مقرّبت به حق وحوش و حیوانات از مخلوقاتت به حق گیاهان و درختان از نعمتهای بیکرانت باران را برسر ما بباران که تو مهربانترین مهربانانی https://eitaa.com/quraanalkarim http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ ﷽ بِسْمِ اللهِ النُّورِ بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ اللهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ بِسْمِ اللهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ فى کِتابٍ مَسْطُورٍ فى رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلى نَبِی مَحْبُورٍ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَعَلَى السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ مَشْکُورٌ وَصَلَّى اللهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.
💠 صحابه انحراف
 
🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود طلحه و زبیر «کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا یَرْجُو الْأَمْرَ لَهُ وَ یَعْطِفُهُ عَلَیْهِ دُونَ صَاحِبهِ»، این اولین  است:

1️⃣ كسی كه  است و فرصت را برای خود و سمَت را برای خود می‌ خواهد و به اصطلاح  است و  است، كسی كه خود را می‌ خواهد و كسی كه كارها را برای خود می ‌خواهد، این طلحه ‌ای فكر می ‌كند این زبیری می ‌اندیشد (این یك شاخص). 

2️⃣ دو: «لَا یَمُتَّانِ إِلَی اللَّهِ بحَبْلٍ وَ لَا یَمُدَّانِ إِلَیْهِ بسَبَبٍ»؛ پیوندی هم با خدا ندارند؛ كارهای قربی انجام بدهند، تقرب الی الله داشته باشند، برای رضای خدا كار بكنند، به حبل متین الهی مستمسِك باشند، سبب و پیوند و ربط درونی با خدا داشته باشند، این هم نیست. 
هر كس این‌ چنین نبود یعنی با خدا  و راز و رمزی نداشت، طلحه ‌ای می ‌اندیشد و زبیری فكر می ‌كند. 

3️⃣  سه: «کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَامِلُ ضَبٍّ لِصَاحِبهِ»؛ نه تنها تمامیت‌ خواه و فرصت‌ طلب ‌اند و نه تنها خودخواه‌ اند، بلكه  دیگری را هم در دل دارند. هر كس كینه برادر مؤمن را در خود دارد، این طلحه ‌ای می ‌اندیشد این زبیری فكر می ‌كند (این سه). 

4️⃣  چهارم: اگر كار به دست اینها برسد، هنوز زمینه موفقیت اینها پدید نیامده است، راز و رمز درونی اینها ظاهر می‌ شود كه : «وَ عَمَّا قَلِیلٍ یُکْشَفُ قِنَاعُهُ بهِ». 

5️⃣  پنج: فرمود قسم به خدا «وَ اللَّهِ لَئِنْ أَصَابُوا الَّذی یُرِیدُونَ لَیَنْتَزعَنَّ هَذَا نَفْسَ هَذَا وَ لَیَأْتِیَنَّ هَذَا عَلَی هَذَا»؛ اگر كار بر اینها مستقر بشود، این ‌طور نیست كه به سبب اختلاف سلیقه و اختلاف نظر با یكدیگر قطع رابطه كنند؛ نه، تا  یكدیگر را نریزند رها نمی ‌كنند!




📚 خطبه های نماز جمعه
 تاریخ: 1381/04/14

http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا