eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ثُمَّ لْیَکُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَکَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَکَ وَأَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِیمَا یَکُونُ مِنْکَ مِمَّا کَرِهَ اللهُ لاَِوْلِیَائِهِ، وَاقِعاً ذَلِکَ مِنْ هَوَاکَ حَیْثُ وَقَعَ. وَالْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَالصِّدْقِ 🅾سپس (از ميان آنها) افرادى را مقدم دار که ✅در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريح اللهجه تر باشند ✅ و در مساعدت و همراهى با تو در امورى که خداوند براى اوليايش دوست نمى دارد کمتر کمک کنند; خواه موافق ميل تو باشد يا نه. ✅ و به اهل ورع و صدق و راستى بپيوند http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ، قسمت هشتم
✴️از عجب و خودپسندی بپرهیز 🅾 ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلاَّ یُطْرُوکَ وَلاَ یَبْجَحُوکَ بِبَاطِل لَمْ تَفْعَلْهُ، فَإِنَّ کَثْرَةَ الاِْطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ، وَتُدْنِی مِنَ الْعِزَّةِ. 🅾سپس آنها را طورى تربيت کن که از تو ستايش بيجا نکنند (و از تملق و چاپلوسى بپرهيزند و نيز) ✅تو را به اعمال نادرستى که انجام نداده اى تمجيد ننمايند، 👈 زيرا مدح و ستايش فراوان، عُجب و خودپسندى به بار مى آورد و انسان را به کبر و غرور نزديک مى سازد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایمانِ صاعد
 
🔹 فرمود ما جامعه انسانی مخصوصاً مسلمان را عزیز و کریم خلق کردیم. ساختار درونی او این چنین نیست که نسبت به ذلّت و عزّت یکسان باشد؛ او  است، او  است: ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾. 
فرمود این ساختار،   است، ساختار  است؛ من انسان را با دو دست قدرت و عزت خلق کردم: ﴿خَلَقْتُ بِیدَی‏﴾. 

🔹 راه‌ هایی که در قرآن و نهج البلاغه آمده، چند هدف دارد: 

1️⃣ یکی اینکه ما این ساختار اوّلی را بشناسیم که آیا ما عزیز خلق شدیم یا بی ‌تفاوت، آیا کریم خلق شدیم یا بی ‌تفاوت و اگر راهی برای حفظ این هست چیست. 

2️⃣ بعد از شناخت این عزت و کرامت ساختاری، آنچه باعث رشد این عزّت و کرامت است را به ما نشان دادند و آنچه مانع پیشرفت این عزّت و کرامت است را به ما نشان دادند. 

3️⃣ بعد فرمود اگر شما اینها را یکی پس از دیگری شناختید و  کردید، کم ‌کم ﴿زادَتْهُمْ إیماناً﴾؛ این یک بخش از قرآن است که می فرماید  اینها بیشتر می‌ شود. 

4️⃣ آن‌گاه دو آیه، یکی در سوره «انفال» یکی در سوره «آل عمران» هست که درجه ‌بندی را روشن می ‌کند. 
ـ فرمود اگر این ایمان، یکی پس از دیگری بالا آمد، ﴿لَهُمْ دَرَجَاتٌ﴾؛ کم‌کم صاحب درجات برتر می ‌شوید. 
ـ وقتی صاحب درجات برتر شدید، ، آن گاه این «لام» را باید برداشت، لذا در سوره «آل عمران» دیگر «لام» نیست، فرمود: ﴿هُمْ دَرَجَاتٌ﴾.
 ببینید تفاوت ره از کجاست تا به کجا! 

👈 در  هم همین طور است؛ اگر عده ‌ای «لهم درکات» است، بعد «هُم درکات» می ‌شوند. 



📚 درس اخلاق
 تاریخ: 1396/11/26
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۱ آثار معاد۲.mp3
1.45M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ ویژگی های بهترین بندگان http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 🔵 بحث دوم در ماجرای ذکر معاد، آثار یاد معاد است. مولا علی (علیه السلام) هشت اثر برای ذکر معاد بیان فرمودند که من یک به یک خدمت شما تقدیم می کنم: 1⃣ اثر اول پرهیز از بازیچه دنیا : 🔻در خطبه ۸۴ می فرمایند: « أَمَا وَاللَّهِ اِنِّی لََیمْنَعُنِی مِنَ اللَّعِبِ ذِکْرُ الْمَوْت » ؛ " به خدا سوگند مرا منع می کند از بازیچه، ذکر مرگ " 2⃣ دومین اثر رضایت از زندگی است. 🔻در حکمت ۳۴۹ فرمود : « مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ الْمَوْتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنْیَا بِالْیَسِیرِ » ؛ " کسی که زیاد یاد مرگ کند، از دنیا به اندکش راضی می شود." 3⃣ اثر سوم جلاء قلب است. 🔻در خطبه ۲۲۲ فرمود : « إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ » ؛ " همانا خداوند سبحان ذکر را مایهٔ جلا پیدا کردن دلها قرار داد." 4⃣ اثر چهارم آماده شدن برای سفر قیامت است. 🔻در حکمت ۲۸۰ میخوانیم : « مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ، إسْتَعَدَّ » ؛ " کسی که طولانی بودن مسیر سفر آخرت را یاد کند آماده می شود." 5⃣ اثر پنجم شب زنده داری عاشقانه است. 🔻در نامه ۴۵ بند آخر درباره حزب اللهی واقعی می فرمایند : « فِي مَعْشَرٍ أَسْهَرَ عُيُونَهُمْ ذِکرُ المَعاد » ؛ " حزب اللهی واقعی در گروهی است که چشمانشان را ترس از معاد، از خواب گرفته است." 6⃣ و ششمین اثر چشم پوشی بر دنیاست. 🔻 در خطبه ۳۲ می فرمایند: « وَ بَقِيَ رِجالٌ غَضَّ أبصارَهُم ذِكرُ المَرجِعِ» ؛ " گروهی باقی ماندند که چشمشان را از دنیا، یاد مرگ و معاد بسته است." ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 (1) 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾نيکوکار و بدکار مساوی نیستند ✴️وَلاَ یَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِیءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء، فَإِنَّ فِی ذَلِکَ تَزْهِیداً لاَِهْلِ الاِْحْسَانِ فِی الاِْحْسَانِ، وَتَدْرِیباً لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ! وَأَلْزِمْ کُلاًّ مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَهُ. ✴️هرگز نبايد افراد نيکوکار و بدکار در نظرت يکسان باشند، 👈 زيرا اين کار سبب مى شود نيکوکاران به نيکى ها بى رغبت شوند 👈و بدکاران به اعمال بد تشويق گردند; ✴️بنابراين هر يک از اينها را مطابق آنچه براى خود خواسته اند پاداش ده. (نیکان را با نیکی، و بدکار را به آنچه شایسته آن است). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾برای جلب اعتماد رعیت بکوش 💠وَاعْلَمْ أَنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ بِأَدْعَى إِلَى حُسْنِ ظَنِّ رَاع بِرَعِیَّتِهِ مِنْ إِحْسَانِهِ إِلَیْهِمْ، وَتَخْفِیفِهِ الْمَئُونَاتِ عَلَیْهِمْ، وَتَرْکِ اسْتِکْرَاهِهِ إِیَّاهُمْ عَلَى مَا لَیْسَ لَهُ قِبَلَهُمْ.... 💠بدان هيچ وسيله اى براى جلب اعتماد والى به (وفادارىِ) رعيت بهتر از 💦احسان به آنها 💦 سبک کردن هزينه ها بر آنان 💦و عدم اجبارشان به کارى که وظيفه ندارند نيست، 👈 بنابراين در اين راه آن قدر بکوش تا به وفادارى رعايا درباره خود خوش بين شوى، 💠زيرا اين خوش بينى، خستگى و رنج فراوانى را از تو دور مى سازد. 💠و سزاوارترين کسى که مى تواند مورد حسن ظن تو قرار گيرد آن کس است که تو بهتر به او خدمت کرده اى http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آخرین روز جمعه ای ست که در دولت پر برکت تو نفس می کشیم دولتی که آموخت با صداقت و پاکدستی هم میشود ریاست کرد. روحت شاد شهید جمهور💔 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 برای شادی روح شهیدان خدمت صلوات
🌸 سلام و عرض ادب "و بخشی از سخن آن حضرت است در نکوهش اختلاف عالمان در فتوا که در آن اهل رأی را نکوهش می‌کند و حکم در امور دین را به قرآن وا می‌گذارد." خطبه هجدهم نیز از پیشینه روایی دقیقی برخوردار است. قاضی نعمان مصری در دعائم الاسلام به گونه‌ای از این خطبه سخن می‌گوید که گویا آن را از مشهورترین خطبه‌ها در میان مسلمانان می‌داند. در عنوانی که در ابتدای خطبه آمده موضوع آن به شکل خلاصه مطرح شده‌است: «فی ذمّ إختلاف العلماء فی الفتیاء»؛ یعنی خطبه در مذمت اختلاف میان عالمان در مسئله فتوا، داوری و قضاوت است. امام در اینجا و در این خطبه درصدد بیان آسیب‌هایی است که در این امر وجود دارد؛ آسیب‌هایی که تاوان آن را دین خدا می‌پردازد. در این خطبه، امام، اهل رأی را مذمت می‌کند و کار حکم در امور دینی را به قرآن وا می‌گذارد؛ یعنی محوریت قرآن را در این مسئله، تثبیت می‌فرماید. شارح نهج‌البلاغه دكتر محمدعلى انصارى خطبه‌‌ی ١۸ را در یک جلسه شرح دادند که در سه قسمت تقديم حضورتان مى‌گردد.‌ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
1-Khotbeh18.b1.mp3
4.98M
🔷 ١۸_بخش اوّل 🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸 تَرِدُ عَلى اَحَدِهِمُ الْقَضِيَّةُ فى حُكْمٍ مِنَ الاَْحْكامِ فَيَحْكُمُ فيها بِرَأْيِهِ، ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ الْقَضِيَّةُ بِعَيْنِها عَلى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فيها بِخِلافِهِ، ثُمَّ يَجْتَمِعُ الْقُضاةُ بِذلِكَ عِنْدَ الاِْمامِ الَّذِى اسْتَقْضاهُمْ فَيُصَوِّبُ آراءَهُمْ جَميعاً! و اِلهُهُمْ واحِدٌ، وَ نَبِيُّهُمْ واحِدٌ، وَ كِتابُهُمْ واحِدٌ. درباره حکمی از احکام، نزد یکی از آنان مسئله‌ای مطرح می‌شود. پس او درباره آن با رأی خودش، حکم می‌دهد. سپس درست همان مسئله نزد دیگری مطرح می‌شود. پس از بررسی بر خلاف گفته وی حکم می‌دهد. سپس این قاضیان درباره آن مسئله) نزد پیشوایی که آنان را به قضاوت گماشته، گرد می‌آیند. پس او تمام رأی‌های آنان را درست می‌شمارد حال آن‌که خدایشان یکی، پیامبرشان یکی و کتابشان یکی است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 (2) 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾برای جلب اعتماد رعیت بکوش 💠فَلْیَکُنْ مِنْکَ فِی ذَلِکَ أَمْرٌ یَجْتَمِعُ لَکَ بِهِ حُسْنُ الظَّنِّ بِرَعِیَّتِکَ فَإِنَّ حُسْنَ الظَّنِّ یَقْطَعُ عَنْکَ نَصَباً طَوِیلاً. وَ إِنَّ أَحَقَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّکَ بِهِ لَمَنْ حَسُنَ بَلاَؤُکَ عِنْدَهُ، وَإِنَّ أَحَقَّ مَنْ سَاءَ ظَنُّکَ بِهِ لَمَنْ سَاءَ بَلاَؤُکَ عِنْدَهُ. 💠 بنابراين در اين راه آن قدر بکوش تا به وفادارى رعايا درباره خود خوش بين شوى، 💠زيرا اين خوش بينى، خستگى و رنج فراوانى را از تو دور مى سازد. 💠و سزاوارترين کسى که مى تواند مورد حسن ظن تو قرار گيرد آن کس است که تو بهتر به او خدمت کرده اى 💠 و (به عکس) آن کس که مورد بدرفتارى تو واقع شده است سزاوارترين کسى است که بايد به او بدبين باشى. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ،
✴️سنت های درست را حفظ کن 🅾وَلاَ تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الاُْمَّةِ، وَاجْتَمَعَتْ بِهَا الاُْلْفَةُ، وَصَلَحَتْ عَلَیْهَا الرَّعِیَّةُ. وَلاَ تُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَیْء مِنْ مَاضِی تِلْکَ السُّنَنِ، فَیَکُونَ الاَْجْرُ لِمَنْ سَنَّهَا، وَالْوِزْرُ عَلَیْکَ بِمَا نَقَضْتَ مِنْهَا. 🅾هرگز سنّت مفيد و پسنديده اى را که پيشگامان اين امت به آن عمل کرده اند و ملت اسلام با آن الفت گرفته و امور رعيت به وسيله آن اصلاح شده مشکن 🅾 و هرگز سنّت و روشى را که به چيزى از سنّت هاى (حسنه) گذشته زيان وارد مى سازد ايجاد مکن 👈زیرا اجر آن سنّت ها براى کسى خواهد بود که آن را برقرار کرده و 👈 گناهش بر توست که چيزى از آن را نقض کرده اى، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️با دانشمندان ارتباط برقرار کن 🅾وَأَکْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَمُنَاقَشَةَ الْحُکَمَاءِ، فِی تَثْبِیتِ مَا صَلَحَ عَلَیْهِ أَمْرُ بِلاَدِکَ، وَإِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بِهِ النَّاسُ قَبْلَکَ. 🅾 با دانشمندان، زياد به گفت‌وگو بنشين 🅾و با انديشمندان نيز بسيار به بحث پرداز 🅾(و اين گفت‌وگوها و بحث ها بايد) درباره امورى (باشد) که بوسيله آن، امور بلاد تو اصلاح مى شود و آنچه را پيش از تو باعث پيشرفت کار مردم بوده است برپا مى دارد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Kashani-13980326-71-Khotbe-150-Thaqalain_ir.mp3
35.31M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_هفتاد_و_یکم 🔖 خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه با موضوع "ارتباط شیعه با امام زمان ارواحنا فداه در دوران غیبت و انحرافات بعد از سقیفه" تاریخ:خرداد 98 خطبه 150 استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پلیس آلمان هفته گذشته تعداد زیادی از مساجد شیعیان رو بسته به این خیال که جلوی پیشرفت اسلام رو بگیره حالا شب جمعه‌، شیعیان بیرون این مسجد جمع شدن و ایستاده دعای کمیل را خواندند❤️ فردا قیامت خدا اینا رو به ما نشون میده میگه اینا تو سختی پای دینشون وایسادن آیا شما هم حاضر شدین سختی بکشید؟😶 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 رسولان قیام
 
▫️ سالار شهیدان فرمود: «لَا أعْطیکمْ بِیدی إعْطاءَ الذَّلیلِ وَ لَا أقِرُّ إقْرارَ الْعَبید». 
این ‌هم «لَا أَفِرُّ فِرَارَ الْعَبِید» ضبط شد هم «لَا أَقِرُّ إِقْرارَ الْعَبید» ضبط شد؛ یعنی من نه دست تسلیم دارم نه پای فرار؛ من دست مذلت و دست تسلیم ندارم. 
«لَا اعْطیکمْ بِیدی اعْطاءَ الذَّلیل»؛ یعنی اگر شما سر ما را بگیرید، باز ما  جان دادیم نه ذلیلانه. 

▫️ سخن از فرار نبود؛ حضرت برای اینكه زنده بماند سخن نگفت، تمام تلاش حضرت برای این بود كه . 
قسمت مهم خاورمیانه را جریان كربلا روشن كرد؛ یعنی اگر حضرت، اهل بیت را به همراه نمی ‌برد، این نهضت ناقص بود و فقط در همان بصره و كوفه خلاصه می ‌شد و دیگر به شام نمی ‌آمد، امویان شام آشنا نمی ‌شدند و فاصله بین شام و مدینه هم آشنا نمی ‌شدند. 

▫️ حضرت هرگز اجازه نمی ‌داد كه زینب و سایر زن ‌ها و بچه ‌ها به روستاهایی پناه ببرند كه اسیر نشوند، چون برنامه این بود كه کار با  اینها حل شود. 
حضرت هرگز اجازه نمی ‌داد كه اهل بیت پیامبر را به جای دیگر ببرند كه اسیر نشوند؛ مسئله «انَّ اللَّهَ شاءَ أَنْ یُراهُنَّ سَبایا» هست.




📚 سخنرانی محرم
 تاریخ: 1379/01/22
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7