🌾💦🌾💦🌾💦
قسمت اول :
(كميل بن زياد می گويد: امام دست مرا گرفت و به سوی قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردی كشيد و فرمود):
💠ای كميل بن زياد! اين قلبها بسان ظرفهایی هستند، كه بهترين آنها فراگیر ترين آنهاست، پس آنچه را می گويم نگاهدار:
1⃣اقسام مردم (مردم شناسی)
مردم سه دسته اند،
✅ دانشمند الهی و
✅آموزنده ی بر راه رستگاری و
✅ پشه هایی که دستخوش باد و طوفان و هميشه سرگردانند، كه به دنبال هر سر و صدایی می روند، و با وزش هر بادی حركت می كنند، نه از روشنایی دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استواری شتافتند.
2⃣ارزشهای والای دانش
ای كميل: #دانش بهتر از مال است، زيرا علم تو را نگهبان است، و مال را تو بايد نگهبان باشی، مال با بخشش كاستي پذيرد اما علم با بخشش فزونی گيرد، و مقام و شخصيتی كه با مال به دست آمده با نابودی مال، نابود می گردد.
ای كميل بن زياد! #شناخت علم راستين (علم الهی) آيينی است كه با آن پاداش داده می شود، و انسان در دوران زندگی با آن خدا را اطاعت می كند، و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد، دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است.
🅾 #حکمت147
#نهج_البلاغه
🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾💦🌾💦🌾💦🌾
قسمت دوم:
3⃣ ارزش دانشمندان
ای كميل! ثروت اندوزان بی تقوا مرده اند گرچه به ظاهر زنده اند، اما #دانشمندان! تا دنيا برقرار است زنده اند، بدنهايشان گرچه در زمين پنهان اما ياد آنان در دلها هميشه زنده است.
4⃣ اقسام دانش پژوهان
بدان، كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانی انباشته است، ای كاش كسانی را می يافتم كه می توانستند آن را بياموزند،
آری تيزهوشانی می يابم اما مورد اعتماد نمی باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمتهای خدا بر بندگان، و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. يا گروهی كه تسليم حاملان حق می باشند اما ژرف انديشی لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اول شبهه ای، شك و ترديد در دلشان ريشه می زند، پس نه آنها، و نه اينها، سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نيستند. يا ديگری كه سخت در پی لذت بوده، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزی حرص می ورزد، هيچكدام از آنان نمی توانند از دين پاسداری كنند، و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است كه دانش با مرگ دانشمندان می ميرد.
5⃣ ویژگی های رهبران الهی
آری ! خداوندا! زمين هيچگاه از #حجت الهی خالی نيست، كه برای خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود، و نشانه هايش از ميان نرود، 👈تعدادشان چقدر؟ و در كجا هستند؟
به خدا سوگند! كه تعدادشان اندك ولی نزد خدا بزرگ مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجتها و نشانه های خود را نگاه می دارد، تا به كساني كه همانندشان هستند بسپارد، و در دلهای آنان بكارد، آنان كه دانش، نور حقيقت بينی را بر قلبشان تابيده، و روح يقين را دريافته اند، كه آن چه را خوشگذران ها دشوار می شمردند، آسان گرفتند، و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند انس گرفتند در دنيا با بدنهایی زندگی می كنند، كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است،#آنان جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند.
👈آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم؟ كميل! هرگاه خواستی بازگرد.
🅾#حکمت147
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
شرح دعای ندبه_4.mp3
11.06M
#شرح_دعای_ندبه ۴
✨ لازمهی رسیدن ، #رفتن است ...
رفتن همیشه به معنای ترک کردن نیست!
بلکه می توانی چیزی را داشته باشی، کنارش باشی، اما از آن آزاد باشی ...
دعای ندبه این رفتن را به زهد معنا میکند:
#زهد ، تنها شرط رسیدن به دغدغههای بلند این دعاست.
#استاد_شجاعی 🎤
💥💥💥
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:
⭕️ مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلاً مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْؤُومُ عَبْدُاللّهِ...
💢 زبير همواره از ما اهل بيت (و از ياران خاص ما) بود تا آن كه فرزند شومش عبدالله بزرگ شد (و پدر را گمراه ساخت).
نهج البلاغه حکمت 453
💥💥💥
👈مواظب طلحه و زبیرهای زمانه باشیم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#بیدارگری
#بصیرت
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه #در_365_روز
#دومین_ختم_نهج_البلاغه
تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه سلام الله علیها
🌹 #روز_بیست_و_دوم
🍁به نیابت از عبد صالح خدا🍁
🍃#شهیدسردار علی صیاد شیرازی
👈 #حکمت148تا150
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
💠حضرت امیر علیه السلام فرمود:
انسان زير زبان خود پنهان است.
🅾 #حکمت148
🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾💦🌾💦🌾💦
💠و درود خدا بر او فرمود:
نابود شد كسي كه ارزش خود را ندانست.
🅾 #حکمت149
🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾💦🌾💦🌾💦
💠 (مردي از امام درخواست اندرز كرد) و درود خدا بر او فرمود:
از كسانی مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهای دراز به تاخير می اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن می گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، اگر نعمتها به او برسد سير نمی شود، و در محروميت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است، پرهيز می دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداری امر می كند اما خود فرمان نمی برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد،(مانند آنان عمل نمیکند)
گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكی از گناهكاران است، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاری دارد، اگر بيمار شود پشيمان می شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست. در سلامت مغرور و در گرفتاری نا اميد است. اگر مصيبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند، نفس به نيروی گمان ناروا، بر او چيرگی دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمی گردد، برای ديگران كه گناهی كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، اگر بی نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. چون كار كند در آن كوتاهي ورزد، و چون چيزی خواهد زياده روی نمايد، چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد، و چون رنجی به او رسد از راه ملت اسلام دوری گزيند. عبرت آموزی را طرح می كند اما خود عبرت نمی گيرد، در پند دادن مبالغه می كند اما خود پندپذير نمی باشد، سخن بسيار می گويد، اما كردار خوب او اندك است. برای دنيای زودگذر تلاش و رقابت دارد اما برای آخرت جاويدان آسان می گذرد، سود را زيان، و زيان را سود می پندارد، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست می دهد، گناه ديگری را بزرگ می شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك می پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ می داند،
مردم را سرزنش می كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد می كند، خوشگذرانی با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم می كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ديگران را هدايت اما خود را گمراه می كند، ديگران از او اطاعت می كنند، و او مخالفت می ورزد، حق خود را به تمام می گيرد اما حق ديگران را به كمال نمی دهد، از غير خدا می ترسد اما از پروردگار خود نمی ترسد.
(اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، برای اندرزدادن كافی بود. اين سخن، حكمتی رسا، و عامل بينایی انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است)
🅾 #حکمت150
#نهج_البلاغه
🌿🌸🌿🌸🌿🌸