eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
361 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر نهج البلاغه
#آیات_توحیدی 📚خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۳ 📌کار برای غیر خدا، #هالک و نابودشدنی است. 🔺
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه: ۴ بخش 1️⃣: خدا بر دو قسم است: 🔺۱. رحمان: رحمتی که مطلق بوده و همه چیز را در بر میگیرد(و رحمتی وسعت کل شیء-اعراف ۱۵۷). در برابر این رحمت غضب و چیز دیگری نیست. در این قسم عقرب و جهنم و کافر هم رحمت است اما برای مجموعه نظام آفرینش. مثلا جهنم باعث می شود گروهی از ترسش کار نیکو انجام دهند! عقرب برای مسموم رحمت نیست اما در کل رحمت است. خداوند در آیات ۴۳ تا ۴۵ الرحمان میفرماید: (هذه جهنم التی یکذب بها المجرمون... فبأی آلاء ربکما تکذبان) یعنی جهنم را هم رحمت می داند که رحمت مطلق خواهد بود. 🔺۲. رحیم: رحمتی که خاص و محدود است و برای می باشد. در برابر آن، صفت غضب قرار دارد. صفات مطلق خدا، و جدانشدنی اویند مانند رزاقیت که ممکن نیست لحظه ای روزی دهنده نباشد. در برابر این صفات وجودی، عدم قرار دارد که در ذات خدا نیست. مثلا نمی شود گفت خدا گاهی قادر است و گاهی نیست! اما صفات خاص، اویند مثل رضا و غضب که مخالف اما قابل جمع در خدایند و گاهی در خدا هست و گاهی نیست چون به فعل بر میگردند نه به ذات. بخش 2️⃣: مقام چیست؟ 🔺مقام احسان یعنی انسان طوری عبادت کند که انگار خدا او را میبیند و اگر خدا را نمیبیند بداند که خدا او را می بیند. ازین مقام بالاتر تنها برای اولیای خدا است که دیگر خدا را در هر چیز میبینند نه اینگه گویا میبینند! مانند و دیگر اولیای خدا. 📚 تفسیر تسنیم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❀ ﴾﷽﴿ ❀ مراسم فاطمیه در حسینیه جماران با حضور رزمنده های دفاع مقدس 🏴 یافاطمه من عقده دل وا نکردم گشتم ولی قبر تو را پیدا نکردم 🏴 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ 🖤فاطمیه خط مقدم ماست
✧✦•﷽‌ ✧✦• (۱) اهل بیت علیهم السلام را به حفظ خطبه سلام الله علیها وامی داشتند ، آن سان که آنان را به وامی داشتند. 📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲
✧✦•﷽‌ ✧✦• (۲) اهل بیت علیهم السلام را به حفظ خطبه سلام الله علیها وامی داشتند ، آن سان که آنان را به وامی داشتند. 📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲
❌ مسائل اختلاف افکن ممنوع 📛❌ ✅ رهبر معظم انقلاب : ❌‌ مبادا در ایّام مسائل اختلاف افکن مطرح شود. امروز برادران اهل سنّت در کنار ما در دفاع از حرم اهل بیت می جنگند و شهید می شوند. خانواده هایی از شهدای مدافع حرم پیش من آمدند که در بینشان چند خانواده ی سنّی بود. ✍ حساب اهل سنت از حساب افرادی که به اسم سنت، آبروی اهل سنت را می برند جداست. ۱۳۹۷ . ۱۰ . ۲۶
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید حاج حسین همدانی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘وصف خداوند 💢الْحَمْدُلِلّهِ الَّذِی انْحَسَرَتِ الاَْوْصَافُ عَنْ کُنْهِ مَعْرِفَتِهِ، وَرَدَعَتْ عَظَمَتُهُ الْعُقُولَ، فَلَمْ تَجِدْ مَسَاغاً إِلَى بُلُوغِ غَایَةِ مَلَکُوتِهِ! هُوَ اللّهُ الْحَقُّ الْمُبِینُ، أَحَقُّ وَأَبْیَنُ مِمَّا تَرَى الْعُیُونُ، لَمْ تَبْلُغْهُ الْعُقُولُ بِتَحْدِید فَیَکُونَ مُشَبَّهاً، وَ لَمْ تَقَعْ عَلَیْهِ الاَْوْهَامُ بِتَقْدِیر فَیَکُونَ مُمَثَّلا. خَلَقَ الْخَلْقَ عَلَى غَیْرِ تَمْثِیل، وَ لاَ مَشُورَةِ مُشِیر، وَ لاَ مَعُونَةِ مُعِین، فَتَمَّ خَلْقُهُ بِأَمْرِهِ، وَ أَذْعَنَ لِطَاعَتِهِ، فَأَجَابَ وَ لَمْ یُدَافِعْ، وَانْقَادَ وَ لَمْ یُنَازِعْ. 💢خردها برای او حد و مرزی نتوانند نهاد، تا در نتیجه به چیزی مانند باشد و اوهام برایش اندازه ای تعیین نتوانند کرد، تا بتوان برایش مثالی فرض کرد. 💢 آفريدگان را بدون نمونه قبلى و مشورت مشاوران و بدون يارى کمک کاران آفريد، و خلقت موجودات به فرمان او کامل شد. 💢همه اطاعتش را پذيرفتند و فرمانش را اجابت کردند و رد نکردند و رام و تسليم وى شدند و به مخالفت برنخاستند. 📜(خطبه 155) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌿شرح وتفسیر : 🌾یک درس مهم خداشناسى 🔹سوال: ♦️چرا «اوصاف» توان شرح ذات پاک او را ندارند؟ جواب: به دلیل این که تمام الفاظى که براى بیان اوصاف وضع شده، مربوط به صفات مخلوقات است که صفاتى است محدود و مخلوق، و ذات خداوند که از هر نظر نامحدود و بى پایان است براى عقل هاى محدود ما قابل درک نیست ♦️آرى، وجود او اظهر الاشیاست و کنهش در نهایت خفا، ♦️آن چه با چشم مى بینیم ممکن است خطای باصره باشد ـ که دانشمندان انواع زیادى براى آن ذکر کرده اند ـ ولى علم به وجود خداوند خطایى در آن نیست. ♦️حضور او را در همه جا و در هر زمان و در هر حال احساس مى کنیم. در واقع امام(علیه السلام) در این خطبه به سه موضوع مهم اشاره فرموده: ✅ عاجز بودن انسان از درک کنه ذات خداوند ✅ آشکار بودن اصل وجود او در نهایت روشنى ✅و سرانجام ابداع بى نظیرش در جهان آفرینش. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✳️ واقعا امام زمان را بیشتر از خودمان دوست داریم؟ 🔻 می‌فرمود: اغلب مردم اظهار می‌کنند که (عج) را از خودشان بیشتر دوست دارند اما این‌طور نیست زیرا اگر او را بیشتر از خود دوست داشته باشیم باید برای او کار کنیم، نه برای خود! 📚 از کتاب 📖 ص ۳۶ #⃣ 🙏
[ASHKE YAS-FATEMIEH 1441] 04(1).mp3
4.04M
🖤 ۱٤٤۳ 🎶 دیشب تا صبح گریه کردی 🎤
4_5888680546871020571.mp3
11.33M
⛔️ اول باید بشی؛ تا بتونی بشی! اونایی که مهندسی بلد نباشند؛ محاله بتونن به هدف خلقت‌شون، یعنی رسیدن به مقام "انسان کامل " نزدیک بشن! 💥 یعنی چی آخـــه؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
27.mp3
7.01M
۲۷ قرآن، تفکر در خلقت آسمان ها را، از ویژگی هایِ خردمندان می داند. 🌌آنان که عادت کرده اند، به آسمان با چشمانِ عقل بنگرند، در توحید، از دیگران پیشی خواهند گرفت. 🎤 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5888680546871020578.mp3
10.63M
✍ و ... رسیدیم به حرف آخر؛ اولین قدم برای حفظ سلامت روح، و گشودن دروازه‌های غیب؛ "مدیریت بدن" است! مراقب بدنی باش، که مرکَبِ پروازِ تو، تا خودِ خداوند است! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 مرحوم آیه الله مرعشی نجفی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘خداشناسی 💢الْحَمْدُ للهِِ الَّذِی لاَ تُدْرِکُهُ الشَّوَاهِدُ، وَ لاَ تَحْوِیهِ الْمَشَاهِدُ، وَ لاَ تَرَاهُ النَّوَاظِرُ، وَ لاَ تَحْجُبُهُ السَّوَاتِرُ، الدَّالِّ عَلَى قِدَمِهِ بِحُدُوثِ خَلْقِهِ، وَ بِحُدُوثِ خَلْقِهِ عَلَى وَجُودِهِ، وَ بِاشْتِبَاهِهِمْ عَلَى أَنْ لاَ شَبَهَ لَهُ. الَّذِی صَدَقَ فِی مِیعَادِهِ، وَ ارْتَفَعَ عَنْ ظُلْمِ عِبَادِهِ، وَ قَامَ بِالْقِسْطِ فِی خَلْقِهِ، وَ عَدَلَ عَلَیْهِمْ فِی حُکْمِهِ. مُسْتَشْهِدٌ بِحُدُوثِ الاَْشْیَاءِ عَلَى أَزَلِیَّتِهِ، وَ بِمَا وَسَمَهَا بِهِ مِنَ الْعَجْزِ عَلَى قُدْرَتِهِ، وَ بِمَا اضْطَرَّهَا إِلَیْهِ مِنَ الْفَنَاءِ عَلَى دَوَامِهِ 💢ستايش مخصوص خداوندى است که حواس، وى را درک نمى کند، و مکانها او را در بر نمى گيرد، چشمها او را نمى بيند و پوششها وى را مستور نمى سازد، 💢خداوندى که با حدوث مخلوقاتش، ازليت خود را آشکار ساخته و با پيدايش موجودات، وجود خود را نشان داده و با همانند بودن آفريده ها، عدم وجود مثل و مانندى را براى ذات پاکش اثبات کرده است. 💢خداوندى که در وعده هايش صادق و برتر از آن است که به بندگانش ستم روا دارد. در ميان بندگان، قيام به قسط کرده و در داورى خود، عدالت را درباره آنها (به طور کامل) رعايت مى کند. 💢حادث بودن اشيا را گواه بر ازليتش قرار داده و ناتوانى آنها را نشانه اى از قدرت خود، و فناى قهرى آنها را گواه بر دوام و ابديتش شمرده است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و تفسیر ☘این گونه باید خدا را شناخت ♦️ امام(علیه السلام) در آغاز بعد از ذکر حمد و ستایش پروردگار به بیان اوصاف او مى پردازد; اوصافى که نفى جسمیت و نفى حدوث و شبیه و مانند از او مى کند، ♦️اساس این اوصاف بر این نکته استوار است که امکان ندارد سلسله علتها و معلولهاى جهان تا بى نهایت پیش رود، ♦️ زیرا تسلسل باطل، لازم مى آید. ♦️بنابراین حدوث موجودات دلیل بر این است که یک علت ازلى و ابدى که هستیش از درون ذات اوست در این جهان وجود دارد; ♦️همه حادثند و او قدیم، همه مخلوقند و او خالق، چون ذات پاکش از هر جهت بى نهایت است شبیه و مانندى نمى تواند داشته باشد، زیرا دو وجود بى نهایت از همه جهات غیر ممکن است; ♦️براى اینکه هر کدام دیگرى را محدود مى سازد، ولى مخلوقات که از نظر زمان و مکان و همه چیز محدودند شبیه و مانند بسیار دارند. 🔷مى فرماید: «خداوندى که در وعده هایش صادق، و برتر از آن است که نسبت به بندگانش ستم روا دارد و در داورى خود، عدالت را درباره آنها (به طور کامل) رعایت مى کند» ♦️این دو وصف از اوصاف ذات پاک خداوند، جزو «صفات فعل» محسوب مى شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
♦️اصولا تخلّف در وعده ✅ یا به علت عجز است ✅یا به جهت جهل ✅ یا به دلیل نیاز (مثلا انسان وعده اى مى دهد، پس از انجام دادن آن ناتوان مى شود و تخلّف مى کند یا وعده اى مى دهد و بعد مى فهمد نباید چنین وعده اى را مى داد، یا وعده اى را مى دهد بعد مى بیند تخلّف از آن به نفع اوست. ♦️بدیهى است عجز و جهل و نیاز در ذات پاک او راه ندارد، و به همین دلیل خلف وعده درباره او متصور نمى شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✧✦•﷽‌ ✧✦• (۳) اهل بیت علیهم السلام را به حفظ خطبه سلام الله علیها وامی داشتند ، آن سان که آنان را به وامی داشتند. 📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲
✨ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ حدید ۴ ✖️تمام ، همین جاست ؛ که در دایره‌ی ادراک من ، من حاضرم و تو تماماً غایب! ⚡️ولی حقیقت چیز دیگری‌ست؛ ✔ سراسر مملکت وجود ، ظاهر و باطن و مؤثر و مسبب الاسباب تویی و من همه هیچ... ! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✧✦•﷽‌ ✧✦• (۴) اهل بیت علیهم السلام را به حفظ خطبه سلام الله علیها وامی داشتند ، آن سان که آنان را به وامی داشتند. 📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید جواد الله کرم تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘ادای تکلیف الهی 💢و قال علیه السلام: وَقَدْ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِمْ: «لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللّهِ»: إِنَّا لاَ نَمْلِكُ مَعَ اللّهِ شَيْئاً، وَ لاَ نَمْلِكُ إِلاَّ مَا مَلَّكَنَا; فَمَتى مَلَّكَنَا مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنَّا كَلَّفَنَا، وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَكْلِيفَهُ عَنَّا. 💢در تفسیر (لا حول و لا قوه الا بالله) فرمود: با وجود خدا ما مالک آن چیزی هستیم که او خود آن را به ملکیت ما در آورده است. پس، وقتی آن چه را به مالکیتش سزاوارتر از ماست در اختیار ما نهد تکلیفی بر عهده ما نهاده است 💢و هرگاه آن را از ما باز گیرد، تکلیف خویش را از عهده ما برداشته است. (حکمت 404) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و بسط 🔷هر چه هست از اوست! ♦️ به نظر مى رسد شخصى که معناى «لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه» براى او مفهوم نبود و گرفتار شبهه جبر شده بود سؤالى در اين باره از حضرت كرد و امام(عليه السلام) براى رفع شبهه او سه جمله بيان فرمود: 1⃣ مالك اصلى خداست و هيچ كس استقلال در مالكيت ندارد و به تعبير ديگر، توحيد در مالكيت، يكى از شاخه هاى توحيد افعالى است كه بدون اعتقاد به آن توحيد انسان كامل نمى شود. 2⃣ مالكيت ما از ذات پاك او سرچشمه مى گيرد; آنچه اراده كند به ما مى دهد و آنچه را اراده كند باز پس مى گيرد و به تعبير ديگر، مالكيت ما نسبت به مالكيت خداوند مالكيت طولى است نه مالكيت عرضى. 3⃣ نكته سوم،نکته باريك و دقيق و بسيار جالب «الأمرُ بين الأمرَين» است. ♦️نه چنان است كه ما از خود استقلال تام داشته باشيم و صاحب قدرتى در برابر خدا و مالكيتى در برابر مالكيت او گرديم و نه چنان است كه در اعمال خود مطلقاً اراده و اختيارى نداشته باشيم. بلكه او به ما قدرت و قوت و اختيار داده و هماهنگ با آن تكاليفى بر عهده ما گذاشته است. ♦️تا زمانى كه آن قدرت و قوت وجود دارد تكاليف هم هست هنگامى كه گرفته شد تكاليف از بين مى رود. ♦️ به ما اموالى بخشيده و تمليك كرده و تكليف خمس و زكات را در كنار آن قرار داده است، قوت و قدرت جسمانى داده و تكليف نماز و روزه و حج و جهاد را در كنار آن مقرر فرموده، ♦️هرگاه مال را باز پس گيرد تكليف خمس و زكات نيز برداشته مى شود ♦️هرگاه قوت و قدرت جسمانى را از ما سلب كند واجباتى كه نياز به قوت و قدرت جسمانى دارد از ما برداشته خواهد شد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
یعنی ؛ اگر تاریکی به اوج برسد؛ عمر شب، آرام آرام کوتاه می‌شود! نقطه‌ی تکامل تاریکیِ بشر، نزدیک است! چیزی نمانده تا روز، سهمش را از زمین بستاند! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7