بخش-صبر-1-حکمت-4.mp3
1.29M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت4 3⃣
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌹شرح #حکمت4
🔴 بخش سوم:
🔹1. ابعاد و ارکان صبر در نهج البلاغه:
حضرت در نهج البلاغه در حکمت ۳۱ میفرمایند: «صبرکه خودش یکی از چهار رکن ایمان است بر چهار شعبه است. شوق ، ترس ، زهد و انتظار . کسی که شوق واقعی بهشت داشته باشد از شهوت های دلش کنده میشود و کسی که واقعاً و حقیقتاً ترس از جهنم و آتش داشته باشد از محرمات دوری می کند و کسی که در عین حالی که از دنیای حلال استفاده می کند دل به دنیا نبسته باشد مصیبت های دنیا را کوچک می بیند و کسی که بداند بالاخره مرگش فرا خواهد رسید دائماً در دستیابی به کارهای خیر سرعت میگیرد و از دیگران جلو میزند».
🔹2. موقعیت هایی که صبر در آن نمود دارد از دیدگاه امیرالمومنین:
🔸2.1 در برابر شهوات و خواسته های دل: که راه صبر و مقاومت در برابر آنها شوق بهشت است.
🔸 2.2 در برابر اجتناب از محرمات: که راه مقاومت در برابر محرمات و صبر در این موقف ترس از جهنم است.
🔸2.3 در مصیبت های مالی و جانی و غیره: که طبیعت دنیا بر انسان تحمیل میکند راه صبر و مقاومت و پایداری زهد و بی رغبتی و دل نبستن به دنیا است.
🔸2.4 در برابر سختی ها و تلخی های ظاهری عبادت ها و حسنات و خدمت ها و خدمت ها و غیره : که راه مقاومت در برابر نفس اماره انتظار مرگ و مرگ آگاهی است.
🔹 3. مواضع صبر از دیدگاه امیرالمؤمنین :
امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۵۵ می فرمایند: «صبر بر دو گونه است یکی صبر بر آنچه که خود خوش داری و دیگری صبر در آنچه که دوست نداریم». بنابراین به طور کلی صبر را می توان بر دوگونه تقسیم کرد:
🔸3.1 صبر گاهی در آن چیزی است که دوست داری ولی به صلاح نیست .
امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۳ در ویژگی متقین میفرمایند: «اگر نفس امّاره انسان متّقی بخواهد در برابر کاری که به صلاح هست اما نفس خوشش نمیآید مقاومت کند، متّقی چگونه نفس خود را تنبیه میکند؟ در جایی که نفس یک چیزی را دوست دارد انسان متّقی آن چیز را به نفس نمیدهد».
🔸3.2 گاهی درآن چیزی است که دوست ندارید امّا به صلاح است و باید انجام دهیم.
🔻در حکمت ۲۸۹ می فرماید: «منِ علی در گذشتهها یک برادر خدایی داشتم که یکی از صفات برجسته او این بود که وقتی بین دو تصمیم مردد می شد، نگاه می کرد ببیند کدام یک از دو تصمیم برای هوای نفس دلپذیرتر است دقیقاً با همان مخالفت میکرد»
🔻امیرالمؤمنین گاهی مصادیق این دو موضع کلی در نهج البلاغه را اشاره می فرمایند.
🔹4. مصادیق صبر در نهج البلاغه:
🔸4.1 صبر بر بلا و ابتلا: در خطبه ۹۸ به مردم می فرمایند: « اگر به بلا و گرفتاری مبتلا شدید، صبور باشید».
🔸🔸4.1.1 یکی صبر بر شدت هاست: در اوصاف متقین در خطبه ۱۹۳ می فرمایند:« یکی از نشانه های اهل تقوا این است که او را اینگونه میبینی، در شدت ها صبور و آرام است
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔴 نهج البلاغه کتاب مرد...
🔻 مرحوم میرزا اسماعیل دولابی(ره) می فرمود:
🔰امیدوارم نهج البلاغه را قبل از هرکتاب دیگر بخوانید.
کلام مرد است.
کار آدم را میسازد.
اساس دارد.
کلام علی(ع) اینجور است.
🔰اگر دیدی کسی عالم شد، نابغه شد، علی(ع) یک تلنگر به قلبش زده است.
🔰همه انبیا از علی(ع) بودند. یعنی علی(ع) در سرّ آنها بود و او را نمیشناختند. همه پیغمبرها با امیرالمؤمنین(ع) عبادت خدا را میکردند و با خدا صحبت میکردند، اما نمی شناختند او کیست. اصلا برای او حساب باز نکرده بودند. به گمانشان خودشان بودند. انبیای سلف متحیر بودند. با خدا صحبت میکردند، خدا هم با علی(ع) صحبت میکرد و از علی(ع) کلام میشنید.
🔰خود پیغمبر فرمود :
«کنت مع الانبیاء سرا و معی جهرا»؛
علی جان تو با تمام انبیاء در نهان بودی و با من آشکارا.
🔰 کلمات علی(ع) نافع است. هرکس هم سواد ندارد, به نهجالبلاغه نگاه کند. صاحب کلام، قادر است که کلام را در جان ما بریزد.
🔰 مثل قرآن که فرمودند:
اگر قادر به خواندن آن نیستید وضو بگیرید و به آن نگاه کنید و اگر هم چشم ندارید آن را مس کنید که اثر میگذارد؛ قرآن در قلب انسان میآید.
📚کتاب طوبای محبت
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_825047343362474850.mp3
10.07M
#تفسیر_تمثیلی قرآن
سوره بقره ایه ۲۳و۲۴
وإن کنتم فی ریب مما انزلنا...
فإن لم تفعلوا ولن تفعلوا....
استاد رنجبر
▪️یکی از معجزه های قرآن خبرهای غیبی است ،معجزه دیگر عدم اختلاف در سطح آیات است....
◾️ آدمی عصاره و چکیده تمام عالمیان است....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💢عقل....
▫️ عقل را قرآن کریم و همچنین روایات معصومین علیهم السلام، به چیزی تفسیر کرده اند که انسان به وسیله آن حق را فهمیده و عمل کند، پس در #فرهنگ_دین، مجموعه درک و کار را «عقل» می گویند. آن که درست درک نمی کند عاقل نیست، و کسی که درک می کند و عالم است ولی به علمش عمل نمی کند او هم عاقل نیست. مجموعه این دو فضیلت که در آیات به صورت عقل تبیین شده در حدیث به صورت: «العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» بازگو شده است، یعنی کسی که نداند، نمی تواند بهشت کسب کند و کسی هم که بداند ولی عمل نکند نمی تواند بهشت را فراهم نماید.
▫️ حقیقت «العمل ما عبد به الرحمن» #عصاره_جزم_و_عزم است یعنی اگر انسان با برهان نظری به مقام جزم رسید و در اثر قدرت عقل عملی به مقام عزم نائل شد، آن عزم به اضافه این جزم می شود عقل در اصطلاح قرآن، که به «یعبد به الرحمن ویکتسب به الجنان» تعبیر شده است. خداوند می فرماید:
« أتأمرون الناس بالبرّ وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون »
این بیان، نشانه آن است که واعظِ غیر متّعظ عاقل نیست گرچه عالم است.
▫️ آنها که مردم را به نیکی دعوت کرده، تدریس، تألیف، سخنرانی، ارشاد و موعظه دارند ولی به فکر اصلاح خود نیستند، عالمند ولی عاقل نیستند، زیرا نه خود صالح می شوند نه در اصلاح دیگران کامیاب خواهند بود، چون اصلاح دیگران، صرف امر به معروف لفظی نیست، بلکه در این حدیث آمده است که:
«کونوا دعاةً الی أنفسکم بغیر ألسنتکم»
باید #صالح باشید و مردم را به روش خود دعوت کنید یعنی #اسوه_باشید. به عبارت دیگر، شما که به عنوان عالمی وارسته در جامعه به سر می برید، اسوه پرهیزکاران هستید با سیرت و سنتتان، مردم را به اقتدای به راه خداوند خود دعوت کنید، بنابراین قرآن کریم واعظ غیر متّعظ را عاقل نمی داند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص258
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#خلقت_آدم_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید روح الله عجمیان
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘آدم
💢ثُمَّ اَسْکَنَ سُبْحانَهُ آدَمَ داراً اَرْغَدَ فیها عَیْشَهُ وَ آمَنَ فیها مَحَلَّتَهُ وَ حَذَّرَهُ اِبْلیسَ وَ عَداوَتَهُ فَاغْتَرَّهُ عَدُوُّهُ نَفاسَةً عَلَیْهِ بِدارِ الْمُقامِ وَ مُرافَقَةِ الاَبْرارِ فَباعَ الْیَقینَ بِشَکِّهِ وَ الْعَزیمَةَ بِوَهْنِهِ وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَذَلِ وَجَلا وَ بِالاِغْتِرارِ نَدَماً ثُمَّ بَسَطَ اللهُ سُبْحانَهُ لَهُ فى تُوْبَتِهِ وَلَقّاهُ کَلِمَةَ رَحْمَتِهِ وَ وَعَدَهُ الْمَرَدَّ اِلى جَنَّتِهِ وَ اَهْبَطَهُ اِلى دارِ البَلیَّةِ وَ تَناسُلِ الذُّرِّیَّةِ.
💢سپس خداوند سبحان، آدم را در خانه اى سکنى بخشيد که زندگيش را در آن پر نعمت و گوارا کرده بود و جايگاه او را امن و امان ساخته بود و او را از ابليس و عداوت و دشمنيش بر حذر داشت، ولى (سرانجام) دشمنش او را فريب داد، چرا که بر او حسادت مي ورزيد و از اين که او در سراى پايدار و همنشين با نيکان است سخت ناراحت بود.
آدم يقين خود را به شک و ترديد او فروخت و تصميم راسخ را با گفته سُست او مبادله کرد، و به خاطر همين موضوع، شادى خود را به ترس و وحشت مبدّل ساخت و فريب شيطانى براى او پشيمانى به بار آورد، سپس خداوند سبحان دامن توبه را براى او گسترد و کلمات رحمتش را به او القا نمود و وعده بازگشت به بهشتش را به او داد و او را به سراى آزمايش (دنيا) و جايگاه توالد و تناسل فرو فرستاد.
#خطبه1
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نهج_البلاغه
💥وَإِيَّاکَ وَمُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ، فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَقٌ
🌎از همنشينى با گنهکاران بپرهيز که بدى به بدى ملحق مى شود (و معاشرت با آلودگان انسان را آلوده مى سازد
🖊اين حقيقت را هم تجربه ثابت کرده و هم دليل عقل که انسان از همنشين خود تأثير مى پذيرد
ملحق شدن شر به شر را در اينجا به اين معنا دانسته اند که اگر عذابى از سوى خدا نازل شود افرادى را که در يک مجلس جمع اند فرا مى گيرد و افراد غير فاسق بر اثر معاشرت با فاسقان به سرنوشت آنها گرفتار مى شوند
📘 #نامه_69
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_825047343362474853.mp3
16.03M
#تفسیر_تمثیلی
سوره بقره آیه ۲۵
و بشّر الذین آمنوا و عملواالصالحات...
استاد رنجبر
▪️ امروزه بسیاری به حجاب وبه صدق و صفا و... طعنه میزنند و باید که از حضرت نوح یاد گرفت که موقع ساخت کشتی، مردم او را ملامت می کردند و همین کشتی او و همراهانش را نجات داد.
▪️ ایمان به تنهایی مانند شیشه عطر دربسته فایده ای ندارد ایمان باید در کردار رفتار و عمل آدمی جاری شود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 تلاش و عمل
🔸 ما تا در دنیا نفس می كشیم نباید بگوییم همه كارها از راه غیب باید حل بشود، برای اینكه دنیا #دار_عمل است.
خدای سبحان به مریم (سلام الله علیها) از راه های غیب نعمت های فراوانی داد؛ خب ﴿كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَكَرِیا الْمَحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً﴾ بود, از راه غیب ﴿فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِیاً﴾ بود, اینکه از راه غیب مادر شد بود. حالا كه همه اینها قدم به قدم از راه غیب بود، این «جذع نخله» این درخت خشك خرما به هر وسیله ای كه بود پر بار شد، اینجا دیگر خدای سبحان به مادر عیسی (سلام الله علیهما) می گوید تو هم دستی دراز كن این شاخه را تكان بده تا این خرما بریزد: ﴿وَهُزِّی إِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیكِ رُطَباً جَنِیاً﴾.
خب همه آن كارهای مهم را خدا از راه غیب انجام داد؛ اگر این جذع را پرمیوه كرد، آیا این شاخه و خوشه را نمی تواند كمی پایین بیاورد تا در دسترس قرار بگیرد؟! اما فرمود تو هم بالأخره دستی تكان بده تو هم كاری بكن. انسان تا زنده است ولو انبیا, اولیا و ائمه (علیهم السلام) باشند مسئولیتی دارند.
🔸 خب این خدایی كه با امر حاضر به مادر موسی می گوید بچه را بینداز در دریا و به امر غایب به خود دریا می گوید ببر درِ خانه فرعون، خب آیا از این به بعد نمی تواند از راه غیب و بدون زحمت خواهر و مادر موسی، این بچه را به مادر برگرداند؟ خب یقیناً می تواند؛ اما مادر هم باید تلاش و كوششی بكند؛ مادر تلاش و كوشش كرد خواهر #تلاش_و_كوشش كرد، بالأخره این فرزند به مادر برگشت.
🔸 تا زنده ایم یك كار باید از طرف ما باشد؛ اینچنین نیست كه انسان ولو پیغمبر هم كه باشد دست روی دست بگذارد و همه كارها از راه غیب حل شود؛ این طور نیست! هر اندازه كاری از انسان ساخته است باید آن را انجام بدهد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قصص جلسه 5
تاریخ: 1391/07/05