eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان شناسی ۲۵۸.mp3
11.38M
۲۵۸ ✘ چشماشُ ریز می‌کنه دنبال عیبِ این و اون ! ✘ هیچ وقت خوبیِ بقیه رو نمی‌بینه، تا یه ایراد و ضعف می‌بینه، توی بوق و کرنا می‌کنه! ✘ آدم کنارش احساس امنیت نداره، همش دنبال یه ضعف می‌گرده، که بزرگش کنه ! 💥 خطـر سقوط ! احتیاط کنید💥 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔸 اسلام بیش از اینکه دین تکلیف باشد، دین تشخیص است 📌#اصلاح_برداشت‌های_ناروا از دین، در رسالت و
اهم مطالب این قسمت از بحث از دین 🔘 چهل سال است نتوانستیم جا بیندازیم که دین یک امر واقعی است و احکامش تابع مصالح و مفاسد است 🔘 حجاب یک امر عقلانی مربوط به سلامت روانی جامعه است، نه امری صرفاً ارزشی و اعتقادی! 🔘چرا برخی سیاسیون توانستند با تمسخر حجاب، رأی جمع کنند؟ چون مردم حجاب را یک امر صرفاً ارزشی می‌دانند نه عقلانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 با دقت بیشتری این مباحث را دنبال کنید 🔺🔺
🔸 برای حوزه و دانشگاه زشت است که مردم حجاب را صرفاً امری ارزشی می‌دانند نه دارای آثار واقعی 📌 از دین، در رسالت وکلمات امیرالمؤمنین- ۱۰ 🔺تشخیص تکلیف مقدم بر تکلیف است. گاهی تشخیص تکلیف، با مراجعۀ به علماست؛ اما همان‌جا هم باید تشخیص بدهید کدام عالم، مرجع شما باشد؟ غالباً بعد از فتوای مرجع تقلید هم تشخیص تکلیف به عهدۀ خود ماست؛ مثلاً فتوای مرجع این است که ماهی‌های پولک‌دار حلال هستند؛ بعد از این حکم، خودمان باید بررسی کنیم که فلان ماهی پولک دارد یا ندارد؟ پس موضوع‌شناسی به عهدۀ خودِ مکلّف است. 🔺وقتی از اطاعت می‌گوییم امّا از بصیرت و تشخیص نمی‌گوییم، بعضی‌ها از دین بیزار می‌شوند و می‌گویند «چرا باید همه‌اش به ما دستور بدهند و ما اجرا کنیم!؟» درحالی‌که خیلی جاها باید خودمان تشخیص بدهیم. 🔺یکی از راه‌های اصلاح و تضمین تشخیص صحیح، این است که تکالیفی را که می‌دانیم قطعی است، انجام دهیم، تا قدرت تشخیص‌مان در سایر موارد بالا برود؛ این همان تقواست که در نتیجه‌اش خدا به ما قدرت تشخیص می‌دهد «يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً» ( انفال، 29) 🔺گاهی پیغمبر و امام، اجازه می‌دهند مردم اشتباه کنند و نتیجۀ تشخیص اشتباه‌شان را ببینند تا قدرت تشخیص مردم افزایش یابد. دربارۀ ولیّ‌فقیه هم همین‌طور است. 🔺در جنگ بدر مردم خواستند در ازای گرفتن پول، اسیران را که 70 نفر بودند، آزاد کنند. رسول‌خدا(ص) مخالف بود و فرمود اگر این کار را بکنید سال بعد به همین تعداد کشته خواهیم داد. مردم گفتند: نه، آنها را آزاد کنیم. سال بعد در جنگ احد، 70 نفر کشته شدند. (تفسیر قمی،ج1،ص270( همۀ روضه‌هایی که می‌خوانیم به خاطر عدم‌تشخیص مردم است. 🚩 سحر دهم ماه رمضان۱۴۰۲ 📢صوت(۲۰دقیقه): @Panahian_mp3 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ادامه مطلب : 🔺عظمت حضرت خدیجۀ کبری(س) به این است که به سهولت تشخیص داد رسول‌خدا(ص) به نبوّت رسیده است، تا پای مرگ ایشان را همراهی کرد و اموال خود را فدای رسول‌خدا(ص) کرد تا جایی که ثروتمندترین زن مکّه، در اوج فقر و نداری از دنیا رفت. هیچ‌وقت به او امر نشد که «همۀ اموالت را انفاق کن!» او خودش تشخیص داد و عظمتش واقعاً به همین است. 🔺چرا مردم استفاده از ماسک (در ایام کرونا) را عقلانی و علمی می‌دانند ولی حجاب را یک امر صرفاً ارزشی می‌دانند نه عقلانی و علمی؟ با اینکه مردم ویروس را حس نمی‌کردند بلکه به گفتۀ پزشک‌ها اعتماد کردند و ماسک زدند. مردم می‌دانستند که پزشک‌ها از یک امر واقعی حرف می‌زنند. 🔺حتی وقتی نمی‌توانیم نسخۀ پزشک را درست بخوانیم با این حال به عنوان یک عالم به او اعتماد می‌کنیم؛ اما هنوز این اعتماد را نسبت به پیغمبر و ائمۀ هدی، به عنوان یک عالم، در مردم ایجاد نکرده‌ایم. 🔺چهل سال است که صداوسیما، آموزش‌وپرورش، حوزه و دانشگاه نتوانستند جا بیندازند احکام دین مثل حجاب، امور واقعی و تابع مصالح و مفاسد است. حجاب یک مقولۀ ارزشی و دینی معرفی می‌شود، امّا بستن کمربند ایمنی یک امر واقعی معرفی می‌شود. از علما تقاضا می‌کنم بررسی کنند چرا تلقی مردم از دین این‌گونه است و چرا باید دعوای مضحک حجاب در جامعۀ ما وجود داشته باشد؟! 🔺نظام مهندسی می‌گوید: من به‌خاطر سلامتی و ایمنی خودت اجازه نمی‌دهم ساختمانی بسازی که روی سر خودت خراب شود. این یک گزاره اخلاقی است یا واقعی؟ موضوع حجاب در دسته‌بندی علوم، جزء علم «سلامت روان» قرار می‌گیرد. با علوم تجربی هم می‌شود ضرورت حجاب را فهمید. 🔺بعضی از واقعیت‌ها مثل حجاب با اینکه برای جامعه حیاتی هستند اما به‌خاطر پیچیده‌ بودن، طول می‌کشد تا آن را بفهمیم، لذا اسلام در مورد آنها ما را راهنمایی می‌کند. 🔺اکثر مردم این آیۀ قرآن را باور ندارند که می‌فرماید: چه کسی جز آدم نادان از دین فاصله می‌گیرد؟ (بقره، 130) مردم افراد بی‌دین را نادان نمی‌دانند چون دین به‌درستی معرفی نشده است. لذا برخی از سیاسیون کشور در حدّ ریاست‌جمهور حجاب را مسخره می‌کنند و رأی می‌آورند، چون مردم حجاب را یک امر صرفاً ارزشی و عقیدتی می‌دانند نه دارای آثار واقعی. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
 امام مبين
🔸 وجود مبارك امام هشتم (علیه السلام) وقتی به ایران آمد، حوزه علمیه و نظام علمی را برقرار كرد، گفتمان و نظریه پردازی را ترویج كرد؛ ادیان و مذاهب گوناگون به ایران آمدند، سوال های فراوانی داشتند و را، وجود مبارك امام رضا مستقر كرد و این كشور را نجات داد. آن‌گاه معلوم می ‌شود كه انسان كنار قبرِ حضرت می‌ رود و زیارت و عرض ادب می ‌كند، برای چیست! برای اینكه دین ما، عقیده ما، معرفت ما، به بركت همین حضرت در این كشور رواج پیدا كرده است. آن مسائل توسل و وسیله بودن برای شفای بیماران و حل مشكلات و سایر بركات، مطلب دیگر است; اما برنامه اصلی حضرت، این بود كه را حفظ كند. 📚 میلاد امام رضا (علیه السلام) تاریخ: 1393/06/16 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
22-Khotbeh1- j7- b3.mp3
4.25M
🔷 جلسه ٧- بخش سوّم 🌸 «ثُمَّ نَفَخَ فِيهَا مِنْ رُوحِهِ فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً» آنگاه از روح خود در آن دمید، پس به صورت انسانی برپا گشت؛ 🔹 دكتر محمدعلى انصارى ١ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مرحوم آیت الله ناصری ⭕️ پیشگویی عجیب آیت الله قاضی (ره) درباره‌ی قیام امام خمینی (ره) و ظهور امام زمان (عج) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پندار موهوم
 
🔸 زمین آیت حق است، آسمان آیت حق است، موجودات زمینی آیات حق ‌اند، موجودات آسمانی آیات حق ‌اند آب حق است، هوا حق است، زمین حق است، معدن حق است، اینها نعمت‌ های الهی ‌اند كه خدای سبحان اینها را آفرید؛ اما من باید این كار را بكنم نه شما، من باید جلو بیفتم نه شما، من باید به این لقب و نام، شهرت پیدا كنم نه شما، اینها واقعیت ندارد اینها می ‌شود ؛ اینها بازیچه است! 

🔸 ما خیال می‌كنیم درس و بحث ما و زندگی ما برای این است كه به این عناوین برسیم که به ما بگویند عظما! به ما بگویند فلان، ما جلو بیفتیم، نام ما را ببرند، عكس ما را بزنند! این می ‌شود دنیا. ما خیال می ‌كنیم اینها واقعیت دارند، در حالی که اینها مجازند نه حقیقت و ما این مجاز را حقیقت می ‌پنداریم و تمام تلاش و كوشش ما برای این است! 
🔺مثل اینكه یك انسان حكیم وقتی به بازی بازیگران نگاه می‌ كند می ‌گوید بازی چیز خوبی است، ورزش است تأمین سلامت است؛ اما سرمایه سنگین را برای ورزش صرف كردن، تمام عمر را برای بازی صرف كردن، بددهنی كردن، فحش دادن، دعوا كردن، بازی را حقیقت پنداشتن است! ورزش كه اصل نیست، ورزش برای تأمین سلامتی و نشاط است، مجاز است؛ آدم این مجاز را حقیقت حساب بكند می‌ شود مغالطه؛ 
اگر كسی بازی را حقیقت بپندارد گرفتار مغالطه شده است.



📚 سوره مبارکه فاطر 
 تاریخ: 1392/08/07

http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
34.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1️⃣ من برای امام زمانم دقیقاً باید چکار کنم؟ دائماً از غربت امام زمان علیه‌السلام حرف میزنید و مشارکت در ظهور، ※ الان وظیفه‌ی من، دقیقا چیه؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
حرف خاص.mp3
12.12M
1️⃣ قسمت اول: ✘ من برای امام زمانم دقیقاً باید چکار کنم؟ دائماً از غربت امام زمان علیه‌السلام حرف میزنید و مشارکت در ظهور، ※ الان وظیفه‌ی من، دقیقا چیه؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید امنیت مهدی زاهدلویی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘تقوا 🔺اِتَّقِ آللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَإِنْ قَلَّ، وَاجْعَلْ بَيْنَکَ وَبَيْنَ آللّهِ سِتْراً وَإِنْ رَقَّ. 🔹از خدا بترس هر چند اندك، ميان خود و خدا پرده ای قرار ده هر چند نازك. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۵۹.mp3
11.42M
۲۵۹ ✘ من ۱۵ بار حج رفتم! • این که چیزی نیست، این بار که من برم کربلا، ۴۰ بارم تموم میشه ! ✘ هفت ساله که توی چله‌ی نماز شب شرکت می‌کنم، • اِی بابا ... من اصلاً یادم نمیاد شبی رو که تا سحر خوابیده باشم. 💥 خطـــــر سقوط ! احتیاط کنید 💥 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 ظهور اسرار

🔹 فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می‌‌آید؛ چه بهتر که درونش باشد که اگر برون آمد باشد فضا را معطّر کند، چه بهتر از این! 🔺ما موظّف هستیم که تظاهر نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می‌ کند؛ چه ما بخواهیم چه نخواهیم. ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم. آدم خوب ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ «نوراً یمشی به فی الأرض» او که قصد نشان دادن ندارد. ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، می‌فهمد. 🔹 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به نظام، به جامعه، به مردم، قصد خیانت دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک بیماری هست خیال می‌کنند همیشه می‌توانند کتمان کنند ما آن را اظهار نمی ‌کنیم! نه، ما اظهار می ‌کنیم. 🔹 بنابراین ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم. آبروی ما، اوّلین راه آن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می ‌دهد؛ یا گفتار ما، یا رفتار ما، یا نوشتار ما؛ انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال سهو و نسیان، آن حادثه خودش را نشان می ‌دهد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔸 برای حوزه و دانشگاه زشت است که مردم حجاب را صرفاً امری ارزشی می‌دانند نه دارای آثار واقعی 📌#اصل
اهم مطالب مطرح شده در جلسه یازدهم از دین 🔸سوءبرداشت از دین، بیشتر از سوءاستفاده از دین به امیرالمؤمنین(ع) ضربه زد 🔸خوارج که دچار سوءبرداشت از دین بودند، بیش از امثال معاویه ضربه زدند 🔘 خیلی از مردم، در اثر نگاه روشنفکران غربگرا، دین را امری غیرواقعی و صرفاً ارزشی می‌دانند 🔘 غیرواقعی دانستنِ حجاب، یک سوءبرداشت است؛ بعضی‌ها از این برداشت غلط، سوءاستفاده می‌کنند 🔘 اگر متدینین بدانند که دین‌داری آثار واقعی داشته و برایشان سود دارد، نسبت به غیرمتدینین، مهربان‌ و دلسوز می‌شوند 📢 صوت(۲۰دقیقه): @panahian_mp3 🚩 سحر یازدهم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸خوارج که دچار سوءبرداشت از دین بودند، بیش از امثال معاویه ضربه زدند 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۱ 🔺یکی از مشکلاتی که دربارۀ اخلاق و دین وجود دارد این است که خیلی از مردم، در اثر نگاه روشنفکران غربگرا، این دو را یک امر واقعی نمی‌دانند. انگار اینها آثار واقعی ندارند و فقط به‌خاطر اینکه خدا فرموده است باید بگوییم «چَشم»! 🔹کسانی که با کلام اهل‌بیت(ع) ارتباط دارند، به هیچ‌وجه چنین دیدگاهی ندارند چون معصومین(ع) اکثراً احکام دینی را بر اساس آثارشان توضیح داده‌اند و این‌گونه مردم را به دین‌داری ترغیب کرده‌اند، لذا ما جانانه از دین دفاع می‌کنیم چون «دین یک امر واقعی است». 🔺بعضی‌ها از اخلاق برای مقابله با دین سوءاستفاده می‌کنند، بعضی‌ها هم سوءبرداشت‌هایی از اخلاق دارند. دربارۀ احکام دین هم سوءاستفاده و سوءبرداشت وجود دارد. سوءبرداشت از دین مهم‌تر از سوءاستفاده است. 🔹وقتی به تاریخ امیرالمؤمنین(ع) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کسانی که از دین سوءبرداشت کردند، بیشتر ضربه زدند تا کسانی که سوءاستفاده کردند. کسانی مثل طلحه، زبیر و معاویه می‌خواستند از دین سوءاستفاده کنند، امّا خوارج غالباً از دین سوءبرداشت کرده بودند. 🔺امیرالمؤمنین(ع) مشکل طلحه و زبیر را حل کرد، ماجرای معاویه را هم داشتند حل می‌کرد که خوارج کار را خراب کردند. خوارج موجب شدند در صفین کارِ معاویه یک‌سره نشود، اگر خوارج نبودند، کار به حکمیت نمی‌کشید. و اگر روحیۀ آنها نبود، کار به انتخاب ابوموسی اشعری نمی‌کشید. اینها چند جور ضربه زدند. سوء برداشت خیلی خطرناک است و گاهی از اوقات ضربه‌های سختی می‌زند. شخصیت امیرالمؤمنین(ع) در این عالم، یگانه است، آن‌وقت می‌بینیم که سوء برداشت از دین، حرکت این شخصیت بزرگ را متوقف می‌کند. 🔹چرا می‌گوییم خوارج دچار «سوءبرداشت» بودند؟ چون وقتی از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند آیا خوارج منافق یا کافر بودند؟ حضرت فرمود: اینها برادران مؤمن ما بودند که اشتباه کردند و به ما ظلم کردند. (هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا؛ قرب‌الإسناد، ص94) 🔺مسئلۀ حجاب در جامعۀ ما دچار سوءبرداشت شده است چون برخی آن را یک امر عقیدتی و ارزشی می‌دانند، نه یک امر واقعی. برخی از این برداشت غلط سوءاستفاده‌ می‌کنند و می‌گویند: «مسئلۀ حجاب، یک مسئلۀ عقیدتی است، شما که نباید عقیده را تحمیل کنید!». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ادامه مطلب 👇👇 🔹تحمیل عقیده نه ممکن است و نه مطلوب! نماز که از حجاب واجب‌تر است امّا در جمهوری اسلامی کسی نمی‌گوید «نماز را اجباری کنید» چون اصلاً تحمیل عقیده مطرح نیست. آنهایی که می‌گویند «حجاب، تحمیل عقیده است» غالباً عناصر رذل سیاسی هستند که می‌خواهند با این دروغ، مخالفان خودشان را تخریب کنند. 🔺وقتی احکام دین را تابع مصالح و مفاسد و آثار واقعی بدانیم، مؤمنین با غیرمتدینین برخورد بدی نخواهند کرد چون نسبت به آنها احساس دلسوزی می‌کنند نه نفرت. انسانِ سیر کسی را که گرسنه است تمسخر و توهین نمی‌کند بلکه دلش برای او می‌سوزد. دلسوزی باید از یک مؤمن ببارد. به همین دلیل در جامعۀ دینی، بین متدینین و غیرمتدینین دو قطبی ایجاد نمی‌شود. البته ممکن است برخی از غیرمتدینین به‌خاطر عناد یا سوءتفاهم به متدینین حمله کنند و آنها را بزنند امّا متدینین این کار را نمی‌کنند. 🔹اگر یک فرد متدین، دین‌داری خودش را صرفاً ارزشی و غیرواقعی بداند و آن را برای زندگی خودش مفید نداند، مغرور می‌شود؛ فکر می‌کند کار بزرگی انجام داده است و حتی به خدا هم منت می‌گذارد! «يَمُنُّونَ عَلَيكَ أَن أَسلَمُوا» (حجرات، 11). اتفاقاً متدینان باید به خدا بدهکار باشند نه طلبکار؛ مثلاً سحرخیزان و روزه‌داران بیشتر از دیگران به خدا بدهکار هستند چون خدا به آنها لطف کرده است تا راحت‌تر و سالم‌تر زندگی کنند و حال بهتری داشته باشند. ما بعد از نماز، سجدۀ شکر به‌جا می‌آوریم، نه اینکه سرمان را بالا بگیریم و از خدا طلبکار باشیم. 🔺برداشت صحیح از دین باعث می‌شود که دین‌داران خوشحال‌تر، بانشاط‌تر، پرانرژی‌تر، مهربان‌تر و سخاوتمندتر از دیگران باشند. به این ترتیب غیرمتدیّنین هم با دیدن رفتار و زندگی یک فرد متدین به دین‌داری جذب می‌شوند. 🚩 سحر یازدهم ماه رمضان 1402 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
23-Khotbeh1- j8- b1.mp3
3.42M
🔷 جلسه ٨- بخش اوّل 🌸 «ثُمَّ نَفَخَ فِيهَا مِنْ رُوحِهِ فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً» آنگاه از روح خود در آن دمید، پس به صورت انسانی برپا گشت؛ «ذَا أَذْهَانٍ يُجِيلُهَا» دارای فهم‌هایی که به جوَلانشان ‌آورَد 🔹 دكتر محمدعلى انصارى ١ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
24-Khotbeh1- j8- b2.mp3
2.46M
🔷 جلسه ٨- بخش دوّم 🌸 « وَ فِكَرٍ يَتَصَرَّفُ بِهَا وَ جَوَارِحَ يَخْتَدِمُهَا وَ أَدَوَاتٍ يُقَلِّبُهَا» و اندیشه‌هایی که به کارشان گیرد و اندام‌هایی که به خدمتشان آورَد و ابزارهایی که زیر و رویشان کند «وَ مَعْرِفَةٍ يَفْرُقُ بِهَا بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ الْأَذْوَاقِ وَ الْمَشَامِّ وَ الْأَلْوَانِ وَ الْأَجْنَاسِ» و شناختی که با آن، میانِ حق و باطل و مزه‌ها و بوها و رنگ‌ها و جنس‌ها را فرق نهد؛ 🔹دكتر محمدعلى انصارى ١ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7