8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞به بهشت قانع نشو!
🎙 عینصاد
#سیر_و_سلوک
به مناسبت سالگرد رحلت استاد علی صفایی حائری و برادر عزیزم محمود پیروزفر (٢٢تیر)
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
https://eitaa.com/quraanalkarim
🪐وصف پیامبر اسلام و اهل بیت علیهمالسلام
┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه
💎عِتْرَتُهُ خَيْرُ الْعِتَرِ وَ أُسْرَتُهُ خَيْرُ الْأُسَرِ وَ شَجَرَتُهُ خَيْرُ الشَّجَرِ، نَبَتَتْ فِي حَرَمٍ وَ بَسَقَتْ فِي كَرَمٍ، لَهَا فُرُوعٌ طِوَالٌ وَ ثَمَرٌ لَا يُنَالُ؛
🟠شجره او كه بهترين شجره هاست در حرم روييده و در بستان مجد و شرف باليده است. شاخه هايش بلند و ثمرتش دور از دسترس
✍امام عليه السلام با اين تعبيرات بسيار زيبا، حقّ سخن را درباره پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله و عترت او ادا فرموده و عظمت و برکت اين شجره طيّبه را روشن ساخته و با تشبيهات و تعبيراتى دلنشين، فضايل آنها را بيان فرموده است.جمله «نَبَتَتْ فِي حَرَم» بنا به عقيده جمعى از «شارحان نهج البلاغه» اشاره به «حرم مکّه» است، که شجره وجودى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله از آن روييد و در آن پرورش يافت.جمله «بَسَقَتْ فِي کَرَم» اشاره به اين است که نه تنها پيامبر در سرزمين و خانواده آبرومندى متولّد شد، بلکه پرورش و نموّ و رشد او نيز، در محيطى مملوّ از کرامت و بزرگوارى تحقّق يافت .جمله «ثَمَرٌ لاَيُنَالُ» به اين معنا نيست که هيچ کس دستش به ثمره اين درخت پربار نمى رسد; چرا که اين فضيلتى نيست! بلکه يا همان طور که در بالا گفتيم منظور اين است فرومايگان و افراد نالايق دستشان به ميوه هاى اين درخت فضيلت نمى رسد; يا آنکه منظور آن است که آنچنان ميوه هاى اين شجره مبارکه پر ارزش است که احدى نمى تواند، همانند آنها شود.
📘#خطبه_94
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
تاکید بر پرهیز از افراط و تفریط / انسان باید همواره در هسته مرکزی عقل و عدل حرکت کند
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: صبح امروز پنج شنبه 22 تیر 1402جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 109 ـ پرداختند. ✅ در حکمت 109 نهج البلاغه به نقل از امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است که فرمود: «نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي» ما اهلبیت، تکیه گاه معتدلی هستیم که نه تندیم و نه کند، که ◀️ باید عقب افتادگان به ما ملحق شوند ◀️ و تندروان نیز باید توبه کنند و به سوی ما برگردند. 🔺قبل یا بعد از امام حرکت نکردن، فلسفه این جمله نورانی امیرالمومنین است و لذا همواره انسان باید در #هسته_مرکزی_عقل_و_عدل حرکت کند. ✅ آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به سالروز #مباهله و #نزول_سوره_انسان، با بیان اینکه باید جریان مباهله را گرامی بداریم، اظهار داشتند: آنچه از آیه مباهله بر می آید این است که وجود مبارک امیرالمومنین، به منزله #جان_پیغمبر است و یک حقیقت هستند که یکی وحی و نبوت را دریافت می کند و یکی ولایت و امامت را دریافت می کند و این جانشین اوست. ✅ عظمت مولا امیرالمومنین در این آیه از بیان بلند ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکمْ﴾ مشخص است ولی علاوه بر آن در آیه آمده است ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ﴾ یعنی «ما» قرار می دهیم «فَنَجْعَل»، اینجا دو تا مطلب هست: 1️⃣ اینکه دعا یک برکت و وسیله خوبی است که عبد دعا میکند و خدا اجابت می کند 2️⃣ و یک وقت مسئله قرب نوافل و قرب فرایض هست که عبد به جایی می رسد که #خلیفه_خدا می شود... . #مباهله #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ جلسه: 1402/04/22 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📩نامه اى از امیرالمؤمنین به اسود بن قطبه فرمانرواى حلوان
#نهج_البلاغه
▫️وَابْتَذِلْ نَفْسَکَ فِيمَا افْتَرَضَ اللهُ عَلَيْکَ، رَاجِياً ثَوَابَهُ، وَمُتَخَوِّفاً عِقَابَهُ
🟤نفس خويش را در راه انجام آنچه خدا بر تو واجب کرده است به اميد ثوابش و ترس از کيفرش تسليم و خاضع کن»
✍اشاره به اينکه اگر مى خواهى از پاداش هاى الهى در دنيا و آخرت بهره مند شوى و از کيفرهايش در دو سرا در امان باشى، در انجام واجباتى که بر تو به عنوان يک والى است کاملا کوشا باش و غرور مقام، تو را از تسليم و تواضع باز ندارد.
📘#نامه_59
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
15.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🟤 توبه واقعی از نظر امیرالمؤمنین(ع) چگونه است؟
#نهج_البلاغه
💠امام عليه السلام به كسى كه در حضورش گفت استغفرالله، فرمود: مادرت به عزايت بنشيند! آيا مى دانى استغفار چيست؟ استغفار جايگاه والامقامان است و آن نامى است كه بر شش معنى نهاده شده است:
اول: پشيمانى از (بدى هاى) گذشته. دوم: تصميم بر ترك بازگشت به آن (بدى ها) براى هميشه. سوم: اداى حقوق آفريدگان خدا. چهارم: توجه به هر واجبى كه تباه كردى و آن را ادا كنى. پنجم: آب كردن گوشت هايى كه از خشم پروردگار روييده تا آن جا كه پوست بر استخوان بپيوندد و ميان آن دو، گوشت تازه برويد.ششم: به تنت رنج بندگانى را بچشانى آن گونه كه شيرينى گناه را چشانده اى، پس در اين هنگام می گويى أستغفرالله.
📘#حکمت_417
🌱🌴🌱🌴🌱
🎤شهید#مطهری
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۸۴.mp3
12.26M
#انسان_شناسی ۲۸۴
#حجهالاسلام_قرائتی
#استاد_شجاعی
اینکه من سلطانِ وجودم باشم،
اینکه از پس تصمیمهای بزرگ و انسانیام بربیام،
کار خیلی سختیه !
✘ خیلی وقتها میخوام، اما نمیتونم !
گیرِ کار من کجاست؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اهم مطالب جلسه (18) #اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین
در کلام مولا امیرالمؤمنین
🔸دینداریِ شاکرانه، نتیجۀ فهمیدن «عشق خدا به ما» است، نه «عشق ما به خدا»!
🔘قبل از اینکه دنبال عاشقیِ خدا باشیم، باید بدانیم که معشوق خدا هستیم
🔘راه برقراری رابطۀ عاطفی با خدا این است که درک کنیم خدا چقدر به ما محبت دارد
🔘وقتی بدانی که خدا دوستت دارد، آرامش و اعتماد به نفس پیدا میکنی
🔘بهترین دعایی که در آن معشوق بودنِ ما را توضیح میدهد، دعای عرفه است
📢صوت(20دقیقه): @panahian_mp3
🚩http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸دینداریِ شاکرانه، نتیجۀ فهمیدن «عشق خدا به ما» است، نه «عشق ما به خدا»!
📌#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۸
🔺یکی از تلقیهای ناروا از دین، داشتن تلقیِ صرفاً عاشقانه از دین است، مثلاً اینکه میگوییم «ما خدا را دوست داریم و عاشق او هستیم» یا «ما ائمۀ هدی را دوست داریم»
البته ما نمیخواهیم عاشقی و دینداری عاشقانه را نفی کنیم، بلکه میگوییم ما بیشتر از اینکه و قبل از اینکه دنبال عاشقی باشیم، باید دنبال پاسخگویی به معشوق بودنِ خودمان باشیم. خیلی کار میبرد ما عاشق خدا شویم درحالیکه همین الان ما معشوق و محبوب خدا هستیم؛ الان لطف و محبت خدا شامل ما هست و اگر پاسخدهنده به لطف و محبت پروردگار باشیم، زندگی معنوی ما متحول خواهد شد.
🔺درک عشق و محبت خدا به ما، راهی است که ما را هم عاشق خدا خواهد کرد. اگر فضای معشوق بودن در جامعه وجود میداشت، مجالس دعا و مناجات ما شاید هزاران برابر بود.
🔺خدا میپسندد که ما دوست داشته باشیم محبوب باشیم. در زیارت امینالله میخوانیم: «مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ» یعنی من را محبوب آسمانها و زمین قرار بده. قرآن میفرماید: وقتی فرعون و لشکریانش مردند، آسمان و زمین بر آنها گریه نکردند «فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ» (دخان، 29) یعنی ما باید اینقدر محبوب باشیم که وقتی از دنیا رفتیم، آسمان و زمین بر ما گریه کنند.
🔺ما محبوب اهلبیت(ع) هم هستیم. شما وقتی میخواهی به کربلا بروی، به جای اینکه بگویی «من علاقه دارم به کربلا بروم» بهتر است بگویی «امام حسین(ع) علاقه دارد من به کربلا بروم» اگر حالت دوم باشد، آنوقت میگویی «اصلاً وظیفۀ من است که بروم.» این خیلی زیباتر است.
اگر کلّ مفاتیح الجنان را بگردید، میبینید اکثر دعاها بر اساس دین معشوقانه است نه عاشقانه! چون این معشوق است که استغفار میکند و میگوید «ببخشید، نتوانستم جواب محبت شما را بدهم» و اصل دعا هم استغفار است.
🔺بیتردید بهترین دعایی که این معشوق بودن را توضیح میدهد دعای عرفه است. در دعای عرفه، امام حسین(ع) از خدا خیلی تشکر و عذرخواهی میکند که «من نمیتوانم محبت تو را پاسخ بدهم». اگر بتوانیم حال دعای عرفه امام حسین(ع) را داشته باشیم و با این حال درِ خانۀ خدا برویم خیلی خوب است؛ یعنی همان حس و حال شاکرانه!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞🌹💞🌹💞
ادامه مطلب
🔺گاهی از اوقات ادعای عاشقی، حتی اگر محبتی هم در میان باشد، ممکن است ما را مغرور کند، اما درک معشوق بودن، هیچوقت ما را مغرور نمیکند بلکه همیشه ما را بدهکار میکند.
🔺در علم کلام و مباحث اعتقادیِ ما «قاعدۀ لطف» یکی از مبانی برجسته است. ما اول ثابت میکنیم که خدا به ما لطف دارد، بعد بسیاری امور را بر این اساس ثابت میکنیم، مثلاً میگوییم: «چون خدا به ما لطف دارد، برای ما پیامبر میفرستد» یا «چون خدا به ما لطف دارد، به امام حسین(ع) اجازه داد خود را برای هدایت ما قربانی کند» همهاش از سرِ محبتی است که خدا به ما دارد. بحث بر سرِ دوست داشتنِ ما است.
علامه طباطبایی میفرماید: با روشهای رایج اخلاقی که از یونان یا ... رسیده، کسی درست نمیشود. روش اسلام این است که یک آگاهی به تو میدهد که اصلاً رذایل پیش نیاید که تو بخواهی آنها را از بین ببری! یک نمونهاش همین آگاهی است که بدانی «خدا دوستت دارد»، آنوقت آرام و صبور میشوی، حتی اگر دیگران دوستت نداشته باشند باز هم اعتماد به نفس خواهی داشت.
🔺کسی که بداند خدا عاشق اوست بدون اینکه مغرور شود، به تمسخر، توهین و دشمنی دیگران اهمیت نمیدهد. چرا حضرت زینب(س) از پا نمیافتد؟ چون از عشق خدا به خودش خبر دارد و غرق شکر و استغفار است. ما به این روحیه برای زندگی احتیاج داریم. کسی که این روحیه را با این معرفت پیدا نکند، اولاً از بهرۀ عقلانی بالایی برخوردار نیست و ثانیاً با روشهای اخلاقی دیگر هم درست نخواهد شد.
🚩#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین
📢صوت: @Panahian_mp3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 خیمهی عزا در حرم مطهر حضرت ابالفضل(ع) برافراشته شد
🔹این خیمه نخستین خیمه عزای محرم ۱۴۴۵ قمری به شمار میرود
🏴السلام علیک یا ساقی العطشان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7