eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان ولایی سلام 🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند. برای استفاده بهتر از شرح حکمتها به عنوان های زیر میتوانید مراجعه کنید. *. شرح حکمت اول تا حکمت پنجم *. شرح حکمت ششم تا حکمت دهم *. شرح حکمت یازدهم تا پانزدهم *. شرح حکمت شانزدهم در کلام امام *. شرح حکمت هفدهم در کلام امام *. شرح حکمت هجدهم در کلام امام *. شرح حکمت نوزدهم در کلام امام *. شرح حکمت بیستم در کلام امام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 روی متون رنگی کلیک کنید
*. حکمت بیستم ✅شرح و بسط حکمت بیستم ☘لغزش ✅امام(علیه السلام) در این کلمه حکمت آمیز به لغزش هایى اشاره دارد که گاه از اشخاص با شخصیت سر مى زند و همگان را توصیه مى کند از آن چشم بپوشند. ✅«اقیلوا» از ماده «اقاله» در اصل به معناى باز پس گرفتن معامله در جایى است که خریدار، پشیمان مى شود، سپس به هر نوع چشم پوشى اطلاق شده است. ✅«مروءات» هم به معناى شخصیت و جوانمردى است. ✅روشن است که هر انسانى ـ به جز معصومان(علیهم السلام) ـ در زندگى خود گرفتار لغزش یا لغزش هایى مى شود. ✅اگر آنها افراد با شخصیت و نیکوکارى باشند باید به موجب حسن اعمال و رفتارشان از این لغزش ها چشم پوشى کرد; هر گونه نقل آن براى دیگران یا سرزنش یا بزرگ نمایى کارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، ✅زیرا خدا هم مدافع این گونه افراد است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3-Khotbeh3. j1.b3.mp3
3.31M
🔷 جلسه ١_ بخش سوّم 🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى: 🌸 فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً پس بر خلافت پوششی فروافکندم و از آن پهلو گرداندم وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ و در این اندیشۀ ژرف فرورفتم که با دستی بریده حمله بَرَم یا بر ظلمتی کور صبر آورم؛ يَهْرَمُ فِيهَا الْكَبِيرُ وَ يَشِيبُ فِيهَا الصَّغِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ (ظلمتی که) در آن بزرگسال، فرتوت شود و خُردسال، پیر و مؤمن در آن پیوسته رنج کشد تا پروردگارش را دیدار کند. فَرَأَيْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى پس دریافتم که صبر بر آن، خردمندانه‌تر است؛ فَصَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجًا از این رو صبر پیشه کردم در حالی که در چشم خاشاکی و در گلو استخوانی بود. أَرَى تُرَاثِي نَهْباً میراثم را به تاراج‌رفته می‌دیدم، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
※ خداوند اسم‌‌های خودش را به حضرت آدم یاد داد؛ تا آدم بداند مسیر پیش روی زندگی او فقط یک چیز است: « او باید یکی یکی این اسم ها را تمرین نموده و در درون خودش تولید کند. » ※ سرمایه ما هنگام مرگ، تعداد اسم‌هایی از خداست که در ما فعال شده است. 🎞 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۳۳۶.mp3
12.52M
۳۳۶ | ✘ بعضی روح‌ها ورزیده و نرمند! و سرعت رشد معنوی‌شان بسیار بالاست. ✘ بعضی‌ها هم خشن و زمخت و متعصبند و سرعتشان در مسیر کمال، لاک‌پشتی است. 👈 ریشه این تفاوت در دو انسان که فطرتاً از یک حقیقت خلق شده‌اند، چیست؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم فطری 🔹 خداوند دو علم را پیش روی بشر گذاشت: یکی علم درون یکی علم بیرون. 1️⃣ در ، آنچه انسان در حوزه و دانشگاه و اینها می خواند، می فرمایند اینها علومی اند که مهمان شما هستند. در سوره «نحل» این بیان را فرمود که ﴿وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیئًا﴾ یعنی از این علوم حصولی و علوم عادی هیچ چیز نمی دانستید. اینها علوم بیرونی است که انسان در حوزه یا دانشگاه یاد می گیرد. 2️⃣ یک سلسله هستند که صاحبخانه اند؛ فرمود: ﴿ وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ آنها سرمایه اولیه اند. به ما فرمود آنچه در بیرون هست که یاد می گیرید چه در حوزه و چه در دانشگاه، اینها مهمان اند، درسی بخوانید که با صاحبخانه بسازد، وگرنه درگیر می شوید! این گرفتاری هست، همیشه دعواست! 🔹 این غوغا و آشوبی که در دل های افراد هست، در اثر جنگی است که بین مهمان و میزبان است؛ درسی خوانده که با صاحبخانه نمی سازد. برای اینکه صاحبخانه تقویت بشود انبیا را فرستاده است؛ انبیا (علیهم السلام) آمدند که فتیله این چراغ درون را بالا بکشند: «وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول»؛ انبیا آمدند این درون را ثوره کنند شکوفا کنند انقلاب کنند تا آنچه که بذر است که خدا کاشته، به ثمر نشیند. این در همه بشرها هست چه غربی چه شرقی؛ اگر با فطرت اینها هماهنگ کار کنید، اینها زود می پذیرند. 🔹 هیچ وقت دروغ نمی گوید، مگر اینکه ما دروغ گفتن را به او یاد بدهیم! تربیت سخت نیست چون سرمایه در او هست، ما باید بکوشیم که از بیرون مزاحم پیدا نکند، وگرنه حق را، صدق را، خیر را، حَسن را همه می پذیرند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7