7-Khotbeh3. j3.b1.mp3
5.19M
🔷 #شرح_خطبه ٣
جلسه ٣_بخش اوّل
🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى:
🌸حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِيلِهِ
تا آنگاه که در راه مرگ خویش گام نهاد؛
جَعَلَهَا فِي جَمَاعَةٍ زَعَمَ أَنِّي أَحَدُهُمْ فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى
خلافت را در گروهی نهاد که میپنداشت من یکی از آنانم؛ پناه بر خدا! چه شورایی!
مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِرِ
چه زمان در (برتریِ) من نسبت به اولینشان تردیدی بوده که اینک همنشین چنین همانندهایی باشم؟
#شرح_خطبه
#خطبه3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۲۳ نهج البلاغه.mp3
6.79M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت23
🔺کُندی در عمل
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت23
🔹 کندی در عمل
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۲۳، پیرامون کُندی در عمل سخنی دارند که توسط سیّد رضی، به اشتباه عیناً در حکمت ۳۸۹ تکرار شده است. لذا با توضیح حکمت ۲۳ از شرح حکمت ۳۸۹ هم بی نیاز خواهیم شد.
🔻عبارت عربی حکمت ۲۳ چنین است : «مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ» ؛ ترجمه مرحوم دشتی کمی احتیاج به اصلاح دارد! ، لذا بنده ترجمه دقیق تر را خدمت شما عرض میکنم : "کسی که عملش او را کُند کند، افتخارات خاندانش به او سرعت نخواهد داد".
🔰 توضیح مطلب از این قرار است: خداوند متعال در قرآن کریم دنیا را میدان مسابقه معرفی فرموده است، لذا دو صفت را مهمترین صفت برای پیروزی و موفقیّت بیان فرموده است :
1⃣ صفت سرعت
2⃣ وصف سبقت
🔻 درباره سرعت در قرآن می خوانیم: «سَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ» ( آل عمران/۱۳۳) سرعت بگیرید به سوی مغفرت و آمرزشی از پروردگارتان و به سمت بهشتی که عرض آن به اندازه همه زمینها و آسمانها است.
🔺 و درباره سبقت هم فرمود: «سابِقوا الی الخیرات» به سوی خوبیها از همدیگر سبقت بگیرید. " با این نگاه مولا علی (علیه السلام)، راه سریعتر رسیدن به نتیجه و ثمره، یعنی بهشت را سرعت در عمل صالح می دانند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔻 نفس امّاره همچنان که "أمّارَةٌ بالسّوء" هست؛ اگر رهایش بکنیم، میکند، از آن طرف خیلی هم در اطاعت اوامر الهی کُندی می کند.
🔻حضرت در خطبه ۱۱۴ اینگونه می فرمایند: «وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ» ما از خداوند یاری می خواهیم علیه نفسهای امّاره ای که در مقابل آنچه که امر شده اند کُندی میکنند، اما به سمت چیزهایی که از آنها نهی شده اند سرعت می گیرند. یعنی خدا اوامر و دستوراتی دارد، نفس امّاره خیلی کُندی می کند در اطاعت از آن اوامر؛ برعکس خداوند چیزهایی را نهی کرده اما نفس امّاره به سمت آنها شتاب دارد. پس کُندی کردن یکی از صفات نفس امّاره است در مقابل عمل صالح.
🔻کُندی کردن در مقابل عمل صالح در نهایت دو نتیجه بیشتر ندارد:
1⃣ گاهی انسانی که کُندی می کند، در مجموع به نجات میرسد. مثل رونده ای است که واقعاً می خواهد به راه نجات برود اما آهسته آهسته حرکت میکند. در مورد این گروه حضرت در خطبه ۱۶ فرمودند: «وَ طَالِبٌ بَطِيءٌ رَجَا»؛ کسانی که طالب بهشت هستند، اما یک مقداری کُند می روند امید هست به نجات برسند. اگر چه اینها با «ساعٍ سریع نجا» خیلی فرق میکنند. یعنی کسی که تمام تلاشش و همّتش را جمع کرده و با سرعت دارد حرکت می کند به سمت خدا، که او نجات پیدا میکند. اما به هر حال کسی که با کندی طالب بهشت هست اما ضعیف، او هم امید هست که به بهشت برسد.
2⃣ گاهی وقتها کُندی در عمل مستوجب نفرین امیرالمؤمنین (علیه السلام) می شود.
🔻مثلاً در خطبه ۲۱۲ حضرت شکایت به خدا می برند؛ می فرمایند: خدایا هر کسی از بندگانت که سخنان ما که عین عدالت است و در آن جور و ظلم نیست را شنید، سخن ما را که اصلاح کننده است و افساد کننده در دین و دنیا نیست را شنید،و بعد از شنیدن حرف ما روی برگرداند از یاری تو و کُندی کرد از عزیز کردن دین، خدایا ما تو را شاهد میگیریم علیه آنها و تمام مخلوقاتی را که در زمین و آسمانها ساکن کردی علیه آنها شاهد می گیریم. نمونه کسانی که از نصرت حق روی برگردانند و در راه عزیز کردن دین کُندی می کنند، اهل کوفه هستند که حضرت در خطبه ۹۷ آنها را با شامیان مقایسه می کنند؛ می فرمایند: شامیان به سمت باطل یعنی معاویه سرعت میگیرند؛ در حالیکه شما درباره حقّ منِ علی، که عین حق هستم کُندی می کنید.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#حکمت23
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بحث زیبای مادری از عرش که سالهای گذشته در این کانال بارگذاری شده بود به دلیل اهمیت بحث و ارتباط آن با وقایع آخر الزمان در این کانال از امروز بارگذاری شده
وارد لینک شوید و بحث را پیگیرباشید.
https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 رسالت فاطمی
▫️ این بیان نورانی وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» یعنی چه؟ این جمله خبریه از #مقامات_ملکوتی_اسلام دارد خبر می دهد؟ ▫️ «الْإِسْلَامُ یعْلُو» یعنی بکوشید این را بالا ببرید؛ این دین باید بالاترین دین باشد. «الْإِسْلَامُ یعْلُو» یعنی خود به خود بالا می رود یا به دست شما مسلمین باید بالا برود؟ «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»؛ هیچ حرفی بالاتر از اسلام نباید باشد. انسان باید طوری عمل بکند و طوری رفتار بکند که جاذبه داشته باشد. ▫️ وجود مبارک مریم (سلام الله علیها) برای همه ما محترم است، اما مریم کجا فاطمه کجا! ما تا توانستیم گریه کردیم، این گریه درست است؛ اما یک گوشه کار است. ما اگر آن عرضه را داشتیم که حضرت #فاطمه را حداقل مثل وجود مبارک #مریم، جهانی بکنیم، گوشه ای از وظیفه را انجام دادیم. اگر کسی توانست خطبه نورانی حضرت را _ خطبه نه خطابه! _ مدلّل کند همان چند سطر اول را مدلَّل کند برهانی کند، این مردِ فهم است. ▫️ در ایام #فاطمیه، گریه، کار اول ماست! مثلاً کسی دارد نمازش را می خواند، خب نماز خواندن وظیفه اولیه ماست؛ اما نافله هایی هم هست. گفتند: «هر که سحر ندارد از خود خبر ندارد» تنها نماز ظهر و عصر که نیست، سحر هم هست. این سیاه پوشیدن و گریه و اینها کار اولی ماست این جزء #وظایف_اولیه همه ماست. #حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #فاطمیه 📚 تاریخ: 1397/11/08 https://eitaa.com/quraanalkarim
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز 🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان مدافع حرم حضرت زینب "
👈 #حکمت114تا116
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘حسن ظن و سوء ظن مردم
💠إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلاَحُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ! وَإِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ.
💠هرگاه نيكوكاری بر روزگار و مردم آن غالب آيد، اگر كسی به او گمان بد برد در حالی كه از او عمل زشتی سرنزده، ستمكار است، و اگر بدی بر زمانه و مردم آن غالب شود، و كسی به او خوش گمان باشد، خود را فريب داده است.
(کسی که خود را به جهالت می زند با ظالم در تایید ظلم مساوی هستند زیرا جلو غلبه حق را می گیرند. )
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت114