eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
8-Khotbeh3. j3.b2.mp3
5.01M
🔷 ٣ جلسه ٣_ بخش دوّم 🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى: 🌸 لَكِنِّي أَسْفَفْتُ إِذْ أَسَفُّوا وَ طِرْتُ إِذْ طَارُوا اما من هر زمانی که آنان روی به نشیب می‌نهادند، با آن‌ها همراهی کردم و چون فرامی‌پریدند، من هم چنان می‌کردم. فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ مردی از آنان، به خاطر کینه‌اش (از من) روی برتافت و دیگری به خویشاوندش تمایل یافت و مسائل ناپسند دیگری که بماند و بماند؛ إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ تا آنکه سومینِ آن جماعت به پا خاست با دو پهلوی برآمده که پیوسته میان سرگین و چراگاه بود و دودمان پدری‌اش به همراهیِ او برخاستند. يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ مال خداوند را چنان حریصانه خوردند که شتر، گیاه بهار را؛ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ تا آنگاه که بافته‌اش از هم گسیخت و رفتارش کارش را ساخت و شکم‌بارگی‌اش بر زمینش زد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴امت مظلوم

▫️ در هنگام دفن (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك‏ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ‏ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا». ▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است. در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می ‌خواهم عرض کنم در بین زن ‌ها وجود مبارک به تنهایی است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است! ▫️ آنها که آمدند را جهانی کردند، ما هم معتقدیم _ به هر حال مسیحی ‌ها توانستند مریم را جهانی بکنند، ما هم معتقدیم ما هم تأیید می‌ کنیم ما هم حمایت می ‌کنیم _ اما ما چرا بالاتر از مریم را جهانی نکنیم؟! این حضرت است، این جهانی را که آدم در این سیلی زدن خلاصه نمی ‌کند! این جهانی بودن را از کجا استفاده می ‌کنیم؟ از همین بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه). ▫️وقتی حضرت در این خطبه ناله دارد و به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می ‌کند که امت جمع شدند که فاطمه را خانه‌ نشین کنند، این برای چیست؟ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی ‌آید! اگر او یک فرد عادی باشد چهار نفر برای سنگ زدن درِ خانه ‌اش کافی است، در حالی که تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این تا فاطمه را خانه ‌نشین کند! تنها سخن از گرفتن و و مانند اینها نیست. خب اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، یک امت جمع می ‌شود که او را خانه ‌نشین کند؟! ▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه‌ نشین کردند، چرا درباره آنها نمی ‌گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می ‌دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه ‌نشین کنند، پس معلوم می ‌شود که . اگر گفتند امت جمع شد یعنی او به منزله امت است، چون امت در برابر امت جمع می ‌شود، امت در برابر فرد که جمع نمی ‌شود. ▫️ در جریان حضرت ابراهیم هم همین طور بود، لذا نگفتند «حرّقهُ»، بلکه گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ﴾. این آیه خطاب به همه است یعنی مردم! جمع بشوید او را بسوزانید: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾؛ تنها حاکم نبود که حاکم خودش دستور بدهد که آتش‌ سوزی کنند. اگر ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾، این ﴿حَرِّقُوهُ﴾ در آن ماجرای دَر هم صادق است، این از آن قبیل است؛ «حرّقوه و انصروا سقیفتکم»! تاریخ: 1397/11/10 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان مدافع حرم حضرت زینب " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘هلاک شوندگان 💠هَلَكَ فِيَّ رَجُلاَنِ: مُحِبٌّ غَال، وَمُبْغِضٌ قَال. دو تن به خاطر من به هلاكت رسيدند: دوست افراط كننده، و دشمن دشنام دهنده. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾
☘فرصت 💠إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ. 💠از دست دادن فرصت، باعث اندوه می شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾
☘ دنیای حرام 💠مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا، وَالسَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا، يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَيَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ. 💠دنيای حرام چون مار سمی است، پوست آن نرم ولی سم كشنده در درون دارد، نادان فريب خورده به آن می گرايد، و هوشمند عاقل از آن دوری گزيند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾 🌾🍃🌾🍃🌾🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت۲۴ نهج البلاغه حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
7.81M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🔺فرصت استثنایی برای از بین بردن آثار وضعی و تکلیفی گناهان کبیره 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔹 فرصت استثنایی برای از بین بردن آثار وضعی و تکلیفی گناهان کبیره 💠 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) : " از كفّاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن و آرام كردن مصيبت ديدگان است". 🔰 قطعاً یکی از دلهره ها و نگرانیهای مؤمنین برای آینده دنیوی و مخصوصاً اخروی خودشان گناهانی است که در طول زندگی انجام داده اند و بعضاً حواسشان نبوده؛ شیطان فریبشان داده است؛ نفس تسویل کرده و مرتکب معصیت شده اند و میدانند که این گناهان آثار وضعی و تکلیفی خیلی سنگینی دارد. مخصوصاً گناهان کبیره. 🔻گناهان کبیره گناهانی هستند که در قرآن یا روایات بر آنها وعده عذاب داده شده است. 🔻 این دلهره یک دلهره واقعی است. ⁉️چه باید کرد؟ 🔻توبه یکی از راه هایی است که می تواند انسان را کمی آرام کند. اما آثار گناه معمولا بعد از توبه هم باقی می ماند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) یک راه بسیار آسان معین می کنند، اما حیف که به قول خودشان « مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ» ؛ کم هستند کسانی که این توصیه را بپذیرند و تا دیرتر نشده عمل کنند و خودشان را از قید آثار وضعی و تکلیفی گناهان کبیره نجات بدهند. 🔻در حکمت ۲۴ نهج البلاغه می فرمایند: " از کفّاره گناهان بزرگ است ؛ به فریاد مردم رسیدن و آرام کردن مصیبت دیدگان". همیشه و در هر شرایطی و در هر مکان و زمانی، کسانی اطراف ما هستند که یا احتیاج به کمک دارند یا غم و مصیبتی بر دل آنهاست که یک سنگ صبوری می خواهند که با او درد دل کنند. 🔻امروز این وضعیت یک مقدار بیشتر هم هست. گرفتاریها، مشکلات، زیاد هستند. مشکلات معیشتی، کسانی که شغلهای خودشان را از دست داده اند. پس برای کفّاره گناهان، امروز یک فرصت استثنایی است که مردم را در حد توان خودشان کمک کنیم تا خداوند متعال این رحمی که به هم می کنیم را بهانه ای کند تا او هم به ما رحم کند. 🔻 در نامه ۳۱ مولا علی(علیه السلام) خطاب به فرزند عزیزشان اینگونه می نویسند: "بدان راهی پر مشقّت و بس طولانی در پيش روی داری و در اين راه بدون کوشش بايسته و تلاش فراوان و اندازه گيری زاد و توشه و سبک کردن بار گناه موفّق نخواهی بود. بيش از تحمّل خود، بار مسوًوليّت ها را بر دوش نگير که سنگينی آن برای تو عذاب آور است." 🔻 حالا چگونه ما می توانیم برای آخرت که مسافرتی به این طولانی و مسیری به این مشقت است توشه جمع کنیم؟ میفرمایند: " اگر مستمندی را ديدی که توشه ات را تا قيامت می برد و فردا که به آن نياز داری به تو باز می گرداند، کمک کردن به او را غنيمت بشمار و زاد و توشه را بر دوش او بگذار و اگر قدرت مالی داری بيشتر انفاق کن و همراه او بفرست، زيرا ممکن است روزی در رستاخيز در جستجوی چنين فردی باشی و او را نيابی. به هنگام بی نيازی و ثروت اگر کسی از تو وام خواهد غنيمت بشمار، تا در روز سختی و تنگدستی به تو بازگرداند، بدان که در پيش روی تو گردنه های صعب العبوری وجود دارد، که حال سبکباران به مراتب بهتر از سنگين باران است و آنکس که کند رود حالش بدتر از شتاب گيرنده می باشد و سرانجام حرکت بهشت و يا دوزخ خواهد بود." http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7