eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
خدایا من از دیدن خانه ات سیر نمیشوم😭😭 چشمانم را به جمال مولایم منور بفرما http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5780827806329996230.mp3
4.65M
🔷 ١۷_ جلسه ١_بخش اوّل 🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸 انَّ اَبْغَضَ الْخَلائِقِ اِلَى اللّهِ رَجُلانِ: رَجُلٌ وَكَلَهُ اللّهُ اِلى نَفْسِهِ... همانا دشمن داشته‌ترین آفریدگان نزد خداوند دو کس‌اند. انسانی‌که خداوند او را به خودش وانهاده... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
 فتح بزرگ
🔹 از بركاتی بود كه نصیب مسلمان‌ ها شد. وقتی به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض كردند كه مگر این صلح, فتح بود؟ فرمود بله . 🔹 حضرت در ذی قعده سال ششم هجری با گروهی عازم بیت ‌الله بودند كه در حدیبیه آن حادثه پیش آمد و مشركین جلوی حضرت را گرفتند و صلح كردند و حضرت برگشت. آن صنادید قریش كه هرگز حاضر نبودند مسلمان ‌ها را به حساب بیاورند، الآن ناچار شدند به عنوان یك دولت مستقل رسمی آنها را بپذیرند و با آنها معاهده داشته باشند. اینها كه مجبور شدند از شهر خودشان مهاجرت كنند، اموال منقول را نمی‌توانستند بیاورند غیرمنقول را هم كسی از اینها نمی‌ خرید، اینها با دست خالی از مكه مهاجرت كردند آمدند در ایوان مسجد مدینه ساکن شدند و شدند اصحاب صُفه، همین گروه به جایی رسیدند كه یك دولت مستقل به حساب می ‌آمدند و مكه با اینها معاهده كرده صلح ‌نامه امضا كردند و مانند آن. حضرت فرمود چه فتحی بالاتر از این؟! 📚 سوره مبارکه روم جلسه 8 تاریخ: 1391/11/14 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 تکیه بر خدا

▫️ در بیان بلند حضرت جواد الائمه (علیه السلام) آمده است: بهای هر متاع گران قیمت و نردبان هر مقام متعالی و متکاملی است: «الثّقة بالله ثمنٌ لکلّ غالٍ وسُلّمٌ إلی کلّ عالٍ». ▫️ به معنای اعتماد و تکیه بر خداست و اینکه انسان بر خود و نیروها و توانمندی های خود یا دیگران اعتمادی نداشته باشد. هر کس در کاری که خُبره نیست یا برای آن توان ندارد، وکیل می گیرد. انسان در امور و شئون خود، نه خُبره است و نه در انجام دادن آن توانایی دارد، چنان که دیگران نیز مانند او هستند و وضعیتی بهتر ندارند، ازاین رو باید به یک تکیه کند و این همان توکّل بر خداست: ﴿و مَن یتَـوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُه﴾؛ هر کس بر خدا توکّل کند، خدا مهمات و مشکلات او را کفایت می کند: ﴿حَسبُنَا اللهُ و نِعمَ الوَکیل﴾؛ خدا مشکلات ما را کفایت می کند و او است و تکیه کنندگان باید فقط بر خدا تکیه کنند: ﴿و عَلَی اللهِ فَلیتَـوَکَّلِ المُتَـوَکِّلون﴾. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 📚 دانش و روش بندگی، ص324. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13970727-56-hekmate-31-va-362-Nahjolbalaghe-ba-mozoe-Mojadelate-Mazhabi-Thaqalain_ir.mp3
20.74M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_پنجاه_و_ششم 🔖 حکمت ۳۱ و ۳۶۲ نهج‌البلاغه با موضوع مجادلات مذهبی استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
❣ 📖 السلام علیک فی آنآء لیلک و اطراف نهارک... 🌱سلام بر تو ای مولایی که در شب تیره‌ی غیبت، همه از تو نور می جویند؛ و در روز ظهورت، همه با آفتاب تو راه بندگی را میپویند. سلام بر تو و بر روز ظهورت🌱 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح و تفسیر نامه 71 💥تو شایسته این مقام نیستى 💠از نامه هاى امام(علیه السلام) به منذر بن جارود عبدى است که در حوزه فرماندارى خود در بعضى از امور خیانت کرده بود 🅾 «منذر بن جارود عبدى» از طرف امام(علیه السلام) به فرماندارى بعضى از مناطق ایران منصوب شده بود و دلیل انتخاب او افزون بر حسن ظاهر، سابقه بسیار خوب پدرش «جارود عبدى» بود که از افراد بسیار با استقامت و مدافع اسلام در عصر پیغمبر و اعصار بعد بود; 🅾ولى «منذر» مانند بسیارى از افراد که وقتى به مقامى مى رسند خود را گم مى کنند، از مسیر حق خارج شد و به هوا و هوس پرداخت و از موقعیت خود غافل شد و اموال بیت المال را بى حساب و کتاب خرج مى کرد. 👈(مرحوم سيد رضى مى گويد: منذر بن جارود همان کسى است که اميرمؤمنان على(عليه السلام) درباره اش فرمود: او آدم متکبرى است; پيوسته (از روى تکبر) به اين طرف و آن طرف قامت خود مى نگرد و در لباس گران قيمتى که پوشيده همچون متکبران گام بر مى دارد و مراقب است حتى بر کفشش گرد و غبار ننشيند!) 🅾هنگامى که این خبر به امام(علیه السلام)رسید، نامه شدید اللحنی براى او فرستاد و او را به شدت توبیخ کرد و از مقامش عزل نمود. و نامه از این قرار است:👇👇
💞بسم الله الرحمن الرحیم 💠ابن منذر، تو شايسته این مقام نیستی ✴️أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ صَلاَحَ أَبِیکَ غَرَّنِی مِنْکَ، وَظَنَنْتُ أَنَّکَ تَتَّبِعُ هَدْیَهُ، وَتَسْلُکُ سَبِیلَهُ،... وَمَنْ کَانَ بِصِفَتِکَ فَلَیْسَ بِأَهْل أَنْ یُسَدَّ بِهِ ثَغْرٌ، أَوْ یُنْفَذَ بِهِ أَمْرٌ، أَوْ یُعْلَى لَهُ قَدْرٌ، أَوْ یُشْرَکَ فِی أَمَانَة، أَوْ یُؤْمَنَ عَلَى جِبَایَة، فَأَقْبِلْ إِلَیَّ حِینَ یَصِلُ إِلَیْکَ کِتَابِی هَذَا، إِنْ شَاءَاللهُ. 💠اما بعد (از حمد و ثناى الهى) ♻️شايستگى پدرت، مرا درباره تو گرفتارِ خوش بينى ساخت ♻️و گمان کردم تو هم پيرو هدايت و سيره او هستى و راه و رسم او را دنبال مى کنى. 💠ناگهان به من گزارش داده شد که تو در پيروى از هواى نفست چيزى فروگذار نمى کنى و براى سراى ديگرت ذخيره اى باقى نمى گذارى، 💠 با ويرانى آخرتت دنيايت را آباد مى سازى و به بهاى قطع رابطه با دينت با خويشاوندانت پيوند برقرار مى سازى (و به گمان خود صله رحم مى کنى) 💠👈 اگر آنچه از تو به من رسيده است درست باشد شتر (بارکش) خانواده ات و از تو بهتر و با ارزشتر است 💠و کسى که داراى صفات تو باشد نه شايستگى اين را دارد که حفظ مرزى را به او بسپارند و نه کار مهمى به وسيله او اجرا شود،نه قدر او را بالا ببرند، 💠نه در حفظ امانت شريکش سازند و نه در جمع آورى حقوق بيت المال به او اعتماد کنند. 💠👈به محض رسيدن اين نامه به سوى من حرکت کن! إنْ شاءَالله. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محضر خدا
 
▫️ كسی از وجود مبارك امام جواد (سلام الله علیه) درخواست کرد كه «أَوْصِنِی»؛ مرا سفارش كنید نصیحت كنید. 
👈 وجود مبارك امام جواد (سلام الله علیه) فرمود بدان كه «أَنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَینِ الله»؛ شما این  را، خوب ادراك كن و باور كن كه در مشهد و محضر ذات اقدس الهی هستی. قرآن كریم و همچنین اهل بیت (علیهم السلام) قبل از اینكه ما را از جهنم بترسانند و قبل از اینكه ما را به بهشت تشویق كنند، ما را به آن اصول اوّلی هدایت می ‌كنند، ما را به  دعوت می ‌كنند، ما را به  دعوت می ‌كنند. 

▫️ راه آموزش قرآن كریم هم همین طور است. در سوره مباركه «علق» كه جزء عتایق سور است سخن از حیاست؛ فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ آیا انسان نمی ‌داند كه در مشهد و مرئا و محضر خدای سبحان است؟! 
این دعوت به حیاست؛ فرمود آیا انسان نمی‌ داند كه در مشهد و در محضر خداست؟! اگر در محضر خدای سبحان هستیم، دیگر جایی برای خلاف نیست. 

▫️ فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ امام جواد(سلام الله علیه) هم فرمود بدان كه «أَنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَینِ اللهِ»؛ خدا دارد می ‌بیند، در حضور خدا هستی؛ 
تو غایب هستی نه او!




📚 درس اخلاق
 تاریخ: 1382/11/02
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر انسان صد سال هم این نمازها را تکرار کند، اما نداشته باشد، باید بداند به هیچ جایی نخواهد رسید. | آیت الله سید فرید موسوی ره | هیچ چیز در دنیا بدون مراقبه بدست نخواهد آمد http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🌹﷽🌹🌾🍃🌾 💞بسم الله الرحمن الرحیم 🌸شرح و تفسیر نامه 70 🅾 این نامه در واقع پاسخ به نامه اى است که «سهل بن حنیف» خدمت امام نوشته بود در سال ٣٧ هجری، آنگاه که گروهی از مردم مدینه گریخته و به معاویه پیوستند و از آنها که به شام فرار کرده بودند شکایت کرده بود. امام در پاسخش او را دلدارى داده و فرمودند:👇👇 ♻️أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ رِجَالاً مِمَّنْ قِبَلَکَ یَتَسَلَّلُونَ إِلَى مُعَاوِیَةَ، فَلاَ تَأْسَفْ عَلَى مَا یَفُوتُکَ مِنْ عَدَدِهِمْ... فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَى وَالْحَقِّ، وَإِیضَاعُهُمْ إِلَى الْعَمَى وَالْجَهْلِ ♻️اما بعد (از حمد و ثناى الهى) 🅾 به من خبر رسيده که افرادى از قلمرو تو مخفيانه به معاويه مى پيوندند; هرگز از اين تعداد که از دست داده اى و از کمک آنان بى بهره شده اى تأسف مخور. 🅾 اين گمراهى براى آنان بس و براى آرامش خاطر تو کافى است که آنها از هدايت و حق به سوى کوردلى و جهل شتافته اند، از اين رو (غم مخور)(و در مسیری که می روی شک نکن) ♻️" طرفداران معاویه اهل دنيا هستند" 🅾وَإِنَّمَا هُمْ أَهْلُ دُنْیَا مُقْبِلُونَ عَلَیْهَا، وَمُهْطِعُونَ إِلَیْهَا، وَقَدْ عَرَفُوا الْعَدْلَ وَرَأَوْهُ، وَسَمِعُوهُ وَوَعَوْهُ، وَعَلِمُوا أَنَّ النَّاسَ عِنْدَنَا فِی الْحَقِّ أُسْوَةٌ، فَهَرَبُوا إِلَى الاَْثَرَةِ، فَبُعْداً لَهُمْ وَسُحْقاً!! 🅾 آنها فقط اهل دنيا هستند و به آن روى آورده اند 🅾و با سرعت به سوى آن مى شتابند در حالى که عدالت را به خوبى شناخته و ديده بودند 🅾و گزارش آن را شنيده و به خاطر سپرده بودند و مى دانستند که همه مردم نزد ما حقوق برابر دارند، 🅾پس آنها از اين «برابرى» به سوى «تبعيض هاى ناروا» گريختند. 📜 ، 🌿🌸🌿🌸🌿🌸 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘لعنت بر آنها ♻️ إِنَّهُمْ وَاللهِ لَمْ یَنْفِرُوا مِنْ جَوْر، وَلَمْ یَلْحَقُوا بِعَدْل، وَإِنَّا لَنَطْمَعُ فِی هَذَا الاَْمْرِ أَنْ یُذَلِّلَ اللهُ لَنَا صَعْبَهُ، وَیُسَهِّلَ لَنَا حَزْنَهُ، إِنْ شَاءَاللهُ، وَالسَّلاَمُ. ♻️ خداوند آنها را از رحمت خود دور سازد و هلاک کند; ♻️به خدا سوگند آنها از ستم نگريختند و به عدل نپيوستند ♻️ ما اميدواريم که در اين راه، خداوند مشکلات را بر ما آسان سازد و سختى ها را بر ما هموار کند، إن شاءالله والسلام. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13970902-57-khotbeye-18-va-name-78-ba-mozooe-vahdat-va-tafraghe-Thaqalain_ir.mp3
19.32M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_پنجاه_و_هفتم 🔖 حکمت ۱۸ و نامه ۷۸ نهج‌البلاغه با موضوع وحدت و تفرقه استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 ضیافت محبوب
 

🔸 «در كوی او شكسته‌ دلی می‌ خرند و بس»! درست است كه هر كس به سرزمین مكّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست؛ امّا مهمان خدا دو قسم است: 1️⃣ یك قسم مهمان است كه خدا با او تعامل دارد یعنی هم او را به مهمانی می ‌پذیرد و هم مهمانی او را می ‌پذیرد. 2️⃣ و برخی‌ها مهمانانی هستند كه تعامل بین آن‌ها و خدا نیست. 🔸 ذات اقدس الهی ـ چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) ـ فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾؛ چرا این ها را دعوت بكن؟ 👈 برای اینكه این ها مهمانان ویژه من هستند (یک) و میزبانان مخصوص من هستند (دو)؛ من مهمان اینها خواهم بود. 🔸 اگر گفته شد حاجی و معتمر، «ضِیف‌ الرَّحمن» هستند، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏»؛ آن انسان دل‌ شكسته ‌ای كه ﴿رِجالاً﴾ آمده، ﴿وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده، آن انسان ـ تهی دست ـ دل شكسته میزبان من است و من مهمانی او را می ‌پذیرم. 🔸 حاجی و معمتر اگر حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفت گفت من بنده مسکینِ مستکینِ مستجیر هستم، می‌ تواند با خدا داد و ستد كند و تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی! 🔸 گرچه در هر دو حال مهمانِ خداست؛ آن وقت كه مهمان خداست, مهمان خداست و آن وقت هم كه میزبان خداست, مهمان خداست، زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است؛ «اللهم مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‏». 📚 پیام حج تاریخ: 1394/06/21 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✘ غیب به میزان قُربِ انسان برای او چهره می‌گشاید و راه باز می‌کند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
قرب به اهل بیت ۲.mp3
15.52M
غیب، یعنی آنچه وجود دارد ولی دیده نمی‌شود! اهل بیت علیهم‌السلام نیز از مصادیق غیب هستند. √ مژده اینکه: غیب قابل دسترسی و مشاهده است! ولی شرط دارد. مجموعه (علیهم‌االسلام) ۲ | http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 اهل بشارت 🔸 خداوند هم به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم، کدامش حق است کدامش حق نیست (دو)؛ ـ هم به ما داد که بعد از ارزیابی، وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم (سه)؛ ـ بعد به ما داد (چهار)؛ ـ بعد و تبلیغ به ما داد (پنج) که در همه این مقاطع پنج‌‌گانه ما پیروز شویم. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) فرمود خدای سبحان به اهل عقل و فهم در کتاب خود داد و این ‌‌چنین فرمود: ﴿یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب گوش می ‌دهند و میزان هم دارند تا ارزیابی کنند که چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد انتخاب هم می ‌کنند. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) به هشام ‌بن‌ حکم که از برجسته ‌ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می ‌شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ یعنی اینها کسانی‌ هستند که مجاری ادراکیشان خیلی قوی است، می ‌توانند را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند و حق و باطل آن مکتب ‌ها مشخص شد، دارند و انتخاب می ‌کنند. 👈 ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ﴾ کدام عباد؟ ﴿الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ﴾ در بخش معرفت، ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ در بخش عمل؛ یعنی عالمِ بفهمِ عادل! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7