4_5780827806329996234.mp3
4.13M
🔷 #شرح_خطبه17
جلسه ۲_بخشدوّم
🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى:
🌸 بكَّرَ فَاسْتَكْثَرَ مِنْ جَمْعِ ما قَلَّ مِنْهُ خَيْرٌ مِمّا كَثُرَ، حَتّى اِذَا ارْتَوى مِنْ ماء آجِن، وَ اكْتَنَزَ مِنْ غَيْرِ طائِل جَلَسَ بَيْنَ النّاسِ قاضِياً، ضامِناً لِتَخْليصِ مَا الْتَبَسَ عَلى غَيْرِهِ!
روز را آغاز کند، پس در گردآوری چیزی فزونی طلبد که اندکش نیکوتر از افزون آن است. تا آنگاه که از آبی گندیده حریصانه نوشد و از بیهوده، زیاده اندوزد. میان مردم به داوری نشیند در حالیکه عهدهدار پالودن چیزی است که بر دیگری به هم در آمیخته.
🌸فاِنْ نَزَلَتْ بِهِ اِحْدَى الْمُبْهَماتِ هَيَّأَ لَها حَشْواً رَثّاً مِنْ رَأْيِهِ، ثُمَّ قَطَعَ بهِ. فَهُوَ مِنْ لَبْسِ الشُّبُهاتِ فى مِثْلِ نَسْجِ الْعَنْكَبُوتِ
پس اگر یکی از مسائل مبهم برایش پیش آید، چرندی پوسیده از رأی خود آماده کند، سپس بدان قطعیت دهد. پس او در برابر در هم آمیختگی شبهات، همچون (گرفتار) در بافته عنکبوت است.
🌸لايَدْرى اَصابَ اَمْ اَخْطَأَ؟ فَاِنْ اَصابَ خافَ اَنْ يَكُونَ قَدْ اَخْطَأَ، وَ اِنْ اَخْطَأَ رَجا اَنْ يَكُونَ قَدْ اَصابَ.
نمیداند به صواب رفته یا خطا کرده. پس اگر (رأیش) درست باشد ترسد که خطا کردهباشد و اگر خطا باشد، امید دارد که صواب بودهباشد.
#شرح_خطبه
#خطبه17
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
زمینه (کارم آه و شب زنده داری) - حاج محمود کریمی.mp3
8.35M
زمینه (کارم آه و شب زنده داری)
در رثای #حضرت_رقیه (سلاماللهعلیها)
حاج محمود كريمى
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
" #شهید_رئیسی و همراهان "
👈 #نامه59
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح مختصر نامه 59
این نامه امام(علیه السلام) به اسود بن قطبه رئیس سپاه حلوان (از ایالات فارس) است.
♦️ باید به همه با یک چشم نگاه کنى مخاطب در این نامه «اسود بن قطبه» است.
🔹در اینکه او جزء صحابه پیامبر بوده یا تابعین و کسانى که پس از پیامبر آمده اند گفتوگوست.
در مجموع، وى فرد شناخته شده اى در کتب رجال نیست; ولى از اینکه مقام والایى در عصر امیرمؤمنان على(علیه السلام) داشته معلوم مى شود مسلمان با شخصیتى بوده است.
🔹«حلوان»; یکى از مناطق غربى ایران و نزدیک به مرزهاى عراق بوده و تعبیر به «صاحب جند» (فرمانده لشکر) با توجّه به اینکه امام(علیه السلام)در نامه اش درباره والى سخن مى گوید نشان مى دهد که تنها مسئولیت فرماندهى منهاى فرماندارى را نداشته بلکه هم والى آن منطقه بوده و هم فرمانده لشکر.
امام(علیه السلام) در بخش اوّل این نامه چهار سفارش مهم به «اسود» مى کند، نخست به سراغ مهم ترین چیزى مى رود که مانع سعادت انسان هاست; یعنى هواى نفس و «اسود» را از آن برحذر مى دارد...
اینک بقیه نامه👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️همه را با یک چشم بنگر
💠أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْوَالِیَ إِذَا اخْتَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِکَ کَثِیراً مِنَ الْعَدْلِ... فَإِنَّهُ لَیْسَ فِی الْجَوْرِ عِوَضٌ مِنَ الْعَدْلِ، فَاجْتَنِبْ مَا تُنْکِرُ أَمْثَالَهُ، وَابْتَذِلْ نَفْسَکَ فِیمَا افْتَرَضَ اللهُ عَلَیْکَ، رَاجِیاً ثَوَابَهُ، وَمُتَخَوِّفاً عِقَابَهُ.
💠اما پس (از حمد و ثناى الهى)
👈ای أسود بن قُطبَه
💠زمامدار، هرگاه دنبال هوا و هوس هاى گوناگون خويش باشد در بسيارى از موارد او را از عدالت باز مى دارد،
💠 بنابراين بايد امور مردم از نظر حقوق آنها نزد تو يکسان باشد (همه را به يک چشم بنگرى و يکسان درباره آنها حکم کنى)
💠چرا که هيچ گاه جور و ستم (هر چند منافع فراوان مادّى در برداشته باشد) جايگزين عدالت نخواهد شد
💠و نفس خويش را در راه انجام آنچه خدا بر تو واجب کرده است به اميد ثوابش و ترس از کيفرش تسليم و خاضع کن.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه59
#نامه_به_یک_فرمانده
✴️بدان دنیا سرای آزمایش است
🅾 وَاعْلَمْ أَنَّ الدُّنْیَا دَارُ بَلِیَّة لَمْ یَفْرُغْ صَاحِبُهَا فِیهَا قَطُّ سَاعَةً إِلاَّ کَانَتْ فَرْغَتُهُ عَلَیْهِ حَسْرَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ، وَأَنَّهُ لَنْ یُغْنِیَکَ عَنِ الْحَقِّ شَیْءٌ أَبَداً; وَمِنَ الْحَقِّ عَلَیْکَ حِفْظُ نَفْسِکَ، وَالاِحْتِسَابُ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِجُهْدِکَ، فَإِنَّ الَّذِی یَصِلُ إِلَیْکَ مِنْ ذَلِکَ أَفْضَلُ مِنَ الَّذِی یَصِلُ بِکَ، وَالسَّلاَمُ.
🅾بدان که دنيا سراى آزمايش است.
🅾هر کس ساعتى در اين دنيا بيکار بماند (و عمل نيکى براى آخرت انجام ندهد) اين ساعتِ فراغت و بيکارى موجب حسرت (و ندامت) او در قيامت خواهد شد
🅾و بدان هيچ چيز تو را هرگز از حق بى نياز نمى سازد.
👈 از جمله حقوق (واجب) اين است که خويشتن را (در برابر هواى نفس و انحراف از فرمان خدا) حفظ کنى
👈و براى رسيدن به پاداش الهى با تمام توان در خدمت به رعيت بکوشى.
👈 آنچه در اين راه از منافع (معنوى) عايد تو مى شود از مشکلات و ناراحتى هايى که دامنگير تو مى گردد (به مراتب) بيشتر است.
والسلام.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه59
#نامه_به_یک_فرمانده
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۷.mp3
2.01M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت43 7⃣
⭕️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱➖
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت43 (7)
🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔻چهارمین وصف خباب بن ارت در زبان مولا علی (علیه السلام)، رضایت از خداست.
💠 اولاً باید بدانیم که رضایت از خدا، چه اهمیت و جایگاه و ارزشی دارد. مولا علی(علیه السلام) در حکمت ۴ نهجالبلاغه فرمودند: «نِعمَ القَرینُ الرِّضیٰ»
" بهترین همنشین انسان، رضایت از آن چیزی است که خدا حکم کرده است. "
🔻یا در حکمت ۴۴ فرمود: «طوبیٰ لِمَن رَضیَ عَنِ الله»؛
"خوشا به حال کسی که از خدا راضی باشد."
💠 مطلب دوم، فلسفه آزمون های الهی در اموال و اولاد است که رضایت یا عدم رضایت از خدا شناخته شده است.
حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۹۳ می فرماید: «خداوند در قرآن فرموده است: (همانا اموال و اولاد شما مایه فتنه و آزمایش شمایند.) و معنای آن این است که خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان می آزماید، تا معلوم شود چه کسی نسبت به رزق و روزی اش راضی و خرسند است و چه کسی ناراضی است. اگرچه خداوند سبحان به انسانها از خودشان آگاه تر است، اما با این آزمایش قرار است افعالی که به واسطه آن افعال، مستحق ثواب و عقاب می شوند، از آنها آشکار شود. (بعد توضیح می دهند) به خاطر اینکه بعضی از انسان ها فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمی پسندند و بعضی دیگر فراوانی اموال را دوست دارند و از کاهش سرمایه نگرانند.»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام
*. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم
*. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هفتم
شرح حکمت سی و هشتم
قسمت اول تا دهم
قسمت یازدهم تاچهاردهم
شرح حکمت سی و نهم
شرح حکمت چهل و چهل و یکم
حکمت چهل و دوم
حکمت چهل و سوم
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
قسمت ششم
قسمت هفتم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پنجرهی دل را بگشای به سوی کربلا
نور میآید ، قافله حسین از دور میآید
لک لبیک ابا عبدالله
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7