💠 عذاب اختلاف
🔹 اختلاف دو قسم است: یک اختلاف در اثر مال است، در اثر عقیده های شخصی است و مانند اینها که اینها با نشست و با کنگره و با این همایش ها و با نصیحت ها و با کتاب نوشتن ها حلّ می شود؛ برای اینکه این اختلاف، اختلاف نظر است و وقتی جمعبندی شد، بالاخره راه حلّی پیدا می شود. 🔹 اما یک اختلاف مثل غده بدخیم سرطان است که خدا می فرماید من اینها را به جان هم انداختم! آن را با چه می خواهیم حلّ کنیم؟ آن با کنگره و نشست و #هفته_وحدت و اینها حلّ می شود؟! آن فقط با ناله و اشک حلّ می شود، آنکه با هفته وحدت حلّ نمی شود. 🔹 اگر ـ خدای ناکرده ـ اختلاف، عذابی بود که خدا در بین ما انداخت، این فقط با ناله و توبه حلّ می شود. درباره یهودی ها و مسیحی ها در سوره مبارکه «مائده» فرمود من اینها را به جان هم انداختم. ـ درباره مسیحی ها دارد که ﴿فَأَغْرَینَا بَینَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ﴾، ـ درباره یهودی ها که بدخیم اند فرمود: ﴿وَ أَلْقَینا بَینَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلی یوْمِ الْقِیامَةِ﴾، ـ ما را هم تهدید کرد که گاهی زلزله گاهی شهاب سنگ گاهی هم #اختلاف: ﴿أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعاً﴾. اینکه با هفته وحدت حلّ نمی شود. 🔹 آن اختلاف علمی، آن اختلاف نظر، آن اختلاف ممشا، آن اختلافات فکری، با گفتگو و قدر مشترک گرفتن حلّ می شود؛ اما ـ خدای ناکرده ـ اگر بی راهه رفتیم و عالماً عامداً در برابر #قرآن و #عترت ایستادیم، این خطر است؛ فرمود من اینها را به جان هم می اندازم! #آغاز_هفته_وحدت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 10 تاریخ: 1397/09/07 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستت دارم یامحمد...😍💚
👤 «پیامبر خوبیها»
حاجمجتبی رمضانی
🌺 ولادت پیامبر اکرم، پیامبر رئوف بر همه شیفتگان مکتب ولایت مبارک باد.
💠http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
00031 (Stitched Clip)_2.mp3
17.77M
✘ رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) اولین و عظیم ترین جلوه خداوند!
#حرف_خاص۹۴ | #استاد_شجاعی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13980819-81-Edeme-Khotbe-16-Thaqalain_ir.mp3
32.96M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #درآمدی_بر_نهج_البلاغه
📌 جلسه_هشتاد_و_یکم
🔖 ادامه خطبه ۱۶ نهج البلاغه با موضوع "روش انتقال اسرار اعتقادی به شیعیان"
آبان 1398
حامد کاشانی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
تصویر هفت نفر از ۱۲ فرمانده یگان ویژه رضوان حزبالله که در عملیات رژیم صهیونسیتی به همراه فرمانده ابو عقیل به شهادت رسیدند.
حقیقتا امروز از اون روزهای بسیار تلخ وسخت است.🥀🥀🥀
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
" #شهید_رئیسی و همراهان "
👈 #نامه53
#قسمت_بیست_و_ششم
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️هرگز پيمان شکنی مکن
💠فَلاَ تَغْدِرَنَّ بِذِمَّتِکَ، وَلاَ تَخِیسَنَّ بِعَهْدِکَ، وَلاَ تَخْتِلَنَّ عَدُوَّکَ، فَإِنَّهُ لاَ یَجْتَرِئُ عَلَى اللهِ إِلاَّ جَاهِلٌ شَقِیٌّ. وَقَدْ جَعَلَ اللهُ عَهْدَهُ وَذِمَّتَهُ أَمْناً أَفْضَاهُ بَیْنَ الْعِبَادِ بِرَحْمَتِهِ، وَحَرِیماً یَسْکُنُونَ إِلَى مَنَعَتِهِ، وَیَسْتَفِیضُونَ إِلَى جِوَارِهِ، فَلاَ إِدْغَالَ وَلاَ مُدَالَسَةَ وَلاَ خِدَاعَ فِیهِ،
💠بنابراين هرگز پيمان شکنى نکن و در عهد و پيمان خود خيانت روا مدار و دشمنت را فريب نده،
💠 زيرا هيچ کس جز شخص جاهل و شقى (چنين) گستاخى را در برابر خداوند روا نمى دارد.
✅خداوند عهد و پيمانى را که با نام او منعقد مى شود به رحمت خود مايه آسايش بندگان و حريم امنى براى آنها قرار داده تا به آن پناه برند
✅ و براى انجام کارهاى خود در کنار آن بهره بگيرند،
💠👈لذا نه فساد، نه تدليس و نه خدعه و نيرنگ در عهد و پيمان روا نيست.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه53_فراز_بیست_و_ششم
#منشور_حکومتی
#پایبندی_به_عهد_و_پیمان
✴️پیمان را محکم ببند
وَلاَ تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِیهِ الْعِلَلَ، وَلاَ تُعَوِّلَنَّ عَلَى لَحْنِ قَوْل بَعْدَ التَّأْکِیدِ وَالتَّوْثِقَةِ وَلاَ یَدْعُوَنَّکَ ضِیقُ أَمْر، لَزِمَکَ فِیهِ عَهْدُ اللهِ، إِلَى طَلَبِ انْفِسَاخِهِ بِغَیْرِ الْحَقِّ
🅾 (اضافه بر اين) هرگز پيمانى را که در آن تعبيراتى است که جاى اشکال (و سوء استفاده دشمن) در آن وجود دارد منعقد مکن
🅾(و همان گونه که نبايد عبارتى در عهدنامه باشد که دشمن از آن سوء استفاده کند) تو نيز بعد از تأکيد و عبارات محکم عهدنامه، تکيه بر بعضى از تعبيرات سست و آسيب پذير براى شکستن پيمان منما
🅾و هيچ گاه نبايد قرار گرفتن در تنگناها به سبب الزام هاى پيمان الهى تو را وادار سازد که براى فسخ آن از طريق ناحق اقدام کنى،
tp://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه53_فراز_بیست_و_ششم
#منشور_حکومتی
#پایبندی_به_عهد_و_پیمان
💠
دعوت به اتحاد امت اسلامی🔸 بر ما و همه مسلمانان در شرق و غرب عالم است که متّحد شویم . خدای سبحان در مدح #اتحاد آیه ای و در ذم #اختلاف آیه ای دارد؛ در مدح اتّحاد می فرماید : ﴿واعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا و لا تَفَرَّقوا﴾ . این ریسمان افتاده بر زمین نیست . گرفتن ریسمان افتاده سودی ندارد . گرفتن مفید ، گرفتن ریسمانی است که یک سوی آن در دست امّت اسلامی و سوی دیگر به دست خدا باشد . #قرآن چنین حبل و ریسمانی است . وقتی ریسمان به دست خدا باشد و مسلمانان بدان چنگ زنند می بینند که همه نیروها از خداست : ﴿اَنَّ القُوَّةَ للهِ جَمیعًا﴾ و همه عزّت ها از آن اوست : ﴿اِنَّ العِزَّةَ للهِ جَمیعا﴾ . 🔸 در مذمّت اختلاف نیز می فرماید : ﴿و لا تَنـٰزَعوا فَتَفشَلوا وتَذهَبَ ریحُکُم﴾ . ریح در این آیه عبارت است از عزّت و شوکت . خدای سبحان می فرماید : وقتی اختلاف کردید عزّت ، قوّت و شوکتتان می رود؛ آن گاه امثال سلمان رشدی ( لعنت خدا و فرشتگان و مردم بر او ) پیدا می شوند و افرادی نیز پیدا می شوند که او را کمک و تایید می کنند و به استناد آزادی بیان و قلم او را آزاد می دانند . باید دانست که #آزادی امر مقدّسی است؛ ولی یله و رها بودن امر ناپسندی است : ﴿اَیَحسَبُ الاِنسـٰنُ اَن یُترَکَ سُدی﴾ . سلمان رشدی پنداشت که سُدی و رهاست... . 🔸 #امام_فخر_رازی از علمای بزرگ اسلام است . شما او را می شناسید و به مقام او اعتقاد دارید . ایشان می گوید که حسن و حسین ( علیهماالسلام ) از اولاد پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله ) هستند ، زیرا در سوره « انعام » حضرت عیسی ( علیه السلام ) از ذرّیه ابراهیم و نوح شمرده شده است . #شیعه ، یعنی کسانی که از طریق اهل بیت ( علیهم السلام ) به پیامبر اکرم ارتباط دارند . ایشان مانند دیگر برادران اسلامی هستند و همه یک دست قدرتی بر ضد بیگانگان اند. 🔸 شیعه و دیگر برادران مسلمان همه بر قرآن منزّه از تحریف اتفاق دارند . همه به پیامبری عقیده دارند که خدا درباره او می فرماید : ﴿وما یَنطِقُ عَنِ الهَوی * اِن هُوَ اِلاّ وحیٌ یوحی﴾ . همه معتقدند که ایشان نه چیزی به وحی می افزاید و نه از آن کم می گذارد . مفاد این دو آیه و آیه ﴿وما هُوَ عَلَی الغَیبِ بِضَنین﴾ این است که هر چه خدا به او آموخت بی کم و کاست و افزایش به مردم رسانید و هرچه گفت #همه_وحی_بود . شیعه عقیده دارد هر چه پیامبر خبر می دهد فقط وحی است . سایر برادران اسلامی هم از طریق اهل بیت ( علیهم السلام ) و از راه های دیگر چنین عقیده ای دارند ، پس راه ها گوناگون و هدف یکی است ، از این رو خدای سبحان می فرماید : همه به #ریسمان_الهی چنگ بزنید . 👈 بر ما مسلمانان است که متّحد شویم . همان اختلافات جزئی که بین مذهب شافعی ، حنبلی ، مالکی و حنفی است ، میان آن ها و مذهب جعفری نیز وجود دارد . اختلاف در فروع است نه در خطوط کلی. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هفته_وحدت 📚 آفاق اندیشه ص103 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
" #شهید_رئیسی و همراهان "
👈 #نامه53
#قسمت_بیست_و_ششم
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾فَإِنَّ صَبْرَکَ عَلَى ضِیقِ أَمْر تَرْجُو انْفِرَاجَهُ وَفَضْلَ عَاقِبَتِهِ، خَیْرٌ مِنْ غَدْر تَخَافُ تَبِعَتَهُ، وَأَنْ تُحِیطَ بِکَ مِنَ اللهِ فِیهِ طِلْبَةٌ، لاَ تَسْتَقْبِلُ فِیهَا دُنْیَاکَ وَلاَ آخِرَتَکَ.
🅾👈زيرا شکيبايى تو در تنگناى پيمان ها که (به لطف خداوند) اميد گشايش و پيروزى در پايان آن دارى، بهتر از پيمان شکنى و خيانتى است که از مجازات آن مى ترسى.
🅾همان پيمان شکنى که سبب مسئوليت الهى مى گردد که نه در دنيا و نه در آخرت نمى توانى پاسخ گوى آن باشى.
👈ادامه #قسمت26
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت44 6⃣ ⭕️ ویژگی های بهترین بندگان http://eitaa.com/joincha
شرح حکمت های نهج البلاغه را تا حکمت 44 پیش آمدیم اینک ادامه آن😇👇👇
May 11
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۸ ویژگی های بهترین بندگان .mp3
2.08M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت44 8⃣
⭕️ ویژگی های بهترین بندگان
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌸 حکمت44
🌹شرح #حکمت44 ( 8 )
🔹 ویژگی های بهترین بندگان
🔰 مولا علی (علیه السلام) درباره آفت ها و موانع عمل صالح حکمت ۱۵۰ را در مقابل کسی که از ایشان موعظه خواسته بودند، اینگونه بیان کردند:
«لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ العَمَلٍ» ؛
" از کسانی نباش که بدون عمل صالح به آخرت امیدوارند و توبه را با آرزوهایِ دور و دراز به تأخیر می اندازند ، در دنیا مانند زاهدان سخن مى گويند، ولی در رفتار مانند دنیا پرستانند. اگر نعمت هابه آنها برسد سیر نمی شوند و در محرومیت قناعت ندارند. از آنچه به آنها رسیده شکرگزار نیستند و از آنچه مانده زیاده طلبند . ديگران را پرهيز مى دهند اما خودشان پروا ندارند. به فرمانبردارى امر مى كنند اما خود فرمان نمى برند ، فراوان نیکوکاران را دوست دارند ولی رفتارشان را ندارند. گناهکاران را دشمن می دانند ولی خود یکی از گناه کارانند و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارند. ولی در آنچه که مرگ را ناخوشایند می سازد پافشاری می کنند . اگر بیمار شوند پشیمان می شوند و اگر تندرست باشند، سرگرم خوشگذرانى اند.
در سلامت فریب خورده و مغرور و درگرفتاری ناامید و مأیوس اند. اگر مصیبتی به آنها برسد، به زاری خدا را می خوانند، ولی اگر به گشايشی دست يابند مغرورانه از خدا روى بر مى گردانند. نفْسشان با نیروی گمان ناروا بر آنان چیره شده و باقدرتِ یقین بر نفس خود چیره نمی شوند . برای دیگران که گناهی کمتر از آنها دارند نگران می شوند و بیش از آنچه که عمل کرده اند خودشان امیدوارند . اگر بی نیاز شوند مست و مغرور می شوند و اگر تهی دست گردند، مأيوس و سست .
چون کار کنند در آن کوتاهی ورزند و چون چیزی بخواهند زیاده روی نمایند. چون در برابر شهوت قرار گيرند گناه را بر گزيده، توبه را به تأخير می اندازند. چون رنجی به آنها برسد از راه ملت اسلام دوری گزينند. عبرت آموزى را طرح مى كنند، ولی خودشان عبرت نمى گيرند. در پند دادن مبالغه مى كنند ولی خودشان پند پذير نیستند . سخن بسیار می گویند ولی کردارِ خوبشان کم است. برای دنیای زودگذر تلاش و رقابت دارند ولی برای آخرت جاويدان آسان می گذرند. سود را زیان و زیان را سود می پندارند .
از مرگ هراسناك اند، ولی فرصت را از دست می دهند. گناه ديگران را بزرگ مى شمارند ولی گناه بزرگ خود را كوچك مى پندارند. طاعت ديگران را كوچك می پندارند و طاعت خود را بزرگ. مردم را سرزنش مى كنند، ولی خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه بر خورد مى كنند. خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارند. به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كنند، ولی هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهند کرد. ديگران را هدايت ولی خود را گمراه مى كنند. ديگران از او اطاعت مى كنند، و او مخالفت مى ورزد. حقّ خودش را به تمام مى گيرد امّا حق ديگران را به كمال نمى رساند. از غیر خدا می ترسد ولی از پروردگار خویش نمی ترسد. "
#حکمت44
#حکمت150
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام
*. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم
*. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هشتم
قسمت اول تاچهاردهم
شرح حکمت سی و نهم تا چهل و دوم
شرح حکمت چهل و سوم
قسمت اول تا دهم
شرح حکمت چهل و چهارم
قسمت دوم تا پنجم
قسمت ششم
قسمت هفتم
قسمت هشتم
شرح حکمت چهل و پنجم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
در محضر نهج البلاغه
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 #درآمدی_بر_نهج_البلاغه 📌 جلسه_هشتاد_و_چهارم 🔖 خطبه ۲۱۰ نهج البلاغه با ادامه موضوع "دل
ادامه درآمدی بر نهج البلاغه
الحمدلله تا قسمت84 پیش رفتیم
اینک قسمت بعد👇👇
Kashani-13980903-83-Khotbe-210-Thaqalain_ir-1.mp3
32.39M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #درآمدی_بر_نهج_البلاغه
📌 جلسه_هشتاد_و_پنجم
🔖 خطبه ۳۴ نهج البلاغه با موضوع "بررسی نقش مردم در انتخاب های حکومتی"
تاریخ:آذر 1398
استاد حامد کاشانی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#آیههایآرامش
وَ کَفی بِرَبِّکَ هادِیاً وَ نَصیراً
برای هدایت و یاوری ات، #پروردگارت کافی است
https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
خطر فاحش عالمان بی تقوا🔸 اختلاف در دین و پیدایش مکتب های گوناگون منحصراً از ناحیه #عالمان_بی_تقوا و مشایخ سوء است: ﴿ومَا اختَلَفَ فیهِ إلاّ الَّذینَ اوتوهُ مِن بَعدِ ما جاءَتهُمُ البَیِّنات﴾ . شاید اختلاف در امور دنیوی و شئون زندگی برای همگان پدید آید؛ ولی اختلاف علمی و تفرقه در دین به عالمانِ مذهبی اختصاص دارد، از این رو قرآن کریم اختلاف مردم عادی در شئون زندگی را عقاب آور نمی داند، چون اوّلاً منشأ آن جهل، نسیان و غفلت است و ثانیاً با راهنمایی انبیا و وارثان آنان رفع می گردد؛ ولی اختلاف دانشمندان بی تقوا در متن دین، که از روی علم و عمد و بر اثر بغی و سرکشی و حسادت است، قابل اغماض نیست، بلکه مایه عقاب و عذاب الهی است: ﴿إنَّمَا السَّبیلُ عَلَی الَّذینَ یَظلِمونَ النّاسَ ویَبغونَ فِی الأرضِ بِغَیرِ الحَقِّ أُولئِکَ لَهُم عَذابٌ اَلیم﴾ . در حقیقت این آیه به منزله «کبرا» برای آیه مورد بحث است که عالمان بد را منادیان اختلاف در دین دانسته و چنین فرموده است: 👈 عالمان دینی که سبب اختلاف در دین اند، باغی و ظالم هستند (صغرا). کبرا این است که عقاب الهی تنها بر ستمگران و اهل بغی است، نتیجه اینکه عقاب تنها بر همین مدّعیان علمِ دینی و منادیان اختلاف است. 🔸 در آیه ای دیگر نیز این چنین مسلمانان را از اختلاف در دین نهی کرده که مبادا شما مانند علمای یهود ستم کنید و در دین تفرقه افکنید، چون گرفتار عذاب خدا شده، در قیامت رو سیاهی دامنگیرتان خواهد شد: ﴿ولاتَکونوا کالَّذینَ تَفَرَّقوا واختَلَفوا مِن بَعدِ ما جاءَهُمُ البَیِّناتُ وأُولئِکَ لَهُم عَذابٌ عَظیم ٭ یَومَ تَبیَضُّ وُجوهٌ وتَسوَدُّ وُجوهٌ فَأمَّا الَّذینَ اسوَدَّت وُجوهُهُم أکَفَرتُم بَعدَ أیمانِکُم فَذوقوا العَذابَ بِما کُنتُم تَکفُرون﴾ . تنها راه اصلاحِ عالمان سوء همین تهدید ضمنی به رو سیاهی در قیامت است تا دست از تفرقه بردارند. 🔸 خطر عالمانِ بد آن قدر فاحش است که با برداشت ناصحیح از متون مقدس و کتاب الهی، مذهب تراشی کرده و برابر پیامبران الهی می ایستند. هر زمانی که خداوند پیامبری را فرستاد و دینی ارائه داد، در کنار او عالمان غیرمهذّب و دین فروش پیدا شدند و مذهب تراشی و دین پراکنی کردند و بدعت هایی مانند #وهابیت و #بهائیت را بنا نهادند. کتاب های «ملل و نحل» شاهد این مطلب است که در مقابل سلسله انبیا در طول تاریخ، زنجیره متنبّیان و عالمان دین ساز قرار دارند. «مِلَل» جمع «مِلّة» به معنای دین و شریعتی است که انبیا از طرف خدا آورده اند و «نِحَل» جمع «نِحْلَه» به معنای مکتب و مرام باطلی است که عالمان بی تقوا در برابر انبیا ساخته اند. 🔸همه مکتب های غیر الهی، ساخته و بافته عالمان ریاست طلب است، چون انسان های عادی نه توان مذهب سازی دارند و نه دیگران از آنها می پذیرند، از این رو عالمان دین و حاملان کتاب باید مواظب باشند که از روی علم و عمد به خطر فاحش #مذهب_تراشی مبتلا نشوند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هفته_وحدت 📚 تسنیم، جلد 10 ، ص420 https://eitaa.com/quraanalkarim