eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان ولایی سلام 🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند. برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید. *. شرح حکمت اول تا حکمت دهم *. شرح حکمت یازدهم تا بیستم *. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام *. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم *. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هشتم قسمت اول تاچهاردهم شرح حکمت سی و نهم تا چهل و دوم شرح حکمت چهل و سوم قسمت اول تا دهم شرح حکمت چهل و چهارم قسمت دوم تا پنجم قسمت ششم قسمت هفتم قسمت هشتم شرح حکمت چهل و پنجم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 روی متون رنگی کلیک کنید
Kashani-13980903-83-Khotbe-210-Thaqalain_ir-1.mp3
32.39M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_هشتاد_و_پنجم 🔖 خطبه ۳۴ نهج البلاغه با موضوع "بررسی نقش مردم در انتخاب های حکومتی" تاریخ:آذر 1398 استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ کَفی‏ بِرَبِّکَ هادِیاً وَ نَصیراً برای هدایت و یاوری ات، کافی است https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
خطر فاحش عالمان بی تقوا

🔸 اختلاف در دین و پیدایش مکتب های گوناگون منحصراً از ناحیه و مشایخ سوء است: ﴿ومَا اختَلَفَ فیهِ إلاّ الَّذینَ اوتوهُ مِن بَعدِ ما جاءَتهُمُ البَیِّنات﴾ . شاید اختلاف در امور دنیوی و شئون زندگی برای همگان پدید آید؛ ولی اختلاف علمی و تفرقه در دین به عالمانِ مذهبی اختصاص دارد، از این رو قرآن کریم اختلاف مردم عادی در شئون زندگی را عقاب آور نمی داند، چون اوّلاً منشأ آن جهل، نسیان و غفلت است و ثانیاً با راهنمایی انبیا و وارثان آنان رفع می گردد؛ ولی اختلاف دانشمندان بی تقوا در متن دین، که از روی علم و عمد و بر اثر بغی و سرکشی و حسادت است، قابل اغماض نیست، بلکه مایه عقاب و عذاب الهی است: ﴿إنَّمَا السَّبیلُ عَلَی الَّذینَ یَظلِمونَ النّاسَ ویَبغونَ فِی الأرضِ بِغَیرِ الحَقِّ أُولئِکَ لَهُم عَذابٌ اَلیم﴾ . در حقیقت این آیه به منزله «کبرا» برای آیه مورد بحث است که عالمان بد را منادیان اختلاف در دین دانسته و چنین فرموده است: 👈 عالمان دینی که سبب اختلاف در دین اند، باغی و ظالم هستند (صغرا). کبرا این است که عقاب الهی تنها بر ستمگران و اهل بغی است، نتیجه اینکه عقاب تنها بر همین مدّعیان علمِ دینی و منادیان اختلاف است. 🔸 در آیه ای دیگر نیز این چنین مسلمانان را از اختلاف در دین نهی کرده که مبادا شما مانند علمای یهود ستم کنید و در دین تفرقه افکنید، چون گرفتار عذاب خدا شده، در قیامت رو سیاهی دامنگیرتان خواهد شد: ﴿ولاتَکونوا کالَّذینَ تَفَرَّقوا واختَلَفوا مِن بَعدِ ما جاءَهُمُ البَیِّناتُ وأُولئِکَ لَهُم عَذابٌ عَظیم ٭ یَومَ تَبیَضُّ وُجوهٌ وتَسوَدُّ وُجوهٌ فَأمَّا الَّذینَ اسوَدَّت وُجوهُهُم أکَفَرتُم بَعدَ أیمانِکُم فَذوقوا العَذابَ بِما کُنتُم تَکفُرون﴾ . تنها راه اصلاحِ عالمان سوء همین تهدید ضمنی به رو سیاهی در قیامت است تا دست از تفرقه بردارند. 🔸 خطر عالمانِ بد آن قدر فاحش است که با برداشت ناصحیح از متون مقدس و کتاب الهی، مذهب تراشی کرده و برابر پیامبران الهی می ایستند. هر زمانی که خداوند پیامبری را فرستاد و دینی ارائه داد، در کنار او عالمان غیرمهذّب و دین فروش پیدا شدند و مذهب تراشی و دین پراکنی کردند و بدعت هایی مانند و را بنا نهادند. کتاب های «ملل و نحل» شاهد این مطلب است که در مقابل سلسله انبیا در طول تاریخ، زنجیره متنبّیان و عالمان دین ساز قرار دارند. «مِلَل» جمع «مِلّة» به معنای دین و شریعتی است که انبیا از طرف خدا آورده اند و «نِحَل» جمع «نِحْلَه» به معنای مکتب و مرام باطلی است که عالمان بی تقوا در برابر انبیا ساخته اند. 🔸همه مکتب های غیر الهی، ساخته و بافته عالمان ریاست طلب است، چون انسان های عادی نه توان مذهب سازی دارند و نه دیگران از آنها می پذیرند، از این رو عالمان دین و حاملان کتاب باید مواظب باشند که از روی علم و عمد به خطر فاحش مبتلا نشوند. 📚 تسنیم، جلد 10 ، ص420 https://eitaa.com/quraanalkarim
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️از ریختن خون به ناحق بپرهیز 💠👈إِیَّاکَ وَالدِّمَاءَ وَسَفْکَهَا بِغَیْرِ حِلِّهَا، فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ أَدْنَى لِنِقْمَة، وَلاَ أَعْظَمَ لِتَبِعَة، وَلاَ أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَة، وَانْقِطَاعِ مُدَّة، مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَیْرِ حَقِّهَا. 💠👈از ريختن خونِ ناحق شديداً بپرهيز، 💠زيرا هيچ چيز در نزديک ساختن الهى و شديدتر و سرعتِ نعمت و بخشيدن به حکومت ها، همچون ريختن خونِ به ناحق نيست. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️دادرسی سخت خداوند در مورد خون 🅾وَاللهُ سُبْحَانَهُ مُبْتَدِئٌ بِالْحُکْمِ بَیْنَ الْعِبَادِ، فِیمَا تَسَافَکُوا مِنَ الدِّمَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ; فَلاَ تُقَوِّیَنَّ سُلْطَانَکَ بِسَفْکِ دَم حَرَام، فَإِنَّ ذَلِکَ مِمَّا یُضْعِفُهُ وَیُوهِنُهُ، بَلْ یُزِیلُهُ وَیَنْقُلُهُ. وَلاَ عُذْرَ لَکَ عِنْدَ اللهِ وَلاَ عِنْدِی فِی قَتْلِ الْعَمْدِ، لاَِنَّ فِیهِ قَوَدَ الْبَدَنِ. 🅾خداوند سبحان در دادگاه قيامت از هر چيز در ميان بندگان خود در مورد هايى که ريخته شده دادرسى خواهد کرد، 🅾بنابراين حکومت و زمامدارى خود را هرگز با ريختن خون حرام تقويت مکن، 🅾👈زيرا اين عمل،🌾 پايه هاى حکومت را ضعيف و سست مى کند، 🌾بلکه بنياد آن را مى کَند🌾 يا به ديگران منتقل مى سازد 🌾و هيچ گونه عذرى نزد خداوند و نزد من در قتل عمد پذيرفته نيست،🌾 و کيفر آن قصاص است http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️حق اولیای مقتول را بپرداز 🅾وَإِنِ ابْتُلِیتَ بِخَطَإ وَأَفْرَطَ عَلَیْکَ سَوْطُکَ أَوْ سَیْفُکَ أَوْ یَدُکَ بِالْعُقُوبَةِ; فَإِنَّ فِی الْوَکْزَةِ فَمَا فَوْقَهَا مَقْتَلَةً، فَلاَ تَطْمَحَنَّ بِکَ نَخْوَةُ سُلْطَانِکَ عَنْ أَنْ تُؤَدِّیَ إِلَى أَوْلِیَاءِ الْمَقْتُولِ حَقَّهُمْ. 🅾و اگر به قتل خطا مبتلا گشتى و تازيانه يا شمشير تو و يا (حتى) دستت به ناروا کسى را کيفر داد ـ چون ممکن است حتى با يک مشت زدن و يا بيشتر، قتل واقع گردد ـ 👈مبادا غرور زمامدارى ات مانع از آن شود که حق اولياى مقتول را بپردازى (و رضايت آنها را جلب کنى). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7