eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوستان ولایی سلام 🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند. برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید. *. شرح حکمت اول تا حکمت دهم *. شرح حکمت یازدهم تا بیستم *. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام *. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم *. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هشتم قسمت اول تاچهاردهم شرح حکمت سی و نهم تا چهل و دوم شرح حکمت چهل و سوم قسمت اول تا دهم شرح حکمت چهل و چهارم قسمت دوم تا پنجم قسمت ششم قسمت هفتم قسمت هشتم شرح حکمت چهل و پنجم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 روی متون رنگی کلیک کنید
Kashani-13980903-83-Khotbe-210-Thaqalain_ir-1.mp3
32.39M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_هشتاد_و_پنجم 🔖 خطبه ۳۴ نهج البلاغه با موضوع "بررسی نقش مردم در انتخاب های حکومتی" تاریخ:آذر 1398 استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ کَفی‏ بِرَبِّکَ هادِیاً وَ نَصیراً برای هدایت و یاوری ات، کافی است https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
خطر فاحش عالمان بی تقوا

🔸 اختلاف در دین و پیدایش مکتب های گوناگون منحصراً از ناحیه و مشایخ سوء است: ﴿ومَا اختَلَفَ فیهِ إلاّ الَّذینَ اوتوهُ مِن بَعدِ ما جاءَتهُمُ البَیِّنات﴾ . شاید اختلاف در امور دنیوی و شئون زندگی برای همگان پدید آید؛ ولی اختلاف علمی و تفرقه در دین به عالمانِ مذهبی اختصاص دارد، از این رو قرآن کریم اختلاف مردم عادی در شئون زندگی را عقاب آور نمی داند، چون اوّلاً منشأ آن جهل، نسیان و غفلت است و ثانیاً با راهنمایی انبیا و وارثان آنان رفع می گردد؛ ولی اختلاف دانشمندان بی تقوا در متن دین، که از روی علم و عمد و بر اثر بغی و سرکشی و حسادت است، قابل اغماض نیست، بلکه مایه عقاب و عذاب الهی است: ﴿إنَّمَا السَّبیلُ عَلَی الَّذینَ یَظلِمونَ النّاسَ ویَبغونَ فِی الأرضِ بِغَیرِ الحَقِّ أُولئِکَ لَهُم عَذابٌ اَلیم﴾ . در حقیقت این آیه به منزله «کبرا» برای آیه مورد بحث است که عالمان بد را منادیان اختلاف در دین دانسته و چنین فرموده است: 👈 عالمان دینی که سبب اختلاف در دین اند، باغی و ظالم هستند (صغرا). کبرا این است که عقاب الهی تنها بر ستمگران و اهل بغی است، نتیجه اینکه عقاب تنها بر همین مدّعیان علمِ دینی و منادیان اختلاف است. 🔸 در آیه ای دیگر نیز این چنین مسلمانان را از اختلاف در دین نهی کرده که مبادا شما مانند علمای یهود ستم کنید و در دین تفرقه افکنید، چون گرفتار عذاب خدا شده، در قیامت رو سیاهی دامنگیرتان خواهد شد: ﴿ولاتَکونوا کالَّذینَ تَفَرَّقوا واختَلَفوا مِن بَعدِ ما جاءَهُمُ البَیِّناتُ وأُولئِکَ لَهُم عَذابٌ عَظیم ٭ یَومَ تَبیَضُّ وُجوهٌ وتَسوَدُّ وُجوهٌ فَأمَّا الَّذینَ اسوَدَّت وُجوهُهُم أکَفَرتُم بَعدَ أیمانِکُم فَذوقوا العَذابَ بِما کُنتُم تَکفُرون﴾ . تنها راه اصلاحِ عالمان سوء همین تهدید ضمنی به رو سیاهی در قیامت است تا دست از تفرقه بردارند. 🔸 خطر عالمانِ بد آن قدر فاحش است که با برداشت ناصحیح از متون مقدس و کتاب الهی، مذهب تراشی کرده و برابر پیامبران الهی می ایستند. هر زمانی که خداوند پیامبری را فرستاد و دینی ارائه داد، در کنار او عالمان غیرمهذّب و دین فروش پیدا شدند و مذهب تراشی و دین پراکنی کردند و بدعت هایی مانند و را بنا نهادند. کتاب های «ملل و نحل» شاهد این مطلب است که در مقابل سلسله انبیا در طول تاریخ، زنجیره متنبّیان و عالمان دین ساز قرار دارند. «مِلَل» جمع «مِلّة» به معنای دین و شریعتی است که انبیا از طرف خدا آورده اند و «نِحَل» جمع «نِحْلَه» به معنای مکتب و مرام باطلی است که عالمان بی تقوا در برابر انبیا ساخته اند. 🔸همه مکتب های غیر الهی، ساخته و بافته عالمان ریاست طلب است، چون انسان های عادی نه توان مذهب سازی دارند و نه دیگران از آنها می پذیرند، از این رو عالمان دین و حاملان کتاب باید مواظب باشند که از روی علم و عمد به خطر فاحش مبتلا نشوند. 📚 تسنیم، جلد 10 ، ص420 https://eitaa.com/quraanalkarim
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️از ریختن خون به ناحق بپرهیز 💠👈إِیَّاکَ وَالدِّمَاءَ وَسَفْکَهَا بِغَیْرِ حِلِّهَا، فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ أَدْنَى لِنِقْمَة، وَلاَ أَعْظَمَ لِتَبِعَة، وَلاَ أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَة، وَانْقِطَاعِ مُدَّة، مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَیْرِ حَقِّهَا. 💠👈از ريختن خونِ ناحق شديداً بپرهيز، 💠زيرا هيچ چيز در نزديک ساختن الهى و شديدتر و سرعتِ نعمت و بخشيدن به حکومت ها، همچون ريختن خونِ به ناحق نيست. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️دادرسی سخت خداوند در مورد خون 🅾وَاللهُ سُبْحَانَهُ مُبْتَدِئٌ بِالْحُکْمِ بَیْنَ الْعِبَادِ، فِیمَا تَسَافَکُوا مِنَ الدِّمَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ; فَلاَ تُقَوِّیَنَّ سُلْطَانَکَ بِسَفْکِ دَم حَرَام، فَإِنَّ ذَلِکَ مِمَّا یُضْعِفُهُ وَیُوهِنُهُ، بَلْ یُزِیلُهُ وَیَنْقُلُهُ. وَلاَ عُذْرَ لَکَ عِنْدَ اللهِ وَلاَ عِنْدِی فِی قَتْلِ الْعَمْدِ، لاَِنَّ فِیهِ قَوَدَ الْبَدَنِ. 🅾خداوند سبحان در دادگاه قيامت از هر چيز در ميان بندگان خود در مورد هايى که ريخته شده دادرسى خواهد کرد، 🅾بنابراين حکومت و زمامدارى خود را هرگز با ريختن خون حرام تقويت مکن، 🅾👈زيرا اين عمل،🌾 پايه هاى حکومت را ضعيف و سست مى کند، 🌾بلکه بنياد آن را مى کَند🌾 يا به ديگران منتقل مى سازد 🌾و هيچ گونه عذرى نزد خداوند و نزد من در قتل عمد پذيرفته نيست،🌾 و کيفر آن قصاص است http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️حق اولیای مقتول را بپرداز 🅾وَإِنِ ابْتُلِیتَ بِخَطَإ وَأَفْرَطَ عَلَیْکَ سَوْطُکَ أَوْ سَیْفُکَ أَوْ یَدُکَ بِالْعُقُوبَةِ; فَإِنَّ فِی الْوَکْزَةِ فَمَا فَوْقَهَا مَقْتَلَةً، فَلاَ تَطْمَحَنَّ بِکَ نَخْوَةُ سُلْطَانِکَ عَنْ أَنْ تُؤَدِّیَ إِلَى أَوْلِیَاءِ الْمَقْتُولِ حَقَّهُمْ. 🅾و اگر به قتل خطا مبتلا گشتى و تازيانه يا شمشير تو و يا (حتى) دستت به ناروا کسى را کيفر داد ـ چون ممکن است حتى با يک مشت زدن و يا بيشتر، قتل واقع گردد ـ 👈مبادا غرور زمامدارى ات مانع از آن شود که حق اولياى مقتول را بپردازى (و رضايت آنها را جلب کنى). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13980924-86-Khotbe-166-Thaqalain_ir.mp3
35.66M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_هشتاد_و_ششم 🔖 خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه با موضوع "درخواستی از امیرالمؤمنین علیه السّلام که حضرت مصلحت نمی‌دانند" استاد حامد کاشانی تاریخ: آذر ماه 1398 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
تسلیت واژه کوچکی به خانواده‌های مصیبت‌دیده‌ی معدنچیان در طبس است. خدا صبرتان دهد. خدا آن مرحومان را نیز مهمان خاص، در ضیافت بهشتیان قرار دهد. https://eitaa.com/quraanalkarim
🥇 برای رسیدن به یک مقام، اول باید خواستن اتفاق بیفتد! خواستنی که تمامِ خودت را بکشاند وسط گود! این خواستن اگر صادق باشد؛ «اتصال» و «رسیدن» را در پی خواهد داشت! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
قرب به اهل بیت ۴۱.mp3
10.15M
✘ این، از ماست! «منّا اهل البیت» یعنی نقطه‌ای که اهل بیت علیهم السلام کسی رو از خودشون میدونن! به این مقام واقعاً میشه رسید؟ چجوری؟ مجموعه (علیهم‌االسلام) ۴۱ | http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یه مورد از قانون جذب قرآنی را مشاهده فرمایید حمد است که برعکس بسیاری از سوره ها این انسان است که با خداوند صحبت می کند. 1⃣ ابتدا با نام پروردگار شروع می‌کنیم؛ (بسم الله) 2⃣ سپس او را شکر می گوییم و سپاسگزار می شویم؛ (الحمدالله رب العالمین) 3⃣ از او به نیکی یاد می کنیم که بخشنده و مهربان است؛ (الرحمن الرحیم) 4⃣باور داریم همه چیز از آن اوست شکی در آن نیست؛ (مالک یوم الدین) 5⃣ خلوص و ارادت خود را به او ابراز می نماییم؛ (ایاک نعبد و ایاک نستعین) 6⃣ اصل درخواست را مطرح می کنیم؛ (اهدنا الصراط المستقیم) 7⃣ جزئیات درخواست را نیز مطرح می کنیم؛ (صراط الذین انعمت علیهم…) این نشانه خود کافیست تا ما کلیه امور جهان هستی را با آموزه های قرآن بسنجیم و با رعایت همین 7 اصل -اگر در کلیه خواسته هایمان اعمال نماییم، بدون شک قانون جذب را توانسته ایم اجرا کنیم و به نتیجه دلخواه برسانیم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از خدمات دومین رئیس‌جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران رکوردشکنی در تولید انرژی در بخش گاز هم ایران به‌رغم تحریم‌ها موفق به افزایش دو برابری تولید این نوع انرژی شد و به واسطه همین اتفاق، سال‌های 1401 و 1402 با کمترین قطعی گاز خانگی سپری شد. همچنین فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی یکی از مراکز حیاتی تأمین انرژی ایران است که سال گذشته پس از 20 سال، با توان متخصصان ایرانی به بهره‌برداری رسید. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13981001-87-Khotbe-154-Thaqalain_ir.mp3
47.07M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_هشتاد_و_هفتم 🔖 خطبه ۱۵۴ نهج البلاغه با موضوع "اهل بیت علیه السلام باب علم رسول الله صلی الله علیه و آله- نقدی بر اخباری ها" تاریخ :دی 1398 استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
هدایت شده از در محضر قرآن کریم
🟢حدیث : ✨همانا سعادتمند... ☘حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔹اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛ 🔸همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.🍃 📚امالی(صدوق) ص182 https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 مدرسه تقوا

🔸 چون آغاز سال تحصیلی است چه برای حوزویان چه برای آموزش و پرورش چه برای دانشگاهیان، باید این نكته را توجه كنیم كه كتاب ‌های آسمانی عموماً و قرآن كریم خصوصاً، راه جدیدی را از نظر برای انسان‌ ها باز كردند. ◀️ راه‌ هایی كه دیگران می‌ دانستند و آن راه را طی می ‌كردند و هم ‌اكنون هم آن راه را طی می ‌كنند، همان راه تجربه حسی است كه به این صورت بیان می ‌كنند: «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً»؛ اگر كسی حسّی را از دست داد، تجربه حسی كه از آ‌ن حس به دست می‌ آید نصیب او نخواهد شد. این سخن حقّی هم است كه این هم مورد امضای انبیاست ◀️ اما آن حرف جدیدی كه انبیا آوردند و برای همه ما مؤثر است این است كه «مَن فَقَد تقوی فَقَدْ فقدَ علما»؛ اگر كسی فاقد و پرهیزكاری بود، علمی كه از آن ناحیه حاصل می ‌شود را از دست می ‌دهد. 🔸 این بیان نورانی قرآن كریم كه ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾، به ما می ‌گوید اگر شنیده ‌اید كه عده ‌ای از بزرگان گفتند: «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً»؛ اگر كسی حسّی را مثلاً بینایی را از دست داد، علوم حاصل از بینایی نصیبش نمی‌ شود، این حرف، حق است؛ منتها ما حرف جدیدی داریم و آن این است كه می ‌گوییم حس، دو قسم است: یك قسم در بیرون است یك قسم در درون; ـ در ، همین چشم و گوشی است كه می‌ بینیم، ـ در هم یك چشم و گوش نادیدنی هست. اگر كسی آن چشم درون را از دست داد، از علومی كه از بینایی غیبی نصیبش می ‌شود بهره ‌مند نیست. 🔸 در سوره مباركه «حج» فرمود در ، چشمی هست که مؤمنان آن چشم را دارند و كافران كورند و آن چشم را ندارند: ﴿فَإِنَّهَا لاَ تَعْمَی الْأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُور﴾. فرق بین حق و باطل, صدق و كذب, خیر و شرّ, حَسن و قبیح كه مهم ‌ترین كارهای ما با فرق بین این امور است، با حاصل می ‌شود؛ فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾. اگر این به صورت جمله شرطیه است، پیامش این است كه «من فقد تقوی فقدْ فقدَ علما». 🔸 اینكه می‌بینید علوم برخی‌ها چه در حوزه چه در دانشگاه كارآمد نیست و مشكل او را حل نكرد چه رسد مشكل جامعه را، برای این است كه او به همان اصل اوّلی بسنده كرده است كه «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً»؛ اما این اصل دومی كه است را رعایت نكرده است که ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾. 👈 بنابراین سال تحصیلی ما باید با دو حس شروع بشود: ـ یك حسّ ظاهری كه آن را همه ما می‌دانیم که «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً» ـ و یكی هم حسّ درونی كه «من فقدَ تقوی فقدْ فقدَ علما». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/07/04 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7