🅾 حرص در دنیا انسان را به جایى نمى رساند
نامه ای از امام(علیه السلام) به معاویه یا عمرو بن عاص است.لعنة الله علیهما
امام(علیه السلام) در این نامه بعد از حمد و ثناى الهى مخاطب خود را (خواه معاویه باشد یا عمرو بن عاص) به امور مهمّى توصیه مى کند.
بادقت به کلام امام دقت فرمایید.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۳۵ قسمت ۱ راه شناخت مؤمن و منافق.mp3
1.46M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت45 1⃣
⭕️ راه شناخت مؤمن و منافق
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
حکمت45
🌹شرح #حکمت45 ( 1 )
🔹 راه شناخت مؤمن و منافق
💠 حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۴۵ می فرمایند: « اگر با همین شمشیرم بینی مؤمن را بکوبم، تا مرا مبغوض بدارد ، هرگز بغض من در سینه مؤمن نخواهد نشست و چنانچه تمام دنیا را به منافق بدهم تا مرا دوست بدارد، هرگز نمی تواند مرا دوست بدارد ؛ و اینکه این رفتار دوگانه از مؤمن و منافق در مقابل من انجام می شود، به خاطر آن است که ابتدا در علم الهی حتمی شد و سپس بر زبان پیامبر امّی جاری شد که: {ای علی! هرگز مؤمنی تو را مبغوض ندارد و منافقی تو را محبوب نپندارد.} »
🔰 درباره حبّ و بغض علی (علیه السلام) در نهج البلاغه متعدّد است؛ که در دو نکته کلی، یکی در عرصه حبّ علی و دیگری در عرصه بغض علی (علیه السلام) اشاره می کنیم.
🔻اما درباره حبّ علی (علیه السلام) ، سه نکته قابل توجه است:
1⃣ اوّل: آثار معنوی و اخروی و الهی محبّت اهل بیت (علیهم السلام)
🔻حضرت در خطبه ۱۰۹ می فرمایند :
« نَاصِرُنَا وَ مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ »
" یاری کننده و دوست دارنده ما، انتظار رحمت خاصّ الهی دارد."
🔻و در خطبه ۱۹۰ می فرمایند:
« فَأنَّه مَن ماتَ مِنكُم على فِراشِهِ و هُو على مَعرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ و حَقِّ رَسولِهِ و أهلِ بَيتِهِ ماتَ شَهيدا »
" هر کدام از شما که در بستر بمیرید در حالیکه خداشناس و پیامبر شناس و اهل بیت شناس باشید، حتی اگر در بستر عادی بمیرید، شهید هستید."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#حکمت45
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام
*. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم
*. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هشتم
قسمت اول تاچهاردهم
*. شرح حکمت سی و نهم تا چهل و دوم
*. شرح حکمت چهل و سوم
قسمت اول تا دهم
شرح حکمت چهل و چهارم
قسمت دوم تا پنجم
قسمت ششم تا نهم
*. شرح حکمت چهل و پنجم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
قرآن کريم جامعه را اصلاح می کند / قرآن مهم ترین منبع دینی است و باید در حوزه ها باشد
🔹 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹.... بیان نورانی امیرالمؤمنین درباره علما و دل های علما و هم درباره علوم این است که فرمود دو اصل اساسی حوزه ها و دانشگاه ها است که باید مورد عنایت باشد:
1️⃣ یکی دل هایی است که علم را می پذیرد و می پروراند
2️⃣ یکی خود علم است.
🔹 حقیقت علم چیست و حقیقت روح و قلب علم پذیر چیست؟ فرمود دل های انسان قلوب انسان که ظرف علم است از همه ظروف مادی جداست، چون هر ظرفی اگر مظروفی در آن وارد شد، به مقدار آن مظروف جایش تنگ می شود ولی #روح_و_قلب_انسان این چنین نیست؛ اگر علمی در آن وارد شد نه تنها جایش تنگ نمی شود، بلکه توسعه پیدا می کند... .
🔹 قرآن کریم وظیفه حوزه ها را مشخص کرده است که چه علمی را یاد بگیرید؛ فرمود: ﴿فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ﴾. از این تفاوت صدر و ذیل معلوم می شود که وقتی حوزه علمیه باز شد، تنها فقه و اصول تدریس نکنند، بلکه آیات قرآن، نهج البلاغه، روایات اهل بیت، مجموعاً فروع و اصول را یعنی #فقه_و_کلام را تدریس بکنند. نفرمود اینها بروند در حوزه ها فقیه بشوند تا برگردند قوم و همشهریان و همزیستان خودشان را عالم بکنند درس فقه بگویند احکام بگویند؛
فرمود #انذار_کنند !
انذار، کار انبیاست در مسئله کلامی؛ انذار، بدون آگاهی از معاد، از بهشت و جهنم، از وعد و وعید، از ثواب و عقاب، از سخط و غضب ممکن نیست.
🔹 در درجه اول باید #قرآن_در_حوزه_ها_باشد. خدای سبحان در قرآن که مهم ترین معجزه الهی است و مهم ترین منبع دینی است فرمود ما یک سلسله علوم داریم که ممکن است انسان در جاهای دیگر آنها را بتواند یاد بگیرد. اما در بخش دیگری فرمود یک سلسله علومی است که غیر از ما کسی نگفت و نمی گوید. اینها مخصوص خود قرآن است این است که فرمود:
﴿وَ يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾؛ یعنی چیزهایی را به شما یاد دادیم _ این «کان»ی منفی در وسط قرار گرفته _ که شما آن نبودید یا نیستید که بدون ما یاد بگیرید. در قرآن این گونه از مطالب هست؛ این گونه از مطالبی که در دسترس بشر عادی نیست.
👈 بشر همواره نیازمند به #وحی_الهی است مخصوصاً قرآن کریم! جامعه را قرآن اصلاح می کند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تهران
تاریخ: 1403/07/02
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13981127-93-Hekmate-1-Thaqalain_ir.mp3
24.84M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #درآمدی_بر_نهج_البلاغه
📌 جلسه_نود_و_سوم
🔖 حکمت ۱ نهج البلاغه با موضوع "شرکت در مسایل حساس جامعه و عدم شرکت در فتنه ها"
از مجلس شورای اسلامی چند نفر...
استاد حامد کاشانی
تاریخ :دی ماه 1398
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
صلوات خاصهء ابالحجة ، امام حسن عسکری علیه السلام:
⚜ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، الْبَرِّ التَّقِىِّ الصَّادِقِ الْوَفِىِ النُّورِ الْمُضيئِ ،خازِنِ عِلْمِكَ ، وَالْمُذَكِّرِ بِتَوْحيدِكَ وَ وَلِىِّ اَمْرِكَ ، وَخَلَفِ اَئِمَّةِ الدّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدينَ ،وَالْحُجَّةِ عَلى اَهْلِ الدُّنْيا فَصَلِّ عَلَيْهِ يا رَبِّ اَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَصْفِيآئِكَ ، وَحُجَجِكَ وَ اولادِ رُسُلِكَ يا اِلهَ الْعالَمينَ.
Eitaa.com/quraanalkarim
Eitaa.com/hefzequranchannel
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
" #شهید_رئیسی و همراهان "
👈 #نامه48
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️از پیروزی حق بترس
✴️وَإِنَّ الْبَغْیَ وَالزُّورَ یُوتِغَانِ الْمَرْءَ فِی دِینِهِ وَدُنْیَاهُ، وَیُبْدِیَانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ یَعِیبُهُ، وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّکَ غَیْرُ مُدْرِک مَا قُضِیَ فَوَاتُهُ، وَقَدْ رَامَ أَقْوَامٌ أَمْراً بِغَیْرِ الْحَقِّ فَتَأَلَّوْا عَلَى اللهِ فَأَکْذَبَهُمْ، فَاحْذَرْ یَوْماً یَغْتَبِطُ فِیهِ مَنْ أَحْمَدَ عَاقِبَةَ عَمَلِهِ، وَیَنْدَمُ مَنْ أَمْکَنَ الشَّیْطَانَ مِنْ قِیَادِهِ فَلَمْ یُجَاذِبْهُ.
✴️(بدان ای معاویه ) ظلم و ستم و سخنان باطل و بر خلاف حق انسان را در دين و دنيايش به هلاکت مى افکند
✴️و عيوب او را نزد عيب جويان آشکار مى سازد.
✍من مى دانم که آنچه (از سوى خداوند) فوت آن مقدّر شده به دست نخواهى آورد.
✴️ گروهى (پيش از تو) در مطالبه امر (خلافت) به ناحق برخاستند
✴️و با هم به خدا سوگند ياد کردند ولى خداوند آنها را تکذيب کرد (چرا که هرگز به اهدافشان نرسيدند).
✍ از آن روزى برحذر باش که افرادى که کارهاى پسنديده انجام داده اند، شادند
✍ و کسانى که زمام خويش را به دست شيطان سپردند و آن را باز پس نگرفته اند، سخت پشيمانند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه48
#به_معاویه
⭕️تو! ما را به قرآن میخوانی؟!
✴️وَقَدْ دَعَوْتَنَا إِلَى حُکْمِ الْقُرْآنِ وَلَسْتَ مِنْ أَهْلِهِ، وَلَسْنَا إِیَّاکَ أَجَبْنَا، وَلَکِنَّا أَجَبْنَا الْقُرْآنَ فِی حُکْمِهِ، وَالسَّلاَمُ.
✴️ تو ما را به حکميت قرآن دعوت کردى در حالى که خود اهل قرآن نيستى.
✴️(ما گرچه حکميّت قرآن را پذيرفتيم) ولى مقصود ما پاسخ به تو نبود
✍ بلکه به قرآن پاسخ داديم و حکمش را گردن نهاديم
والسّلام.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه48
#به_معاویه
شرح و تفسیر #نامه48:
⭕️ در این نامه کوتاه و پر معنا چند نکته مهم به معاویه یادآور مى شود که اگر پند امام(علیه السلام) را به گوش جان شنیده بود و به کار بسته بود آن همه فساد در جهان اسلام پیدا نمى شد.
✅نخست به صورت اندرزى کلّى مى فرماید: هیچ چیز بدتر از ظلم و گفتار باطل نیست، زیرا انسان را فریب داده و به وادى هاى خطرناک مى کشاند که هیچ گونه راه بازگشتى از آن ندارد و دین و دنیایش را بر باد مى دهد و در افکار عموم مردم فردى فاسد و مفسد معرفى خواهد شد.
✅ دومین نکته مى فرماید: آنچه خدا نخواهد به وقوع بپیوندد نخواهد شد
💠بسیارى از شارحان، این جمله را اشاره به خونخواهى دروغین عثمان از سوى معاویه مى دانند، زیرا آنها که دستشان به خون عثمان آغشته بود و یا با سکوت و ترک یارى او شریک در قتل او بودند، براى پیشرفت کار خود و تحمیق عوام، مطالبه خون عثمان را عنوان کردند و از امام خواستند که قاتلان عثمان را به آنها بسپارد تا قصاص کنند; ولى امام(علیه السلام) مى فرماید: با این کار هرگز به مقصود خود نخواهى رسید و تو و همدستانت که شریک قتل عثمان بوده اید هرگز نمى توانید خون او را مطالبه کنید و قاتلان را به قصاص برسانید.
💠 احتمال دوم:منظور از جمله «مَا قُضِیَ فَوَاتُهُ» حکومت شام باشد که معاویه آن را از امام(علیه السلام)درخواست کرده بود.
امام(علیه السلام)مى فرماید: من هرگز تو را به چنین حکومتى منصوب نخواهم کرد.
💠احتمال سوم اینکه امام(علیه السلام) مى فرماید: تو هرگز به دنیایى که مى خواهى نخواهى رسید و چند روز حکومت با تمام حوادث و مشکلاتش امرى است زود گذر و بیهوده و مرگ بار. و من مى دانم تو به آنچه فرمان الهى بر از دست رفتن آن صادر شده نخواهى رسید».
✅ در سومین نکته به معاویه هشدار مى دهد تا از خواب غفلت بیدار گردد.
💠شارحان نهج البلاغه این جمله را اشاره به طلحه و زبیر و پیروانشان که براى رسیدن به خلافت آتش جنگ جمل را روشن کردند مى دانند.
👈آنها هم پیمان شدند که حکومت بصره را به دست آورند و در صورت توانایى گسترش دهند; ولى ناکام و سردمداران کشته شدند و بقیه شکست سختى خوردند و عایشه که از رهبران اصلى این جنگ بود مورد عفو امام(علیه السلام) واقع شد و شرمسار به مدینه بازگشت و به این ترتیب جمله «فَأَکْذَبَهُمْ; خداوند آنها را تکذیب کرد و دروغشان را ظاهر ساخت» انجام گرفت.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7