eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
در محضر نهج البلاغه
🌸پایان فراز پنجم🌸 ⛔️از رئیسان متکبر پیروی نکنید ⭕️فَاتَّقُوا اللّهَ وَ لاَ تَکُونُوا لِنِعَمِهِ عَل
♓️شرح مختصر خطبه: 📘در حديث شريف نبوى مى خوانيم: شخصيّت انسان دين او؛ ارزش او اخلاق او؛ و اصل و ريشه او عقل و خرد اوست». ✅امام(عليه السلام) تعصب و فتنه را به خانه اى تشبيه مى کند که شالوده آن را سردمداران فاسد و مفسد و ستونهاى آن را متکبّران خودخواه تشکيل مى دهند و همه را از سکونت در چنين خانه اى باز مى دارد و نيز شعارهايى که در زمان جاهليّت براى تحريک قبايل بر ضد يکديگر مى دادند تشبيه به شمشيرهاى برنده مى کند و سردمداران فساد را به منزله اين شمشيرها مى شمارد. ✅تاريخ نشان مى دهد که سران مقام پرست در دورانهاى گذشته براى حفظ منافع نامشروع خود مردم بى خبر را با انواع شعارهاى مهيّج، بسيج مى کردند و غافلان را قربانى منافع خويش مى ساختند و نيز رسانه هاى جمعى جهان براى حفظ قدرت مستکبران و منافع سرمايه داران بزرگ از همين روش به صورتى گسترده تر بهره مى گيرند. رابطه اين گروه با ابليس ⚠️ ابليس براى گمراهى مردم، بر دوش اين گروه از سران سوار مى شود و به کمک آنها به مردم حمله ور مى گردد. 💢هنگامى که تسليم شدند با زبان همين سران گمراه مطالب خود را به گوش آنها مى رساند و همه منابع فهم آنها را اعم از عقل و چشم و گوش از کار مى اندازد. 💢 با آرزوهاى دور و دراز و انواع هوا و هوسها عقل آنها را مى گيرد و با تزيين زرق و برق دنيا، ديد حقيقى را از آنها سلب کرده و وسوسه مى کند و سرنوشت آنها همان مى شود که امام(عليه السلام )در خطبه به آن اشاره دارد 💢بديهى است هنگامى که انسان، عقل و ديد و ادراک خود را از دست بدهد در زير دست و پاى دشمن لگدمال مى شود و تيرهاى او بدنش را نشانه مى گيرد و گلوى او را مى فشارد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🌸فراز ششم خطبه 192🌸 🅾فَاعْتَبِرُوا بِمَا أَصَابَ الاُْمَمَ الْمُسْتَکْبِرِينَ مِنْ قَبْلِکُمْ مِنْ
🔶💐🍃 🔶💐🍃 🔶💐🍃 📝 شرح مختصر این فراز خطبه ی 192 ⬅️به نظر مى رسد که اين سه دستور که امام بيان فرمود: «اعتبروا» و «اتَّعِظُوا» و «اسْتَعِيذُوا» (عبرت بگيريد، پند بياموزيد و به خدا پناه ببريد) 📝مراحل سه گانه اى است که انسان آگاه در پيمودن راه حق به هنگام مطالعه حالات پيشينيان در پيش دارد: 🌱 از سرنوشت پيشينيان که آن همه نعمت و قدرت و عزت داشتند و بر اثر کبر و غرور در گرداب هلاکت فرو رفتند و مقايسه وضع خود با آنان مى شود، 🌱سپس درسها و پندهايى از تاريخ زندگى و مرگ آنها مى آموزد و 🌱سرانجام به خدا پناه مى برد که گرفتار کبر و غرور نشوند. 🔰ممکن است جمعى از مستکبران چنين پندارند که اظهار تکبّر نشانه شخصيت است و اين موهبتى از مواهب الهى است. 🔰امام در جمله بالا مى فرمايد: اگر اين کار، کار خوبى بود و نعمت و کرامت محسوب مى شد خداوند قبل از هر کس براى انبيا و اوليا مجاز مى شمرد در حالى که کاملا بر عکس است; 🔰کبر و غرور را صفتى نفرت انگيز معرفى کرده و تواضع را همچون تاج افتخار بر سر آنها نهاده است. به همين دليل در پيشگاه خدا خاضع بودند و صورت بر خاک مى نهاد و در برابر مؤمنان اظهار فروتنى مى کردند. ⬅️آن گاه امام(عليه السلام) به سراغ زندگى انبيا و اولياى خاص خود مى رود و مشکلات و انواع امتحانات آنها را با تعبيراتى گويا و پر معنا برمى شمرد و بر نوع از آزمونهاى آنان انگشت مى نهد. 🔰مواد امتحانى خداوند، بى شمار است ؛ 🌀گاه با نقمت و گاه با نعمت، 🌀گاه با بيمارى و گاه سلامت و 🌀گاه با عزّت و گاه سلب عزّت، آزمايش مى کند ؛ ⬅️ ولى اين آزمونها را مى توان به بخشهاى متعددى تقسيم کرد; تنگى معشيت و گرسنگى و تشنگى، حوادث طاقت فرسا; مانند مشکلاتى که مسلمانان در صدر اسلام از شعب ابى طالب گرفته تا غزوات مختلف و ناامنيها که حاصل از تهديدات دشمن است و نيز بيمارى ها و مصائب داشتند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ #سلام_امام_زمانم❣ 🌴هواے کهنہ این شهر تازه دم کرده 🌾 #گناهکاریمان "تُنزل النِقم" کرده 🌴ظلمتُ نَفسے ما را شنید #دلبروگفت 🌾امان #زنفس کسےکہ بہ خود ستم کرده #اللّٰھـُــم_عجِّل_لِوَلیڪَ_الفَرَجـ🌸🍃 🌹🍃🌹🍃
🌸فراز هفتم خطبه 192🌸 🅾وَ لَقَدْ دَخَلَ  مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ وَ مَعَهُ أَخُوهُ هَارُونَ(عليهما السلام)عَلَى فِرْعَوْنَ،  وَ عَلَيْهِمَا مَدَارِعُ الصُّوفِ، وَ بِأَيْدِيهِمَا الْعِصِيُّ، فَشَرَطَا لَهُ  ـ إِنْ أَسْلَمَ ـ بَقَاءَ مُلْکِهِ، وَ دَوَامَ عِزِّهِ; 🅾موسى بن عمران با برادرش هارون بر فرعون وارد شدند در حالى که پيراهنهاى بلند پشمين به تن داشتند و در دست هر کدام عصايى (همچون عصاى چوپانها) بود (او را دعوت به سوى خداوند يگانه کردند و) با او شرط کردند که تسليم فرمان خدا شود عزّت و قدرتش پايدار و حکومتش بر قرار خواهد بود🤔👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
 ⭕️فَقَالَ: «أَلاَ تَعْجَبُونَ مِنْ هذَيْنِ يَشْرِطَانِ لِي دَوَامَ الْعِزِّ، وَ بَقَاءَالْمُلْکِ; وَ هُمَا بِمَا تَرَوْنَ مِنْ حَالِ الْفَقْرِ وَ الذُّلِّ، فَهَلاَّ أُلْقِيَ عَلَيْهِمَا أَسَاوِرَةٌ مِنْ ذَهَب»؟ إِعْظَاماً لِلذَّهَبِ وَ جَمْعِهِ، وَ احْتِقَاراً لِلصُّوفِ وَ لُبْسِهِ! وَ لَوْ أَرَادَ اللّهُ سُبْحَانَهُ لاَِنْبِيَائِهِ حَيْثُ بَعَثَهُمْ أَنْ يَفْتَحَ لَهُمْ کُنُوزَ الذِّهْبَانِ، وَ مَعَادِنَ الْعِقْيَانِ، وَ مَغَارِسَ الْجِنَانِ، وَ أَنْ يَحْشُرَ مَعَهُمْ طُيُورَ السَّماءِ وَ وُحُوشَ الاَْرَضِينَ لَفَعَلَ، وَ لَوْ فَعَلَ لَسَقَطَ الْبَلاَءُ، ⭕️ولى فرعون گفت: آيا از اين دو نفر تعجّب نمى کنيد که بقاى ملک و دوام عزّتم را تضمين مى کنند در حالى که فقر و ذلّت از سر و وضعشان مى بارد؟! ⭕️(اگر راست مى گويند) چرا دستبندهايى از طلا (از سوى خدا) به آنها داده نشده است؟ 👈اين سخن را فرعون به جهت بزرگ شمردن طلا و گردآورى آن و تحقير پشم و پوشيدن آن گفت، در حالى که سبحان مى خواست به هنگام مبعوث ساختن پيامبرانش درهاى گنجهاى طلا و معادن زر ناب و باغهاى خرّم و سرسبز را به روى آنها بگشايد; مى گشود ⭕️و مى کرد پرندگان آسمان و وحوش زمين را همراه آنها گسيل دارد; مى داشت; ⭕️ ولى اگر اين کار را مى کرد آزمايش از ميان مى رفت، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸ادامه خطبه🌸 💢و لو فعل لسقط البلاء وَ بَطَلَ الْجَزَاءُ، وَ اضْمَحَلَّتِ الاَْنْبَاءُ، وَ لَمَا وَجَبَ لِلْقَابِلِينَ أُجُورُ الْمُبْتَلِينَ، وَ لاَ اسْتَحَقَّ الْمُؤْمِنُونَ ثَوَابَ الُْمحْسِنِينَ، وَ لاَ لَزِمَتِ الاَْسْمَاءُ مَعَانِيَهَا. وَ لکِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ رُسُلَهُ أُولِي قُوَّة فِي عَزَائِمِهِمْ، ... 💢اگر خداوند چنین می کرد، 🌀ارزش آزمایش از میان می رفت 🌀پاداش و جزاى نيکوکاران بى اثر مى شد 🌀و وعده هاى الهى بى فايده مى گشت، 🌀مطيعان، مستحقّ اجر و پاداش امتحان دهندگان نمى شدند 🌀و مؤمنان استحقاق ثواب نيکوکاران را نمى يافتند 🌀و نامها (نام مسلم، مؤمن، مخلص و...) با معانى خود همراه نمى گشت. 💢اما خداوند سبحان پيامبران خود را از نظر عزم و اراده، و از نظر ظاهر، و تهيدست در چشم مردم قرار داد; 💢ولى فقرى توأم با قناعتى که قلبها و چشمها را پر از غنا مى کرد، همراه ضعف ظاهرى که چشمها و گوشها (ى دنياپرستان) را آزار مى داد (در جهات معنوى، قوى و نيرومند و در جهات مادّى، ساده و بى آلايش بودند).   http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز هشتم خطبه 192🌸 ⭕️وَ لَوْکَانَتِ الاَْنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّة لاَ تُرَامُ، وَ عِزَّة لاَتُضَامُ، وَ مُلْک تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ، وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّحَالِ، لَکَانَ ذلِکَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الإِعْتِبَارِ، وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الإِسْتِکْبَارِ، وَ لاَمَنُوا عَنْ رَهْبَة قَاهِرَة لَهُمْ، أَوْ رَغْبَة مَائِلَة بِهِمْ،   ترجمه ⭕️اگر پيامبران داراى قدرتى بودند که کسى را ياراى مخالفت با آنان نبود، 🌀و توانايى و عزتى داشتند که هيچ گاه مغلوب نمى شدند، 🌀و سلطنت و شوکتى که گردنها به سوى آن کشيده مى شد🌀 و از راههاى دور بار سفر به سوى آنان مى بستند ـ اگر چنين بودند ـ پذيرش دعوت آنان براى مردم آسانتر و سرکشى در برابر آنان مشکل تر بود. ⭕️و مردم به جهت ترسى که بر آنها مستولى مى شد، يا علاقه و انتظارى که آنان را متمايل به پيامبران مى ساخت به آنها ايمان مى آوردند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸زندگی ساده انبیاء🌸 💢 فَکَانَتِ النِّيَّاتُ مُشْتَرَکَةً، وَالْحَسَنَاتُ مُقْتَسَمَةً. وَ لکِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ أَرَادَ أَنْ يَکُونَ الاِتِّبَاعُ لِرُسُلِهِ، وَ التَّصْدِيقُ بِکُتُبِهِ، وَ الْخُشُوعُ لِوَجْهِهِ، وَ الاِسْتِکَانَةُ لاَِمْرِهِ، وَ الاِسْتِسْلاَمُ لِطَاعَتِهِ، أُمُوراً لَهُ خَاصَّةً لاَ تَشُوبُهَا مِنْ غَيْرِهَا شَائِبَةٌ.وَ کُلَّمَا کانَتِ الْبَلْوَى وَ الاِخْتِبَارُ أَعْظَمَ کانَتِ الْمَثُوبَةُ وَ الْجَزَاءُ أَجْزَلَ. 💢در اين حال نيّات و انگيزه ها خالص نبود (و غير خدا در آن شرکت داشت) 💢به همين دليل حسنات و پاداش آنان تقسيم مى شد (و اجر کمى داشتند). 💢ولى خداوند سبحان اراده کرده است که 🌀پيروى از رسولانش و🌀 تصديق کتابهايش و 🌀خضوع در برابر ذات پاکش و 🌀تواضع در برابر فرمانش و 🌀تسليم در مقابل اطاعتش امورى باشد که فقط به جهت او انجام گيرد ⭕️ و چيز ديگرى آن را مشوب و ناخالص نکند، (و به يقين) هر قدر و آزمايش تر (و مشکل تر) باشد و پاداشش فزونتر خواهد بود.  http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸چرا زندگى انبيا ساده بود؟🌸 💠امام(عليه السلام) در اين بخش به بيان آثار معنوى وتربيتى ساده زیستی انبیاء مى پردازد 💠آنچه در برنامه هاى دينى اهميّت فوق العاده دارد اخلاص و خلوص نيت است و به يقين اگر پيشوايان دين جلال و شکوه سلاطين را داشته باشند نيّتها غالباً آلوده مى گردد، ◀️گروه کثيرى از مردم براى تأمين دنيا و برخوردارى از امکانات آن پيشوايان به سراغ آنها مى روند که: «النّاسُ عَبيدُ الدّنيا» ◀️ و گروه ديگرى با انگيزه هاى دوگانه; انگيزه هاى مادى و معنوى به سراغ آنها مى روند که اولى به يگانگى از خدا و دومى نوعى از شرک است. سپس براى تأکيد اين مطلب امام(عليه السلام) به پنج چيز اشاره مى کند که همه آنها بايد با خلوص نيّت انجام گيرد: ⬅️ـ قبول دعوت پيامبران، ⬅️ تصديق به کتابهاى آسمانى، ⬅️ خشوع عملى در برابر ذات پاک خدا، ⬅️ تسليم درونى و قلبى در برابر فرمان او، ⬅️و تسليم عملى و انجام اوامر او. 💠به اين ترتيب بايد ايمان و عمل و اخلاق همه خالصانه صورت گيرد ـ قرآن مجيد نيز مى فرمايد: (أَلاَ للهِِ الدِّينُ الْخَالِصُ) و در جاى ديگر مى فرمايد: (وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ). 💠نتيجه نهايى اين که ساده بودن زندگى انبيا و دورى آنان از زرق و برق دنيا، اهل ايمان را در برابر آزمون سخت ترى قرار مى دهد و بديهى است هر قدر آزمون سخت تر باشد پاداش قبول شدگان در آن سنگين تر خواهد بود، و در واقع اين يک درس بزرگ براى همه کسانى است که مى خواهند در خط انبيا حرکت کنند که آنها نيز همين راه را طى کنند تا پيروان مخلصى تربيت کنند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فراز نهم خطبه انشالله فردا👇👇