eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸آخرین گروه ناقلان حدیث🌸 💢 فَهُوَ حَفِظَ النَّاسِخَ فَعَمِلَ بِهِ، وَ حَفِظَ الْمَنْسُوخَ فَجَنَّبَ عَنْهُ، وَ عَرَفَ الْخَاصَّ وَ الْعَامَّ، وَ الُْمحْکَمَ وَ الْمُتَشَابِهَ، فَوَضَعَ کُلَّ شَيْء مَوْضِعَهُ.وَ قَدْ کَانَ يَکُونُ مِنْ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) الْکَلاَمُ لَهُ وَجْهَانِ: فَکَلاَمٌ خَاصٌّ، وَ کَلامٌ عَام... 💢او ناسخ را حفظ کرده و به آن عمل مى کند و از منسوخ آگاه است و از آن دورى مى گزيند، 💢خاص و عام و محکم و متشابه را شناخته و هر کدام را در جايگاه خود قرار داده است 💢 (زيرا) گاه سخنى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) صادر مى شد که گونه بود; گاه کلامى بود که جنبه خصوصى داشت و گاه کلامى که داراى جنبه عمومى بود، 💢در اين ميان بعضى از کسانى که مقصود خدا و رسول الله(صلى الله عليه وآله) را نمى دانستند آن را مى شنيدند و حفظ مى کردند و بدون توجّه، آن را برخلاف معنا و مقصود و هدف واقعى آن تفسير مى کردند. 💢🔰💢🔰 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸اصحاب و روات 🌸 🔰وَلَيْسَ کُلُّ أَصْحَابِ رَسُولِ الله(صلى الله عليه وآله) مَنْ کَانَ يَسْأَلُهُ وَيَسْتَفْهِمُهُ، حَتَّى إِنْ کانُوا لَيُحِبُّونَ أَنْ يَجِيءَ الاَْعْرَابِيُّ وَ الطَّارِيءُ، فَيَسْأَلَهُ(عليه السلام)حَتَّى يَسْمَعُوا، وَ کَانَ لاَ يَمُرُّ بِي مِنْ ذلِکَ شَيْءٌ إِلاَّ سَأَلْتُهُ عَنْهُ وَ حَفِظْتُهُ، فَهذِهِ وُجُوهُ مَا عَلَيْهِ النَّاسُ فِي اخْتِلاَفِهِمْ، وَ عِلَلِهِمْ فِي رِوَايَاتِهِمْ. 🔰 و چنان نبود که همه صحابه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) (پيوسته) از او پرسش کنند و مسائل مختلف را جويا شوند، 🔰تا آنجا که عدّه اى دوست مى داشتند مرد عرب يا سؤال کننده تازه واردى بيايد و مطلبى از آن حضرت بپرسد تا آنها جواب آن را بشنوند و فرا گيرند (اين گونه نبودم، بلکه)🌀 هر چه از خاطرم مى گذشت از آن حضرت سؤال مى کردم و حفظ مى نمودم (به همين دليل چيزى از فروع و اصول اسلام بر من مخفى نماند). 👈اين است جهات مختلفى که مردم در احاديث دارند و علل اختلاف رواياتشان. 🔰💢🔰💢 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸خطبه 211در يک نگاه 🌸 🔰اين خطبه در واقع از بخش تشکيل شده و آن بيان شگفتيهاى خلقت زمين و آسمان، از آغاز خلقت گرفته تا به امروز است و در آن به نکات مختلفى اشاره شده است: 👈قدرت عظيم الهى در آفرينش جهان. 👈آغاز خلقت زمين و آسمان و اينکه در ابتدا توده عظيمى از مادّه اى مذاب همچون دريايى پهناور بوده است. 👈 تشکيل لايه جديد بر سطح اين درياى مذاب و سپس تشکيل کره زمين و ساير کرات آسمانى. 👈 پيدايش چين خوردگيهاى زمين و تشکيل کوهها و قلّه هاى بلند سر به آسمان کشيده. 👈 حمد و تسبيح خداوند به سبب اين آفرينش عظيم و عبرت گرفتن از برنامه شگفت انگيز آفرينش. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز اوّل خطبه 211🌸 📚وَ کَانَ مِنِ اقْتِدَارِ جَبَرُوتِهِ، وَ بَدِيعِ لَطَائِفِ صَنْعَتِهِ، أَنْ جَعَلَ مِنْ مَاءِ الْبَحْرِ الزَّاخِرِ الْمُتَرَاکِمِ الْمُتَقَاصِفِ، يَبَساً جَامِداً، ثُمَّ فَطَرَ مِنْهُ أَطْبَاقاً، فَفَتَقَهَا سَبْعَ سَماوَات بَعْدَ ارْتِتَاقِهَا، فَاسْتَمْسَکَتْ بِأَمْرِهِ، وَ قَامَتْ عَلى حَدِّهِ. وَ أَرْسَى أَرْضاً يَحْمِلُهَا الاَْخْضَرُ الْمُثْعَنْجِرُ، وَ الْقَمْقَامُ الْمُسَخَّرُ، قَدْ ذَلَّ لاَِمْرِهِ، وَ أَذْعَنَ لِهَيْبَتِهِ، وَ وَقَفَ الْجَارِي مِنْهُ لِخَشْيَتِهِ. ⭕️يکى از نشانه هاى اقتدار و جبروت خداوند و آفرينش بديع و دقيق او اين است که ⭕️ از آب درياى پهناور و موّاج و متراکم که امواجش سخت به هم مى خورد و صداى عظيمى از آن بر مى خاست لايه خشک و جامدى آفريد، ⭕️سپس از آن طبقاتى به وجود آورد و آنها را از هم باز کرد و هفت آسمان را تشکيل داد، بعد از آنکه به هم پيوسته بودند; ⭕️همه آنها به فرمان او برقرار ماندند و در حدّ و اندازه اى که او تعيين کرده بود قرار گرفتند، ⭕️آنگاه زمينى به وجود آورد که درياى عظيم و مسخّر شده اى آن را بر دوش خود حمل مى کرد دريايى که در برابر فرمانش خاضع و در مقابل هيبتش تسليم بود 🅾و آبهاى جارى آن از خشيّت او ساکن شد (و امواجش آرام گرفت).
💥 فراز دوم خطبه 211 💥 آفرینش کوهها ♻️وَ جَبَلَ جَلاَمِيدَهَا، وَ نُشُوزَ مُتُونِهَا وَ أَطْوَادِهَا، فَأَرْسَاهَا فِي مَرَاسِيهَا، وَ أَلْزَمَهَا قَرَارَاتِهَا. فَمَضَتْ رُؤُوسُهَا فِي الْهَوَاءِ، وَرَسَتْ أُصُولُهَا فِي الْمَاءِ، فَأَنْهَدَ جِبَالَهَا عَنْ سُهُولِهَا، وَ أَسَاخَ قَوَاعِدَهَا فِي مُتُونِ أَقْطَارِهَا وَ مَوَاضِعِ أَنْصَابِهَا،... ♻️خداوند بعد از آفرينش زمين، ها و تپّه ها و کوههاى استوار آن را آفريد و آنها را در جايگاه خود ثابت نگه داشت و درقرارگاهشان مستقر نمود، ♻️قلّه هاى آنها در هوا پيشروى کرد و ريشه هاى آنها در آب فرو رفت و به اين ترتيب، کوهها را از سطح زمين بالا کشيد و پايه هاى آنها را در اعماق زمين و قرارگاهشان را ثابت نگه داشت، ♻️قلّه ها را مرتفع ساخت و تپّه ها را گسترش داد و کوهها را تکيه گاه زمين و همچون ميخهايى در آن کوبيد; ♻️به گونه اى که زمين در عين حرکت، آرام گرفت، تا اهل خود را در اضطراب فرو نبرد; ♻️يا آنچه را که بر دوش حمل کرده، فرو نيندازد، يا از جايگاه خويش زايل نگردد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️فَسُبْحَانَ مَنْ أَمْسَکَهَا بَعْدَ مَوَجَانِ مِيَاهِهَا، وَ أَجْمَدَهَا بَعْدَ رُطُوبَةِ أَکْنَافِهَا، فَجَعَلَهَا لِخَلْقِهِ مِهَاداً، وَ بَسَطَهَا لَهُمْ فِرَاشاً! فَوْقَ بَحْر لُجِّيٍّ رَاکِد لاَيَجْرِي، وَ قَائِم لاَ يَسْرِي، تُکَرْکِرُهُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ، وَ تَمْخُضُهُ الْغَمَامُ الذَّوَارِفُ; «إِنَّ في ذلِکَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى». ⭕️ پس منزّه است آن کس که زمين را در ميان آن همه امواج ناآرام ثابت نگه داشت; ⭕️دوران رطوبت جوانب و اطرافش را پايان داد و آن را خشک نمود و بسترى آرام (براى زندگى انسانها) قرار داد و ⭕️ همچون فرشى براى آنها گسترده ساخت; ⭕️برفراز دريايى پهناور و راکد که ايستاده بود و حرکت نمى کرد; تنها بادهاى شديد آن را بر هم مى زد و ابرهاى پرباران به حرکتش در مى آورد. ⭕️(آرى!) «در اين امور درس عبرت بزرگى است براى کسانى که اهل خشيّتند و احساس مسئوليت دارند».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا مهــدی(عج) کسی چه می داند شاید یک روز صبــح به همین زودی ها نقاره چی های حرم امام رضا آمدنِ تــو را به تمــامِ شهر مژده بدهند ان شاءالله.... اللّهُمّ عَجّلْ لِوَلیّکَ الفَرجْ
🌸خطبه 212در يک نگاه 🌸 💢اين خطبه در واقع خطابى است به درگاه پروردگار متعال، آميخته با دعا براى #پيروزى لشکريان اسلام و #نفرين بر سست عنصرانى که دست از يارى حق بر مى دارند و 💢 اتمام حجّتى است بر آنها در برابر خداوند بزرگ. 💢اين کلام به خوبى نشان مى دهد که امام(عليه السلام) تا چه اندازه از سستى و بى توجهى مردم کوفه به امر جهاد با غارتگران شام، ناراحت بود; 💢اين چيزى است که از بسيارى از خطبه هاى نهج البلاغه استفاده مى شود و اگر کوتاهى و سستى آنها نبود تاريخ اسلام، مسير ديگرى را مى پيمود ولى افسوس...! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾شکایت به در گاه خدا👇👇 ⭕️ اَللّهُمَّ أَيُّمَا عَبْد مِنْ عِبَادِکَ سَمِعَ مَقَالَتَنَا الْعَادِلَةَ غَيْرَ الْجَائِرَةِ، وَ الْمُصْلِحَةَ غَيْرَ الْمُفْسِدَةِ، فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا، فَأَبَى بَعْدَ سَمْعِهِ لَهَا إِلاَّ النُّکُوصَ عَنْ نُصْرَتِکَ، وَ الاِْبْطَاءَ عَنْ إِعْزَازِ دِينِکَ، فَإِنَّا نَسْتَشْهِدُکَ عَلَيْهِ يَا أَکْبَرَ الشَّاهِدينَ شَهَادَةً، وَ نَسْتَشْهِدُ عَلَيْهِ جَمِيعَ مَا أسْکَنْتَهُ أَرْضَکَ وَ سَماواتِکَ، ثُمَّ أَنْتَ بَعْدُ الْمُغْنِي عَنْ نَصْرِهِ، وَ الاْخِذُ لَهُ بِذَنْبِهِ. ترجمه ⭕️خداوندا! هر يک از بندگانت 🌀گفتار عادلانه و 🌀دور از ستم و 🌀اصلاح کننده و 🌀بى مفسده ما را در امر دين و دنيا بشنود و پس از شنيدن از يارى آيين تو و اعزاز دينت و کندى کند. ما تو را بر کار خلاف او به مى طلبيم. ⭕️ اى کسى که بزرگ ترين شاهدانى! همه آنها را که در زمين و آسمانهايت سکونت بخشيده اى، بر ضدّ او مى آوريم; ⭕️و با اين حال مى دانيم که را از يارى او بى نياز مى سازى و او را به خواهى گرفت (و کيفر خواهى داد). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 اللهم لاتجعلنا من القوم الظالمین
S Pirozfar: --------------- ✿﷽✿ ------------- ✅ویژگیهای 💕امیرمومنان فرمودند:💕 ✅أقَمْتُ لَكُمْ عَلَي سَنَنِ الْحَقِّ فِي جَوَادِّ الْمَضَلَّةِ حَيْثُ تَلْتَقُونَ وَ لَا دَلِيلَ وَ تَحْتَفِرُونَ وَ لَا تُمِيهُونَ الْيَوْمَ أُنْطِقُ لَكُمُ الْعَجْمَاءَ ذَاتَ الْبَيَانِ عَزَبَ رَأْيُ امْرِئٍ تَخَلَّفَ عَنِّي مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ .... ✅من براي واداشتن شما به حق، كه در ميان جاده هاي گمراه كننده بود بپا خاستم در حالي كه سرگردان بوديد، ✅و راهنمايي نداشتيد، به دنبال رهبر و راهنما بوديد اما او را نمي يافتيد، ✅ از روزي كه حق به من نشان داده شد، هرگز در آن شك و ترديد نكردم، ✅ كناره گيري من چونان حضرت موسي (ع) برابر ساحران است كه بر خويش بيمناك نبود، ✅ او براي اين بود كه مبادا جاهلان پيروز گردند و دولت گمراهان حاكم گردد، ✅امروز ما و شما بر سر دوراهي حق و باطل قرار داريم، .