ای معاویه بدان👇
✍وَأَمَّا مَا سَأَلْتَ مِنْ دَفْعِ قَتَلَةِ عُثْمَانَ إِلَيْکَ، فَإِنِّي نَظَرْتُ فِي هَذَا الاَْمْرِ، فَلَمْ أَرَهُ يَسَعُنِي دَفْعُهُمْ إِلَيْکَ وَلاَ إِلَى غَيْرِکَ،
✍اما آنچه از من خواسته اى که قاتلان عثمان را به تو بسپارم،📜 من در اين امر انديشيدم و صلاح نمى دانم که آنان را به تو يا به ديگرى تسليم کنم (زيرا ارتباطى به تو ندارد نه ولىّ دم آنها هستى نه حاکم اسلام).
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸اقتدار امام در مقابل معاویه
✍وَلَعَمْرِي لَئِنْ لَمْ تَنْزِعْ عَنْ غَيِّکَ وَشِقَاقِکَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ عَنْ قَلِيل يَطْلُبُونَکَ، لاَ يُکَلِّفُونَکَ طَلَبَهُمْ فِي بَرّ وَلاَ بَحْر، وَلاَ جَبَل لاَ سَهْل، إِلاَّ أَنَّهُ طَلَبٌ يَسُوءُکَ وِجْدَانُهُ، وَزَوْرٌ لاَ يَسُرُّکَ لُقْيَانُهُ، وَالسَّلاَمُ لاَِهْلِهِ.
✍به جانم سوگند اگر دست از گمراهى و نفاق افکنى بر ندارى، 👈به زودى کسانى را که تو از قاتلان عثمان مى شمرى خواهى شناخت که در تعقيب تو بر مى آيند 👈و به تو زحمت نمى دهند که براى دسترسى به آنان در صحرا و دريا و کوه و دشت به جستجوى آنها برخيزى;
✍ولى بدان که تعقيب آنها برای تو چيزى است که يافتنش براى تو ناراحت کننده و ديدارى است که ملاقاتش هرگز تو را خوشحال نخواهد ساخت،
و سلام بر آنان که اهل آنند!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸تو را با قاتلان عثمان چکار؟
🅾به يقين مسأله خونخواهى عثمان بهانه اى براى بيعت نکردن و شورش بر امام مسلمانان بود.
🅾اين مسأله از نظر تاريخى به قدرى روشن است که در ميان مردم به صورت ضرب المثلى در آمده و هنگامى که مى خواهند بگويند فلان کس بهانه جويى مى کند مى گويند: «او فلان مطلب را پيراهن عثمان کرده».
🅾اگر على(عليه السلام)افرادى را به معاويه تحویل میداد او قناعت نمى کرد و همچنان بهانه جويى را ادامه مى داد تا پايه هاى حکومت خود را در شام محکم کند.
🅾علاوه اینکه دلايل بسيارى در دست است که معاويه حق نداشت چنين تقاضايى کند و هرگز اين کار عملى نبود،👈 زيرا شورش مسلمانان بر ضد عثمان شورشى همگانی بود.
🅾شاهد اين سخن داستانى است که شارح بحرانى آورده، او مى گويد: «ابوهريره و ابو درداء نزد معاويه آمدند و گفتند: چرا با على جنگ مى کنى؟ حال آنکه او به دليل فضيلت و سابقه اى که در اسلام دارد به امر حکومت از تو سزاوارتر است.
🅾معاويه گفت: من هرگز ادعا ندارم که از او برترم; من براى آن مى جنگم که قاتلان عثمان را به من تسليم کند.
👈 آن دو نفر (که از افراد ساده ذهن بودند، بى آنکه از او سؤال کنند تو چه کاره اى که قاتلان عثمان را به تو تسليم کند؟ رييس حکومتى يا ولىّ دم)، از نزد او خارج شده و به خدمت على(عليه السلام)آمدند و عرض کردند: 👈معاويه معتقد است که قاتلان عثمان نزد تو و در ميان لشکريان توست آنها را به او تحويل بده و بعد از آن اگر با تو جنگ کرد مى دانيم او ستمکار است.
🅾امام(عليه السلام) فرمود: روز قتل عثمان حاضر نبودم تا قاتلانش را بشناسم اگر شما آنها را مى شناسيد به من معرفى کنيد.
👈آنها گفتند: به ما چنين رسيده است که محمد بن ابى بکر، عمار ياسر، مالک اشتر، عدى بن حاتم، عمرو بن حمق و فلان و فلان از جمله کسانى بودند که بر عثمان داخل شدند.
🅾امام(عليه السلام) فرمود: اگر چنين است برويد و دستگيرشان کنيد.
👈اين دو نفر ساده لوح نزد آن بزرگواران رفتند و اظهار داشتند شما قاتلان عثمانید و اميرالمؤمنين دستور دستگيرى شما را داده است.
🅾در اين هنگام فرياد آنها بلند شد و دهها هزار تن از ميان لشکر على(عليه السلام) برخاستند در حالى که شمشير خود را کشيده در دست داشتند و مى گفتند ما همه او را کشته ايم.
👈ابوهريره و ابو درداء از اين جريان مبهوت و حيران شدند و نزد معاويه باز گشتند در حالى که مى گفتند: اين کار سرانجام و پايانى نخواهد داشت...
🅾👈از آنجا که معاويه در پايان نامه اش امام را تهديد به جنگ کرده بود، امام(عليه السلام) نيز در پايان، نامه خود او را با جمله هاى کوبنده اى که آميخته با فصاحت و بلاغت است تهديد مى کند و به معاويه يادآور مى شود که قاتلان عثمان آنچنان که تو فکر مى کنى (به فرض که در لشکر من باشند) يکى دو تا نيستند بلکه گروه عظيمى هستند که به زودى به سراغ تو مى آيند. لازم نيست زحمت جستجوى آنها را بر خود هموار کنى.
🅾آرى در آينده نزديک تو را ملاقات خواهند کرد اما ملاقاتى آميخته با ضربات شمشير و نيزه و اين بهانه احمقانه را از دست تو خواهند گرفت.
🅾به راستى هم چنين شد و اگر ساده لوحى جمعى از فريب خوردگان توطئه عمرو عاص به هنگام بالا بردن قرآن ها بر سر نيزه ها نبود کار معاويه و حکومتش در شام يکسره شده بود.
خدا به ساده لوحان امت ما رحم کند و ما را از آنان قرار ندهد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔷🔹علل پيروزي و شكست ملّتها
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام:
💢از كيفرهايي كه بر اثر #كردار_بد و #كارهاي_ناپسند بر امّتهاي پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد و حالات گذشتگان را در #خوبيها و #سختيها به ياد آوريد و بترسيد كه همانند آنها باشيد پس آنگاه كه در زندگي گذشتگان مطالعه و انديشه ميكنيد، عهده دار چيزي باشيد كه #عامل_عزّت آنان بود
✅ و دشمنان را از سر راهشان برداشت
✅ و سلامت و عافيت زندگي آنان را فراهم كرد
✅ و نعمتهاي فراوان را در اختيارشان گذاشت
✅ و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد
✅ كه از تفرقه و جدايي اجتناب كردند
✅ و بر وحدت و همدلي همّت گماشتند
✅ و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند.
💢و از كارهايي كه #پشت_آنها_را_شكست و قدرت آنها را در هم كوبيد
✅ چون كينه توزي با يكديگر
✅ پركردن دلها از بخل و حسد،
✅ به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن
✅ و دست از ياري هم كشيدن
بپرهيزيد
💢و در احوالات #مؤمنان_پيشين انديشه كنيد، كه چگونه در حال آزمايش و امتحان به سر بردند،
✅ آيا بيش از همه مشكلات بر دوش آنها نبود
✅ و آيا بيش از همه مردم در سختي و زحمت نبودند
✅ و آيا از همه مردم جهان بيشتر در تنگنا قرار نداشتند
✅ فرعونهاي زمان، آنها را به بردگي كشاندند
✅ و همواره بدترين شكنجه ها را بر آنان وارد كردند
✅ و انواع تلخيها را به كامشان ريختند،
كه اين دوران ذلّت و هلاكت و مغلوب بودن، تداوم يافت نه راهي وجود داشت كه سرپيچي كنند و نه چاره اي كه از خود دفاع نمايند،
✅ تا آن كه خداوند، #تلاش و #استقامت و #بردباري در برابر ناملايمات آنها را، در راه #دوستي_خود و قدرت تحمّل ناراحتيها را براي ترس از خويش، مشاهده فرمود.
✅ آنان را از تنگناهاي بلا و سختيها نجات داد
✅ و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواري
✅ و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود،
✅ و آنها را حاكم و زمامدار و پيشواي انسانها قرار داد
✅ و آن قدر #كرامت و بزرگي از طرف خدا به آنها #رسيد كه خيال آن را نيز در سر نمي پروراندند.
💢پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آنگاه كه:
✅ وحدت اجتماعي داشتند
✅ خواسته هاي آنان يكي
✅ قلبهاي آنان يكسان
✅ و دستهاي آنان مدد كار يكديگر،
✅ شمشيرها ياري كننده
✅ نگاهها به يك سو دوخته
✅ و اراده ها واحد و همسو بود
🔷 آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشواي همه دنيا نشدند
📚 نهج البلاغه، خطبه 192
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه، و پای منبر امام علیه السلام
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
@nahjemam
156
🌸نامه شماره 10در يک نگاه 👇
❇️اين نامه در حقيقت از چهار بخش تشکيل يافته است:
1⃣در بخش اوّل امام(عليه السلام)معاويه را نصيحت مى کند و نسبت به سرنوشتش در قيامت و عواقب کارهايش هشدار مى دهد، هر چند او را اسير شيطان مى داند و اميد چندانى به هدايت او ندارد.
2⃣در بخش دوم اين نکته را به معاويه گوشزد مى کند که چگونه مى خواهد زمامدارى امّت اسلامى را بر عهده بگيرد درحالى که نه سابقه درخشانى در اسلام دارد و نه از خانواده شريف و با تقوايى است.
3⃣در بخش سوم گوشزد مى فرمايد که چرا دعوت به جنگ کرده اى، مردم را رها کن و تنها به ميدان بيا و با من نبرد تن به تن کن تا تکليف مسلمانان روشن گردد و گذشته تاريخ اسلام را که طعم شمشير را بر جد و برادر و دايى ات نشاندم به ياد تو آورد.
4⃣و در بخش چهارم بهانه خونخواهى عثمان را مطرح مى فرمايد و مى گويد: تو به خوبى مى دانى چه کسى قاتل عثمان بوده است چرا به سراغ او نمى روى؟
❇️در پايان مى فرمايد: مى بينم که در ميدان جنگ، ضجه و ناله لشکرت بلند مى شود و شکست بعد از شکست دامنت را مى گيرد و سرانجام به کتاب خدا پناه مى برى در حالى که به آن ايمان ندارى.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7