eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جناب رئیس جمهورتحریف فرمودند که : سردار سلیمانی در راه بود که شهید شد، نه میدان جنگ!! 👈👈👈 اما جواب به تحریفات جناب رئیس جمهور ...
🌸ای معاویه 🔰این امور به تو مربوط نیست ✍وَزَعَمْتَ أَنِّي لِکُلِّ الْخُلَفَاءِ حَسَدْتُ، وَعَلَى  کُلِّهِمْ بَغَيْتُ، فَإِنْ يَکُنْ ذَلِکَ کَذَلِکَ فَلَيْسَتِ الْجِنَايَةُ  عَلَيْکَ، فَيَکُونَ الْعُذْرُ إِلَيْکَ. وَتِلْکَ شَکَاةٌ ظَاهِرٌ عَنْکَ  عَارُهَا ✍تو چنين پنداشتى که من نسبت به خلفاى پيشين حسد ورزيدم و بر آنها ستم کردم ! 🔰اگر اين گونه باشد جنايتى بر تو نرفته است که از تو عذرخواهى کنم (و ابدا به تو مربوط  نيست به گفته شاعر:) «اين عيبى است (اگر عيب باشد) که گرد عار آن بر تو نمى نشيند». (و کلا تو چه کاره هستی که در این مورد نظر دادی ) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠زبانت لال ای معاویه 🔰وَقُلْتَ: إِنِّي کُنْتُ أُقَادُ کَمَا يُقَادُ الْجَمَلُ  الْمَخْشُوشُ حَتَّى أُبَايِعَ; وَلَعَمْرُ اللهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ  فَمَدَحْتَ، وَأَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ! وَمَا عَلَى الْمُسْلِمِ مِنْ غَضَاضَة  فِي أَنْ يَکُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ يَکُنْ شَاکّاً فِي دِينِهِ، وَلاَ  مُرْتَاباً بِيَقِينِهِ! وَهَذِهِ حُجَّتِي إِلَى غَيْرِکَ قَصْدُهَا، وَلَکِنِّي  أَطْلَقْتُ لَکَ مِنْهَا بِقَدْرِ مَا سَنَحَ مِنْ ذِکْرِهَا. 🔰تو گفته اى که مرا همچون شتر افسار زده اى مى کشيدند تا بيعت کنم! 📜 به خدا سوگند خواسته اى مذمت کنى ولى (ناخود آگاه) مدح و ثنا گفته اى و خواسته اى رسوا کنى ولى خودت رسوا شده اى. 🔰اين امر براى يک مسلمان عيب نيست که مظلوم واقع شود مادام که در  دين خود ترديد نداشته باشد و در يقين خود شک نکند. 📜اين دليل و حجت من است در برابر غير تو 🔰و من به همين مقدار که بيان آن گذشت براى تو اشاره کردم.(و اگر گوش شنوا داشتی متنبه می شدی) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸ای معاویه 🔰تو در قتل عثمان مقصری ✍ثُمَّ ذَکَرْتَ مَا کَانَ مِنْ أَمْرِي وَأَمْرِ عُثْمَانَ،  فَلَکَ أَنْ تُجَابَ عَنْ هَذِهِ لِرَحِمِکَ مِنْهُ، فَأَيُّنَا کَانَ أَعْدَى  لَهُ، وَأَهْدَى إِلَى مَقَاتِلِهِ! أَمَنْ بَذَلَ لَهُ نُصْرَتَهُ فَاسْتَقْعَدَهُ  اسْتَکَفَّهُ، أَمْ مَنِ اسْتَنْصَرَهُ فَتَرَاخَى عَنْهُ وَبَثَّ الْمَنُونَ  إِلَيْهِ، حَتَّى أَتَى قَدَرُهُ عَلَيْهِ. ✍سپس تو وضع مرا در برابر عثمان يادآور شدى (و مرا بر ترک يارى او سرزنش کردى) حق توست که با اين گفتار (نادرست) از خويشاوندت دفاع کنى; 🔰ولى کدام يک از ما دشمنيش نسبت به او بيشتر بود و راه را براى کشتنش هموار ساخت؟ 👈آيا کسى که آماده يارى او بود; ولى (او ياريش را نپذيرفت) و از او خواست که بر جاى خود بنشيند و دست از اين کار بکشد 👈و يا کسى که (عثمان) از او يارى خواست و او تأخير کرد و مرگ را به سوى او فرستاد تا زندگانيش به سر آمد؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸شرح و تفسیر این قسمت نامه👇👇 🅾امام(عليه السلام) در اين بخش از نامه خود به پاسخ  يکى ديگر از سفسطه هاى معاويه می پردازد. ♻️تاريخ اسلام گواهى مى دهد که نسبتى را که معاويه به على(عليه السلام) داد که در خون عثمان شرکت داشته و يا دفاع لازم را از او نکرده نسبت دروغى بود که براى فريب مردم ساخته بود و در همين راه از  پيراهن خونين عثمان براى برانگيختن توده هاى نا آگاه بر ضد على(عليه السلام) بهره گرفت 🅾در حالى که امام(عليه السلام) کراراً به عثمان نصيحت کرده بود که اشتباهات خود را اصلاح کند، بيت المال را در ميان بنى اميّه و اطرافيانش تقسيم ننمايد و پست هاى مهم اسلامى را به دست آنها نسپارد و به درد دل مردم گوش فرا دهد که متأسفانه عثمان هرگز نپذيرفت. ♻️على(عليه السلام) به هنگام هجوم توده هاى خشمگين مردم به خانه عثمان فرزندان خود را براى دفاع از او فرستاد. ♻️در حالى که معاويه قدمى براى حمايت از عثمان بر نداشت با اينکه عثمان به او نامه نوشته بود و از او خواسته بود که با لشگرى از شاميان به دفاع از او برخيزد. 🅾جالب است بشنويد هنگامى که معاويه بر مسند خلافت نشست، روزى به ابوالطفيل، صحابى معروف گفت: تو از قاتلان عثمان نبودى؟ ابوالطفيل گفت: نه ولى او را يارى هم نکردم. معاويه گفت: چرا يارى نکردى؟ ابوالطفيل گفت: هيچ يک از مهاجران و انصار او را يارى  نکردند معاويه گفت: بر همه آنها واجب بود که عثمان را يارى کنند. ابوالطفيل گفت: تو با اين لشگرى که در شام داشتى چرا نيامدى تا او را يارى کنى معاويه گفت: همين که من امروز خون خواهى او مى کنم يارى اوست ابو الطفيل خنديد و گفت: کار تو و عثمان  همانند چيزى است که شاعر مى گويد: تو در حيات من هيچ خدمتى به من نکردى ولى بعد از مرگم مى خواهى بر من گريه کنى. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
چقدر ماجرای سفسطه های معاویه به یکی از سران سه قوه نزدیک است🤔 خدا به خیر کند.😥
✍کَلاَّ واللهِ لـَ (قَدْ يَعْلَمُ اللهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْکُمْ وَالْقائِلِينَ لاِِخْوانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنا وَلاَ يَأْتُونَ  الْبَأْسَ إِلاّ قَلِيلاً). وَمَا کُنْتُ لاَِعْتَذِرَ مِنْ أَنِّي کُنْتُ أَنْقِمُ عَلَيْهِ أَحْدَاثاً;  فَإِنْ کَانَ الذَّنْبُ إِلَيْهِ إِرْشَادِي وَهِدَايَتِي لَهُ; فَرُبَّ مَلُوم لاَ  ذَنْبَ لَهُ. وَقَدْ يَسْتَفِيدُ الظِّنَّةَ  الْمُتَنَصِّحُ وَمَا أَرَدْتُ (إِلاَّ الاِْصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَما تَوْفِيقِي إِلاّ بِاللهِ  عَلَيْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ).   ✍هرگز چنين نيست که تو مى گويى (و همه کسانى که در جريان قتل عثمان حضور داشتند اين حقيقت را به خوبى مى دانند.) به خدا سوگند (به شهادت قرآن مجيد) «خداوند کسانى که مردم را (از جنگ) باز مى داشتند و کسانى را که به برادران خود مى گفتند: «به سوى ما بياييد (و خود را از معرکه بيرون بکشيد)» به  خوبى مى شناسد; ♻️ آنها (مردمى ضعيف اند و) جز اندکى پيکار نمى کنند». ✍ولى هرگز سزاوار نبود که من از اين موضوع عذرخواهى کنم که بر عثمان به سبب  بدعت هايى که (در تقسيم بيت المال و مناصب کشور اسلامى در ميان نااهلان) گذارده بود  عيب گرفتم و او را به علت (اين کارها) سرزنش نمودم ♻️اگر گناه من ارشاد و هدايت او باشد (هيچ مانعى ندارد و اگر به اين کار ملامت شوم افتخار مى کنم) ✍چه بسيار کسانى که ملامت مى شوند و بى گناهند (و به گفته شاعر) گاه شخص ناصح و خيرخواه از بس اصرار  در نصيحت مى کند متهم مى شود. ♻️«من جز اصلاح ـ تا آنجا که توانايى دارم هدفى نداشته و ندارم ـ و توفيق من (در اين کار)، جز به (يارى) خدا نيست. تنها بر او توکل کردم; و به سوى او باز مى گردم».   http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 نصیحت های امام علیه السلام نیز چقدر به دلخوری های رهبر شباهت دارد خدا به خیر کند.
🌸ای معاویه ✍َذَکَرْتَ أَنَّهُ لَيْسَ لِي وَلاَِصْحَابِي عِنْدَکَ إِلاَّ  السَّيْفُ، فَلَقَدْ أَضْحَکْتَ بَعْدَ اسْتِعْبَار! مَتَى أَلْفَيْتَ بَنِي  عَبْدِالْمُطَّلِبِ عَنِ الاَْعْدَاءِ نَاکِلِينَ وَبِالسَّيْفِ مُخَوَّفِينَ فـَ لَبِّثْ قَلِيلاً يَلْحَقِ الْهَيْجَا حَمَلْ فَسَيَطْلُبُکَ مَنْ تَطْلُبُ، وَيَقْرُبُ مِنْکَ مَا  تَسْتَبْعِدُ ✍تو (درنامه خود) گفته اى که بین تو و من و يارانم جز شمشير چيزى نيست (و مرا به جنگ تهديد کردى) 🔰به راستى بعد از گريه مرا به خنده آوردى! 🔰چه زمانی را به ياد دارى که فرزندان عبدالمطلب به دشمن پشت کرده باشند و از شمشير بترسند (و به گفته شاعر): «پس  کمى صبر کن که حريفت به ميدان مى آيد»، 🔰 به زودى آن کس که او را دنبال مى کنى به تعقيب تو بر مى خيزد و آنچه را از آن فرار مى کنى در نزديکى خود خواهى يافت(من به سراغت می آیم)
🌸مرا به جنگ تهديد مى کنى؟   منظور امام(عليه السلام)(در اشاره به این ضرب المثل عرب که"بعد از گریه مرا خنداندی") اين است که تهديد به جنگ در برابر على(عليه السلام) و بنى هاشم و  فرزندان عبدالمطلب خنده آور است; آنها مرد ميدان و فرزند شمشير و پيشروان جهادند و شما شکست خوردگان بدر و احزاب و فتح مکّه و به شهادت تاريخ اسلام افرادى ضعيف و  ناتوان هستيد. آيا تهديد شما نسبت به ما خنده آور نيست؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✍وَأَنَا مُرْقِلٌ نَحْوَکَ فِي جَحْفَل مِنَ الْمُهَاجِرِينَ  وَالاَْنْصَارِ، وَالتَّابِعِينَ لَهُمْ بِإِحْسَان، شَدِيد زِحَامُهُمْ، سَاطِع  قَتَامُهُمْ، مُتَسَرْبِلِينَ سَرَابِيلَ الْمَوْتِ ; أَحَبُّ اللِّقَاءِ  إِلَيْهِمْ لِقَاءُ رَبِّهِمْ، وَقَدْ صَحِبَتْهُمْ ذُرِّيَّةٌ بَدْرِيَّةٌ،  وَسُيُوفٌ هَاشِمِيَّةٌ، قَدْ عَرَفْتَ مَوَاقِعَ نِصَالِهَا فِي أَخِيکَ وَخَالِکَ  وَجَدِّکَ وَأَهْلِکَ (وَما  هِيَ مِنَ الظّالِمِينَ بِبَعِيد). ✍و من در ميان سپاهى عظيم از مهاجران و انصار و تابعان به سرعت به سوى تو خواهم آمد، ♻️لشکرى که جمعيتشان به هم فشرده است و به هنگام حرکت غبارشان آسمان را تيره و تار مى کند، ♻️ آنها لباس شهادت در تن دارند و بهترين ملاقات براى آنها ملاقات با پروردگارشان است  ♻️و همراه آنها لشکرى از فرزندان بدرند با شمشيرهاى هاشمى که مى دانى لبه تيز آنها با پيکر برادر و دايى و جد و خاندانت چه کرد «و آن (مجازات) از ساير ستمکاران دور  نيست». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 چه نامه حماسی, ای کاش آنجا بودیم تا دمار خاندان بنی امیه را بر باد میدادیم  
🌸خلاصه نامه 28 🔰بدهکارى در لباس طلبکار! 👈ضرب المثل معروفى است که گفته اند: «اگر مى خواهى بدهکار نشوى طلبکار  شو»  و معاويه از کسانى بود که از اين ضرب المثل استفاده فراوان کرد 👈و نامه معاويه که امام(عليه السلام) نامه فوق را در جواب او نگاشته، مصداق بارز آن است،  👈زيرا او در حالى که مرتکب کارهاى خلاف متعدّدى شده بود  و پيشينه سويى داشت، دست بالا گرفته و نامه اى بسيار طلب کارانه براى امام(عليه السلام) نوشته است. 👈اگر ليست بدهکارى هاى اجتماعى و اخلاقى و سوابق او را در نظر بگيريم خواهيم ديد که: 1. او از نظر خانوادگى وضع عجيبى داشت; پدرش ابوسفيان دشمن شماره يک اسلام و آتش افروز جنگ هاى ضد اسلامى بود و مادرش هند معروف به جگرخوار زنى بود که در ميدان جنگ احد پهلوى افسر رشيد اسلام، حمزة بن عبدالمطلب را شکافت و جگر او را بيرون کشيد و بر دهان گذاشت. 2. از نظر ايمان به اسلام، نيز در آخرين مرحله; يعنى سال فتح مکّه و تحت فشار، خودش و پدرش ظاهراً به مسلمانان پيوستند. 3. او از بيعت با امام مسلمين على بن ابى طالب(عليه  السلام) که مهاجران و انصار و توده هاى عظيم مردم با او بيعت کرده بودند، سر باز زد. 4. پرچم مخالفت بر ضد حکومت اسلامى را به بهانه خونخواهى عثمان برافراشت و گروه  کثيرى از منافقان و مطرودين زمان پيغمبر اکرم(صلى الله عليه  وآله) را اطراف خود جمع کرد. 5. بيت المال مسلمانان را بازيچه دست خود قرار داد، کاخ عظيمى همچون کاخ شاهان براى خود ساخت و اموال بيت المال را به جاعلان حديث و رؤساى قبايل و کسانى که از او  حمايت مى کردند و تملق مى گفتند، بى حساب و کتاب بخشيد. 6. از ريختن خون بى گناهان پروا نداشت. محمد بن ابى بکر، مرد صالح خدا و مالک  اشتر، سردار رشيد اسلام و عمار ياسر، صحابى معروف و محبوب پيغمبر با توطئه او شهيد  شدند و با شبيخون هايى که به مرزهاى عراق مى زد گروهى از بى گناهان را به خاک و خون کشيد. 7. با اينکه در دفاع از عثمان ـ على رقم تقاضاى يارى از سوى او ـ کوتاهى کرده  بود خود را وارث خون وى معرفى کرد و به خون خواهى او برخواست. 👈معاويه على رقم اين بدهکارى ها، در نامه خود به طلبکارى برخواست; 💠از يک سو به حمايت اصحاب پيغمبر(صلى الله عليه وآله) و مهاجران و  انصار برمى خيزد و در دفاع از آنها داد سخن مى دهد و ظهور پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و قيامش را عطيه بزرگ الهى مى شمرد و امام(عليه السلام) را در يارى صحابه مقصر مى داند 💠و از سويى ديگر امام(عليه السلام) را متهم به شرکت در  خون عثمان مى کند 💠و از سوى سوم بيعت اجبارى امام(عليه  السلام) را با خليفه اوّل نقيصه اى براى امام ذکر مى کند. 👈ولى امام(عليه السلام) در پاسخ نامه او با  تعبيراتى بسيار کوبنده و در عين حال فصيح و بليغ او را خلع سلاح مى کند. دست او را  گرفته به عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى برد و  قيام او و پدرش بر ضد پيغمبر اسلام(صلى الله عليه  وآله) را به او نشان مى دهد و شرکت بستگان نزديکش را در جنگ بدر در صف  مشرکان و سپس کشته شدن آنها را به دست سپاه اسلام را يادآور مى شود و با صراحت به  او مى گويد: ستايش پيغمبر(صلى الله عليه وآله) و بيان اهمّيّت قيام او براى شخصى مانند على(عليه السلام) از  قبيل «زيره به کرمان بردن» يا «خرما به هَجَر نقل کردن» است. 💠در مجموع همان گونه که شارحان نهج البلاغه گفته اند، اين نامه امام(عليه السلام) از بهترين نامه ها ست که اهداف امام(عليه السلام) را به بهترين وجهى بيان کرده است.   👈نامه 28 را ده ها بار بخوانید و با نیرنگهای معاویه های زمان آشنا شوید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💐💐💐 السلام علی المهدی علیه السلام خوشا آنان که در دامت اسیرند به رخسار دل آرایت بصیرند مکن از بین ما گلچین که گفتند: کریمان خوب و بد باهم پذیرند https://eitaa.com/partovahy