eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💟جرعه ای از بیکران قرآن 🌸بسم الله الرحمن الرحیم ومن الناس من یعجبک قوله فی الحیاة الدنیا ویشهد الله علی ما فی قلبه وهو الد الخصام و از مردم، کسانی هستند که گفتار آنان، در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می‌شود؛ (در ظاهر، اظهار محبّت شدید می‌کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه می‌گیرند. (این در حالی است که) آنان، سرسخت‌ترین دشمنانند. 💠کسانی با ترفندهاى مقايسه‌اى، آمارى، كارشناسى، تجربى و حدس‌هاى به ظاهر عالمانه، با تكيه بر مسائل اجتماعى و با شايعات، تهديد، تطميع و تبليغات می خواهند شمارا تحت تاثير قرار دهند. 💠 سوگند دروغ يكى از راههاى نفوذ است. «يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‌ ما فِي قَلْبِهِ» 💠دشمنان از مقدّسات عليه مقدّسات و از مذهب عليه مذهب استفاده مى‌كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خيانت مى‌كنند (حواسمان را جمع کنیم) 💠سوگند را وسیله ای برای توجیه و فرار از مسئولیت خود قرار ندهیم و به هر مناسبتی از خداوند ونام مقدس او خرج نکنیم ،این کارنوعی جسارت و بی ادبی است. 💠 در آیه بعد می‌فرماید نااهل اگر به قدرت رسد، همه چيز را به فساد مى‌كشاند. «إِذا تَوَلَّى سَعى‌» 💠بزرگ‌ترين خطر، نابودى اقتصاد و فرهنگ امّت است. «يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ» 💠هلاك حرث به معناى محو كشاورزى، و هلاك نسل، انحراف نسل آينده ،ونابودی نظام خانواده و تربيت فرزندان است. 💠و در آیه 206 می فرماید : حاكم بايد پندپذير باشد. «إِذا قِيلَ ... أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ» 💠بر طبق این سه آیه شناخت انسان‌هایی که قرار است مسئولیت جامعه را برعهده بگیرند بسیار ضروری است. 💠زيرا چه بسا انتخاب ما مشکلاتی در کل جامعه ایجاد کند که ما هم در بروز آنها شریک هستیم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
سلام این عکس با تاخیر یک روز وارد صفحه شده😁😁
به مناسبت روز طبیعت
💠نامه به مردم مصر ✍مِنْ عَبْدِاللهِ عَلِیّ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ، إِلَى الْقَوْمِ الَّذِینَ غَضِبُوا للهِِ حِینَ عُصِیَ فِی أَرْضِهِ، وَذُهِبَ بِحَقِّهِ، فَضَرَبَ الْجَوْرُ سُرَادِقَهُ عَلَى الْبَرِّ وَالْفَاجِرِ، وَالْمُقِیمِ الظَّاعِنِ، فَلاَ مَعْرُوفٌ یُسْتَرَاحُ إِلَیْهِ، وَلاَ مُنْکَرٌ یُتَنَاهَى عَنْهُ. ✍اين نامه از بنده خدا على امير مؤمنان به سوى مردمى است که براى خدا خشمگين شدند 🔷 در آن هنگام که در زمينش عصيان شد و حق او از بين رفته بود، 🔷در آن هنگام که جور و ستم خيمه خود را بر سر نيکوکار و بدکار و حاضر و مسافر زده بود، 🔷 زمانى که نه معروف و نيکى وجود داشت که انسان در کنارش احساس آرامش کند و نه از منکر و زشتى ها اجتناب مى شد (تا مشمول لطف خدا گردد). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️شرح وتفسیر ✍نامه امام(علیه السلام) به اهل مصر در آن هنگام که مالک اشتر را براى زمامدارى آنها برگزید. ✍امام(علیه السلام) در آغاز نامه توصیف بلیغى از مردم مصر مى کند. 🔰در اینکه این تعبیرات اشاره به چه زمانى است شارحان نهج البلاغه آن را اشاره به زمانى مى دانند که عبدالله بن ابى سرح جنایت کار معروف، از سوى عثمان به فرماندارى مصر برگزیده شده بود. 🔰او هم با جمعى از ظالمان و اوباش به ظلم و ستم بر مردم مصر پرداخت و 👈نسبت به قوانین اسلامى کاملا بى اعتنا بود;👈 نه امر به معروف را عملا به رسمیت مى شناخت نه گامى در راه نهى از منکر برمى داشت. 🔰عبدالله بن ابى سرح کسى است که در آغاز جزء کاتبان وحى بود; ولى به علت خیانت، پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بر او غضب کرد و آیه اى از قرآن در مذمت او نازل شد. 🔰او به مرتدان و مشرکان پیوست و بر ضد اسلام توطئه کرد 🔰 و به هنگام فتح مکّه یکى از افراد معدودى بود که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمان قتل آنها را صادر نمود و چون عبدالله برادر رضاعى عثمان بود، عثمان او را نزد خود پنهان ساخت. 🔰سپس او را نزد پیغمبر(صلى الله علیه وآله) آورد و براى او امان خواست. پیغمبر(صلى الله علیه وآله)از او روى برگرداند. عثمان سه بار این کار را تکرار کرد. 🔰پیامبر(صلى الله علیه وآله)سرانجام پذیرفت و به او امان داد. 🔰هنگامى که عثمان با عبدالله از نزد پیغمبر(صلى الله علیه وآله)بیرون رفت پیغمبر(صلى الله علیه وآله)به اطرافیان خود فرمود: من بار اوّل و دوم که سکوت کردم براى این بود که یکى از شما برخیزد و گردن این خائن را بزند. 🔰مردى از انصار عرض کرد: چه خوب بود اشاره اى به من مى کردید اى رسول خدا. پیغمبر(صلى الله علیه وآله)فرمود: شایسته انبیا نیست که نگاه هاى پنهانى کنند. 🔰 مردم مصر بر ضد این مرد جنایت کار شوریدند; ولى او محکم در جاى خود نشسته بود. 🔰به همین دلیل جمعى از مردم مصر درخواست عزل او را از عثمان داشتند. ولى عثمان نه تنها حاضر نشد که او را معزول دارد; بلکه نامه اى نوشت و به او توصیه کرد که بعضى از سران معترضان را در برابر چشم مردم به دار آویزد و بعضىن را شدیدا مجازات کند تا عبرت همگان گردد. 🔰معترضانِ مصرى نامه را از غلام کشف کردند و فریادشان بلند شد و گفتند باید به مدینه برگردیم و تا عزل عثمان از خلافت دست بر نداریم. 🔰در این هنگام گروه هاى دیگرى نیز از کوفه و بصره به مدینه آمدند آنها نیز شکایت هاى مشابهى داشتند. 🔰اضافه اینکه بسیارى از مهاجران و انصار معتقد بودند که عثمان با کارهایى که انجام داده لایق خلافت مسلمین نیست و باید از خلافت کناره گیرى کند; 🔰ولى عثمان همچنان مقاومت مى کرد. این مقاومت خشم شورشیان را برانگیخت; خانه او را محاصره کردند و سرانجام به دست ابو حرب غافقىِ مصرى و یا افراد دیگر به قتل رسید. 🔰این در حالى بود که على(علیه السلام) فرزندان خود امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) را به در خانه عثمان فرستاده بود که مانع ورود مردم به داخل خانه شوند، زیرا امام موافق قتل عثمان نبود 🔰 هرچند لازم مى دانست که عثمان از خلافت کناره گیرى کند. بعضى از غلامان عثمان به مردم تیر اندازى کردند 👈 و همین سبب شد که آنها از دیوار خانه عثمان بالا بیایند و او را به قتل برسانند، ✍نامه مورد بحث نشان مى دهد که ✅امام قیام  مردمى مصریان را در خور ستایش مى شمرد. ✅در ضمن امام(علیه السلام) ویژگى هاى یک جامعه فاسد را در چند جمله کوتاه بیان فرموده و آن جامعه اى است که ✅عصیان پروردگار در آن ظاهر شود، ✅خیمه جور و ستم نیکان و بدان را زیر پوشش خود قرار دهد ✅و کسى در شهر و بیابان در امان نباشد، نیکى ها برچیده شود و زشتى ها گسترش یابد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
SaberKhorasani-mer30download (6) (1).mp3
5.63M
اینهمه چشم به راهی نگرانم کرده / کتاب فاخر را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/690159634C1fb3904e6e
💢توبیخ عمروعاص در تبعیت از معاویه 💠فَإِنَّکَ قَدْ جَعَلْتَ دِینَکَ تَبَعاً لِدُنْیَا امْرِئ ظَاهِر غَیُّهُ، مَهْتُوک سِتْرُهُ، یَشِینُ الْکَرِیمَ بِمَجْلِسِهِ، وَیُسَفِّهُ الْحَلِیمَ بِخِلْطَتِهِ، فَاتَّبَعْتَ أَثَرَهُ، وَطَلَبْتَ فَضْلَهُ، اتِّبَاعَ الْکَلْبِ لِلضِّرْغَامِ یَلُوذُ بِمَخَالِبِهِ،... فَإِنْ یُمَکِّنِّی اللهُ مِنْکَ وَمِنِ ابْنِ أَبِی سُفْیَانَ أَجْزِکُمَا بِمَا قَدَّمْتُمَا، وَإِنْ تُعْجِزَا وَتَبْقَیَا فَمَا أَمَامَکُمَا شَرٌّ لَکُمَا، وَالسَّلاَمُ. 💠تو (اى عمرو بن عاص) دين خود را تابع کسى قرار داده اى که گمراهيش آشکار و پرده حيايش دريده است 💠و به افراد با شخصيت در مجلسش توهين مى کند و عاقل را با معاشرت خود سفيه مى سازد. 💠تو قدم در جاى قدم هاى او نهادى و بخشش او را خواستار شدى 💠 همچون سگى که به دنبال شير درنده اى برود و به چنگال او متوسل شود و منتظر پس مانده هاى شکار او باشد که به سويش افکنده شود. 💠تو با اين کار دنيا و آخرتت را تباه کردى. 💠 اگر طرفدار حق بودى، به آنچه مى خواستى مى رسيدى 💠 و اگر خداوند مرا بر تو و پسر ابوسفيان (معاويه) مسلط سازد، کيفر تمام آنچه را در گذشته انجام داديد به شما خواهم داد 💠و اگر من به شما دست نيابم و (بعد از من) باقى بمانيد، آنچه را (از عذاب الهى در آخرت) در پيش داريد براى شما بدتر است. والسلام. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7