فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اولین_ختم_نهج_البلاغه
#در_192_روز
🥀 تقدیم به ساحت مقدس امام زمان(عج_الله_فرجه)
🌷 #روز_صد_و_هشتاد_و_یکم 🌷
به نیابت از عبد صالح خدا
🌿 شهید مصطفی خلیلی بلوطکی🌿
👈 #ادامه_خطبه32و31
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🍃🌾
📣(در سال ۳۷ هجری، در مسجد کوفه در شناخت مردم و روزگاران پس از پیامبر صل الله علیه وآله وسلم ایراد فرمود)
(قسمت-اول)
1⃣ سير ارتجاعی امت اسلامی
♦️ای مردم! در روزگاری کينه توز، و پر از ناسپاسی و کفران نعمت ها، صبح کرده ايم، که نيکوکار، بدکار به شمار می آيد، و ستمگر بر تجاوز و سرکشی خود می افزايد. نه از آن چه می دانيم بهره می گيريم و نه از آن چه نمی دانيم، می پرسيم، و نه از حادثه مهمّی تا بر ما فرود نيايد، می ترسيم!.
2⃣ اقسام مردم (روانشناسی اجتماعي مسلمين، پس از پيامبر(صل الله علیه وآله وسلم))
♦️در اين روزگاران، مردم چهار گروه اند: گروهی اگر دست به فساد نمی زنند، برای اين است که، روحشان ناتوان، و شمشيرشان کند، و امکانات مالی، در اختيار ندارند. و گروه ديگر، آنان که شمشير کشيده، و شرّ و فسادشان را آشکار کرده اند، لشکرهای پياده و سواره خود را گرد آورده، و خود آماده کشتار ديگرانند. دين را برای به دست آوردن مال دنيا تباه کردند که يا رئيس و فرمانده گروهی شوند، يا به منبری فرا رفته، خطبه بخوانند. چه بد تجارتی، که دنيا را بهای جان خود بدانی، و با آنچه که در نزد خداست معاوضه نمايی. و گروهی ديگر، با اعمال آخرت، دنيا را می طلبند، و با اعمال دنيا در پی کسب مقام های معنوی آخرت نيستند، خود را کوچک و متواضع جلوه می دهند. گام ها را رياکارانه و کوتاه بر می دارند، دامن خود را جمع کرده، خود را همانند مؤمنان واقعی می آرايند، و پوشش الهی را وسيله نفاق و دورويی و دنياطلبی خود قرار می دهند. و برخی ديگر، با پستی و ذلّت و فقدان امکانات، از به دست آوردن قدرت محروم مانده اند، که خود را به زيور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشيده اند. اينان هرگز، در هيچ زمانی از شب و روز، از زاهدان راستين نبوده اند.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه32
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🍃🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🍃🌾
📣(در سال ۳۷ هجری، در مسجد کوفه در شناخت مردم و روزگاران پس از پیامبر صل الله علیه وآله وسلم ایراد فرمود)
(قسمت-دوم)
3⃣ وصف پاكان در جامعه مسخ شده
♦️در اين ميان، گروه اندکی باقی مانده اند که ياد قيامت، چشم هايشان را بر همه چيز فرو بسته، و ترس رستاخيز، اشک هايشان را جاری ساخته است؛ برخی از آنها از جامعه رانده شده، و تنها زندگی می کنند؛ و برخی ديگر ترسان و سرکوب شده يا لب فرو بسته و سکوت اختيار کرده اند؛ بعضی مخلصانه همچنان مردم را به سوی خدا دعوت می کنند، و بعضی ديگر گريان و دردناکند که تقيّه و خويشتن داری، آنان را از چشم مردم انداخته است، و ناتوانی وجودشان را فرا گرفته گويا در دريای نمک فرو رفته اند. دهن هايشان بسته، و قلب هايشان مجروح است؛ آن قدر نصيحت کردند که خسته شدند، از بس سرکوب شدند، ناتوانند و چندان کشته دادند که انگشت شمار شدند.
4⃣ روش برخورد با دنيا
♦️ "پس بايد دنيای حرام در چشمانتان از پَرِ کاهِ خشکيده، و تُفاله های قيچی شده دام داران، بی ارزش تر باشد. از پيشينيان خود پند گيريد، پيش از آن که آيندگان از شما پند گيرند، اين دنيایِ فاسدِ نکوهش شده را رها کنيد، زيرا مشتاقان شيفته تر از شما را رها کرد.
می گويم: بعضی از نادانان اين خطبه را به معاويه نسبت داده اند، ولی بدون ترديد اين خطبه از سخنان اميرمؤمنان(علیه السلام) است. «طلا کجا و خاک کجا؟! آب گوارا و شيرين کجا و آب نمک کجا؟!». دليل بر اين مطلب سخن «عمرو بن بحر، جاحظ» است که ماهِر در ادب و نقّاد بصير سخن می باشد، او اين خطبه را در کتاب «البيان و التبيين» آورده و گفته است: آن را به معاويه نسبت داده اند. سپس اضافه کرده که اين خطبه به سخن امام(علیه السلام) و به روش او در تقسيم مردم شبيه تر است. و اوست که به بيانِ حال مردم، از غلبه، ذلّت، تقيّه، و ترس واردتر است، سپس می گويد: «تا کنون چه موقع ديده ايم که معاويه در يکی از سخنانش مسير زهد پيش گيرد و راه و رسم بندگان خدا را انتخاب کند؟!.»"
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه32
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🍃🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🍃🌾
📣 ( در آغاز جنگ جمل در سال ۳۶ هجری، ابن عباس را برای پند دادن به سوی زبیر فرستاد و فرمود:)
🔹روانشناسی طلحه و زبير
♦️با طلحه، ديدار مکن، زيرا در برخورد با طلحه، او را چون گاو وحشی می يابی که شاخش را تابيده و آماده نبرد است، سوار بر مرکب سرکش می شود و می گويد، رام است. بلکه با زبير ديدار کن که نرم تر است. به او بگو، پسر دايی تو می گويد: در حجاز مرا شناختی، و در عراق مرا نمی شناسی؟! چه شد که از پيمان خود بازگشتی؟!. (جمله کوتاه «فَما عَدا مِمّا بَدا» برای نخستين بار از امام علی(علیه السلام) شنيده شده و پيش از امام(علیه السلام) از کسی نقل نشده است.)
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه31
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
#رزق_صبح
امام خامنه ای:
اخلاص برکت دارد.
هر جا اخلاص بود خداوند به اخلاص بندگان مخلصش برکت میدهد.
کار به نحوی میشود که اثر آن به همه میرسد.
نتیجهی اخلاص حاج قاسم تازه شدن روحیهی انقلابی مردم بود.
#شهیدسردارحاجقاسمسلیمانے🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❥✺﷽ ✺❥
چهار جمله امان زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور درباره #امام_حسین علیه السلام
🎙استاد رائفی پور
❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧
#وظایف_منتظران ۴
🔻 اجتماع مردم براى يارى حضرت
〽️ یکی از مهمترین وظایف شیعیان نسبت به امام عصر(عجل الله فرجه) اتحاد و اجتماع بر یاری امام عصر است، زیرا در کارِ دسته جمعی تاثیری هست که در کار انفرادی نیست.
واعْتَصِموا بِحَبْلِ اللّه جمیعاً وَلاتَفَرَّقوا
✨ امام زمان عج میفرماید :
اگر شیعیان ما در وفای پیمانی که از ایشان گرفته شده یک دل و مُصمَّم باشند، نعمت دیدار ما از آنان به تاخیر نمی افتاد.
📚 مكيال المكارم ج۲؛ بحار ج۵۳
#اولین_ختم_نهج_البلاغه
#در_192_روز
🥀 تقدیم به ساحت مقدس امام زمان(عج_الله_فرجه)
🌷 #روز_صد_و_هشتاد_و_دوم 🌷
به نیابت از عبد صالح خدا
🌿 شهید بهمن قنبری🌿
👈 #ادامه_خطبه30تا28
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🍃🌾
📣( پس از پخش شایعات دخالت امام علیه السلام در قتل عثمان در سال ۳۵ هجری این خطبه افشاگرانه را ایراد فرمود.)
🔹پاسخ به شايعات دشمن
♦️اگر به کشتن او (عثمان) فرمان داده بودم، قاتل بودم، و اگر از آن باز می داشتم از ياوران او به شمار می آمدم، با اين همه، کسی که او را ياری کرد، نمی تواند بگويد که از کسانی که دست از ياری اش برداشتند بهترم، و کسانی که دست از ياری اش برداشتند نمی توانند بگويند، ياورانش از ما بهترند. من جريان عثمان را برايتان خلاصه می کنم: عثمان استبداد و خودکامگی پيشه کرد، و شما بی تابی کرديد و از حد گذرانديد، و خدا در خودکامگی و ستمکاری، و در بی تابی و تندروی، حکمی دارد که تحقّق خواهد يافت.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه30
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🍃🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🍃🌾
📣(پس از آنکه ضحاک بن قیس از طرف معاویه در سال۳۸ هجری به کاروان حجاج بیت الله، حمله کرد و اموال آنان را به غارت برد، فرمود.)
🔹علل شكست كوفيان
♦️ای مردم کوفه! بدن های شما در کنار هم، امّا افکار و خواسته های شما پراکنده است؛ سخنان ادّعايی شما، سنگ های سخت را می شکند، ولی رفتار سُست شما دشمنان را اميدوار می سازد؛ در خانه هايتان که نشسته ايد، ادّعاها و شعارهای تند سر می دهيد، امّا در روز نبرد، می گوييد: ای جنگ! از ما دور شو، و فرار می کنيد. آن کس که از شما ياری خواهد، ذليل و خوار است، و قلبِ رها کننده ی ما آسايش ندارد. بهانه های نابخردانه می آوريد، چون بدهکارانِ خواهانِ مهلت، از من مهلت می طلبيد و برای مبارزه سسُتی می کنيد. بدانيد که افراد ضعيف و ناتوان هرگز نمی توانند ظلم و ستم را دور کنند، و حق، جز با تلاش و کوشش به دست نمی آيد. شما که از خانه خود دفاع نمی کنيد چگونه از خانه ديگران دفاع می نماييد؟ و با کدام امام پس از من به مبارزه خواهيد رفت؟. به خدا سوگند! فريب خورده، آن کس است که به گفتار شما مغرور شود. کسی که به اميد شما به سوی پيروزی رود، با کندترين پيکان به ميدان آمده است، و کسی که بخواهد دشمن را به وسيله شما هدف قرار دهد، با تيری شکسته، تيراندازی کرده است!. به خدا سوگند! صبح کردم در حالی که گفتار شما را باور ندارم، و به ياری شما اميدوار نيستم، و دشمنان را به وسيله شما تهديد نمی کنم. راستی شما را چه می شود؟ دارويتان چيست؟ و روش درمان شما کدام است؟ مردم شام نيز همانند شمايند؟ آيا سزاوارست شعار دهيد و عمل نکنيد؟ و فراموش کاری بدون پرهيزکاری داشته، به غير خدا اميدوار باشيد؟.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه29
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🍃🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🍃🌾
📣(این خطبه را در یکی از روزهای عید فطر ایراد فرمود.)
🔹دنياشناسی
♦️"پس از حمد و ستايش الهی؛ همانا دنيا روی گردانده، و وداع خويش را اعلام داشته است، و آخرت به ما روی آورده، و پيشروان لشکرش نمايان شده. آگاه باشيد! امروز، روز تمرين و آمادگی، و فردا روز مسابقه است. پاداش برندگان، بهشت، و کيفر عقب ماندگان آتش است. آيا کسی هست که پيش از مرگ، از اشتباهات خود، توبه کند؟ آيا کسی هست که قبل از فرا رسيدن روز دشوار قيامت، اعمال نيکی انجام دهد؟. آگاه باشيد! هم اکنون در روزگار آرزوهاييد، که مرگ را در پی دارد؛ پس هر کس در ايّام آرزوها، پيش از فرا رسيدن مرگ، عمل نيکو انجام دهد، بهره مند خواهد شد، و مرگ او را زيانی نمی رساند، و آن کس که در روزهای آرزوها، پيش از فرا رسيدن مرگ کوتاهی کند، زيانکار و مرگ او زيانبار است؛ همانگونه که به هنگام ترس و ناراحتی برای خدا عمل می کنيد، در روزگار خوشی و کاميابی نيز عمل کنيد. آگاه باشيد! هرگز چيزی مانند بهشت نديدم که خواستاران آن در خواب غفلت باشند، و نه چيزی مانند آتش جهنّم، که فراريان آن چنين در خواب فرو رفته باشند!. آگاه باشيد! آن کس را که حق، منفعت نرساند، باطل به او زيان خواهد رساند، و آن کس که هدايت راهنمای او نباشد، گمراهی او را به هلاکت خواهد افکند. آگاه باشيد! به کوچ کردن فرمان يافتيد و برای جمع آوری توشه آخرت راهنمايی شديد. همانا، وحشتناک ترين چيزی که بر شما می ترسم، هواپرستی، و آرزوهای دراز است. پس، از اين دنيا توشه بر گيريد تا فردا خود را با آن حفظ نماييد.
می گويم: اگر سخنی باشد که مردم را به سوی زهد بکشاند و به عمل آخرت وادار سازد همين سخن است، که می تواند علاقه انسان را از آرزوها قطع کند، و نور بيداری و تنفّر از اعمال زشت را در قلب ايجاد کند، و از شگفت آورترين جمله های مزبور اين جمله است که فرمود: «الا و انّ اليوم المضمار و غدآ السّباق والسبقئ الجنئ والغايئ النار». «آگاه باشيد امروز روز تمرين و آمادگی، و فردا روز مسابقه است و جايزه برندگان بهشت، و سرانجام عقب ماندگی، آتش خواهد بود». زيرا با اينکه در اين کلام الفاظ بلند و معانی گرانقدر و تمثيل صحيح، و تشبيه واقعی می باشد سرّی عجيب و معنايی لطيف در آن نهفته شده است و آن جمله «والسبقئ الجنئ والغايئ النار» است، امام(علیه السلام) بين اين دو لفظ «السبقئ» و «الغايئ» به خاطر اختلاف معنا جدايی افکنده است، نگفته «السّبقئ النار» چنان که «السّبقئ الجنّئ» گفته است، زيرا سبقت جستن در مورد امری دوست داشتنی است، و اين از صفات بهشت است و اين معنا در آتش «که از آن به خدا پناه می بريم» وجود ندارد، امام جايز ندانسته که بگويد: «السبقئ النار» بلکه فرموده است: الغايئ النّار، زيرا مفهوم غايت پايان مفهوم وسيعی است که در موضوعات مسرّت بخش و غيرمسرّت بخش به کار می رود و در حقيقت مرادف «مصير» و «مآل» است که به معنی سرانجام می آيد، چنان که خداوند می فرمايد: «قل تمتّعوا فانّ مصيرکم الی النّار» «به کافران بگو بهره بگيريد که سرانجام شما به سوی آتش است». در اين خطبه دقّت کنيد که باطنی شگفت آور و عُمقی زياد دارد. و چنين است ديگر سخنان امام(علیه السلام). و در بعضی نسخه های اين خطبه چنين آمده است «والسُّبقئ الجنئ» به ضم سين به جايزه ای گفته می شود که به پيشتازان و برندگان مسابقه داده می شود خواه وجه نقد باشد يا جنس ديگری و معنی هر دو کلمه به هم نزديک است؛ زيرا پاداش را برابر کار نيک می پردازند نه بد."
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه28
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
👈امام در این خطبه به ده نکته مهم در زمینه توجه به آخرت اشاره می کند آنها را بیابید و با خود داشته باشید