eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
436 دنبال‌کننده
278 عکس
188 ویدیو
22 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸تا مرد سخن نگفته باشد 🌸 عیب و هنرش نهفته باشد _سعدی،گلستان، باب اول._ 🔆امیر مؤمنان🔆 می فرماید: 💫" ما أضمَرَ أحَدٌ شيئا إلاّ ظَهَرَ في فَلَتاتِ لِسانِهِ ، و صَفَحاتِ وَجهِهِ "💫 هیچ کس چیزی را در دل پنهان نمی کند، مگر اینکه در لغزش های زبانی ( و سخنان بی تأمّلش) یا در وَجَنات و تغییرات چهره اش، آشکار می شود. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۲۶. رنگ رخساره خبر می دهد از سرّ ضمیر. اگر مخاطب افراد، آدم های با هوشی باشند، از پَرِش های زبانی افراد پی به درونشان می برند. از این شیوه، در بازجویی از مجرمان و متّهمان هم استفاده می شود و امری تخصّصی است. زبان ، عامل نشر علوم و انتقال دانش هاست. وسیله ابراز محبت و دوستی است. و می تواند کینه بیافریند، یا اختلاف برانگیزد، یا شک و تردید ایجاد کند، یا رعب و وحشت در دل ها پدید آورد و بار سنگینی از گناهان را بر دوش بگذارد. از این تیغ دو دم و وسیله ی دو منظوره، استفاده بهینه کنیم. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
➖امیرالمؤمنین علیه‌السلام می فرماید؛ وَاللّهِ لَوْ تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلى قِتالى لَما وَلَّيْتُ عَنْها. به خدا قسم، اگر همه عرب، پشت در پشت بر ضدّ من به میدان آیند، هرگز از آنان روی برنتابم‌. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۴۵. این است شجاعت علوی! در شجاعت، شیر ربّانیستی در مروّت خود که داند کیستی _مولوی، مثنوی، دفتر اوّل._ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
برای و چه شاهدی گویاتر از اینکه مردم به معماری با شکوه معابد بپردازند، ولی نماز خوان تربیت نکنند؟ مصلّاها زیاد شود، ولی مصلّیِ ها کم! جلسات قرآنی و برنامه های ترتیل و تلاوت گسترش یابد، ولی فرهنگ دینی در عمل و جامعه ضعیف شود؟ شور قرآنی زیاد دیده شود، ولی شعور قرآنی کمیاب باشد؟ در یک جا از دست مردمی که جاهلانه زندگی می‌کنند و با می میرند، به درگاه خداوند شکایت می کند و آن جماعت را چنین ترسیم می نماید: " لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ، وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ... " در میان آنان کالایی کسادتر و بی رونق تر از قرآن نیست، آن گاه که به شایستگی ( و همراه با عمل) تلاوت شود و هیچ کالایی با رونق تر و گران تر از قرآن نیست، آن گاه که از جایگاه های خود تحریف شود. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
امیرالمؤمنین علیه‌السلام می فرماید: «فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ»   انجام دهنده خوبی از خود خوبی بهتر است و انجام دهنده شر از خود شرارت بدتر است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱. عده زیادی از خوبی و بدی سخن می‌گویند، اما عملاً به خوب‌ها بها نمی‌دهند و بدها را بر مسندها قرار داده اند. اینجا است که می‌فرماید باید مراقب این موضوع باشید، چرا که اصالت با فاعل خیر است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔸انوشیروان قصر بسیار زیبایی ساخته بود و مهندسین کشورهای دیگر به دیدن آن قصر آمدند. آن‌ها از قصر و مهندسی آن تعریف کردند تا به اتاق خاص انوشیروان رسیدند که تاج و تخت او در آن قرار داشت. وقتی به آن نگاه کردند، دیدند درست در همان قسمتی که تخت خود را گذاشته، کج ساخته شده است. به انوشیروان گفتند: با وجود این همه زیبایی در این قصر چرا این گوشه کج است؟ این باعث زشتی قصر شما است. انوشیروان گفت: ما نقشه این قصر را کشیدیم ولی این قسمت از قصر، خانه پیرزنی بود که می‌خواستیم آن را بخریم تا قصر را بسازیم. این پیرزن حاضر به فروش نشد و ما مجبور شدیم این بخش را کج بسازیم. 🔸مهندسان گفتند: ما می‌رویم و تعریف می‌کنیم که زیباترین قسمت قصر، همان گوشه کج آن بود. ➖➖➖➖➖➖➖➖💫 «فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ» ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
گاهی حرف های دار و بازی هم سخن را از مرز و بیرون می برد. از این رو آن حضرت از گفتن سخنان خنده آور هم‌ نهی می کند و می فرماید: ❌ إيّاكَ أن تَذكُرَ مِن الكلامِ ما يكونُ مُضحِكا؛ و إن حَكَيتَ ذلكَ عن غَيرِكَ ؛ ❌ بپرهیز از اینکه سخنان آور بگویی، هر چند به نقل از دیگران باشد. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱، بند ۱۱۵. ✅ گر چه خود آن حضرت، شوخ طبع و اهل مزاح و خنده رویی بود و این یکی از اوصاف مؤمن و از نشانه های حسن خلق است، ولی این هم درست نیست که انسان تبديل به دلقکی شود که کارش خنداندن مردم با حرف هایش باشد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
حوصله ای که در جوانی و دوران نشاط عمر است، در میانسالی و پیری نیست. این را هر کس پا به سنّ گذاشته، تجربه کرده است. تندرستی و شادابی جوان هم در پیران یافت نمی‌شود. ✅ پس توصیه‌ی حضرت را باید آویزه گوش قرار داد که می فرماید: عِبَادَ اَللَّهِ اَلْآنَ فَاعْلَمُوا وَ اَلْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ اَلْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ اَلْأَعْضَاءُ لَدْنَةٌ وَ اَلْمُنْقَلَبُ فَسِيحٌ وَ اَلْمَجَالُ عَرِيضٌ قَبْلَ إِرْهَاقِ اَلْفَوْتِ وَ حُلُولِ اَلْمَوْتِ ؛ هم اکنون عمل کنید که زبان ها باز، بدن ها صحیح، اعضای بدن نرم و مجال وسیع است، پیش از آنکه مرگ فرا رسد. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۶. گوهر عمر بدین خیرگی از دست مده آخر این درّ گرانمایه بهایی دارد ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🌸 گل بی‌ عیب خداست 🌸 سیر یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چه قدر بدبویی! گفت: از عیب خویش بی خبری زین ره از خلق، عیب می جویی *پروین اعتصامی * 🔆حضرت علی علیه‌السلام 🔆 این شیوه را بزرگ ترین حماقت می شمارد و می فرماید: «مَن نَظَرَ فی عُیُوبِ النّاسِ فَأَنکَرَها، ثُمّ رَضِیَها لِنَفسِهِ، فَذلِکَ الأحمَقُ بِعَینِه.» کسی که در عیوب مردم بنگرد و آن ها را زشت بشمارد، ولی همان عیب ها را برای خودش بپسندد، او احمق است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۴۹. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
باید چگونه مُرد، تا جاودانه زیست؟ در میان این همه مردمی که به زنده ماندن خویش علاقه دارند، کسانی هم داوطلب مرگ اند و به تعبیر بهتر " ". آنان هم زنده بودن را دوست دارند، ولی زندگی برتر و حیات جاوید را که در سایهٔ جهاد و شهادت در راه خدا پدید می‌آید. 🔆امام علی علیه‌السلام 🔆 خود یکی از آنان بود و می فرمود: 🔸 إنّ أكرَمَ المَوتِ القَتلُ ، و الذي نَفسُ ابنِ أبي طالبٍ بِيَدِهِ، لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه ِ . به یقین، گرامی‌ترین مرگ، کشته شدن ( در راه خدا ) است. سوگند به آن که جانِ پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من، آسان تر از مرگ در بستر در غیر طاعت خداوند است. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۲۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
علّت شایعه؟ « مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ قَالُوا فِيهِ بِمَا لَا يَعْلَمُونَ » اگر کسی نسبت به مردم اقدامی کند که آن‌ها ناراحت شوند، آن‌ها هم متقابلاً نسبت به او سخنانی می گویند که نمی دانند (شایعه پراکنی می‌کنند) و با وجودی که مردم نسبت به موضوع ، علم و یقینی ندارند، این سخنان را منتشر می‌کنند. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۵. در این حکمت، حضرت علت را بررسی می‌کند که چرا مردم می‌کنند، یا شایعه‌ای را می‌پذیرند. حضرت علت این موضوع را در خود عملکرد انسان می‌داند. ✅ اگر انسان سعه صدر نداشته باشد و تحمل نکند، و بد عمل کند، مردم هم ساکت نمی‌نشینند. آن‌ها هم از ابزار شایعه علیه انسان استفاده می‌کنند. گاهی تأثیر سخن از شمشیر بیشتر است - رُبَّ قَوْلٍ أَنْفَذُ مِنْ صَوْلٍ. چه بسا که سخن از شمشیر برنده‌تر می‌شود. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۹۴. ✅ اگر عملکرد انسان خوب باشد، شایعات کم می‌شود؛ اگر عملکرد بد باشد، شایعات هم زیاد می‌شود. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
وقتی حضرت علی علیه‌السلام ناچاراً برای جنگ صفین آماده شد و معاویه لشکرکشی را آغاز کرده بود و به ناچار حضرت برای جنگ آماده شد فرمودند: فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ اگر جنگ‌ به گوشه خانه کشیده شود ، ذلت می‌آورد. حضرت به همراه یارانِ خود به خارج از شهر رفتند و به لب آب فرات رسیدند. اما معاویه زودتر رسیده و آب را تصرف کرده بود. حضرت فرمودند: هر بحثی هست، به جای خود ولی بگذارید از این آب استفاده کنیم. معاویه اجازه نداد. عمروعاص گفت: نمی توان علی را تشنه نگه داشت . معاویه گفت: من به هر حال با علی می جنگم چه سیراب باشد و چه تشنه. ولی با علیِ تشنه بهتر می توان جنگید. حضرت فرمودند: قَدِ اسْتَطْعَمُوكُمُ الْقِتَالَ فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّيُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ از شما می‌خواهم مزه جنگ بچشید یا عقب بروید و ذلت را بپذیرید ... حضرت خطبه ای شورانگیز ایراد کرد و یارانش حمله ای برق آسا کردند و فرات را در اختیار گرفتند، حضرت بر آب تصرُّف یافت گفتند علی جان ، آب را بر معاویه ببند. فرمود نه نمی شود‌. به امر امام، قسمتی را هم باز گذاشتند که سپاه دشمن بتوانند آب بردارند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۵۱. 👇👇👇👇 👇👇👇👇👇