eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
437 دنبال‌کننده
276 عکس
186 ویدیو
21 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پدر و مادر و فرزند و عزیزان رفتند وه چه ما غافل و مستیم و چه کوته نظریم دم‌بدم می‌گذرند از نظر ما یاران اینقدر دیده نداریم که بر خود نگریم خاقانی گورستان، دیار خاموشان و فراموشان است؛ ولی برای چشم های بصیر و گوش های پند نیوش ، یک دنیا حرف گفتنی و مناظر دیدنی و عبرت‌آموز دارد. گاهی از مردگان به عنوان " اسیران خاک" یاد می شود، آنان که روزی همچون ما می زیستند و رفت و آمد و حرکت و نشاط و شادی داشتند، أمّا اکنون دستشان از این دنیا کوتاه است و اگر بنگریم، با زبان خموش ما را پند می دهند. گاهی باید سراغ اموات رفت و از مردگان خبر گرفت و از آنان یاد کرد. حضرت علی علیه‌السلام در بازگشت از صفین ، وقتی به کوفه نزدیک شد، در کنار قبور مردگان در بیرون شهر ایستاد و خطاب به اموات چنین گفت: يَا أَهْلَ الدِّيَارِ الْمُوحِشَةِ، ای اهل دیار وحشت وَالْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ، وَالْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ، ای کسانی که در جایگاه های نیاز و در قبرهای تاریک هستید يَا أَهْلَ التُّرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ، ای انسان های تنها، ای انسان هائی که در ترس هستید أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ، شما زودتر رفتید وَنَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ لاحِقٌ. ما پشت سر شما می آییم. أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُکِنَتْ، وَأَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُکِحَتْ، وَأَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ، اما خانه های شما را نشستند و همسرانتان ازدواج کردند و اموال تقسیم شد هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا، فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَکُمْ؟ این خبری است که نزد ماست. نزد شما چه خبر و چه می دانید؟ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ: سپس نگاهی به اصحاب خود کردند و فرمود: أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي الْکَلامِ لَأَخْبَرُوکُمْ ( أَنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى). بدانید، اگر به آنان اجازهٔ سخن می دادند، به شما خبر می دادند که بهترین رهتوشه( آنچه که به درد می خورد) است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۳۰. تقوا در لغت به این‌ معنی که می گویند توئی که می توانستی گناه کنی اما نکردی و شخصیت خود را حفظ کردی. " راستی که یاد مردگان و آنچه بر آنان می گذرد، برای زندگان تکان دهنده و بیدارگر است." ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
، دست روی دست گذاشتن و تماشا نیست، بلکه جهاد و تلاش و در برابر مشکلات و ضربات است و انسان صبور، میدان را خالی نمی کند و از جبهه نمی گریزد و خود را قوی احساس می کند. 💫امام علی علیه‌السلام💫 فرمود: « ألصَّبْرُ شَجَاعَةٌ » شجاعت به صبر است. شجاعت به مقاومت است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۴. هر که در این میدان لحظه‌ای بیشتر مقاومت کند پیروزی از آنِ او است.( چه در جهاد اکبر و چه در جهاد اصغر). صدّام می‌گفت سه روزه تهران را می‌گیرم. امام خمینی (رحمة الله علیه) فرمود: اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد، ما ایستاده ایم. مقایسه همین دو حرف در کنار هم بدین معنا است که هرکس با مقاومت باشد پیروزی از آنِ اوست . ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
20.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸فضای شیطانی وَاتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً فَبَاضَ وَفَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ وَدَبَّ وَدَرَجَ في حُجُورِهِمْ دبيب: رفتن آهسته درج: راه رفتن تندتر از دبيب تعبير به (درج) ممكن است اشاره به اين حقيقت نيز باشد كه پرورش افكار و خوهاى شيطانى، در انسان معمولا به صورت ناگهانى نيست، بلكه به طور تدريجى صورت مى‏گيرد فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ، وَنَطَقَ بِأَلسِنَتِهِمْ ... 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۷. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔆امیرمؤمنان🔆 می فرماید: إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً- فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا- وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ خداوند عزیز در هر نعمتی حقی دارد- کسی که این حق را ادا کند، خداوند هم نعمت او را افزون می کند- کسی هم که کوتاهی کند، در خطر زوالِ نعمتِ خدا قرار دارد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۲۴۴. کاهش برکات و ثمرات و زیان‌ های مالی و اقتصادی، گاهی نتیجه کوتاهی انسان در ادای وظیفه و پیامد کفران نعمت هاست. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۴۳. این محنتی که می کشم از تنگی قفس کفران نعمتی است که در باغ کرده ام "حاجب شیرازی" ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♈️ سؤال از محضر مولا شد که : یا علی علیه‌السلام چرا در جواب دادن فکر نمی کنید؟ 💟 سَلوُنی قَبلَ اَن تَفقِدُونی تا من از میان شما نرفته ام، سؤالات خود را بپرسید. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۸۹. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔆امام علی علیه‌السلام 🔆فرمود: إيّاكَ و ما یُعتَذَرُ مِنهُ ؛ بپرهیز از کاری که از آن عذر خواسته می شود. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۳. گاهی خطا و لغزشی از انسان سر می زند. دو نکته قابل توجه است: یکی اینکه انسان از اشتباه خود پوزش بخواهد، دیگر اینکه عذرخواهی دیگران را بپذیرد، نه آنکه سرزنش کند که نتیجه اش، برافروختن شعله ی لجاجت است. البته بهتر از همه آن است که انسان کاری نکند که نیاز به عذرخواهی داشته باشد، و فرمود: و احذَرْ كلَّ عَمَلٍ إذا سُئلَ عَنهُ صاحِبُهُ أنكَرَهُ أوِ اعتَذَرَ مِنهُ ، بپرهیز از هر کاری که اگر از انجام دهنده اش در مورد آن سؤال شود، آن را انکار می کند یا از آن عذرخواهی می کند. 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۶۹. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
« أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ »  کریمانه‌ترین قوم و خویشی، خوش‌اخلاقی است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۷. اگر انسان ضرر می‌کند، به خاطر بداخلاقی او است. حضرت رسول صلی الله علیه وآله می‌فرماید شما که نمی‌توانید به همه مردم پول بدهید، ولی می‌توانید با همه آن‌ها با سعه صدر و خوش اخلاقی برخورد کنید و به این ترتیب آن‌ها را به سمت خود جذب کنید. حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) گاهی به عنوان نمونه، باطن بعضی از مسائل را آشکار می‌کند. مورد زیر، از جمله نمونه‌هایی است که امام صادق (علیه السلام ) از حضرت رسول نقل کرده اند: شخصی فوت شده بود، وقتی برای کندن قبر و دفن آن شخص رفته بودند، هرچه بر زمین کلنگ زدند، نتوانستند زمین را بکنند. گفتند: یا رسول الله، اصلاً کلنگ به زمین اثر نمی‌کند. حضرت فرمود:  «إن کانَ صاحِبُکُم لِحَسَنَ الخُلُق»  فقط اگر رفیق شما خوش‌اخلاق بود... بداخلاقی کار را مشکل می‌کند؛ حتی قبر و زمین هم نمی‌تواند آن را تحمّل کند.حال میخواهی مردم تحمّلش کنند! حضرت در اینجا این جلوه برزخی را نشان دادند. ادامه روایت👇 فرمودند: مقداری آب بیاورید. حضرت با دست آب را روی زمین پاشیدند و گفتند: حالا بزنید. کلنگ را زدند و توانستند قبر را بکنند. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
♈️ دانش محوری، نه شخص گرایی 🔆حضرت علی علیه السلام🔆 می فرماید: خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ؛ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ، فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. حکمت را هر جا که باشد بگیر، چرا که گاهی حکمت در سینه ی یک منافق است و در سینه و درون او می جنبد تا آنکه از زبانش بیرون آید و در سینه مؤمن جا بگیرد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۷۹. گاهی در لابه‌لای کتاب ها و گفته های غیر مسلمانان نکته های صحیح و خوبی یافت می شود‌. پذیرش حقّی که در زبان یک باطل است، نشانه ی انصاف است. ♈️ مثال زده اند که اگر جواهری نفیس در میان منجلاب افتاده باشد، نباید از آن اعراض کرد. وقتی می توان آن را برداشت و شست و استفاده کرد، چرا اعراض؟ پذیرای حرف درست و مطلب حق باشیم، هر چند از زبان کسی باشد که قبولش نداریم. این، گواه انصاف علمی ماست. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
نهج‌ البلاغه خوانی
با که #مشورت کنیم؟ (۱) ۱. دانا و حکیم امیر مؤمنان علیه‌السلام به مالک اشتر توصیه می فرماید که در
۳. اهل تجربه همیشه لقمان هایی باید باشند که تجربه بیاموزند و همواره پسر لقمان هایی هم باید باشند که از تجربه ی آنان بهره گیرند. این است که رایزنی و مشاوره با افراد مجرّب بسیار سودمند است و مخالفت با آنان هم حسرت بار. ♦️حضرت امیر عليه السلام می فرماید: فَاِنَّ مَعْصِيَةَ النّاصِحِ الشَّفيقِ الْعالِمِ الُْمجَرِّبِ تُوْرِثُ الْحَسْرَةَ وَ تُعْقِبُ النَّدامَةَ. نافرمانی کردن با نصیحت گرِ خیرخواهِ مهربان و دانای اهل تجربه، حسرت و ندامت به بار می آورد. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۳۵. و به قول حافظ شیرازی: جوانا سر متاب از پند پیران که رأی پیر، از بختِ جوان به ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯