eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
473 دنبال‌کننده
232 عکس
132 ویدیو
17 فایل
آزادگی و شرافت در گرو تبعیت کردن از سرور آزادگان مولا علی ابن ابیطالب علیه السلام است ... شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆 سه‌شنبه شب‌ها منبر_سخنرانی_ استاد صادقی امام زمان جلسه دوم حدیث 1 فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ- فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ قال الرضي- يعسوب الدين اليعسوب- السيد العظيم المالك لأمور الناس يومئذ- و القزع قطع الغيم التي لا ماء فيها 🌱 امام زمان در نهج البلاغه 🌱 خطبه 99 فصل 4 و5 و 6 🌱 خطبه 138 🌱 خطبه 150 🌱 خطبه 181 فصل 21 و22 🌱 حكمت 200 🌱 حديث 1 🌱 حكمت 269 🌱 حكمت 139در مورد امام زمان ع است   أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنَّ لِي بِكُمْ أَلْفَ فَارِسٍ- مِنْ بَنِي فِرَاسِ بْنِ غَنْمٍ- هُنَالِكَ لَوْ دَعَوْتَ أَتَاكَ مِنْهُمْ فَوَارِسُ مِثْلُ أَرْمِيَةِ الْحَمِيمِ‏ زمان لباس وصله دار می پوشد مثل حضرت علی ع حکومت نهج البلاغه ای است روز و شب عمل به و بحث آخرالزمان و مردای در حکمت 98 « يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِل » ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
معیار اعتدال امامان معیاراعتدال و پناه در راه ماندگان نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي- وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي
🔸ما از و دوريم: امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه، موقف خود و خاندانش را در برابر «مقصران» و «غالیان» روشن ساخته است، مى فرماید: «ما تکیه گاه میانه هستیم; (باید) عقب افتادگان به آن ملحق شوند و تندروان به سوى آن باز گردند»; (نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی، وَإِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی). این تعبیر کنایه زیبا و دلنشینى است، زیرا «نُمْرُقة» در اصل به معناى پشتى یا متکایى است که بر آن تکیه مى کنند; پشتى وسط و میانه، پشتى ممتازى بوده که در صف پشتى هاى مجلس مورد توجه و جایگاه افراد شریف تر بوده است. مى فرماید: آنها که پایین ترند باید رو به سوى ما کنند و آنها که بالاترند باید نگاه خود را به ما باز گردانند (و همگى راه اعتدال را پیش گیرند). اشاره به اینکه مورد قبول در اسلام و آیین الهى امورى است که در سر حد اعتدال و دور از افراط و تفریط باشد، همان گونه که قرآن مجید مى گوید: (وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً)(1) و در جاى دیگر درباره انفاق مى فرماید: «(وَالَّذینَ إذا أنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتَرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً); کسانى که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه سخت گیرى و در میان این دو حد اعتدال را رعایت مى کنند».(2) پی نوشت: (1). بقره، آیه 143. (2). فرقان، آیه 67. نهج‌البلاغه، حکمت ۱۰۹ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
✅دلتنگ امیرمومنان علی علیه السلام ✔️ترجمه عبدالحمید آیتی از بخشی از خطبه 216 نهج‌البلاغه 🔹از سخيف ترين حالات واليان در نزد مردم صالح اين است كه مردم پندارند كه آنان دوستدار فخر و مباهات اند. و بناى كار خود بر كبر و غرور مى نهند. 🔹من ناخوش دارم كه در پندار شما چنين آيد كه من خواهان ثنا و ستايشم و سپاس خدا را كه چنين نيستم. اگر هم دوست مى داشتم كه بستايندم به سبب فروتنى در برابر پروردگارم آن را ترك مى كردم. زيرا تنها اوست كه سزاوار عظمت و كبرياست. 🔹بسيار افتد كه مردم پس از انجام كار مهمى كه كرده اند، خواهند كه آنان را بستايند، ولى مرا به سبب فرمانبرداريم از خدا و نيز رفتار نيكويى كه با شما داشته ام، به نيكى مستاييد 🔻 زيرا هنوز حقوقى است كه من ادايشان نكرده ام و فرايضى بر گردن من است كه بايد آنها را بگزارم. 🔹آنسان كه با جباران سخن مى گويند، با من سخن مگوييد و از من پنهان مداريد آنچه را از مردم خشمگين به هنگام خشمشان پنهان مى دارند. نيز به چاپلوسى و تملق با من آميزش مكنيد. 🔹و مپنداريد كه گفتن حق بر من گران مى آيد. و نخواهم كه مرا بزرگ انگاريد، 🔻زيرا هر كه شنيدن حق بر او گران آيد، يا نتواند اندرز كسى را در باب عدالت بشنود، عمل كردن به حق و عدالت بر او دشوارتر است. 🔹پس با من از گفتن حق يا رأى زدن به عدل باز نايستيد، 🔻زيرا من در نظر خود بزرگتر از آن نيستم كه مرتكب خطا نشوم و در اعمال خود از خطا ايمن باشم. مگر آنكه، خدا مرا در آنچه با نفس من رابطه دارد، كفايت كند زيرا او تواناتر از من به من است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام على عليه السّلام می فرماید: هَلَكَ فِيَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ . نهج البلاغه، حکمت ۱۱۷ . ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔸 و خَافُوا بَغْتَهُ الْآجِلِ بترسید از اینکه اجل ناگهان میآید فکر میکردند که میمیرند (می گفتند حالا حالاها هستیم،) 🔸فَإِنَّهُ لَا يُرْجَى مِنْ رَجَعَةِ الْعَمْرِ تأکیدا بگویم امیدی به برگشت عمر نیست دیروز رفت دیگر برنمی گردد. 🔸مَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الرِّزْقِ امید به برگشت عمر نیست آن مقداری که امید به برگشت روزی است. ( طرف میبینید از نظر مالی به هم ریخت و وضعش خراب شد باز چهار صباح دیگر خوب میشود امید هست انسان وضع مالی اش خوب بشود اما امید نیست که روزهای رفته برگردد.) 🔸ما فاتَ اليَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رَجِي غَداً زِيَادَتُهُ آنچه که فوت شد از روزی ، امید است فردا زیاد بشود . (همین روزیِ رفته، امید است فردا وضعش خوب بشود) انک ترى المرحوم مغبوطاً و المغبوط مرحوماً لَيْسَ ذَلِكَ إِلَّا نَعِيما ۲۰ اول مرحوم بوده است و مورد ترحم بوده و بعد می شود . مورد غبطه 🔸وَ مَا فَاتَ أَمْسِ مِنَ الْعُمْرِ لَمْ يَرْجَ الْيَوْمَ رَجْعَتُهُ الرَّجَاءُ مَعَ الْجَانِي آنچه که دیروز از عمر رفت و فوت شد امیدی نیست امروز برگشتش. ( امید داشته باشید به رزق که می آید) 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۱۳.
امیرمومنان على عليه السلام کجایند کسانی که عمر دراز کردند و از نعمتهای پروردگار بهره بردند؟ کجایند آنانکه سلامتی و فرصتشان دادند و به بازی گرفتند؟ حذر کنید از گناهانی که شما را به ورطه ی گمراهی میاندازد و بترسید از زشتیهایی که سبب خشم خدا می شود خطبه ۸۳ نهج البلاغه
سومین سالگرد عروج آسمانی استاد میرزا مهدی صادقی را تسلیت عرض می کنم . https://fatehe-online.ir/33612
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَإِنْ أَتَاكُمُ اللَّهُ بِعَافِيَةٍ فَاقْبَلُوا معنی عافیت سئل لقمان عن العافية فقال بدن بلا بلاء أو دين بلا هواء و عمل بلا رياء
🔸فَإِنْ أَتَاکُمُ اللهُ بِعَافِيَةٍ فَاقْبَلُوا، وَ إِنِ ابْتُلِيتُمْ فَاصْبِرُوا، فَإِنَّ «الْعَاقَبَة لِلْمُتَّقِينَ». 🔸(در آن حکومت خودکامه) اگر خداوند براى شما عافيت و سلامت پيش آورد (و از اين امواج خطرناک در امان بوديد، اين نعمت الهى را) بپذيريد، (و خدا را شکر گوييد!) و اگر (طوفان حوادث شما را گرفت و) به رنج و ناراحتى گرفتار شديد، شکيبا باشيد، که «سرانجام نيک براى پرهيزکاران است!». 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۹۸. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔸 دَفَنَ اللَّهُ بِهِ الضَّغَائِنَ توسط پیغمبر اکرم‌ کینه ها دفن شد، 👌 دو قبیله اوس و خزرج با همدیگر دعوا داشتند، (سالهای سال) بعد به خاطر اسلام با همدیگر رفیق شدند، که البته خداوند این کار را کرد، دَفَنَ اللَّهُ بِهِ الضَّغَائِنَ ، خدا دفن کرد این کینه ها را به برکت پیغمبر، 🌱 قرآن کریم می فرماید: الأنفال : 63 وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزيزٌ حَكيم‏، هر چه در زمین است انفاق کنی نمی توانی الفت بین دلها ایجاد کنید، خدا است که الفت ایجاد می کند، راه هایی را قرار داده است برای الفت، 🔸که البته خود حضرت هم فرمود:ِ وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوب‏ شما هم اگر تحمل داشته باشید، سعه صدر داشته باشید مردم به شما عیب نمی گیرند، وقتی تحمل ندارند و سعه صدر ندارند مردم هم عیب می تراشند برای انسان. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۹۶. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ 💌 این پیام رو به دیگران نیز هدیه کنیم. ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆 سه‌شنبه شب‌ها منبر_سخنرانی_ استاد صادقی دعا از منظر نهج‌البلاغه 🤲
🔸وَ قَالَ (عليه السلام): الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ، كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ. 🔸«كسى كه دعا مى كند ـ مثلاً براى فزونى روزى يا فزونى علم يا نجات در آخرت ـ ولى كارى انجام نمى دهد؛ مانند تيراندازى است كه با كمان بدون زه مى خواهد تيراندازى كند». 📚نهج‌البلاغه ، حکمت ۳۳۷. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
📚 أَلَا إِنَّ مَثَلَ آلِ مُحَمَّدٍ (( صلى‏الله‏عليه‏وآله )) كَمَثَلِ نُجُومِ السَّمَاءِ بدانید مَثَل محمد و آل محمد مثَل ستارگان آسمان است، 🔸[ ستاره ها برای هدایت اند، این یک دلیل، اینها برای هدایت اند، چرخش زمین موجب می شود ستاره ای را حالا ببینید و چند سال دیگر نبینید، چرخش روزگار هم اینگونه است که یک امامی برود و نباشد ولی امام دیگری می آید، روزگار بدون معصوم نخواهد بود، مثال آل محمد مثال ستاره گان است، برای هدایت است، ] 📚 إِذَا خَوَى نَجْمٌ وقتی که ستاره ای پایین بیاید و غائب بشود 📚 طَلَعَ نَجْمٌ یک ستاره دیگر نمایان می شود، 🔸[اینجا یک گوشه ای از زمان ظهور را می گوید: از آن وقتی می گویند که حضرت صاحب حاکمیت بگیرد، ] 📚نهج‌البلاغه،خطبه ۹۹. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
📚 فَكَأَنَّكُمْ قَدْ تَكَامَلَتْ مِنَ اللَّهِ فِيكُمُ الصَّنَائِعُ گویا می بینم از جانب خدا در مورد شما به کمال رسیده صنائع، علم به کمال می رسد، عقل به کمال می رسد، خیلی فرق می کند، مردم عاقل تر می شوند، مردم شجاع تر می شوند. 🔸 ، روایت است که: فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ‏ بِهَا أَحْلَامُهُمْ. امام زمان بیاید دست به سر افراد می کشد ، این افکار تخیلی دیگر ندارند، عقلشان کامل می شود یا دارد که قدرتهایشان زیاد می شود،وقتی ایمان بود و عقل بود قدرتها هم زیاد می شود که یک نفر قدرت 40 نفر را دارد، روایت می فرماید که دل شجاعی دارد، إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَشَدُّ مِنْ‏ زُبَرِ الْحَدِيد اینها از تکه آهن دلشان پر صلابت تر است، و امام صادق علیه السلام فرمود: که علم 27 مرحله است، و همه و هر چی پیش بیاید تا ظهور، هر چه علم پیش برود، همه را روی هم جمع کنید می شود دو مرحله، 🔸 فَإِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَخْرَجَ‏ الْخَمْسَ‏ وَ الْعِشْرِينَ‏ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِي النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَيْهَا الْحَرْفَيْنِ حَتَّى يَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ حَرْفاً. بیست و پنج حرف دیگرش را امام زمان می آورند و منتشر می کنند در میان مردم، 🔸 پس بنابر این وقتی امام زمان بیاید، خیلی مسائل به کمال می رسد، عقل و علم و شجاعت . 📚خطبه 99 ،نهج البلاغه. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برتری بنی هاشم بر بنی امیه در جواب نامه معاویه که در آن بعضی از مطالب ناپسند را بیان کرده بود، امیرالمؤمنین علیه السلام - در نامه بیست و هشتم نهج البلاغه که این نامه به معاویه نوشته شده و خیلی نامه عجیبی است – در جواب نوشت: فرق من و تو، 🔸 وَ مِنْكُمُ الْمُكَذِّبُ ابوجهل از شما است. اولین شخصیت جهان اسلام پیغمبر است که از ماست در حالی که اولین شخصیت شما کسی است که با پیغمبر جنگ کرد 🔸فرق دیگر : مِنَّا خَيْرُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ»؛ فاطمه زهرا علیهاالسلام از ماست » 📚نهج‌البلاغه، نامه ۲۸. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🌘 عبرت بگیریم‌ وَ مِن عِبَرِها أنَّ المَرءَ يُشرِفی عَلى أمَلِهِ از عبرتهای دنیا این است که انسان مشرف میشود بر آرزوهایش (نزدیک میشود به آرزوهایش) تا اینکه دست پیدا کند. فَيَقْتَطِعُهُ حُضُورٌ أَجَله حضور مرگ او را منقطعش می کند او را جدایش می کند همین روزها است که به هدفش برسد (مرگ می گوید نمی خواهد بیا برگردیم) فَلَا أَمَلَ يُدْرَكَ وَ لَا مُؤمَّلْ يُتْرَكَ فَسُبْحَانَ اللَّهِ مَا أَغَرَّ سُرُورَهَا نه آرزو درک شد و نه آرزو دار رها میشود لا مؤمل؛ هر چه که آرزو کند که نمی رسد 🌘 خودم بر سر جنازه ای بودم که لب طاقچه کارت عروسی خودش بود، کارت عروسی اش را چاپ کرده بودند که عروسی بگیرند ولی خود داماد مرده بود، به آرزو نرسیده رفت. 📚نهج‌البلاغه فیض،خطبه ۱۱۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯