eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
462 دنبال‌کننده
246 عکس
151 ویدیو
17 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرمؤمنان در یکی از خطبه های نهج‌البلاغه که به بلیغ ترین و شیواترین بیان، به ترسیم شگفتی ها و زیبایی های خلقت طاووس می پردازد و از ناز کردن و خرامیدن و عشوه گری و جلوه گری آن سخن می گوید، با اشاره به موضوع زشتی پاهایش می فرماید ‌: فَإِذَا رَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى قَوَائِمِهِ زَقَا مُعْوِلًا بِصَوْتٍ يَكَادُ يُبِينُ عَنِ اسْتِغَاثَتِهِ وَ يَشْهَدُ بِصَادِقِ تَوَجُّعِهِ ...؛ با همه زیبایی هایش، وقتی نگاهش به پاهای خودش می افتد، ناله سر می دهد، استغاثه می کند، ناله ای که نشان دهنده درد و رنج اوست، چرا که پاهای نازکش همچون پای خروس است، زشت و بد اندام که از تیزیِاستخوانِ ساق او خارَکی خُرد سر زده است. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶۵. ♦️ این نگاه عیب بین، نوعی توازن ایجاد می کند تا برخورداران از کمال ها و جمال ها، دچار غرور نشوند و از عیوب خود غافل نگردند. این نکته سبب شده شاعران در سروده های ادبی خود از آن استفاده کنند. صائب تبریزی در شعرش می گوید: با وجود صد هنر، بر عیب خود دارم نظر بال طاووسی نمی گرداند از پا، فارغم ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟💟💟💟💟 امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید : مِنَ الْعِصْمَةِ، تَعَذُّرُ الْمَعَاصِي. یکی از موارد بازدارندگی این است که گناه کردن مشکل باشد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۴۵. فضای آلوده و فرصت‌های گناه را ایجاد نکنیم. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح_صوتی_خطبه_۱۰۳.mp3
5.95M
شرح خطبه ۱۰۳ نبی ص و علی ع منجی مردم     حضرت رسول (ص) برای نجات مردم سختی ها تحمل کرد  🔆 فَقَاتَلَ بِمَنْ أَطَاعَهُ مَنْ عَصَاهُ- ..... يَحْسِرُ الْحَسِيرُ وَ يَقِفُ الْكَسِيرُ- فَيُقِيمُ عَلَيْهِ حَتَّى يُلْحِقَهُ غَايَتَهُ     حضرت رسول (ص) برای مردم کرامت ، اقتصاد ، قدرت و امنیت آورد 🔆    أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بَعَثَ مُحَمَّداً ص .... حَتَّى أَرَاهُمْ مَنْجَاتَهُمْ- وَ بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ- فَاسْتَدَارَتْ رَحَاهُمْ- وَ اسْتَقَامَتْ قَنَاتُهُمْ     من (علی) هم برای نجات مردم با شجاعت و قدرت علیه باطلکاران مبارزه کرده و احقاق حق میکنم 🔆    وَ ايْمُ اللَّهِ .... مَا ضَعُفْتُ وَ لَا جَبُنْتُ- وَ لَا خُنْتُ وَ لَا وَهَنْتُ- وَ ايْمُ اللَّهِ لَأَبْقُرَنَّ الْبَاطِلَ- حَتَّى أُخْرِجَ الْحَقَّ مِنْ خَاصِرَتِهِ‌ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
علی(ع) از زبان علی(ع) اللَّهُمَّ إِنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ وَ أَجَابَ، لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) بِالصَّلَاةِ. اولین کسی هستم که روی آوردم. ندای رسالت را شنیدم و اجابت کردم و جز پیامبر، کسی پیش از من نماز نخواند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر خدا از مراحل بالای خودسازی توجه به این نکته است که ما در همه حال در برابر خداییم و او کارهای نیک و بد ما را می بیند. این احساس ، نقش مهمّی در کنترل ما و ترک گناهان دارد و مشوّقی برای نیکی و طاعت است‌. چگونه انسان جرأت می کند در محضر خدا گناه کند؟ امام علی علیه‌السلام می فرماید: 🔸 احْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ، وَ يَفْقِدَكَ عِنْدَ طَاعَتِهِ، فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ. 🔸 برحذر باش از اینکه خداوند، تو را هنگام معصیت ببیند و آنجا که جای طاعت است، تو را نیابد، در نتیجه از زیانکاران باشی! 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۸۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سه طلاقه ات کردم « قَدْ طَلَّقْتُكِ‌ ثَلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِيهَا » سه طلاقه ات کردم که دیگر قابل برگشت نیست. 📚نهج‌البلاغه،حکمت ۷۷. آقای محمد جواد مغنیه در کتاب ( شرح فی ضلال نهج‌البلاغه ) به نکته بلاغتی زیبایی اشاره می‌کند. می‌گوید اگر شخصی زنی را طلاق دهد و این زنِ مُطَلَّقِه اقوام و دوست‌داران زیادی داشته باشد، او را آزار می‌دهند؛ چه حرف ها می‌زنند و چه دعوا ها راه می اندازند. حال فهمیدید چرا این حرف ها را علیه علی (ع) می‌زدند؟ و چرا جنگ ها علیه علی (ع) به پا کرده اند؟ چون را طلاق داده است و دیگران هم عبد به هستند و این مسئله برایشان قابل تامل نیست. ادامه👇👇👇👇👇👇 ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترکِ دنیایِ حرام◾️ ادامه👆👆👆👆👆 اما خود حضرت در خطبه 130 همین موضوع را به ابوذر می‌گوید. وقتی که ابوذر را به تبعید می‌بردند، چند نفر برای بدرقه او رفتند: علی (ع)، امام حسن، امام حسین، قنبر و عمار. مروان هم همراه ابوذر بود و دائم می‌گفت نروید، ادامه ندهید. هر کس در راه سخنانی گفت. از جمله، امام علی (ع) به ابوذر فرمودند: ای ابوذر تو به خاطر خدا غضب کرده ای و امیدت به خدا باشد. آنها می‌ترسند تو هم می‌ترسی. آنها می‌ترسند دنیایشان برود و تو می‌ترسی دینت برود. این دنیایی را که هیچ نیازی به آن نداری به دست همان‌ها بسپار. 💠 « وَسَتَعْلَمُ مَنِ الرَّابحُ غَداً، وَالْأَکْثَرُ حُسَّداً » فردا معلوم می‌شود که چه کسی سود کرده است. اگر آسمان ها و زمین به شخصی سخت بگیرد و او راهِ تقوا در پیش بگیرد حتماً خدا راه خروجی برای او قرار می‌دهد. 💠 « لاَ يُؤْنِسَنَّکَ إِلاَّ الْحَقُّ، وَلاَ يُوحِشَنَّکَ إِلاَّ الْبَاطِلُ » فقط اُنست به حق باشد و وحشتت از باطل 💠 « فَلَوْ قَبِلْتَ دُنْيَاهُمْ لِأَحَبُّوکَ » اگر دنیای آن هارا قبول می‌کردی دوستت داشتند. 💠 « وَلَوْ قَرَضْتَ مِنْهَا لِأَمَّنُوکَ » اگر شما از دنیای آنها چیزی می‌کَندی و می‌خوردی، به تو امان میدادند. ابوذر برای این به تبعید می‌رود که دنیای آنها را رها کرده است. برای آنکه از دنیای آنها نخورده و با آنها هم پیاله نشده است. و وقتی علی (ع) می‌خواهد دنیا را رها کند، تبعیدها، جنگها، حرف ها به دنبالش می‌آید. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۰. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زنان خبرچین « الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ » زن عقربی است که نیشش شیرین است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۶۱. معمولاً وقتی به این سخن که می‌رسند، شارحان شروع می کنند و لطیفه ها و طنزهایی برای زنان می‌گویند. علی (علیه السلام )که اهل لطیفه و طنز نیست. باید به جای طنزپردازی بگویند منظور این عبارت را متوجه نمی‌شوند. عده دیگری به واسطه این سخن زن ها را تحقیر می‌کنند. علی (علیه السلام) اهل تحقیر هم نیست. 🌸 ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ﴾ 🌸 خوب می دانیم که زن و مرد فرقی نمی‌کند؛ هر که با تقواتر، به خدا نزدیکتر. پس حضرت چه می‌گوید؟! تمام گفتار نهج البلاغه حل مشکل است، فرمول حل مشکل است. اینجا هم مشکلی را حل می کند؛ نه تحقیر است، نه طنزی است و نه شوخی است. شرح این حکمت در ادامه ... ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
شرح صوتی حکمت.mp3
10.66M
زنان خبرچین اگر زنان خبر چینی کردند نگران نباش آنان با هم خوشند الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ 🔸زمان : ۱۱ دقیقه سخنرانی را با دقّت و کامل گوش دهید ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درخواست از نا اهل گر بمیری از نا مردان نانی مگیر ، گر بسوزی از نا اهلان آبی نخواه « فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا » از بین رفتن نیاز و حاجت از اینکه از نا اهل درخواست کنید آسان تر است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۶۳. ✅ بحثی است که برای رسیدن به هدف چه کنیم ؟ ➖یکی از مواردش این است که خیلی مواقع از اهدافتان دست بردارید!➖ نا اهل کسی است که انسان را ذلیل می کند ،کسی که بر انسان منت می گذارد. در جایی آمده: «المنیۀ لا الدنیۀ- التقلل لا التوسل» 📚حکمت۳۹۶ مرگ آری ، ذلت هرگز؛ به کم اکتفا آری ، درخواست از نا اهل هرگز. عزت ها باید حفظ شود. انسان عزت خود را با هیچ چیزی عوض نمی‌کند. 🔆« هیهات منا الذّله ابي الله و رسوله ذلك و حجور طابت و طهورت» 🔆 نه خدا و نه پیغمبر و نه انسان های با اصل و نسب هیچ کدام ذلت پذیر نیستند. این سخن امام حسین (علیه السلام ) در کربلا است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنج توصیه مهم پنج نصیحت و توصیه : فقط امیدت به خدا باشد – صبر و مقاومت - اعتراف به ندانستن اگر نمیدانی و .... أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ- لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا- لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ .... 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۸۲ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
مکش خجالت ز عطاء و اکرام کم 🔸 «لَا تَسْتَحْىِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِیلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ» از پرداخت کم خجالت نکشید، چون محروم کردن کمتر از کم است . 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۶۴. در این بارگاه الهی اصلا زیاد و کم معنایی ندارد. همه چیز نوشته می‌شود. آن خلوص است که معنا دارد . به خاطر خدا بودن مهم است. 🔸 «لا یُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغیرَةً وَ لا کَبیرَةً وَ لا یَقْطَعُونَ وادِیًا إِلاّ کُتِبَ لَهُمْ » هر نفقه‌ای برای شما می‌نویسند. 📚قرآن کریم، توبه ۱۲۱. اگر در کار باشد، بحث دیگری است. کار کوچک و بزرگ ندارد. روایات می‌گویند اگر کاری با و باشد، کار کمی نیست ولی اگر بی تقوا باشد ارزشی ندارد . ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ مرحوم مولوی قندهاری از عرفای اهل معنا و بصیرت بود . این مرد بزرگ می‌گفت یک شخصی فوت شد و خوابش را دیدند. (تعبیر خواب مولوی قندهاری با خواب معمولی تفاوت دارد. این خواب دیدن به معنی یک شهودی بود که برای خودش دست داده بود . ) در خواب از او پرسیدند: این همه خرج برایت کردند چه چیزی از آن به تو رسید؟ گفت: آشپز خمیری بر سر دیگ داشت که خاکی شده بود و دید که به درد نمیخورد و دورش انداخت. گربه ای آمد و آن را خورد ، همان به من رسیده و بقیه اش همه ریا بود و چشم وهم چشمی است. خلوص مهم است ، مقدار مهم نیست . ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
امیرمؤمنان علی علیه‌السلام🔆 می فرماید: «الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ » خویشتن دارى و عفت زینت فقر است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۶۵. 💟 اگر فقیر عفّت به خرج داد و آلوده نشد و به گناه کشیده نشد و شخصیت خود را حفظ کرد، این است که زیباست. 💟 اگر غَنی هم که وقتی به پست و مقام و پول رسید خودش را گم نکند این هم زیباست. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از اولش پیداست اگر آغاز تحیّر است پایان تزلزل است 🔸 «إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا » اگر مطالبی برای شما مشتبه شد، آخرش را با اولش در نظر بگیرید. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۷۳. معانی عجیبی در این سخن است. یعنی همان اولِ کار، آخرِ آن مشخص می‌شود. مثلاً، شخصی گناه می‌کند؛ گناه معادل ذنب است، یعنی به دنبالت می آید- پس همان اول بدان که آخرش چه می‌شود.( عاقبتِ گناه) خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج اما این سخن را به شکل دیگری نیز میتوان معنا کرد. «إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا » کار را مشتبه شروع نکنید. کار باید شفاف، علمی و خدایی باشد. اگر با شک آمدی، تا آخرش همین است. مواظب باشید. پا در جایی بگذارید که یقین و علمی است و مشتبه نیست. در مشتبهات وارد نشوید. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خوشا به حال ۱🎋🌸🎋🌸🎋🌸 ۱🎋🌸🎋🌸 ۱🌸 « وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ »  و خوشا به حال کسی که قانع به کفاف باشد 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۴۴. کِفاف یعنی « ما یَکُفُّکَ عن الغیر» آنقدر داشته باشی که به دیگران نیاز نداشته باشی. به این دعا از حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) دقت کنید: «اللّهُمّ ارزُقْ محمّدا و آلَ محمّدٍ و مَن أحَبَّ محمّدا و آلَ محمّدٍ ، العَفافَ و الكَفافَ »  خدایا، به محمد و آل محمد و به آنان که محمد و آل محمد را دوست دارند، عفاف (پاکی) و کفاف (بی‌نیازی از غیر) عطا کن. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯