فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نادعلیاً به هوای نجف
یاد حرم برده قرارم ز کف
باز هوای نجفم آرزوست
مهر علی در دو جهان آبروست
💠 @nahjmolaali
خطبه۳۷.mp3
549.5K
چرا امیرالمومنین علیه السلام از فضائل خود میگوید؟
آیا این تعریف از خویشتن نیست؟ آیا ستایش از خویش نیست؟
📚نهجالبلاغه، خطبه ۳۷
من كلام له (عليه السلام) و فيه يذكر فضائله، قاله بعد وقعة النهروان:
فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِينَ فَشِلُوا وَ تَطَلَّعْتُ حِينَ تَقَبَّعُوا وَ نَطَقْتُ حِينَ تَعْتَعُوا وَ مَضَيْتُ بِنُورِ اللَّهِ حِينَ وَقَفُوا، وَ كُنْتُ أَخْفَضَهُمْ صَوْتاً وَ أَعْلَاهُمْ فَوْتاً، فَطِرْتُ بِعِنَانِهَا وَ اسْتَبْدَدْتُ بِرِهَانِهَا كَالْجَبَلِ لَا تُحَرِّكُهُ الْقَوَاصِفُ وَ لَا تُزِيلُهُ الْعَوَاصِفُ، لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ فِيَّ مَهْمَزٌ وَ لَا لِقَائِلٍ فِيَّ مَغْمَزٌ. الذَّلِيلُ عِنْدِي عَزِيزٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، وَ الْقَوِيُّ عِنْدِي ضَعِيفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ. رَضِينَا عَنِ اللَّهِ قَضَاءَهُ وَ سَلَّمْنَا لِلَّهِ أَمْرَهُ.
#شارح_نهج_البلاغه
#مرحوم_میرزا_مهدی_صادقی
زمان ۲:۱۷ دقیقه
💠 @nahjmolaali
📚نهجالبلاغه، خطبه ۳۷
#ترجمه
زمانى كه مسلمانها ناتوان بودند به يارى دين خدا برخاستم و هنگامى كه مردم از ترس مخفى مى شدند من خود را آشكار مى كردم و موقعى كه از ترس به لكنت زبان مبتلا شده بودند، من حق را بيان مى نمودم و هنگامى كه از حركت در راه خدا متوقف شده بودند، من به نور الهى و مدد او پيش مى رفتم.
در عين حال از همه خاموش تر و در سبقت گرفتن از آنها برتر بودم. پس زمام فضائل را گرفته به پرواز در آمدم و به تنهايى جايزه اين مسابقه را بردم. چون كوهى بودم كه طوفانها نمى توانند آنرا به حركت در آورد. كسى در من عيبى سراغ ندارد تا مرا بدان سرزنش كند.
ذليل و ستمديده نزد من عزيز است تا مادامى كه حقش را از ظالم بستانم. قوى و ستمگر نزد من خوار است تا حق مظلوم را از او بستانم. ما راضى به خواست پروردگار و تسليم امر او هستيم.
💠 @nahjmolaali
1_1796975589.mp3
2.74M
#مداحی
علی گفتن بها داره.....
علی گفتن بلا داره....
علی گفتن سبب می خواد ...
علی گفتن ادب می خواد..
💠 @nahjmolaali
علی علیه السلام مکرر به این مطلب اشاره میکند که دنیا خوب جایی است اما برای کسی که بداند اینجا قرارگاه دائمی نیست، گذرگاه و منزلگاه اوست:
وَ لَنِعْمَ دارُ مَنْ لَمْ یرْضَ بِها داراً .
خوب خانهای است دنیا، اما برای کسی که آن را خانه خود (قرارگاه خود) نداند.
📚نهجالبلاغه، خطبه ۲۱۴
الدُّنْیا دارُ مَجازٍ لا دارُ قَرارٍ، فَخُذوا مِنْ مَمَرِّکمْ لِمَقَرِّکمْ .
📚نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۴.
دنیا خانه بین راه است، نه خانه اصلی و قرارگاه دائمی.
از نظر مکتبهای انسانی جای هیچ گونه شک و تردید نیست که هرچیزی که انسان را به خود ببندد و در خود محو نماید بر ضد شخصیت انسانی است، زیرا او را راکد و منجمد میکند. سیر تکامل انسان لایتناهی است و هرگونه توقفی و رکودی و «بستگی» ای بر ضد آن است. ما هم در این جهت بحثی نداریم، یعنی این مطلب را به صورت کلی میپذیریم.
استاد مطهری، سیری در نهجالبلاغه، ص264
💠 @nahjmolaali
برخی با اندک احسان و انفاقی می پندارند کار بسیار مهمی کردهاند و علاوه بر آنکه منّت می گذارند، در دل خود هم گرفتار عجب و غرور می شوند.
در توصیه های اسلامی آمده است که همیشه کار نیک خود را ناچیز بشمارید تا دچار عجب نشوید و کار بد خود را بزرگ شمارید، تا در صدد اصلاح آن برآیید و در توبه شتاب کنید.
امام علی علیهالسلام می فرماید:
لاَ يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاَث: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَبِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَبِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ.
روا کردن حاجت ها و برآوردن نیازها جز با سه ویژگی، مستقیم و استوار نمی شود:
یکی آنکه آن را کوچک بشماری، تا عظمت پیدا کند،
دیگر آنکه آن را پوشیده بداری تا خودش آشکار شود،
سوم آنکه آن را زود انجام دهی و امروز و فردا نکنی تا برای طرف مقابل گوارا باشد.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۱۰۱.
💠 @nahjmolaali
یا علی
نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی
بابی انت و امّی...
💠 @nahjmolaali
امام علي علیه السلام فرمودند:
شمارا سفارش میكنم كه به ياد مرگ باشيد و از آن كمتر غفلت ورزيد؛
چگونه از چيزي غفلت مي كنيد كه او از شما غافل نيست؟!
📚نهج البلاغه ،خطبه 188
💠 @nahjmolaali
کسی که نیاز خود را بر زبان می آورد و رو می اندازد تا کمکی به او شود، در واقع آبروی خود را هزینه کرده و خود را کوچک کرده است.
انفاق و بخشش در چنین حالتی کم ارزش است.
انفاق وقتی ارزشمند است که نگذاریم به این مرحله برسد و قبل از درخواست عطا کنیم و منتظر سؤال نیازمند نمانیم و این والاترین مرتبه سخاوتمندی است و به اخلاص هم نزدیک تر است.
امام می فرماید:
السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ .
سخاوت آن است که بدون درخواست قبلی عطا شود، ولی آنچه پس از درخواست داده میشود، به خاطر حیا و رهایی از بدگویی و ملامت شدن است ( یعنی انفاق به خاطر رودربایستی و حرف مردم، بی ارزش است).
📚نهجالبلاغه، حکمت ۵۳.
💠 @nahjmolaali
سَلامٌ عَلىٰ آلِ طٰهٰ وَيٰس
سَلامٌ عَلىٰ آلِ خَيْرِ النَّبِيِّين
سَلامٌ عَلىٰ رَوْضَةٍ حَلَّ فِيها
إِمامٌ يُباهِي بِهِ الْمُلْكُ وَالدِّين
▩ ◄ از کلام نورانی حضرت رضا علیه السلام بهره مند گردیم: ↶↶
● «... يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي.»
◆ ... خداوند متعال فرموده: ولایت علی بن ابیطالب (ع)، قلعه من است؛
هرکس در قلعه من وارد شود از عذاب (و قهر) من در امان است.
📔 الامالی شیخ صدوق، ص ۲۳۵
● «مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلي مايُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ، فَلْيَکْثُرْ مِنْ الصَّلوةِ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، فَإنَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما.»
◆ کسي که توان جبران گناهانش را ندارد، زياد بر حضرت محمد و اهل بيتش (ع) صلوات و درود فرستد، که همانا گناهانش اگر حقالناس نباشد محو و نابود گردد.
📔 عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۹۴
● «الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الكبائرِ، ومَن لَم يَخَفِ اللَّهَ في القَليلِ لَم يَخَفْهُ في الكثيرِ.»
.
◆ گناهان كوچک راههايى به سوى گناهان بزرگاند
و كسى كه از خداوند در اندک ترس نداشته باشد، در زياد نيز از او نمىترسد.
📔 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص۱۸۰
◐●◐ علی بن شعیب میگوید:
خدمت امام رضا (ع) رسیدم.
حضرت به من فرمود:
بهترين زندگى را چه كسى دارد؟
عرض كردم:
سرورم! شما بهتر مىدانيد.
حضرت فرمود:
مَنْ حَسَّنَ مَعَاشَ غَيْرِهِ فِي مَعَاشِه
كسى كه زندگى ديگرى را در سایه زندگىاش، خوش و خرّم سازد.
(سپس فرمود:)
بدترين زندگى را چه كسى دارد؟
عرض كردم: شما بهتر مىدانيد.
فرمود:
كسى كه ديگرى در سایه زندگى او زندگی نکند (و لذتی نبرد)
📔 تحف العقول، ص ۴۴۲
⎘▣⎘ ...هرکس مرا در غربتم زیارت کند واجب میشود که روز قیامت ملاقاتش کنم.
قسم بر کسی که محمد (ص) را به نبوت انتخاب کرد و بر همه خلق برگزید، هرکس نزد قبرم نماز بخواند مستحق مغفرت خدا در روز قیامت میشود.
قسم بر کسی که بعد از پیامبر، ما را به امامت گرامی داشت و به جانشینی مخصوص کرد،
↫ ِإنَّ زُوَّارَ قَبْرِي لَأَكْرَمُ الْوُفُودِ عَلَى اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ...
زائران قبر من، گرامیترین کسانی هستند که روز قیامت بر خداوند وارد میشوند...
📔 عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج۲، ص ۲۲۷
● يُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ كُلِّ جَوْرٍ وَ يُقَدِّسُهَا مِنْ كُلِّ ظُلْمٍ ... فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ وَضَعَ مِيزَانَ الْعَدْلِ بَيْنَ النَّاسِ فَلَا يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً
◆ خدا به وسیله او (حضرت مهدی ع) زمین را از هرگونه ستمی مطهر میکند و از هر ظلمی پاکیزه میسازد...
پس هنگامی که قیام کند زمین با نور او روشن میشود و او ترازوی عدالت را بین مردم قرار میدهد،
آن وقت دیگر احدی بر دیگری ظلم نخواهد کرد.
📔 کمال الدین، ج۲، ص۳۷۲
💠 @nahjmolaali
امام على عليه السلام:
فى وَصِيَّتِهِ لاِبْنِهِ الحَسَنِ عليه السلام اِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ كَالاَْرضِ الخاليَةِ ما اُ لْقىَ فيها مِنْ شَىْ ءٍ قَبِلَتْهُ فَبادَرتُكَ بِالاَْدَبِ قَبْلَ اَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَيَشْتَغِلَ لُبُّكَ ؛
در وصيّت به فرزندش امام حسن عليه السلام:
دل جوان ، مانند زمين كشت ناشده است .آنچه در آن افكنده شود، مى پذيرد . از اين رو ، پيش از آن كه دلت سخت گردد و خِرَدَت سرگرم شود ، به تربيت تو همت گماشتم .
📚[نهج البلاغة ، از نامه ۳۱]
💠 @nahjmolaali
┄┄┅┅✿❀یا_علی❀✿┅┅
#فضیلت
پیامبر خداصلی الله علیه وآله خطاب به امام علیعلیه السلام فرمود:
«یا أَبَاالْحَسَنِ! أَنْتَ عُضْوٌ مِنْ أَعْضائِی تَنْزِلُ حَیثُ نَزَلْتُ، وَإِنَّ لَکَ فِی الْجَنَّةِ دَرَجَةً، وَهِی دَرَجَةُ الْوَسِیلَةِ، فَطُوبی لَکَ وَلِشِیعَتِکَ مِنْ بَعْدِکَ»؛
«ای علی! تو عضوی از اعضای من هستی، هرجا فرود آیم تو هم فرود آیی، و همانا برای تو در بهشت درجهای است که آن درجه «وسیله» است. پس خوشا به حال تو و شیعیان پس از تو».
📚بحارالانوار، ج 22، ص 110؛
📚الطرائف، ج 1، ص 117؛
📚ارشاد القلوب، ج 2، ص 423؛
📚مائة منقبة، ص 86؛
📚نهج الحق، ص 227؛
📚الفضائل، ص 146.
💠 @nahjmolaali
[ فرزندم این چنین باید بود ]
📙معرفی کتاب👇
كتابِ حاضر مجموعه سخنرانى هاى استاد گرانمايه جناب آقاى اصغر طاهرزاده است كه در زمینه شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه(نامه حضرت علی (ع) به فرزندشان امام حسن(ع)) ایراد گردیده است.
نامه امام على به امام حسن «عليهماالسلام» به واقع يك دايره المعارف كامل تربيتى است در اوج به صعود آوردن انسان، كه لازم است بر نكته نكته آن تأمّل نمود و آنها را موشكافى كرد. كتابى كه پيش روى خود داريد حاصل تلاشى است كه مىخواهد تا حدّ امكان با تأمّل و موشكافى، با آن كلمات آسمانى روبهرو شود تا انشاءاللّه بشر امروز راه روشنى را در پيش پاى خود بيابد و به راحتى از چشمه زلال هدايت امام معصوم استفاده كند. از خواننده محترم انتظار مىرود كه بر جملات امام الموحدين با دقت نظر كند تا براى هميشه همه چيز را در پيش روى خود روشن ببيند.
💠 @nahjmolaali
🌿 چراغی که به خانه رواست ...
از جمله اولویتهای مهم در احسان و انفاق،
فامیل مستمند است.
در مثَل هاست:
چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است.
مقصود آن است که تا وقتی در فامیل دور و نزدیک، افراد بینوا و فقیر وجود دارد، اولویت درجه یک رسیدگی به آنان است، نه خرج ها و احسان هایی به دیگران.
این کلام از حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلّم مشهور است که فرمود:
لا صَدَقَةَ و ذُو رَحِمٍ مُحتاجٌ .
کسی که خویشاوند نیازمند دارد، صدقه به دیگری برای او روا نیست.
📚بحارالانوار، ج ۷، ص ۵۸.
حضرت علی علیه السلام در یک جا خویشاوندان و اقوام را توصیه می کند با هم ارتباط و پیوند داشته باشند و به هم برسند و به یکدیگر بذل و بخشش کنند:
وَعَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَالتَّبَاذُلِ
📚نهجالبلاغه، نامه ۴۷.
در جایی هم در توصیه به ثروتمندان جهت رسیدگی به اقوام مستمند خویش می فرماید:
أَلَا لَا يَعْدِلَنَّ أَحَدُكُمْ عَنِ الْقَرَابَةِ يَرَى بِهَا الْخَصَاصَةَ أَنْ يَسُدَّهَا بِالَّذِي لَا يَزِيدُهُ إِنْ أَمْسَكَهُ وَ لَا يَنْقُصُهُ إِنْ أَهْلَكَهُ؛
مبادا یکی از شما از خویشاوندی که گرفتار فقر و بینوایی است، روی برگرداند! باید با مال و ثروتی او را یاری رساند که اگر انفاق نکند، بر دارائی اش نیفزاید، و اگر انفاق کند، چیزی از دارایی او نگاهد.
📚نهجالبلاغه،خطبه ۲۳.
یعنی برخی مردم چنان تمکّن و وسعت مالی دارند که این گونه خرج کردن ها برایشان بی تأثیر است و چندان کاهشی در اموالشان به چشم نمی آید، ولی مشکلات بسیاری از گرفتاران با همین کمک ها حل می شود.
💠 @nahjmolaali
47.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نهجالبلاغه سند فاطمیه است ...
نماهنگ نهج البلاغه ۲ | علی اکبر حائری | پلان3
#مداحی
#نهجالبلاغه
💠 @nahjmolaali
افراد بیدلیل از چشمها ساقط نمیشوند. بیدلیل ذلت نخواهند داشت.
در کلمات قصار نهجالبلاغه هفده عامل برای عزت در جاهای مختلف آمده است که سه عامل آن در اینجا است:
1 - «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَع»
آنکه لباسی از طمع بپوشد، خود را حقیر کرده است؛
2 - « رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ »
آنکه از مشکلاتش پرده برمیدارد، راضی به ذلت شده است ؛
3 - « هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ »
کسی که زبانش را امیر کرده است، خودش را خار کرده است.
*طمع از آن عواملی است که برای انسان ذلت میآورد. در مقابل قناعت است.
طمع یعنی انسان بیشتر از نیازش بخواهد.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۲.
💠 @nahjmolaali