eitaa logo
کانال رسمی نهج البلاغه 🇮🇷
88 دنبال‌کننده
46 عکس
5 ویدیو
0 فایل
《بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ》 ✍کانال رسمی نهج البلاغه با پیوستن به ما روزانه فرازهایی از نهج البلاغه را دریافت خواهید کرد. ارتباط باادمین: https://eitaa.com/mahdi110noor
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱نهج البلاغه بخوانیم🌱 ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
✅شرح برحکمت دوم نهج البلاغه✅ 🌹🌹🌹 در حديث ديگرى در سلسله همين کلمات قصار مى خوانيم: «مَنْ کَثُرَ کَلاَمُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ; کسى که زياد سخن گويد اشتباهات زيادى خواهد کرد» و اين خطاى بسيار باعت تحقير و بى ارزش شدن او در نظرها مى شود. کوتاه سخن اين که انسان عاقل بايد زبانش را در اختيار عقلش قرار دهد نه اين که عقلش را در اختيار زبان که اولى مايه سعادت است و دومى اسباب حقارت. شايان توجه است صفات سه گانه نکوهيده اى را که امام در اين بيان کوتاه ذکر کرده (طمع، فاش کردن ناراحتى ها نزد هرکس و امير ساختن زبان بر خود) هرسه در اين جهت مشترکند که سبب ذلت و خوارى مى شوند و اين هماهنگى در اثرسبب شده است که امام(عليه السلام) هر سه را کنار هم قرار دهد. 🌱نهج البلاغه بخوانیم🌱 ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼 ✍امام علی(علیه السلام): وجود تو همان شمارش روزهای عمر تو است، هر روزی که بگذرد قسمتی از وجود تو را با خود می برد. ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼 ⏳امروز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴٠٠ ۱۳ جمادی‌الثانی ۱۴۴۳ ۱۶ژانویه ۲۰۲۲ 📖ذکر روز یک‌شنبه: یا ذَالجَلالِ وَالاِکرم ✳️ذکر این روز موجب فتح و نصرت می شود (صد مرتبه) 💐شادی ارواح طیبه شهدا صلوات ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
دعای روز یکشنبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 🌹🌹🌹 به نام خدا كه رحتمش بسيار و مهرباني اش هميشگي است بِسْمِ اللّهِ الَّذِي لا أَرْجُو إِلّا فَضْلَهُ، وَ لا أَخْشَى إِلّا عَدْلَهُ، وَ لا أَعْتَمِدُ إِلّا قَوْلَهُ، وَ لا أُمْسِكُ إِلّا بِحَبْلِهِ، بِكَ أَسْتَجِيرُ يَا ذَا الْعَفْوِ وَ الرِّضْوَانِ مِنَ الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ، وَ مِنْ غِيَرِ الزَّمَانِ، وَ تَوَاتُرِ الْأَحْزَانِ، وَ طَوَارِقِ الْحَدَثَانِ، وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ، وَ إِيَّاكَ أَسْتَرْشِدُ لِمَا فِيهِ الصَّلاحُ وَ الْإِصْلاحُ، وَ بِكَ أَسْتَعِينُ فِيمَا يَقْتَرِنُ بِهِ النَّجَاحُ وَ الْإِنْجَاحُ، وَ إِيَّاكَ أَرْغَبُ فِي لِبَاسِ الْعَافِيَةِ وَ تَمَامِهَا، وَ شُمُولِ السَّلامَةِ وَ دَوَامِهَا، وَ أَعُوذُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ، وَ أَحْتَرِزُ بِسُلْطَانِكَ مِنْ جَوْرِ السَّلاطِينِ، به نام خدايي كه جز به فضل و بخشش او اميد نبستم، و جز از عدالت او نهراسم، و جز به سخن او اعتماد نمي كنم، و جز به ريسمانش چنگ نزنم، تنها به تو پناه مي آورم اي خداي بخشايشگر مهربان از ستم و دشمني، و مصائب روزگار و اندوه هاي پياپي و پيش آمدهاي ناگوار دوران، و از گذشت عمر پيش از مهيا شدن و توشه برداشتن، و تنها از تو راهنمائي مي جويم به سوي آنچه خير و صلاح من در آن است، و فقط از تو ياري مي خواهم در آنچه پيروزي و رستگاري با آن همراه است، و در پوشيدن لباس عافيت و كمال آن و فراگيري سلامتي و دوام آن تنها به تو دل مي بندم، و به تو پناه مي آورم اي پروردگار من از وسوسه هاي شياطين، و به ياري سلطنت تو دوري مي جويم از ستم پادشاهان، 🌹🌹🌹 فَتَقَبَّلْ مَا كَانَ مِنْ صَلاتِي وَ صَوْمِي، وَ اجْعَلْ غَدِي وَ مَا بَعْدَهُ أَفْضَلَ مِنْ سَاعَتِي وَ يَوْمِي، وَ أَعِزَّنِي فِي عَشِيرَتِي وَ قَوْمِي، وَ احْفَظْنِي فِي يَقَظَتِي وَ نَوْمِي، فَأَنْتَ اللّهُ خَيْرٌ حَافِظاً، وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ، اَللّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ، وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضاً لِلْإِجَابَةِ، وَ أُقِيمُ عَلَى طَاعَتِكَ رَجَاءً لِلْإِثَابَةِ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَيْرِ خَلْقِكَ الدَّاعِي إِلَى حَقِّكَ، وَ أَعِزَّنِي بِعِزِّكَ الَّذِي لا يُضَامُ، وَ احْفَظْنِي بِعَيْنِكَ الَّتِي لا تَنَامُ، وَ اخْتِمْ بِالْإِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ أَمْرِي، وَ بِالْمَغْفِرَةِ عُمْرِي، إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. 🌹🌹🌹 پس آنچه از نماز و روزه ام صورت گرفته پذيرا باش، و فردا و روزهاي پس از آن مرا بهتر از اين ساعت و امروزم قرار ده، و مرا در بين خويشاوندان و بستگانم عزيز گردان، و در بيداري و خواب نگهدارم باش، چرا كه تويي خدا و بهترين نگهدار، و تويي مهربان ترين مهربانان، خدايا من در امروزم و يكشنبه هاي ديگر از شرك و بي ديني به سوي تو بيزاري مي جويم، و دعايم را تنها براي تو خالص مي كنم تا در معرض اجابت قرار گيرد، و به اميد پاداش تو بر طاعتت پايداري مي كنم، پس درود فرست بر بهترين آفريده ات محمّد، آن كه دعوت كننده مردم به حقانيت تو بود، و مرا عزيز گردان با عزّت ذلّت ناپذير خود، و به ديده بي خواب خودت حفظ كن، و كارم را با گسستن از همه خلق و پيوستن به تو و عمرم را با آمرزش خويش پايان بخش، همانا تويي بسيار آمرزنده و مهربان. ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
زیارت حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در یکشنبه 🌹🌹🌹 اين زيارت به روايت كسى است كه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) را در بيدارى مشاهده كرده بود در حالى كه آن حضرت امير المؤمنين عليه السّلام را در روز يكشنبه كه روز آن حضرت است با اين عبارات زيارت مي كرد: 🌹🌹🌹 السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَ الدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ، الْمُونِقَةِ [الْمُونِعَةِ] بِالْإِمَامَةِ، وَ عَلَى ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ، وَ الْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلايَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، هَذَا يَوْمُ الْأَحَدِ، وَ هُوَ يَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ، وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَ جَارُكَ، فَأَضِفْنِي يَا مَوْلايَ وَ أَجِرْنِي، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيَافَةَ، وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجَارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَيْتِكَ عِنْدَ اللَّهِ، وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ عَلَيْهِمْ [عَلَيْكُمْ ] أَجْمَعِينَ. ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱نهج البلاغه بخوانیم🌱 ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
(شرح و تفسیرحکمت سوم نهج البلاغه ) 🌹🌹🌹🌹 امام عليه السلام در اين حكمت والا به چهار نقطۀ ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مى‌كند و آثار سوء هر يك را بر مى‌شمرد تا همگان از آنها فاصله بگيرند. نخست مى‌فرمايد: «بخل ننگ است»؛ (الْبُخْلُ‌ عَارٌ) . بخل آن است كه انسان حاضر نباشد چيزى از مواهب خداداد را در اختيار ديگران بگذارد، هرچند امكانات او بسيار بيش از نيازهاى او باشد و نقطۀ مقابل آن سخاوت و كرم است كه گاه سبب مى‌شود انسان حتى وسائل مورد نياز خود را به ديگران ببخشد و خود به كمترين مواهب حيات قناعت كند. عار بودن بخل و افتخار بودن كرم و سخاوت بر كسى پوشيده نيست، زيرا اولاً بخل سبب نفرت مردم از بخيل مى‌شود و افراد نزديك و دور از او فاصله مى‌گيرند و ثانيا بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زيرا بخيل نالۀ مستمندان را مى‌شنود و چهرۀ رقت‌بار آنها را مى‌بيند و در عين حال به آنها كمكى نمى‌كند و اين مايۀ قساوت است. ثالثا بخل سبب مى‌شود كه بسيارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت كنز و اندوخته در آيد در حالى كه گروه‌هايى در جامعه ممكن است به آن نياز داشته باشند. رابعاً افراد بخيل گاه به زن و فرزند خود نيز تنگ و سخت مى‌گيرند به اندازه‌اى كه مرگ او را آرزو مى‌كنند و اين عار و ننگ ديگرى است. خامسا افراد بخيل به سبب دلبستگى فوق‌العادۀ غير منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفكر اجتماعى بسيار ضعيف و ناتوانند و اين هم ننگ و عار ديگرى است، لذا امام عليه السلام در عهدنامۀ معروف مالك اشتر به او توصيه مى‌كند كه هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت ندهد كه او را به ترك حق دعوت مى‌كند و از ته‌دستى و فقر مى‌ترساند؛ (لَا تُدْخِلَنَّ‌ فِي مَشُورَتِكَ‌ بَخِيلاً يَعْدِلُ‌ بِكَ‌ عَنِ‌ الْفَضْلِ‌ وَ يَعِدُكَ‌ الْفَقْر) . داستان‌هايى كه از بخيلان و سخاوتمندان در تاريخ مانده دليل روشنى بر گفتار امام عليه السلام است، هرچند گاهى اين داستان‌ها مبالغه آميز است؛ از جمله دربارۀ «محمد بن يحيى» كه بر خلاف باقى برامكه فوق العاده بخيل بود نوشته‌اند كه پدرش به يكى از خواص او گفت: تو چگونه از دوستان نزديك «محمد بن يحيى» هستى در حالى كه لباست پاره شده‌؟ گفت: سوزنى كه پارگى لباس را با آن بدوزم ندارم و اگر «محمد بن يحيى» خانه‌اى داشته باشد به وسعت فاصلۀ ميان بغداد و نوبه مملو از سوزن سپس جبرئيل و ميكائيل نزد او آيند و يعقوب نبى را به عنوان ضامن حاضر كنند و از او بخواهند سوزنى به عنوان عاريت دهد تا پيراهن پاره شدۀ يوسف را بدوزند او هرگز چنين كارى نخواهد كرد ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 📖ادامه‌ شرح وتفسیر حکمت سوم نهج البلاغه 👇👇 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
آنگاه امام به رذيلۀ دوم اخلاقى اشاره كرده مى‌فرمايد: «ترس مايۀ نقصان مى‌شود»؛ (وَ الْجُبْنُ‌ مَنْقَصَةٌ‌) . افراد ترسو هرگز نمى‌توانند از قابليت‌ها، شايستگى‌ها و استعدادهاى خود استفاده كنند و نتيجۀ آن عقب‌ماندگى در زندگى است. به علاوه هنگامى كه دين و جان و ناموس و كشور آنها به خطر بيفتد از جهاد ابا دارند و به جاى اين‌كه در صف مجاهدان باشند در صف قاعدان و بيماران و از كار افتادگان و كودكان قرار مى‌گيرند. هرگز هيچ آدم ترسويى به مقامى نرسيده؛ نه كشف مهمى كرده نه پيروزى چشمگيرى به دست آورده و نه به قله‌هاى كمال رسيده است. از اين رو در حديثى از امام باقر عليه السلام مى‌خوانيم: «لَا يُؤْمَنُ‌ رَجُلٌ‌ فِيهِ‌ الشُّحُّ‌ وَ الْحَسَدُ وَ الْجُبْنُ‌ وَ لَا يَكُونُ‌ الْمُؤْمِنُ‌ جَبَاناً وَ لَا حَرِيصاً وَ لَا شَحِيحاً؛ هيچ يك از كسانى كه داراى بخل و حسد و جبن باشند به حقيقت ايمان نمى‌رسند و مؤمن ترسو و بخيل و حريص نخواهد بود». حتى امير مؤمنان على عليه السلام به مالك اشتر توصيه مى‌كند «كه هرگز افراد ترسو را به حوزۀ مشاوران خود راه مده»؛ (وَ لَا تُدْخِلَنَّ‌ فِي مَشوَرَتِكَ‌ بَخِيلاً... وَ لَا جَبَاناً) و همان‌گونه كه امام عليه السلام در نامۀ مالك اشتر اشاره فرموده سرچشمۀ جبن و ترس سوء ظن به ذات پاك پروردگار است، زيرا مى‌دانيم خداوند به افراد با ايمان وعده داده كه من شما را تنها نمى‌گذارم به جنگ مشكلات برويد و از من يارى بطلبيد ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 📖ادامه شرح وتفسیر حکمت سوم نهج البلاغه 👇👇 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
آن گاه امام در سومين جمله اشاره به آثار فقر در زندگى انسان‌ها مى‌كند و مى‌فرمايد: «فقر شخص زيرك را از بيان دليلش گنگ مى‌سازد»؛ (وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ‌ الْفَطِنَ‌ عَنْ‌ حُجَّتِهِ‌) . اشاره به اين‌كه از يك سو افراد فقير در خود احساس حقارت مى‌كنند و هر اندازه فَطِن و باهوش باشند بر اثر اين احساس حقارت از گفتن حرف حساب خود و دفاع از حقوق خويشتن باز مى‌مانند و از سوى ديگر چون مى‌دانند بسيارى از مردم براى سخنان آنها بهايى قائل نمى‌شوند چون غالباً دنياپرستند و براى افراد ثروتمند شخصيت قائلند همين احساس سبب مى‌شود كه فقيران نتوانند حرف حق خود را بيان كنند. دربارۀ آثار سوء فقر و تنگدستى روايات زيادى از معصومين عليهم السلام وارد شده كه حتى فقر را در سرحد كفر معرفى كرده‌اند و اين به سبب آن است كه پيروان خود را براى مبارزه با فقر تشجيع كنند. در دنياى امروز نيز در مقياسه‌اى عظيم اين حقيقت به چشم مى‌خورد كه دولت‌هاى ثروتمند و زورگو با شجاعت سخنان باطل خود را همه جا مطرح مى‌كنند در حالى كه دولت‌هاى فقير از رساندن حرف حساب خود به گوش جهانيان عاجزند. البته اين اصل استثنائاتى نيز دارد؛ افراد فقيرى را مى‌شناسيم كه همچون ابوذر شجاعانه به مبارزۀ با طاغوت‌هاى زمان برخاستند و حجت خود را بر آنها تمام كردند هرچند اين قيام‌ها گاه به قيمت جان آنها تمام شد؛ ولى اين افتخار را در تاريخ براى خود ثبت كردند كه در صف اول از صفوف مبارزان راه حق بودند. اگر در بعضى از روايات مدحى از فقر شده و پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله آن را فخر خويش شمرده يا اشاره به فقر الى الله است كه قرآن مجيد بيان كرده: «يٰا أَيُّهَا اَلنّٰاسُ‌ أَنْتُمُ‌ اَلْفُقَرٰاءُ‌ إِلَى اَللّٰهِ‌ وَ اَللّٰهُ‌ هُوَ اَلْغَنِيُّ‌ اَلْحَمِيدُ» و يا اشاره به ساده‌زيستى و قناعت است كه در ظاهر شباهت با فقر دارد ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 📖ادامه شرح وتفسیر حکمت سوم نهج البلاغه 👇👇 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷
حضرت در چهارمين و آخرين جمله كه در واقع تكميل كنندۀ جملۀ سوم است مى‌افزايد: «آن‌كس كه فقير و تنگدست است حتى در شهر خود غريب است»؛ (وَ الْمُقِلُّ‌ غَرِيبٌ‌ فِي بَلْدَتِهِ‌) . زيرا غريب كسى است كه دوست و آشنايى ندارد و احساس تنهايى مى‌كند و مى‌دانيم دنياپرستان از افراد فقير و تنگدست فاصله مى‌گيرند و آنها را در شهر خود غريب مى‌گذارند و به عكس ثروتمندان حتى در بلاد دوردست از وطنشان غريب نيستند همان گونه كه شاعر مى‌گويد: منعم به كوه و دشت و بيابان غريب نيست هر جا كه رفت خيمه زد و بارگاه ساخت ديگرى مى‌گويد: آن را كه بر مراد جهان نيست دسترس در زاد و بوم خويش غريب است و ناشناس بعضى ميان فقير و مُقِلّ‌ اين فرق را گذاشتند كه فقير به كسى مى‌گويند كه در عين فقر، فقر خويش را نيز اظهار مى‌كند و مقل كسى است كه فقير است و خويشتن‌دار. ممكن است اين تفاوت را از حديثى كه از معصومين عليهم السلام نقل شده است گرفته باشند، زيرا در حديثى از امام صادق عليه السلام يا امام باقر عليه السلام مى‌خوانيم كه در پاسخ اين سؤال كه كدام صدقه افضل است فرمود: «جُهْدُ الْمُقِلِّ‌؛ صدقۀ كسى كه كم درآمد باشد (و در عين تنگدستى انفاق كند)» سپس به اين آيه تمسك فرمود: ««وَ يُؤْثِرُونَ‌ عَلىٰ‌ أَنْفُسِهِمْ‌ وَ لَوْ كٰانَ‌ بِهِمْ‌ خَصٰاصَةٌ‌»؛ ديگران را بر خود مقدم مى‌دارند هرچند در تنگدستى باشند». ريشۀ «مُقِلّ‌» كه از مادۀ «قِلّت» گرفته شده، نشان مى‌دهد كه با فقير متفاوت است. [گفتار حكيمانه] 4 و قال عليه السلام الْعَجْزُ آفَةٌ‌، وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ‌، وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ‌ وَ الْوَرَعُ‌ جُنَّةٌ‌، وَ نِعْمَ‌ الْقَرِينُ‌ الرِّضَى. امام عليه السلام فرمود: عجز و ناتوانى آفت است و صبر، شجاعت و زهد، ثروت و تقوا و پرهيزگارى سپرى است (در برابر گناهان و خطرات شيطان و هواى نفس) و رضايت و خشنودى (از تقديرات الهى) بهترين همنشين است ✅کانال رسمی نهج البلاغه 👇 💚@nahjol_balaghah110 🌱 🌿🌱 🍀🌿🌿 🎋🍀🍀🌹🌷