فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراقب افکارت باش.....
#نهج_البلاغه
📿وَالْفِکْرُ مِرْآةٌ صَافِیَةٌ
🟤فکر آئینه صافى است
✍منظور از فکر همان اندیشیدن پیرامون مسائل مختلفى است که بر انسان وارد مى شود و به تعبیر فلاسفه حرکتى ذهنى است به سوى مقدمات و از مقدمات به سوى نتیجه ها. هرگاه این اندیشه از هوا و هوس و حجاب هاى معرفت دور بماند، آئینه شفافى خواهد بود که چهره حقایق را به انسان نشان مى دهد و راه صحیح را در پرتو آن مى یابد، دوست را از دشمن و صواب را از خطا و حق را از باطل خواهد شناخت.به همین دلیل برترین عبادت در روایات اسلامى تفکر شمرده شده است:
📘#حکمت_5
@nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎗 شفاعت قرآن کریم در روز قیامت شامل چه کسانی میشود؟
____________________
#نهج_البلاغه
▫️مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شُفِّعَ فِيهِ، وَ مَنْ مَحَلَ بِهِ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ صُدِّقَ عَلَيْهِ
🟤كسى را كه قرآن در قيامت شفاعت كند، شفاعتش قبول شود و كسى كه قرآن از او شكايت نمايد، شكايتش پذيرفته مى شود.
📘#خطبه_176
🎤آیت الله ناصری ( ره)
@nahjol_balagheh
#نهج_البلاغه
▫️وَشَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ
🟤شجاعت هر کس به اندازه بى اعتنایى او (به ارزش هاى مادى) است
✍روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنیا از شجاعت او مى کاهد و او را به اسارت مى کشاند; اما هنگامى که خود را از این امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى پیماید و در برابر کسى ذلیلانه سر تعظیم فرو نمى آورد و با توکل بر خدا در برابر حوادث سخت مى ایستد.
📘#حکمت_47
@nahjol_balagheh
#شماره ۳
فضائل امیرالمومنین علی ع
اخلاص در عمل
هنگامی که ( عمرو بن عبدود ) شجاع و قوی هیکل معروف که قدرتش برابری با هزار سوار و مرد جنگی داشت در جنگ احزاب مبارزه
طلبید ، هیچ یک از مسلمین جرات پیش رفتن نداشتند تا این که علی ع خدمت پیغمبر ص
آمده اجازه رزم خواستند، حضرت رسول فرمودند: این مرد عمرو بن عبدود است .
عرض کرد : و انا علی بن ابی طالب ؛ و من هم علی بن ابی طالب هستم .
وقتی علی ع به طرف میدان رفت و با عمرو روبه رو شد ، حضرت رسول ص فرمود : برز الاسلام کله الی الکفر کله ؛ تمام اسلام با تمام کفر رو به رو شد، از این جهت بود که درباره همین مبارزه فرمود : ضربه علی ع یوم الخندق افضل من عباده الثقلین ؛ یک شمشیر زدن علی در جنگ خندق با ارزش تر بود از عبادت جن و انس . زیرا تمام اسلام و اسلامیان رهین همان یک ضربت شدند که با آن عمرو بن عبدود را مغلوب ساخت .
در چنین موقعیت حساسی علی ع عمرو را به زمین انداخت و بر روی سینه او نشست ، صدا و فریاد مسلمین بلند شد و پیوسته به حضرت رسول ص عرض کردند : یا رسول الله ! بفرمایید علی ع در کشتن عمرو تعجیل نماید . پیغمبر ص می فرمود : او را به خود واگذارید ، او به کارش داناتر از دیگران است .
هنگامی که سر عمرو را جدا نموده خدمت پیغمبر ص آورد ، آن جناب فرمود : یا علی ! چه شد که در جدا کردن سر عمرو توقف نمودی ؟
عرض کرد : یا رسول الله ص موقعی که او را بر زمین انداختم مرا ناسزا گفت و آب دهان بر من انداخت . من غضبناک شده ، ترسیدم اگر در حال خشم او را بکشم مبادا این عمل من به واسطه تسلی خاطر و تشفی نفس صادر شود . چون مرا ناسزا گفته ایستادم تا خشمم فرو نشست ، آن گاه برای رضای خدا و در راه فرمان برداری او سرش را جدا کردم .
🍃 اهل سنت روایت کرده اند: عمربن خطاب به حضرت گفت : چرا زره عمرو را بر نداشتی ؟ آن زره در عرب نظیر ندارد ! حضرت فرمود : نخواستم او را عریان کنم : زیرا دلاوری سرشناس بود ، و این عریان شدن سبب حقارت بیشتر او می شد .
خواهر عمرو بن عبدود بر سر جنازه برادرش حاضر شد و دید ضره بر تن برادرش است . وقتی لباس را بر تن برادرش دید گفت : همرزم کریمی او را به قتل رسانده است .
انوار نعمانیه عین الحیوه علامه مجلسی
http://eitaa.com/joinchat/2546860032C55441fa7d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 کدام بهتر است؟
#نهج_البلاغه
▫️وَاکْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِيَّاهُنَّ، فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَى عَلَيْهِنَّ
🟠و از طريق حجاب، ديده آنها را از ديدن مردان بيگانه باز دار، زيرا تأکيد بر حجاب، آنها را سالم تر و پاک تر نگاه خواهد داشت.
✍اين سخن شبيه دستورى است که در آيه 31 سوره نور آمده است: «(وَقُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ); و به زنان باايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند و دامان خويش را (از بى عفتى) حفظ کنند».
نيز نشان مى دهد که بر خلاف تصور بسيارى از مردم، همه فتنه ها از ناحيه نگاه مردان به زنان نيست، بلکه بسيارى از آنها به سبب نگاه زنان به مردان و وسوسه هاى آنهاست که امام(عليه السلام) براى جلوگيرى از آن دستور مى دهد آنها را در حجاب نگه دار. روشن است که اين قبح نيز همه زنان را شامل نمى شود بلکه زنان بى بند و بار يا ضعيف الايمان را مى گويد.
📘#نامه_31
@nahjol_balagheh
#نهج_البلاغه
▫️الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ آلاِسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ، وَالتَّقْصِيرُ عَنِ آلاِسْتِحْقَاقِ عِيٌّ أَوْ حَسَدٌ
🟤مدح و ستايشِ بيش از حدّ استحقاق، تملق است و كمتر از استحقاق، عجز و درماندگى و يا حسد است.
✍شك نيست كه مدح و ستايش در حد اعتدال، كارى است بسيار پسنديده، زيرا از يكسو سبب تشويق شخصى مى شود كه كارى در خور ستايش انجام داده و يا فضيلتى ازنظر اوصاف انسانى دارد، و احساس مى كند كه افراد، قدردانِ كارها و صفات او هستند و همين امر او را در ادامه راه دلگرم مى سازد، به گونه اى كه مشكلات را به راحتى تحمل مى كند. از سوى ديگر هنگامى كه ديگران ببينند افراد نيكوكار و يا كسانى كه موصوف به صفات انسانى هستند مورد مدح و ستايش قرار مى گيرند، آنها نيز تشويق مى شوند و همين امر سبب گسترش كارهاى نيك و صفات نيك در جامعه مى شود. ولى اين كارِ نيك و پرفايده هرگاه دستخوش افراط و تفريط گردد تبديل به ضد خواهد شد و آثار بد فراوانى خواهد داشت و اگر از حد بگذرد شكل تملق وچاپلوسى به خود مى گيرد كه از زشت ترين كارهاست؛ ولى اگر مدح و ثنا كمتر از استحقاق باشد؛ يكى از اين دو چيز ممكن است سرچشمه بگيرد كه يكى مربوط به گوينده ازنظر ذاتى است و ديگرى در ارتباطش با طرف مقابل. ازنظر ذاتى آن است كه در بيان ارزش خدمات وصفات اشخاص ناتوان باشد و نتواند حق مطلب را ادا كند و در صورت دوم مانعى جلوى او را مى گيرد كه حق مطلب را ادا كند و آن ممكن است غالبآ حسد و گاه كينه و عداوت و زمانى حفظ منافع مادى باشد
📘#حکمت_347
@nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سختی ها میگذره
🌱تمسک بکل صدیق انادتکه الشدة"
🌺به دوستی پناه ببر که در هنگام سختی تو را یاری کند.
📗تصنیف غرر الحکم، ص۴۱۷، شماره۹۵۲۸
@nahjol_balagheh
#نهج_البلاغه
▫️وَ خَلَّفَ فِينَا رَايَةَ الْحَقِّ، مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ
💠پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله)و پرچم حق را در ميان ما نهاد. هر كه از آن پيشى جويد از دين به در رود و هر كه از آن واپس ماند، تباه شود و هر كه همراه او گام بردارد همراه رستگارى باشد.
✍جمله هاى سه گانه بالا درباره نحوه برخورد گروههاى سه گانه مردم با حق و واقعيّت است: گروهى اهل افراطند و از حق پيشى مى گيرند و در بيراهه ها سرگردان و گمراه مى شوند; مانند خوارج که به گمان خود مى خواستند در عمل کردن به قرآن، از امام زمان خود پيشى بگيرند و با کارهاى احمقانه، گرفتار تضاد شدند. يا همچون کسانى که در عصر پيامبر هنگامى که رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در سفر روزه خود را افطار کرد، آنها گفتند: ما چنين نخواهيم کرد و احترام ماه رمضان را بايد حفظ کنيم! که آنها به نام «عُصاة» (گردنکشان) ناميده شدند.گروه ديگر، تفريط کاران هستند که چند قدمى به دنبال حق مى روند و سپس تنبلى و سستى و هوا پرستى آنها را از ادامه پيروى از حق باز مى دارد.گروه سوم، ملازمان حقّند; که نه بر آن پيشى مى گيرند و نه از آن عقب مى مانند; هميشه در ظلّ و سايه حق گام بر مى دارند و به سر منزل مقصود مى رسند.
📘#خطبه_100
@nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگران فردایت نباش
#نهج_البلاغه
▫️اطْرَحْ عَنْکَ وَارِدَاتِ الْهُمُومِ بِعَزَائِمِ الصَّبْرِ وَحُسْنِ الْيَقِينِ
🟤هجوم اندوه و غم ها را با نيروى صبر و حسن يقين از خود دور ساز.
🖊اشاره به اينکه زندگى مجموعه اى از تلخ و شيرين هاست و هرزمان از سويى غم و اندوهى به انسان هجوم مى آورد; گاه در مسائل اجتماعى گاه سياسى گاه امور مادى و گاه امور خانوادگى. انسان اگر در برابر هجمه اندوه ها زانو بزند به زودى از پاى در مى آيد; ولى با دو نيرو مى توان بر آنها غلبه کرد: نخست قدرت صبر و شکيبايى است که انسان بداند چه صبر کند چه صبر نکند اين گونه حوادث که از اختيار او بيرون است، اگر بر اثر سهل انگارى و ندانم کارى دامن او را گرفته باشد، مسير خود را طى مى کند. اگر صبر کند در نزد خدا هم سالم است و هم مأجور و اگر شکيبايى را ترک کند باز حوادث مسير خود را طى مى کند بى آنکه اجر و پاداشى داشته باشد.
📘#نامه_31
@nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#شرح_نامه_31 نهج البلاغه
💢 جلسه صد و چهلم و دوم
❄️حیات اصلی آدمی در آخرت است.
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🌹کانال نهج البلاغه 🌹
@nahjol_balagheh
══ ೋღ🦋ღೋ══
#نهج_البلاغه
▫️فَکَأَنَّکُمْ بِالسَّاعَةِ تَحْدُوکُمْ حَدْوَ الزَّاجِرِ بِشَوْلِهِ
🟤گويا ساعت (پايان زندگى) شما را با سرعت به پيش مى راند; همان گونه که ساربان شتران سبکبار را!
✍با توجه به اين که زاجر به ساربانى گفته مى شود که با شدت، شتران را مى راند و «شَوْل» (جمع شائله) به شترانى گفته مى شود که سبکبار باشند; يعنى مدتى از وضع حملشان گذشته و پستانشان خشکيده است و طبيعتاً ساربان ملاحظه حال آن ها را نمى کند، چنين نتيجه مى گيريم که روزگار و سرآمد عمر با شدت هر چه بيش تر مردم را به سوى فنا مى راند. شب ها و روزها به سرعت مى گذرد. سال و ماه ها طى مى شود. حوادث غير منتظره، بيمارى ها، بلاها، جنگ ها و امور ديگرى از اين قبيل همه و همه، انسان ها را هدف گرفته اند.
📘#خطبه_157
@nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چله نشینی ذی القعده و آداب این ماه
♻️ نشر مطالب با ذکر صلوات هدیه به امام زمان (عج)
🌹 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
┅═✾🍃 ⃟ ⃟🌹 ⃟ ⃟🍃✾═┅
۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد مظهر عصمت و نجابت، حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر بر تمام دختران ایران زمین مبارک باد . . .💐
@nahjol_balagheh
#نهج_البلاغه
💠طغيان غضب نوعى جنون و ديوانگى است، چراكه صاحبش بعدا پشيمان مىشود واگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است
📘#حکمت_255
@nahjol_balagheh
#شرح_حکمت ۲۵۵
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️الحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ آلْجُنُونِ، لاَِنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ، فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ
💠طغيان غضب نوعى جنون و ديوانگى است، چراكه صاحبش بعدا پشيمان مىشود واگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است
✍همه مىدانيم كه انسان در حالى كه به شدت غضبناك مىشود نيروى عقل او تحت الشعاع آن قرار گرفته، از كار بازمىايستد و در آن حالت كه صورت برافروخته، رگهاى گردن پر از خون شده و تمام اعصاب و عضلات تحريك گشته است، دست به كارهايى مىزند كه خارج از عرف عقلا و بيرون از دايره شرع و كاملا زيانآور است. به همين دليل معمولا پس از اين حركت نادم و پشيمان مىگردد، ندامتى كه گاهى روزها و ماهها و سالها ادامه مىيابد، حتى گاهى دست به كارهايى مىزند كه بعدآ جبرانناپذير است و تمام عمر را در اندوه و ندامت آن به سر مىبرد. ولى افراد كمى هستند كه از كارهاى جنونآميز خود در حال شدت و طغيان وغضب پشيمان نمىشوند و همچنان بر آن اصرار دارند كه كار خوبى انجام دادهاند! اينها همان كسانى هستند كه امام عليه السلام جنون آنها را مستحكم و پايدار شمرده است.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh
═══✙❆♡❆✙═══
#شماره ۵
✨🍀🌷✨☘🌷✨
فضائل امیرالمومنین علی ع
🌷✨☘ ذهبی در کتاب میزان الاعتدال مجلد ۲ صفحه ۲۳۵ می گوید :
رسول خدا فرمودند : من و علی یک نور بودیم در سمت راست عرش که آن نور خدای تعالی را تسبیح ( سبحان الله) وتقدیس(سبوح قدوس ....) می گفت ۱۴۰۰۰ سال قبل از خلقت آدم .
🌷☘✨ امان الله الدهلوی العظیم آبادی الهندی در کتاب تجهیز الجیش صفحه ۲۴ میگوید :
من و علی یک نور بودیم در پیشگاه خداوند رحمان ۱۴۰۰۰ سال قبل از اینکه خداوند عرش را خلق کند .
🌷☘✨ خواجه کلان قندوزی حنفی در کتاب ینابیع الموده صفحه ۲۳۸ می گوید :
رسول خدا فرمودند :
وقتی خداوند تعالی مرا در شب معراج به عالم بالا سیر داد، پس همه پیامبران را در مقابل من صف کرد، و همه در نزد من جمع شدند ، خداوند تعالی وحی فرمود بسوی من که ای
محمد از انبیاه بپرس برای چه برانگیخته شده اید ، پیامبران جواب دادند ، ما همه مبعوث شدیم تا گواهی بر یگانگی خدای تعالی ( لااله الا الله ) و اقرار به نبوت تو (محمد رسول الله) و به ولایت علی ( علیا ولی الله) بدهیم .
🌷☘✨
محب الدین الطبری در ریاض النضره مجلد ۲ صفحه ۲۱۵ می گوید :
رسول خدافرمودند : ای علی براستی که خداوند دوستی تو را به آدمیان و میوه جات و دانه گیاهان عرضه داشت هر کدام دوستی تو را
قبول کردند پاکیزه شدند و هر کدام قبول نکردند پلید و تلخ گشتند .
🌷☘✨ اخطب خوارزمی حنفی در مناقب خوارزمی صفحه ۲۳۶
رسول خدا فرمودند:
به تحقیق و به درستی خداوند تعالی خلق کرده ملائکه را از نور رخ علی و( این خلقت در عالم ذر اولی بوده است)
🌷☘✨ ابن المغازلی یکی از علمای بزرگ اهل سنت در مناقب ابن مغازلی صفحه ۴۰۰ می گوید :
رسول خدا فرمودند: من و علی از یک شجره و از یک درخت واحد هستیم و بقیه مردم از شجره ها و درختهای مختلف می باشند .
🌷☘✨ صالح الکشفی الترمذی در کتاب المناقب المرتضویه صفحه ۱۰۲ می گوید :
رسول خدا فرمودند: اگر مردم می دانستند چه وقت علی امیرالمومنین نامیده شد هرگز فضیلت و برتری او را منکر نمی شدند ، آنحضرت وقتی امیرالمومنین نامیده شد که آدم بین روح و جسد بود.
http://eitaa.com/joinchat/2546860032C55441fa7d6