eitaa logo
نهج البلاغه 🇮🇷
88.9هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
4 فایل
ارتباط با ما👇 @f_vahidnia #کپی‌_حلال✨- دعا کنین برامون :) تبلیغات ارزان 👇 https://eitaa.com/joinchat/3100114981Ceea74e9f66
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 امام صادق (ع) فرمودند: ما این مجالس را دوست داریم... 🟤دعای امام صادق علیه السلام برای کسانی که برای مجالس اهلبیت (ع) هزینه میکنند‌ 🎤دکتر 🥀کانال نهج‌البلاغه🥀 •┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈• @nahjol_balagheh •┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟤رفتار اجتماعی امام صادق علیه‌السلام 🎤دکترمحمدعلی انصاری ⏱زمان: ۵:۱۶ حجم: ۱۳.۹ MB 🌴کانال نهج‌البلاغه🌴 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ @nahjol_balagheh ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فضایل اهل بیت علیهم السلام ▫️نَحْنُ الشِّعَارُ وَالاَْصْحَابُ، وَالْخَزَنَةُ وَالاَْبْوَابُ; وَ لاَ تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلاَّ مِنْ أَبْوَابِهَا; فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقاً 💠ما مَحرم اسرار (پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)) و ياران راستين او و گنجينه داران و درهاى علوم وى هستيم و به خانه ها تنها بايد از درهاى آن وارد شد، و هر کس که از غير در وارد شود سارقش مى نامند!» ✍اشاره به اين که ما از همه به پيامبرصلى الله عليه وآله نزديک تريم (توجه داشته باشيد که شعار به معناى لباس زيرين است که با پوست تن تماس دارد) و علم و دانش آن حضرت به ما رسيده است و هر کس مى خواهد به تعليمات آن وجود مقدّس و هدايت هاى او راه يابد بايد از طريق ما وارد شود. اين تعبيرات در واقع برگرفته از روايات خود پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله درباره اهل بيت عليهم السلام عموماً و على عليه السلام خصوصاً مى باشد. احاديثى مانند حديث ثقلين که تمام مسلمين را تا روز قيامت به قرآن و اهل بيت عليهم السلام ارجاع مى دهد و حديث «اَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِىٌّ بَابُهَا فَمَنْ اَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ; من شهر علمم و على درِ آن است هر کس علم مى خواهد بايد از در وارد شود». 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨امام صادق علیه السلام 4000 شاگرد داشت 👈 چرا علیه حکومت وقت قیام نکرد؟ 🎤شهید(ره) ➖〰️➖〰️➖ 🌱کانال نهج‌البلاغه🌱 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر تلاشى سرانجام به نتيجه مى رسد، كم يا زياد ▫️مَنْ طَلَبَ شَيْئاً نَالَهُ أَوْ بَعْضَهُ 🟤هركس براى رسيدن به چيزى تلاش كند يا به همه آن مى رسد يا به قسمتى از آن ✍بدون شك براى رسيدن به مقصود، عوامل زيادى بايد دست به دست هم بدهند ولى در ميان همه آن عوامل، نقش تلاش و كوشش از همه پررنگ تر است و تجربه نيز همين را نشان مى دهد كه بزرگان دنيا كه به مقاصد عالى دست يافته اند براثر كار و كوشش و تلاش فراوان بوده و حتى مخترعان و مكتشفان كه توانسته اند نيروهاى مختلف جهان طبيعت را به تسخير خود درآورَند، بر فراز آسمان پرواز كنند و يا به بعضى از كرات بالا برسند، در اعماق درياها سير كرده و ذخاير آن را كشف نمايند، نيروى اتم را در اختيار بگيرند و از آن براى مقاصد صلح جويانه استفاده كنند، به كشفيات فراوانى در علوم مختلف دست یافتن همه اين ها در سايه تلاش و كوشش و استقامت و پشتكار است. 📚 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 شرح خطبه٨٣ 🔴جلسه۸_ بخش‌‌اوّل ⏱زمان 19:53 حجم 9,3 MB 🎤 @nahjol_balagheh
🌺شرح خطبه ۸۳ نهج‌البلاغه توسط محمدعلی انصاری 🔅جلسه۸_ بخش‌‌اوّل ✨جعَلَ لَكُمْ أَسْمَاعاً لِتَعِيَ مَا عَنَاهَا 🔹خداوند) براى شما گوش هايى قرار داد که آنچه را برايش اهميّت دارد، بشنود و حفظ کند @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراقب افکارت باش..... 📿وَالْفِکْرُ مِرْآةٌ صَافِیَةٌ 🟤فکر آئینه صافى است ✍منظور از فکر همان اندیشیدن پیرامون مسائل مختلفى است که بر انسان وارد مى شود و به تعبیر فلاسفه حرکتى ذهنى است به سوى مقدمات و از مقدمات به سوى نتیجه ها. هرگاه این اندیشه از هوا و هوس و حجاب هاى معرفت دور بماند، آئینه شفافى خواهد بود که چهره حقایق را به انسان نشان مى دهد و راه صحیح را در پرتو آن مى یابد، دوست را از دشمن و صواب را از خطا و حق را از باطل خواهد شناخت.به همین دلیل برترین عبادت در روایات اسلامى تفکر شمرده شده است: 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎗 شفاعت قرآن کریم در روز قیامت شامل چه کسانی میشود؟ ____________________ ▫️مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شُفِّعَ فِيهِ، وَ مَنْ مَحَلَ بِهِ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ صُدِّقَ عَلَيْهِ 🟤كسى را كه قرآن در قيامت شفاعت كند، شفاعتش قبول شود و كسى كه قرآن از او شكايت نمايد، شكايتش پذيرفته مى شود. 📘 🎤آیت الله ناصری ( ره) @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️وَشَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ 🟤شجاعت هر کس به اندازه بى اعتنایى او (به ارزش هاى مادى) است ✍روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنیا از شجاعت او مى کاهد و او را به اسارت مى کشاند; اما هنگامى که خود را از این امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى پیماید و در برابر کسى ذلیلانه سر تعظیم فرو نمى آورد و با توکل بر خدا در برابر حوادث سخت مى ایستد. 📘 @nahjol_balagheh
۳ فضائل امیرالمومنین علی ع اخلاص در عمل هنگامی که ( عمرو بن عبدود ) شجاع و قوی هیکل معروف که قدرتش برابری با هزار سوار و مرد جنگی داشت در جنگ احزاب مبارزه طلبید ، هیچ یک از مسلمین جرات پیش رفتن نداشتند تا این که علی ع خدمت پیغمبر ص آمده اجازه رزم خواستند، حضرت رسول فرمودند: این مرد عمرو بن عبدود است . عرض کرد : و انا علی بن ابی طالب ؛ و من هم علی بن ابی طالب هستم . وقتی علی ع به طرف میدان رفت و با عمرو روبه رو شد ، حضرت رسول ص فرمود : برز الاسلام کله الی الکفر کله ؛ تمام اسلام با تمام کفر رو به رو شد، از این جهت بود که درباره همین مبارزه فرمود : ضربه علی ع یوم الخندق افضل من عباده الثقلین ؛ یک شمشیر زدن علی در جنگ خندق با ارزش تر بود از عبادت جن و انس . زیرا تمام اسلام و اسلامیان رهین همان یک ضربت شدند که با آن عمرو بن عبدود را مغلوب ساخت . در چنین موقعیت حساسی علی ع عمرو را به زمین انداخت و بر روی سینه او نشست ، صدا و فریاد مسلمین بلند شد و پیوسته به حضرت رسول ص عرض کردند : یا رسول الله ! بفرمایید علی ع در کشتن عمرو تعجیل نماید . پیغمبر ص می فرمود : او را به خود واگذارید ، او به کارش داناتر از دیگران است . هنگامی که سر عمرو را جدا نموده خدمت پیغمبر ص آورد ، آن جناب فرمود : یا علی ! چه شد که در جدا کردن سر عمرو توقف نمودی ؟ عرض کرد : یا رسول الله ص موقعی که او را بر زمین انداختم مرا ناسزا گفت و آب دهان بر من انداخت . من غضبناک شده ، ترسیدم اگر در حال خشم او را بکشم مبادا این عمل من به واسطه تسلی خاطر و تشفی نفس صادر شود . چون مرا ناسزا گفته ایستادم تا خشمم فرو نشست ، آن گاه برای رضای خدا و در راه فرمان برداری او سرش را جدا کردم . 🍃 اهل سنت روایت کرده اند: عمربن خطاب به حضرت گفت : چرا زره عمرو را بر نداشتی ؟ آن زره در عرب نظیر ندارد ! حضرت فرمود : نخواستم او را عریان کنم : زیرا دلاوری سرشناس بود ، و این عریان شدن سبب حقارت بیشتر او می شد . خواهر عمرو بن عبدود بر سر جنازه برادرش حاضر شد و دید ضره بر تن برادرش است . وقتی لباس را بر تن برادرش دید گفت : همرزم کریمی او را به قتل رسانده است . انوار نعمانیه عین الحیوه علامه مجلسی http://eitaa.com/joinchat/2546860032C55441fa7d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 کدام بهتر است؟ ▫️وَاکْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِيَّاهُنَّ، فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَى عَلَيْهِنَّ 🟠و از طريق حجاب، ديده آنها را از ديدن مردان بيگانه باز دار، زيرا تأکيد بر حجاب، آنها را سالم تر و پاک تر نگاه خواهد داشت. ✍اين سخن شبيه دستورى است که در آيه 31 سوره نور آمده است: «(وَقُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ); و به زنان باايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند و دامان خويش را (از بى عفتى) حفظ کنند». نيز نشان مى دهد که بر خلاف تصور بسيارى از مردم، همه فتنه ها از ناحيه نگاه مردان به زنان نيست، بلکه بسيارى از آنها به سبب نگاه زنان به مردان و وسوسه هاى آنهاست که امام(عليه السلام) براى جلوگيرى از آن دستور مى دهد آنها را در حجاب نگه دار. روشن است که اين قبح نيز همه زنان را شامل نمى شود بلکه زنان بى بند و بار يا ضعيف الايمان را مى گويد. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ آلاِسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ، وَالتَّقْصِيرُ عَنِ آلاِسْتِحْقَاقِ عِيٌّ أَوْ حَسَدٌ 🟤مدح و ستايشِ بيش از حدّ استحقاق، تملق است و كمتر از استحقاق، عجز و درماندگى و يا حسد است. ✍شك نيست كه مدح و ستايش در حد اعتدال، كارى است بسيار پسنديده، زيرا از يكسو سبب تشويق شخصى مى شود كه كارى در خور ستايش انجام داده و يا فضيلتى ازنظر اوصاف انسانى دارد، و احساس مى كند كه افراد، قدردانِ كارها و صفات او هستند و همين امر او را در ادامه راه دلگرم مى سازد، به گونه اى كه مشكلات را به راحتى تحمل مى كند. از سوى ديگر هنگامى كه ديگران ببينند افراد نيكوكار و يا كسانى كه موصوف به صفات انسانى هستند مورد مدح و ستايش قرار مى گيرند، آنها نيز تشويق مى شوند و همين امر سبب گسترش كارهاى نيك و صفات نيك در جامعه مى شود. ولى اين كارِ نيك و پرفايده هرگاه دستخوش افراط و تفريط گردد تبديل به ضد خواهد شد و آثار بد فراوانى خواهد داشت و اگر از حد بگذرد شكل تملق وچاپلوسى به خود مى گيرد كه از زشت ترين كارهاست؛ ولى اگر مدح و ثنا كمتر از استحقاق باشد؛ يكى از اين دو چيز ممكن است سرچشمه بگيرد كه يكى مربوط به گوينده ازنظر ذاتى است و ديگرى در ارتباطش با طرف مقابل. ازنظر ذاتى آن است كه در بيان ارزش خدمات وصفات اشخاص ناتوان باشد و نتواند حق مطلب را ادا كند و در صورت دوم مانعى جلوى او را مى گيرد كه حق مطلب را ادا كند و آن ممكن است غالبآ حسد و گاه كينه و عداوت و زمانى حفظ منافع مادى باشد 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سختی ها میگذره 🌱تمسک بکل صدیق انادتکه الشدة" 🌺به دوستی پناه ببر که در هنگام سختی تو را یاری کند. 📗تصنیف غرر الحکم، ص۴۱۷، شماره۹۵۲۸ @nahjol_balagheh
▫️وَ خَلَّفَ فِينَا رَايَةَ الْحَقِّ، مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ 💠پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله)و پرچم حق را در ميان ما نهاد. هر كه از آن پيشى جويد از دين به در رود و هر كه از آن واپس ماند، تباه شود و هر كه همراه او گام بردارد همراه رستگارى باشد. ✍جمله هاى سه گانه بالا درباره نحوه برخورد گروههاى سه گانه مردم با حق و واقعيّت است: گروهى اهل افراطند و از حق پيشى مى گيرند و در بيراهه ها سرگردان و گمراه مى شوند; مانند خوارج که به گمان خود مى خواستند در عمل کردن به قرآن، از امام زمان خود پيشى بگيرند و با کارهاى احمقانه، گرفتار تضاد شدند. يا همچون کسانى که در عصر پيامبر هنگامى که رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در سفر روزه خود را افطار کرد، آنها گفتند: ما چنين نخواهيم کرد و احترام ماه رمضان را بايد حفظ کنيم! که آنها به نام «عُصاة» (گردنکشان) ناميده شدند.گروه ديگر، تفريط کاران هستند که چند قدمى به دنبال حق مى روند و سپس تنبلى و سستى و هوا پرستى آنها را از ادامه پيروى از حق باز مى دارد.گروه سوم، ملازمان حقّند; که نه بر آن پيشى مى گيرند و نه از آن عقب مى مانند; هميشه در ظلّ و سايه حق گام بر مى دارند و به سر منزل مقصود مى رسند. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا