eitaa logo
نهج البلاغه 🇮🇷
97.6هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
4 فایل
ارتباط با ما👇 @f_vahidnia #کپی‌_حلال✨- دعا کنین برامون :) تبلیغات ارزان 👇 https://eitaa.com/joinchat/3100114981Ceea74e9f66
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ آلاِسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ، وَالتَّقْصِيرُ عَنِ آلاِسْتِحْقَاقِ عِيٌّ أَوْ حَسَدٌ 🟤مدح و ستايشِ بيش از حدّ استحقاق، تملق است و كمتر از استحقاق، عجز و درماندگى و يا حسد است. ✍شك نيست كه مدح و ستايش در حد اعتدال، كارى است بسيار پسنديده، زيرا از يكسو سبب تشويق شخصى مى شود كه كارى در خور ستايش انجام داده و يا فضيلتى ازنظر اوصاف انسانى دارد، و احساس مى كند كه افراد، قدردانِ كارها و صفات او هستند و همين امر او را در ادامه راه دلگرم مى سازد، به گونه اى كه مشكلات را به راحتى تحمل مى كند. از سوى ديگر هنگامى كه ديگران ببينند افراد نيكوكار و يا كسانى كه موصوف به صفات انسانى هستند مورد مدح و ستايش قرار مى گيرند، آنها نيز تشويق مى شوند و همين امر سبب گسترش كارهاى نيك و صفات نيك در جامعه مى شود. ولى اين كارِ نيك و پرفايده هرگاه دستخوش افراط و تفريط گردد تبديل به ضد خواهد شد و آثار بد فراوانى خواهد داشت و اگر از حد بگذرد شكل تملق وچاپلوسى به خود مى گيرد كه از زشت ترين كارهاست؛ ولى اگر مدح و ثنا كمتر از استحقاق باشد؛ يكى از اين دو چيز ممكن است سرچشمه بگيرد كه يكى مربوط به گوينده ازنظر ذاتى است و ديگرى در ارتباطش با طرف مقابل. ازنظر ذاتى آن است كه در بيان ارزش خدمات وصفات اشخاص ناتوان باشد و نتواند حق مطلب را ادا كند و در صورت دوم مانعى جلوى او را مى گيرد كه حق مطلب را ادا كند و آن ممكن است غالبآ حسد و گاه كينه و عداوت و زمانى حفظ منافع مادى باشد 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سختی ها میگذره 🌱تمسک بکل صدیق انادتکه الشدة" 🌺به دوستی پناه ببر که در هنگام سختی تو را یاری کند. 📗تصنیف غرر الحکم، ص۴۱۷، شماره۹۵۲۸ @nahjol_balagheh
▫️وَ خَلَّفَ فِينَا رَايَةَ الْحَقِّ، مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ 💠پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله)و پرچم حق را در ميان ما نهاد. هر كه از آن پيشى جويد از دين به در رود و هر كه از آن واپس ماند، تباه شود و هر كه همراه او گام بردارد همراه رستگارى باشد. ✍جمله هاى سه گانه بالا درباره نحوه برخورد گروههاى سه گانه مردم با حق و واقعيّت است: گروهى اهل افراطند و از حق پيشى مى گيرند و در بيراهه ها سرگردان و گمراه مى شوند; مانند خوارج که به گمان خود مى خواستند در عمل کردن به قرآن، از امام زمان خود پيشى بگيرند و با کارهاى احمقانه، گرفتار تضاد شدند. يا همچون کسانى که در عصر پيامبر هنگامى که رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در سفر روزه خود را افطار کرد، آنها گفتند: ما چنين نخواهيم کرد و احترام ماه رمضان را بايد حفظ کنيم! که آنها به نام «عُصاة» (گردنکشان) ناميده شدند.گروه ديگر، تفريط کاران هستند که چند قدمى به دنبال حق مى روند و سپس تنبلى و سستى و هوا پرستى آنها را از ادامه پيروى از حق باز مى دارد.گروه سوم، ملازمان حقّند; که نه بر آن پيشى مى گيرند و نه از آن عقب مى مانند; هميشه در ظلّ و سايه حق گام بر مى دارند و به سر منزل مقصود مى رسند. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگران فردایت نباش ▫️اطْرَحْ عَنْکَ وَارِدَاتِ الْهُمُومِ بِعَزَائِمِ الصَّبْرِ وَحُسْنِ الْيَقِينِ 🟤هجوم اندوه و غم ها را با نيروى صبر و حسن يقين از خود دور ساز. 🖊اشاره به اينکه زندگى مجموعه اى از تلخ و شيرين هاست و هرزمان از سويى غم و اندوهى به انسان هجوم مى آورد; گاه در مسائل اجتماعى گاه سياسى گاه امور مادى و گاه امور خانوادگى. انسان اگر در برابر هجمه اندوه ها زانو بزند به زودى از پاى در مى آيد; ولى با دو نيرو مى توان بر آنها غلبه کرد: نخست قدرت صبر و شکيبايى است که انسان بداند چه صبر کند چه صبر نکند اين گونه حوادث که از اختيار او بيرون است، اگر بر اثر سهل انگارى و ندانم کارى دامن او را گرفته باشد، مسير خود را طى مى کند. اگر صبر کند در نزد خدا هم سالم است و هم مأجور و اگر شکيبايى را ترک کند باز حوادث مسير خود را طى مى کند بى آنکه اجر و پاداشى داشته باشد. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نهج البلاغه 💢 جلسه صد و چهلم و دوم ❄️حیات اصلی آدمی در آخرت است. 🎤 🌹کانال نهج البلاغه 🌹 @nahjol_balagheh ══ ೋღ🦋ღೋ══
▫️فَکَأَنَّکُمْ بِالسَّاعَةِ تَحْدُوکُمْ حَدْوَ الزَّاجِرِ بِشَوْلِهِ 🟤گويا ساعت (پايان زندگى) شما را با سرعت به پيش مى راند; همان گونه که ساربان شتران سبکبار را! ✍با توجه به اين که زاجر به ساربانى گفته مى شود که با شدت، شتران را مى راند و «شَوْل» (جمع شائله) به شترانى گفته مى شود که سبکبار باشند; يعنى مدتى از وضع حملشان گذشته و پستانشان خشکيده است و طبيعتاً ساربان ملاحظه حال آن ها را نمى کند، چنين نتيجه مى گيريم که روزگار و سرآمد عمر با شدت هر چه بيش تر مردم را به سوى فنا مى راند. شب ها و روزها به سرعت مى گذرد. سال و ماه ها طى مى شود. حوادث غير منتظره، بيمارى ها، بلاها، جنگ ها و امور ديگرى از اين قبيل همه و همه، انسان ها را هدف گرفته اند. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چله نشینی ذی القعده و آداب این ماه ♻️ نشر مطالب با ذکر صلوات هدیه به امام زمان (عج) 🌹 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم ┅═✾🍃 ⃟ ⃟🌹 ⃟ ⃟🍃✾═┅ ‎‎  ۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد مظهر عصمت و نجابت، حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر بر تمام دختران ایران زمین مبارک باد . . .💐 @nahjol_balagheh
💠طغيان غضب نوعى جنون و ديوانگى است، چراكه صاحبش بعدا پشيمان مى‌شود واگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است 📘 @nahjol_balagheh
۲۵۵ ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ▫️الحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ آلْجُنُونِ، لاَِنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ، فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ 💠طغيان غضب نوعى جنون و ديوانگى است، چراكه صاحبش بعدا پشيمان مى‌شود واگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است ✍همه مى‌دانيم كه انسان در حالى كه به شدت غضبناك مى‌شود نيروى عقل او تحت الشعاع آن قرار گرفته، از كار بازمى‌ايستد و در آن حالت كه صورت برافروخته، رگ‌هاى گردن پر از خون شده و تمام اعصاب و عضلات تحريك گشته است، دست به كارهايى مى‌زند كه خارج از عرف عقلا و بيرون از دايره شرع و كاملا زيان‌آور است. به همين دليل معمولا پس از اين حركت نادم و پشيمان مى‌گردد، ندامتى كه گاهى روزها و ماه‌ها و سال‌ها ادامه مى‌يابد، حتى گاهى دست به كارهايى مى‌زند كه بعدآ جبران‌ناپذير است و تمام عمر را در اندوه و ندامت آن به سر مى‌برد. ولى افراد كمى هستند كه از كارهاى جنون‌آميز خود در حال شدت و طغيان وغضب پشيمان نمى‌شوند و همچنان بر آن اصرار دارند كه كار خوبى انجام داده‌اند! اين‌ها همان كسانى هستند كه امام عليه السلام جنون آن‌ها را مستحكم و پايدار شمرده است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh ═══✙❆♡❆✙═══
۵ ✨🍀🌷✨☘🌷✨ فضائل امیرالمومنین علی ع 🌷✨☘ ذهبی در کتاب میزان الاعتدال مجلد ۲ صفحه ۲۳۵ می گوید : رسول خدا فرمودند : من و علی یک نور بودیم در سمت راست عرش که آن نور خدای تعالی را تسبیح ( سبحان الله) وتقدیس(سبوح قدوس ....) می گفت ۱۴۰۰۰ سال قبل از خلقت آدم . 🌷☘✨ امان الله الدهلوی العظیم آبادی الهندی در کتاب تجهیز الجیش صفحه ۲۴ میگوید : من و علی یک نور بودیم در پیشگاه خداوند رحمان ۱۴۰۰۰ سال قبل از اینکه خداوند عرش را خلق کند . 🌷☘✨ خواجه کلان قندوزی حنفی در کتاب ینابیع الموده صفحه ۲۳۸ می گوید : رسول خدا فرمودند : وقتی خداوند تعالی مرا در شب معراج به عالم بالا سیر داد، پس همه پیامبران را در مقابل من صف کرد، و همه در نزد من جمع شدند ، خداوند تعالی وحی فرمود بسوی من که ای محمد از انبیاه بپرس برای چه برانگیخته شده اید ، پیامبران جواب دادند ، ما همه مبعوث شدیم تا گواهی بر یگانگی خدای تعالی ( لااله الا الله ) و اقرار به نبوت تو (محمد رسول الله) و به ولایت علی ( علیا ولی الله) بدهیم . 🌷☘✨ محب الدین الطبری در ریاض النضره مجلد ۲ صفحه ۲۱۵ می گوید : رسول خدافرمودند : ای علی براستی که خداوند دوستی تو را به آدمیان و میوه جات و دانه گیاهان عرضه داشت هر کدام دوستی تو را قبول کردند پاکیزه شدند و هر کدام قبول نکردند پلید و تلخ گشتند . 🌷☘✨ اخطب خوارزمی حنفی در مناقب خوارزمی صفحه ۲۳۶ رسول خدا فرمودند: به تحقیق و به درستی خداوند تعالی خلق کرده ملائکه را از نور رخ علی و( این خلقت در عالم ذر اولی بوده است) 🌷☘✨ ابن المغازلی یکی از علمای بزرگ اهل سنت در مناقب ابن مغازلی صفحه ۴۰۰ می گوید : رسول خدا فرمودند: من و علی از یک شجره و از یک درخت واحد هستیم و بقیه مردم از شجره ها و درختهای مختلف می باشند . 🌷☘✨ صالح الکشفی الترمذی در کتاب المناقب المرتضویه صفحه ۱۰۲ می گوید : رسول خدا فرمودند: اگر مردم می دانستند چه وقت علی امیرالمومنین نامیده شد هرگز فضیلت و برتری او را منکر نمی شدند ، آنحضرت وقتی امیرالمومنین نامیده شد که آدم بین روح و جسد بود. http://eitaa.com/joinchat/2546860032C55441fa7d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️وَعَوِّدْ نَفْسَکَ التَّصَبُّرَ 🟤و خويشتن را بر استقامت در برابر مشکلات عادت ده ✍اشاره به اين است که صبر و استقامت در مقابل مشکلات چيزى است که با تمرين به دست مى آيد. بايد آنقدر تمرين کنى و خويشتن را عادت دهى تا خلق و خوى تو گردد. 📘 @nahjol_balagheh
خطبه 55.mp3
2.39M
🔉 بسیار زیبا و 🌐 نهج البلاغه 🌷کانال نهج البلاغه🌷 @nahjol_balagheh ┄┅═✧یازهرا❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دنیا شناسی از زبان امیرالمومنین علیه‌السلام _________________________ ▫️فَإِنَّ الدُّنْيَا رَنِقٌ مَشْرَبُهَا رَدِغٌ مَشْرَعُهَا يُونِقُ مَنْظَرُهَا وَ يُوبِقُ مَخْبَرُهَا، غُرُورٌ حَائِلٌ وَ ضَوْءٌ آفِلٌ وَ ظِلٌّ زَائِلٌ وَ سِنَادٌ مَائِلٌ، حَتَّى إِذَا أَنِسَ نَافِرُهَا وَ اطْمَأَنَّ نَاكِرُهَا قَمَصَتْ بِأَرْجُلِهَا وَ قَنَصَتْ بِأَحْبُلِهَا وَ أَقْصَدَتْ بِأَسْهُمِهَا وَ أَعْلَقَتِ الْمَرْءَ أَوْهَاقَ الْمَنِيَّةِ قَائِدَةً لَهُ إِلَى ضَنْكِ الْمَضْجَعِ وَ وَحْشَةِ الْمَرْجِعِ وَ مُعَايَنَةِ الْمَحَلِّ وَ ثَوَابِ الْعَمَلِ 🟤آب دنياى حرام همواره تيره، و گل آلود است. منظره اى دل فريب و سر انجامى خطرناك دارد. فريبنده و زيباست اما دوامى ندارد. نورى است در حال غروب كردن، سايه اى است نابود شدنى، ستونى است در حال خراب شدن، آن هنگام كه نفرت دارندگان به آن دل بستند و بيگانگان به آن اطمينان كردند، چونان اسب چموش پاها را بلند كرده، سوار را بر زمين مى كوبد، و با دام هاى خود آنها را گرفتار مى كند، و تيرهاى خود را به سوى آنان، پرتاب مى نمايد، طناب مرگ به گردن انسان مى افكند، به سوى گور تنگ و جايگاه وحشتناك مى كشاند تا در قبر، محل زندگى خويش، بهشت يا دوزخ را بنگرد، و پاداش اعمال خود را مشاهده كند. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️وَتَفَقَّهْ فِي الدِّينِ 🟠در دين خود تفقّه کن (و حقايق دين را به طور کامل فرا گير) ✍با توجّه به اينکه «تفقّه» از ريشه «فقه» به معناى فهم و درک است، منظور امام(عليه السلام)از جمله «وَتَفَقَّهْ فِي الدِّينِ» اين است که حقايق دينى را اعم از اصول و فروع به طور کامل درک کن و تنها به صورت قناعت نکن، بلکه به عمق آنها آشنا شو. 📘 @nahjol_balagheh
۶ فضائل امیرالمومنین علی ع در قرآن 🌷☘🌷☘🌷☘🌷 ابن عساکر در صفات می گوید و ابن حجر در صواعق المحرقه فصل ۳ باب ۹ صفحه ۷۸ ابن عباس گفت : درباره هیچکس به اندازه علی آیات قرآن نازل نشده. 🌷☘ حافظ سلفی در کتاب الطیوریات و ابن حجر در صواعق فصل ۳ باب ۹ صفحه ۷۶ از امام احمد حنبل رهبر حنابله آورده است که: از امام احمد حنبل درباره علی و معاویه پرسش شد ، پاسخ داد علی ع دشمن زیاد داشت ، دشمنانش سخت در تفتیش و جستجوی یافتن چیزی بودند که به آن وسیله به او عیب گیرند اما نیافتند ، لذا پیش مردی که با او جنگ نموده و او را بسیار ستودند و این نقشه ای بود که می خواستند به این وسیله علی را آزار برسانند . 🌷☘ طیرانی ابن ابی حاتم و عده ای از نویسندگان سنن و ابن حجر در فصل ۳ باب ۹ صفحه ۷۶ صواعق المحرقه و خواجه کلان قندوزی حنفی در بیان الموده صفحه ۲۱۲ آورده است: در هر کجای قرآن آیه (( یا ایها الذین امنوا )) نازل شده است منظور علی ع امیر شریف آن آیه است ، خداوند در آیات فراوانی اصحاب محمد را سرزنش کرده امام علی را جز به نیکی یاد نفرموده است . http://eitaa.com/joinchat/2546860032C55441fa7d6
4_5974396660896237544.mp3
7M
🌺 شرح خطبه٨٣ 🔴جلسه۸_ بخش‌‌دوّم ⏱زمان 14:07 حجم 6,6 MB 🎤 @nahjol_balagheh
🌺شرح خطبه ۸۳ نهج‌البلاغه توسط محمدعلی انصاری 🔅جلسه۸_ بخش‌‌دوّم ✨ جعَلَ لَكُمْ أَسْمَاعاً لِتَعِيَ مَا عَنَاهَا وَ أَبْصَاراً لِتَجْلُوَ عَنْ عَشَاهَا وَ أَشْلَاءً جَامِعَةً لِأَعْضَائِهَا مُلَائِمَةً لِأَحْنَائِهَا فِي تَرْكِيبِ صُوَرِهَا وَ مُدَدِ عُمُرِهَا بِأَبْدَانٍ قَائِمَةٍ بِأَرْفَاقِهَا 🔹خداوند) براى شما گوش هايى قرار داد که آنچه را برايش اهميّت دارد، بشنود و حفظ کند، و چشمهايى که تاريکى ها را کنار زند و حقايق را (آن گونه که هست ببيند) و نيز بدنهايى قرار داد که اعضا را در بر گرفته است و در ترکيب بندى و تداوم عمر، هماهنگ با يکديگرند; با بدنهايى که تمام امکانات را در بردارد @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا