eitaa logo
شرح حکمت های علوی
3هزار دنبال‌کننده
202 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «هيچ ميراثى همچون ادب نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت ششم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ مِيرَاثَ كَالاَْدَبِ✨ 💠هيچ ميراثى همچون ادب نيست. ✍«ادب» در اصل به معناى دعوت كردن است و از اين رو به سفره اى كه غذا در آن آماده مى كنند و افراد را به آن دعوت مى كنند «مأدبة» گفته مى شود و از آنجا كه رعايت احترام افراد در گفتار و رفتار و تواضع و استفاده از كلمات توأم با احترام سبب دعوت مردم به سوى انسان مى شود، مجموعه اين امور را «ادب» مى نامند 🔷در برابر آن بى ادبان كسانى هستند كه نه احترام اشخاص و نه احترام مجالس رعایت مى كنند و نه سخنان مناسبى در برخورد با اشخاص به كار مى برند. ✔️ به همين مناسبت «تأديب» به تعليم و تربيت و ياد دادن آداب اطلاق مى شود. 📚 ۱۱۳ ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «هيچ راهبرى همچون توفيق نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت هفتم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ✨ 💠 «هيچ راهبرى همچون توفيق نيست» ✍ «توفيق» در لغت به معناى موافق ساختن و هماهنگ نمودن است كه با معناى عرفى آن كاملاً سازگار است. 💢منظور از «توفيق» در اينجا آماده بودن اسباب براى انجام دادن كارى است مثلا اگر انسان حال خوبى براى دعا پيدا كند و مجلس مناسبى تشكيل شود و خطيب دانشمند و باصفايى آن مجلس را اداره كند، گفته مى شود توفيق براى دعا حاصل شد. 🔹همچنين فراهم شدن اسباب مثلاً براى زيارت بيت الله يا كمك به محرومان يا فرا گرفتن علم و دانش تمام اينها توفيق ناميده مى شود 🔹و اگر امام عليه السلام مى فرمايد: بهترين رهبر توفيق است براى آن است كه توفيق، انسان را به راه حق و مسير اطاعت پروردگار مى كشاند و راهنماى خوبى براى نيكى ها و خوبى هاست. ✔️به هر حال شك نيست كه سرچشمه اصلى توفيق براى كارهاى خير ذات پاك پروردگار است، ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «هيچ تجارتى مانند عمل صالح نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت هشتم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ✨ 💠 «هيچ تجارتى مانند عمل صالح نيست. ✍ همه تاجران، براى سود تجارت مى كنند. سودهاى مادى و دنيوى ناپايدار و در معرض زوال و فانى شدنى است ✔️ ولى عمل صالح كه سرچشمه ثواب ابدى اخروى است از هر تجارتى پرسودتر است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌 قسمت نهم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ ✨ 💠 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست» ✍سودهاى مادى همه از بين مى روند ولى ثواب الهى همواره باقى و برقرار است همان گونه كه در قرآن كريم مى خوانيم: ✨مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق✨ 🔹در واقع سود مادى همچون خواب و خيال است ولى سود معنوى واقعيتى است انكار ناپذير. 🔻اضافه بر اين، سود مادى حدى دارد; دو يا چند برابر و حتى ممكن است گاهى ده برابر شود در حالى كه ثواب الهى به مقتضاى آيه شريفه ✨مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ…✨ گاه هفتصد برابر و گاه افزون بر آن است; سودى كه در هيچ تجارتى پيدا نمى شود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠«هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست. 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت دهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ✨ 💠 «هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست. ✍ «ورع» در اصل به معناى پرهيز يا شدت پرهيز است و در لسان روايات به حد اعلاى تقوا اطلاق مى شود كه با وجود آن نه تنها انسان از گناهان مسلم پرهيز مى كند بلكه از شبهات نيز دورى مى جويد. . 🔹در واقع شبهات حريم محرمات و همانند لبه پرتگاه است كه بيم لغزش در آن و سقوط در پرتگاه مى رود. بعضى از بزرگان «ورع» را به سه قسم تقسيم كرده اند كه يكى از ديگرى برتر است: 🔹 نخست ورع به معناى پرهيز از گناهان آشكار است كه انسان را از فسق خارج كرده و موجب عدالت و قبول شهادت اوست و آن، ورع تائبين ناميده مى شود. 🔹قسم ديگرى از آن، همان حالت پرهيزگارى است كه انسان را از شبهات دور مى سازد كه به آن ورع صالحان مى گويند 🔹 و قسم ديگرى از آن حالت پرهيزگارى است كه حتى از امور حلالى كه مى ترسد روزى او را به حرام بكشاند پرهيز مى كند و نام ورع متقين بر آن گذارده شده است. ✔️قسم ديگر، ورع به معناى صرف نظر كردن از آنچه غير خداست براى ترس از ضايع شدن ساعتى از عمر در امرى بيهوده (و آن درجه اعلاى ورع است) و به آن ورع صديقين مى گويند» ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت یازدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ✨ 💠«هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست. ✍گرچه بسيارى از افراد، زهد را تنها در ساده زيستن و به لباس و غذا و مسكن قناعت نمودن و بى اعتنا به مقامات دنيوى بودن مى دانند; 🔹ولى از نظر امام علیه السلام مهم ترين زهد پرهيز از حرام است، هرچند زندگى انسان زياد ساده هم نباشد; 🔹 اگر همان زندگى از حلال باشد دارنده آن فرد زاهدى است و آن كس كه زندگى بسيار ساده اى دارد و در همان زندگىِ ساده اموال مشتبه و مشكوكى هست زاهد واقعى نيست. در اين كه زندگىِ ساده به ويژه هنگامى كه از هرگونه اموال شبهه ناك دور باشد مايه نجات از گناهان بسيارى و سبب توجه به ذات پاك پرودرگار است شكى نيست ✔️زهد اگر به اين معنا باشد كه انسان اضافه درآمد خود را به ديگران بدهد و به زندگى ساده اى قناعت كند يك فضيلت است ولى هرگاه اضافه درآمد خود را ذخيره كند و فايده آن به كسى نرسد چنين زهدى كاملاً بى ارزش خواهد بود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══