eitaa logo
نهج البلاغه
2.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
165 ویدیو
9 فایل
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ مارا چه شده است که بر لب چشمه‌ی آب حیات نشسته ایم و لبی تر نمیکنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت 👇👇 ‮امام عليه السلام در اين كلام نورانى انگيزه‌هاى عبادت عابدان را با ذكر سلسلۀ مراتب آنها بيان كرده، مى‌فرمايد: «گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) و پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّه‌اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت‌ها (و اين‌كه شايستۀ عبادت است) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است»؛ (إِنَّ‌ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ‌ رَغْبَةً‌ فَتِلْكَ‌ عِبَادَةُ‌ التُّجَّارِ، وَ إِنَّ‌ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ‌ رَهْبَةً‌ فَتِلْكَ‌ عِبَادَةُ‌ الْعَبِيدِ، وَ إِنَّ‌ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ‌ شُكْراً فَتِلْكَ‌ عِبَادَةُ‌ الْأَحْرَارِ) . امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه انگيزه‌هاى عبادت را به صورت بسيار لطيف، زيبا و دقيق بيان فرموده و مردم را به سه گروه تقسيم مى‌كند. گروه اوّل كسانى هستند كه شوق بهشت و عشق به حور و قصور و مواهب ديگر بهشتى آنها را به سوى عبادت پروردگار دعوت مى‌كند، گرچه عبادت اينها بر خلاف آنچه بعضى از ناآگاهان پنداشته‌اند صحيح است؛ ولى به يقين در حد اعلا نيست، زيرا كارشان شبيه تاجرانى است كه سرمايه‌اى را به بازار مى‌برند تا چيز بهتر و بيشتر به دست آورند 💠 @Nahjolbalaghaa
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام: بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ. ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از غرور و خودخواهى وجود دارد. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۲۸۲ 💠 @Nahjolbalaghaa
اميرالمؤمنين (عليه السلام): بيچاره فرزند آدم! اجلش پنهان ، بيمارى هايش پوشيده ، و اعمالش همه نوشته شده ، پشه اي او را آزار مى دهد و جرعه اى گلوگيرش شده او را از پاى در آورد و عرق كردنى او را بدبو سازد. نهج البلاغه ، حكمت ٤١٩ 💠 @Nahjolbalaghaa
📌 مرد این میدان ما هستیم برای شما 💠 @Nahjolbalaghaa
🔴 مچ مردم را نگیرید! ✍در خبر آمده است كه روزي پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم با جمعي از اصحاب خود نشسته بودند. ناگهان شخصي خدمت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم رسيد و عرض كرد: يا رسول‌الله در فلان خانه مردي و زني به فساد مشغولند. پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: اين خبر تو را بايد بررسي كنم و آنها را بخواهم،تا ببينم مطلب چيست؟ چند تن از صحابه كه آنجا بودند اجازه احضار آنها را خواستند، اما پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به علي (عليه‌السلام) فرمود: «يا علي تو برو و ببين اين ماجرا كه مي‌گويند راست است يا نه» اميرالمؤمنين علي (عليه‌السلام) آمد تا رسيد به در خانه. آنگاه چشمان خود را بر هم گذاشت و وارد خانه شد و دست بر ديوار داشت تا وقتي كه گرد خانه گرديد و بيرون آمد. چون خدمت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم رسيد عرض كرد: یا رسول‌الله صلي الله عليه و آله و سلم من گرد آن خانه گشتم ولي هيچ كس را آنجا نديدم. ❤️پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به نور نبوت مطلب را يافت كه علي (عليه‌السلام) نمي‌خواهد آن دو را رسوا نمايد لذا فرمود: 🌹يا علي تو جوانمرد این امتی.. 📚وسائل الشیعه،ج12،ص129 💠 @Nahjolbalaghaa
خدای من، مولای من! گناه از بنده است و بخشایش از مولا؛ به ویژه مولای بزرگوار و بخشاینده ای چون "تــو" 🩵 💠 @Nahjolbalaghaa
هر کار خوبی انجام میدید، ثوابش رو هدیه کنید به انبیا، اهل‌بیت، شهدا و.. حتی آب دادن به گیاه داخل خونه‌تون.. حتی غذا پختن برای خانواده‌تون🌱 شما نمیدونید چه اتفاقی میافته، ولی اثرش رو حس خواهید کرد.. 💚 💠 @Nahjolbalaghaa
آموزنده 👇👇👇 چرا زرافه فرزندش را لگد ميزند؟! وقتي فرزند زرافه متولد ميشود روي خاك است و مادر بالاي سر او همانند يك برج بلند است حدس بزنيد چكار ميكند؟ يك لگد محكم به بچه ميزند!!!!!! بچه نميداند كه تازه دنيا آمده فكر ميكند"كيست كه اينطور محكم به او لگد ميزند!!!! بچه زرافه تا درد را احساس كند مادر لگد دوم را ميزند بچه اگر كاري نكند لگد سوم را هم ميخورد بچه زرافه شروع ميكند به بلند شدن و روي پايش ايستادن در همين حين كه كودك تلاش ميكند روي پايش بايستد مادرلگد سوم را ميزند بچه ميافتد و اينيار بلند شده و شروع به دويدن ميكند!!! و بعد مادر ميرود و بچه را به آغوش ميكشد و ميبوسد ميدانيد چرا زرافه اين كار را ميكند؟؟ چون گوشت بچه زرافه بسيار تازه و نرم است لذا طعمه خوبيست براي شيرها و ديگر درندگان . زرافه مادر نميتواند بچه را همانجا رها كرده و برود برايش غذا تهيه كند لذا يك لگد ميزند تا كودك را بلند كرده و مجبور به بلند شدن كند لگد دوم را ميزند كه به خاطرش بياورد دوباره بلند شود زندگي مثل زرافه مادر است گاهي لگدهاي محكمي ميزند شكست ميخوريم دوباره بايد بلند شويم هميشه يادمان باشد فقط زندگي نكنيم بلكه سعي كنيم در زندگي رشد كنيم و بزرگ شویم 💠 @Nahjolbalaghaa
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام: قَطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّلِينَ. دانش، راه عذر تراشى را بر بهانه جويان بسته است. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۲۸۴ 💠 @Nahjolbalaghaa
🍁غربال در اخر الزمان... غربال شدن مردم در اخر الزمان مثل غربال شدن اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا است. 🌿آیت الله حق شناس(ره) 💠 @Nahjolbalaghaa
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام: كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ، وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيف. آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند كوتاهى مى ورزند. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۲۸۵ 💠 @Nahjolbalaghaa
نامم شده همیشه پریشانِ کربلا اهلِ عراقُ عشقمُ استانِ کربلا نانُ نوای هفتگی‌ام جور میشود هر روز با سلام به سلطان کربلا..✨
🌱امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: وَ سُئِلَ عَنِ الْقَدَرِ، فَقَالَ علیه السلام: طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلَا تَسْلُكُوهُ ثُمَّ سُئِلَ ثَانِياً فَقَالَ: وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلَا تَلِجُوهُ، ثُمَّ سُئِلَ ثَالِثاً فَقَالَ: وَ سِرُّ اللَّهِ فَلَا تَتَكَلَّفُوه. از قدر پرسيدند، پاسخ داد: راهى است تاريك، آن را مپیماييد، و دريايى است ژرف، وارد آن نشويد، و رازى است خدايى، خود را به زحمت نيندازيد. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۲۸۷ 💠 @Nahjolbalaghaa
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام: إِذَا أَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً، حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ. هر گاه خدا بخواهد بنده اى را خوار كند، دانش را از او دور سازد. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۲۸۸ 💠 @Nahjolbalaghaa
طاها خصائص هستی و مولا خصائل دنیا کجا و جای تو زهرا شمایل!؟.. - عمتی زینب
"فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا" تو در حفاظت مایی ..‌‌.🍃 وقتی خود خدا این قدر زیبا گفته واسه چی دلهره داری؟ 💠 @Nahjolbalaghaa
قالَ الإمامُ سیدالشهداء أبُوعَبْدِاللّٰهِ الْحُسَیْن(؏) [ يا مُقَيِّضَ الرَّكْبِ لِيُوسُفَ فِى الْبَلَدِ الْقَفْرِ وَ مُخْرِجَهُ مِنَ الْجُبِّ وَجاعِلَهُ بَعْدَ الْعُبُودِيَّةِ مَلِكاً اى گمارنده كاروان براى نجات يوسف در آن جاى بى آب و علف و بيرون آورنده اش از چاه و رساننده اش به پادشاهى پس از بندگی ] 💠 @Nahjolbalaghaa
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام: كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ، وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ. وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ، فَلَا يَشْتَهِي مَا لَا يَجِدُ وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ. وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً، فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ. وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً، فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ وَادٍ. لَا يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً، وَ كَانَ لَا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ. وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ. وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ. وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ، وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ. وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ، يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى، [فَخَالَفَهُ] فَيُخَالِفُهُ. فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا، فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ الْكَثِير. در گذشته برادرى دينى داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود چون دنياى حرام در چشم او بى ارزش مى نمود، و از شكم بارگى دور بود، پس آنچه را نمى يافت آرزو نمى كرد، و آنچه را مى يافت زياده روى نداشت. در بيشتر عمرش ساكت بود، امّا گاهى كه لب به سخن مى گشود بر ديگر سخنوران برترى داشت، و تشنگى پرسش كنندگان را فرو مى نشاند. به ظاهر ناتوان و مستضعف مى نمود، امّا در برخورد جدّى چونان شير پيشه مى خروشيد، يا چون مار بيابانى به حركت در مى آمد. تا پيش قاضى نمى رفت دليلى مطرح نمى كرد، و كسى را كه عذرى داشت سرزنش نمى كرد، تا آن كه عذر او را مى شنيد. از درد شكوه نمى كرد، مگر پس از تندرستى و بهبودى، آنچه عمل مى كرد مى گفت، و بدانچه عمل نمى كرد چيزى نمى گفت، اگر در سخن گفتن بر او پيشى مى گرفتند در سكوت مغلوب نمى گرديد. و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود. اگر بر سر دو راهى دو كار قرار مى گرفت، مى انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديك تر است با آن مخالفت مى كرد. پس بر شما باد روى آوردن به اينگونه از ارزش هاى اخلاقى، و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه است. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۲۸۹ 💠 @Nahjolbalaghaa
⛅️السَّلاَمُ‌عَلَيْكَ‌حِينَ‌تُصَلِّي‌وَ‌تَقْنُتُ✨ -زیارت‌آل‌یاسین‌ 💛 💠 @Nahjolbalaghaa
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام: لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ، لَكَانَ يَجِبُ أَلَّا يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ. اگر خدا بر گناهان وعده عذاب هم نمى داد، لازم بود به خاطر سپاسگزارى از نعمت هايش نافرمانى نشود. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۲۹۰ 💠 @Nahjolbalaghaa
🌿بسم الله هنگام غذا. 🌿امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: 💠ای کمیل... هنگام غذا خوردن نام خدا بیاورد که با نام او دردی زیان نمی رساند و در آن شفای هر بیماری و گزندی باشد. 💠 @Nahjolbalaghaa
🐍مار را چگونه باید نوشت؟ 💠روستایی بود دور افتاده که مردم ساده دل و بی سوادی در آن سکونت داشتند. مردی شیاد از ساده لوحی آنان استفاده کرده و بر آنان به نوعی حکومت می کرد. برحسب اتفاق گذر یک معلم به آن روستا افتاد و متوجه دغلکاری های شیاد شد و او را نصیحت کرد که از اغفال مردم دست بردارد و گرنه او را رسوا می کند. اما مرد شیاد نپذیرفت. بعد از اتمام حجت٬ معلم با مردم روستا از فریبکاری های شیاد سخن گفت و نسبت به حقه های او هشدار داد. بعد از کلی مشاجره بین معلم و شیاد قرار بر این شد که فردا در میدان روستا معلم و مرد شیاد مسابقه بدهند تا معلوم شود کدامیک باسواد و کدامیک بی سواد هستند. در روز موعود همه مردم روستا در میدان ده گرد آمده بودند تا ببینند آخر کار، چه می شود.  شیاد به معلم گفت: بنویس «مار»  معلم نوشت: مار  نوبت شیاد که رسید شکل مار را روی خاک کشید.  و به مردم گفت: شما خود قضاوت کنید کدامیک از اینها مار است؟  مردم که سواد نداشتند متوجه نوشته مار نشدند اما همه شکل مار را شناختند و به جان معلم افتادند تا می توانستند او را کتک زدند و از روستا بیرون راندند. ❤️( امام على (ع)می فرمایند : بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.) 💠 @Nahjolbalaghaa
*🍎 علی علیه السلام : * 🍑 وَ إِنَّمَا يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَي الدُّنْيَا بِعَيْنِ الِاعْتِبَارِ وَ يَقْتَاتُ مِنْهَا بِبَطْنِ الِاضْطِرَارِ وَ يَسْمَعُ فِيهَا بِأُذُنِ الْمَقْتِ وَ الْإِبْغَاضِ إِنْ قِيلَ أَثْرَي قِيلَ أَكْدَي وَ إِنْ فُرِحَ لَهُ بِالْبَقَاءِ حُزِنَ لَهُ بِالْفَنَاءِ هَذَا وَ لَمْ يَأْتِهِمْ يَوْمٌ فِيهِ يُبْلِسُونَ *🍒 دوری نمودن را دنیا :* اما مومن با چشم عبرت به دنیا می نگرد، و از دنیا به اندازه ضرورت برمی دارد، و سخن دنیا را از روی دشمنی می شنود، دنیایی كه تا گویند سرمایه دار شد، گویند تهیدست گردید، و تا در زندگی شاد می شوند، با مرگ غمگین می گردند، و این اندوه چیزی نیست كه روز پریشانی و نومیدی هنوز نیامده است. *📚 ، ۳۶۷ 💠 @Nahjolbalaghaa
ازخداپرسیدم ؛ چرا فاسدها خوشگل‌ترن؟ چرا آدمای‌ الکی‌ و سیگاری‌ با حال‌ترن؟ چرا اونایی‌ که‌ دیگران‌ رو مسخره‌ میکنن‌ بیشتر تو دل‌ مردم‌ میرن؟ چرا اونایی‌ که‌ خیانت‌ میکنن،‌تهمت‌ میزنن، غیبت‌ میکنن،‌دروغ‌ میگن‌‌ و بدقول‌ هستن‌ موفق‌ترن؟ چرا همیشه‌ بدا بهترن؟ پرسید ؛ پیش‌من‌ یا مردم؟ دیگه‌ چیزی‌ نگفتم!' 💠 @Nahjolbalaghaa