خطبه 028-اندرز و هشدار
دنیاشناسی
(پس از حمد و ستایش الهی،)
همانا دنیا روی گردانده، و وداع خویش را اعلام داشته است، و آخرت به ما روی آورده، و پیشروان لشگرش نمایان شد. آگاه باشید! امروز، روز تمرین و آمادگی، و فردا روز مسابقه است، پاداش برندگان، بهشت، و كیفر عقب ماندگان آتش است آیا كسی هست كه پیش از مرگ، از اشتباهات خود، توبه كند؟ آیا كسی هست كه قبل از فرا رسیدن روز دشوار قیامت، اعمال نیكی انجام دهد؟ آگاه باشید! هم اكنون در روزگار آرزوهایید، كه مرگ را در پی دارد، پس هر كس در ایام آرزوها، پیش از فرا رسیدن مرگ، عمل نیكو انجام دهد، بهره مند خواهد شد، و مرگ او را زیانی نمی رساند، و آن كس كه در روزهای آرزوها، پیش از فرا رسیدن مرگ كوتاهی كند، زیانكار و مرگ او زیانبار است، همانگونه كه به هنگام ترس و ناراحتی برای خدا عمل می كنید، در روزگار خوشی و كامیابی نیز عمل كنید. آگاه باشید! هرگز چیزی مانند بهشت ندیدم كه خواستاران آن در خواب غفلت باشند، و نه مانند آتش جهنم، كه فراریان آن چنین در خواب فرورفته باشند. آگاه باشید! آن كس را كه حق، منفعت نرساند، باطل به او زیان خواهد رساند، و آن كس كه هدایت، راهنماییش نكند، گمراهی او را به هلاكت افك
ند آگاه باشید! به كوچ كردن فرمان یافته و برای جمع آوری توشه آخرت راهنمایی شدید، همانا، وحشتناكترین چیزی كه بر شما می ترسم، هواپرستی، و آرزوهای دراز است، پس از این دنیا توشه برگیرید تا فردا خود را با آن حفظ نمایید. (اگر سخنی بتواند مردم را به آخرت گرایی و زهد و تقوا بكشاند همین سخن امام است كه می تواند انسان را از آرزوها جدا كرده و نور امید را در دلها زنده سازد و انسان را نسبت به زشتیها بیزار كند از جمله های شگفت این خطبه آن است كه فرمود امروز روز تمرین و فردا روز مسابقه، و جایزه برندگان بهشت است و كیفر عقب ماندگان آتش جهنم خواهد بود در این خطبه معانی ارزشمند در قالب مثلهای گویا و تشبیهات صحیح جاگرفته است. امام بین دو لفظ (السبقه) و (الغایه) به خاطر اختلاف معنا فاصله انداخته است زیرا سبقت گرفتن در مسابقاتی است مورد علاقه انسان است و این از صفات بهشت است و در راهی كه به آتش جهنم می انجامد بكار گرفته نمی شود از این رو فرمود: السبقه الجنه اما واژه الغایه به معنای پایان در هر مسابقه استعمال می شود همانگونه كه در قرآن خدا به كافران فرماید از دنیا بهره گیرد كه پایان شما به سوی آتش است در این خطبه دقت كنید كه معنایی
ژرف و عمقی دست نایافتنی دارد.)
@nahjolbalaghe5
خطبه 029-در نكوهش اهل كوفه
علل شكست كوفیان
ای مردم كوفه! بدنهای شما در كنار هم، اما افكار و خواسته های شما پراكنده است، سخنان ادعایی شما، سنگهای سخت را می شكند، ولی رفتار سست شما دشمنان را امیدوار می سازد، در خانه هایتان كه نشستید، ادعاها و شعارهای تند سر می دهید، اما در روز نبرد، می گویید ای جنگ، از ما دور شو، و فرار می كنید. آن كس كه از شما یاری خواهد، ذلیل و خوار است، و قلب رهاكننده شما آسایش ندارد، بهانه های نابخردانه می آورید، چون بدهكاران خواهان مهلت، از من مهلت می طلبید و برای مبارزه سستی می كنید، بدانید كه افراد ضعیف و ناتوان هرگز نمی توانند ظلم و ستم را دور كنند، و حق جز با تلاش و كوشش به دست نمی آید، شما كه از خانه خود دفاع نمی كنید چگونه از خانه دیگران دفاع می نمایید؟ و با كدام امام پس از من به مبارزه خواهید رفت؟ به خدا سوگند فریب خورده آن كس كه به گفتار شما مغرور شود، كسی كه به امید شما به سوی پیروزی رود، با كندترین پیكان به میدان آمده است، و كسی كه بخواهد دشمن شما را با شما هدف قرار دهد، با تیری شكسته، تیراندازی كرده است به خدا سوگند! صبح كردم در حالی كه گفتار شما را باور ندارم، و به یاری شما امیدوار نیستم، و
دشمنان را به وسیله شما تهدید نمی كنم. راستی شما را چه می شود؟ دارویتان چیست؟ و روش درمانتان كدام است؟ مردم شام نیز همانند شمایند؟ آیا سزاوارست شعار دهید و عمل نكنید؟ و فراموشكاری بدون پرهیزگاری داشته، به غیر خدا امیدوار باشید؟
@nahjolbalaghe5
🌸💛🌸
💛الســــــــــلام علیـــــک 💛
🌸یاعلـــــی اکبــــــــر(ع)🌸
💛نسل جــوان را به جهــان رهبــری
🌸جلــــوه ی توحیـــد،علی اکبــــری
💛هـــرکه هــــوای رخ احمــــــد کند
🌸در تــــــو تماشــــای پیمبـــــر کند
💛ولادت باسعــــــــــــــادت💛
🌸ســــــرو بـــــاغ احمــــــــــدی🌸
💛آینـــــــــه ی محمــــــدی 💛
🌸و روز جـــــوان مبـــــــارک🌸
#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
🌸💛🌸
@nahjolbalaghe5
حیدر ثانی بیامد یا نبی رخ می نماید
اکبر زیبای لیلا پرده از چهره گشاید
روی او روی محمد، بوی او بوی محمد
خلق او خلق عظیم و خوی او خوی محمد
ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان مبارک باد🌷
┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
@nahjolbalaghe5
خطبه 030-درباره قتل عثمان
پاسخ به شایعات دشمن
اگر به كشتن او (عثمان) فرمان داده بودم، قاتل بودم، و اگر از آن باز می داشتم از یاوران او به شمار می آمدم، با این همه، كسی كه او را یاری كرد، نمی تواند بگوید، از كسانی كه دست از یاریش برداشتند بهترم، و كسانی كه دست از یاریش برداشتند نمی توانند بگویند. یاورانش از ما بهترند، من جریان عثمان را برایتان خلاصه می كنم، عثمان استبداد و خودكامگی پیشه كرد، و شما بی تابی كردید و از حد گذراندید، و خدا در خودكامگی و ستمكاری، و در بی تابی و تندروی، حكمی دارد كه تحقق خواهد یافت
خطبه 031-دستوری به ابن عباس
روانشناسی طلحه و زبیر
با طلحه، دیدار مكن، زیرا در برخورد با طلحه، او را چون گاو وحشی یابی كه شاخش را تابیده و آماده نبرد است، سوار بر مركب سركش می شود و می گوید، رام است، بلكه با زبیر! دیدار كن كه نرمتر است، به او بگو، پسردایی تو می گوید. در حجاز مرا شناختی، و در عراق مرا نمی شناسی؟! چه شد كه از پیمان خود باز گشتی؟! (جمله كوتاه (فما عدا مما بدا) برای نخستین بار از امام علی (ع) شنیده شد و پیش از امام از كسی نقل نگردید)
#السلام_علیڪم_ائمةالبقیع🌷
💔روزها را بادعاے فاطمہ رد مےڪنیم
🌴نوڪرےِ درگہ اولاد احمد مےڪنیم
💔مےشود روزے مدینہ پایتخٺ شیعیان
🌴آخرش این شهر را مانند مشهد مےڪنیم
#یاحضرٺ_مادر🌷
┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
@nahjolbalaghe5 ❤️
خطبه 032-روزگار و مردمان
سیر ارتجاعی امت اسلامی
ای مردم، در روزگاری كینه توز، و پر از ناسپاسی و كفران نعمتها، صبح كرده ایم، كه نیكوكار، بدكار به شمار می آید، و ستمگر بر تجاوز و سركشی خود می افزاید، نه از آنچه می دانیم بهره می گیریم، و نه از آنچه نمی دانیم، می پرسیم، و نه از هیچ حادثه مهمی تا به ما فرود نیاید، می ترسیم. اقسام مردم (روانشناسی اجتماعی مسلمین، پس از پیامبر(ص)) در این روزگاران، مردم چهار گروهند، گروهی اگر دست به فساد نمی زنند، برای این است كه، روحشان ناتوان، و شمشیرشان كند، و امكانات مالی، در اختیار ندارند، گروه دیگر، آنان كه شمشیر كشیده، و شر و فسادشان را آشكار كرده اند. لشگرهای پیاده و سواره خود را گرد آورده، و خود آماده كشتار دیگرانند، دین را برای به دست آوردن مال دنیا تباه كردند كه یا رئیس و فرمانده گروهی شوند، یا به منبری فرا رفته، خطبه بخوانند، چه بد تجارتی، كه دنیا را بهای جان خود بدانی، و با آنچه كه در نزد خداست معاوضه نمایی. گروهی دیگر، با اعمال آخرت، دنیا می طلبند، و با اعمال دنیا در پی كسب مقامهای معنوی آخرت نیستند، خود را كوچك و متواضع جلوه می دهند، گامها را ریاكارانه كوتاه برمی دارند، دامن خود
را جمع كرده، خود را همانند مومنان واقعی می آرایند، و پوششی الهی را وسیله نفاق و دورویی و دنیاطلبی خود قرار می دهند. و برخی دیگر، با پستی و ذلت و فقدان امكانات، از به دست آوردن قدرت محروم مانده اند، كه خود را به زیور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشیده اند. اینان هرگز، در هیچ زمانی از شب و روز، از زاهدان راستین نبوده اند. وصف پاكان در جامعه مسخ شده در این میان گروه اندكی باقی مانده اند كه یاد قیامت، چشمهایشان را بر همه چیز فرو بسته، و ترس رستاخیز، اشكهایشان را جاری ساخته است، برخی از آنها از جامعه رانده شده، و تنها زندگی می كنند، و برخی دیگر ترسان و سركوب شده یا لب فرو بسته و سكوت اختیار كرده اند، بعضی مخلصانه همچنان مردم را به سوی خدا دعوت می كنند، و بعضی دیگر گریان و دردناكند كه تقیه و خویشتن داری، آنان را از چشم مردم انداخته است، و ناتوانی وجودشان را فرا گرفته گویا در دریای نمك فرو رفته اند، دهنهایشان بسته، و قلبهایشان مجروح است، آنقدر نصیحت كردند كه خسته شدند، از بس سركوب شدند، ناتوانند و چندان كه كشته دادند، انگشت شمارند. روش برخورد با دنیا ای مردم باید دنیای حرام در چشمانتان از پر كاه خشكیده، و تفا
له های قیچی شده دامداران، بی ارزشتر باشد، از پیشینیان خود پند گیرید، پیش از آنكه آیندگان از شما پند گیرند، این دنیای فاسد نكوهش شده را رها كنید، زیرا مشتاقان شیفته تر از شما را رها كرد. (برخی از افراد ناآگاه این خطبه را به معاویه نسبت دادند و در صورتی كه بی تردید از سخنان امیرالمومنین (ع) است طلا كجا، خاك كجا؟ آب گوارا و شیرین كجا، آب شور كجا؟ دلیل ما سخن جاهز است كه در ادبیات عرب مهارت تمام داشت و با آگاهی سخن می گفت او می گوید این خطبه به سخنان امام علی (ع) و روش مردم شناسی او نزدیك است تنها علی است كه مردم در حالات گوناگون می شناسد و معرفی می كند تاكنون در كجا دیده اید كه معاویه در یكی از سخنانش راه زهد و تقوا پیشه كند و راه رسم بندگان خدا را انتخاب نماید؟!)
@nahjolbalaghe5
خطبه 033-در راه جنگ اهل بصره
(به هنگام عزیمت به شهر بصره، جهت جنگ با ناكثین فرمود)
(ابن عباس می گوید در (سرزمین ذی قار) خدمت امام رفتم كه داشت كفش خود را پینه می زد، تا مرا دید، فرمود: قیمت این كفش چقدر است؟ گفتم بهایی ندارد. فرمود: به خدا سوگند، همین كفش بی ارزش نزد من از حكومت بر شما محبوب تر است مگر اینكه حقی را با آن بپا دارم، یا باطلی را دفع نمایم. آنگاه از خیمه بیرون آمد و برای مردم خطبه خواند)
آثار بعثت پیامبر اسلام
همانا خداوند هنگامی محمد (ص) را مبعوث فرمود كه هیچ كس از عرب، كتاب آسمانی نداشت، و ادعای پیامبری نمی كرد، پیامبر (ص) مردم جاهلی را به جایگاه كرامت انسانی پیش برد و به رستگاری رساند، كه سرنیزه هایشان كندی نپذیرفت و پیروز شدند و جامعه آنان استحكام گرفت.
ویژگیهای نظامی و اخلاقی امام علی (ع)
به خدا سوگند! من از پیشتازان لشگر اسلام بودم تا آنجا كه صفوف كفر و شرك تار و مار شد، هرگز ناتوان نشدم، و نترسیدم، هم اكنون نیز همان راه را می روم، پرده باطل را می شكافم تا حق را از پهلوی آن بیرون آورم.
شكوه از فتنه گری قریش
مرا با قریش چه كار، به خدا سوگند، آن روز كه كافر بودند با آنها جنگیدم، و هم اكنون كه فریب خورد
ه اند، با آنها مبارزه می كنم، دیروز با آنها زندگی می كردم و امروز نیز گرفتار آنها می باشم. به خدا سوگند! قریش از ما انتقام نمی گیرد جز به آن علت كه خداوند ما را از میان آنان برگزیده و گرامی داشت، ما هم آنان را در زندگی خود پذیرفتیم، پس چنان بودند كه شاعر گفته است. (به جان خودم سوگند، هر صبح از شیر صاف نوشیدی. و سرشیر و خرمای بی هسته خوردی. ما این مقام و عظمت را به تو بخشیدیم در حالی كه بلند مرتبت نبودی و در اطراف تو با سواران خود تا صبح نگهبانی دادیم و تو را حفظ كردیم)
@nahjolbalaghe5
9c59098526c7167b6825f8a30f599402676f54ff.mp3
3.33M
🌸 #میلاد_امام_زمان (عج)
💐ماه در اومد دلبر اومد آیینه قرآن بیارید
💐سر هر کوچه و بازار گل نرگس بکارید
🎤مهدی #اکبری
👏 #مولودی
👌بسیار زیبا
══════°✦ ❃ ✦°══════
♡ ʝѳiɳ ↴
➣ @Mazhabion_ir
شاید که به پیکر جهان جان آمد
شاید که شب غصه به پایان آمد
آماده پی ظهور او باید شد
شاید که همین نیمۀ شعبان آمد
#سیدمجتبی_شجاع
#ولادت_امام_مهدی_عج_پیشاپیش_مبارک
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
══════°✦ ❃ ✦°══════
♡ ʝѳiɳ ↴
➣ @nahjolbalaghe5
🌷بر چهره پر ز نور مهدي صلوات
🌷بر جان و دل صبور مهدي صلوات
🌷تا امر فرج شود مهيا بفرست
🌷بهر فرج و ظهور مهدي صلوات
💐 #میلاد_امام_زمان عج مبارک💐
@nahjolbalaghe5