خطبه 081-وارستگی و پارسائی
تعریف زهد و پارسایی
ای مردم، زهد یعنی كوتاه كردن آرزو، و شكرگزاری برابر نعمتها، و پرهیز در برابر محرمات، پس اگر نتوانستید همه این صفات را فراهم سازید، تلاش كنید كه حرام بر صبر شما غلبه نكند، و در برابر نعمتها، شكر یادتان نرود، چه اینكه خداوند با دلایل روشن و آشكار، عذرها را قطع، و با كتابهای آسمانی روشنگر، بهانه ها را از بین برده است.
🕊
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃 🌸
خطبه 082-در نكوهش دنیا
دنیاشناسی
چگونه خانه دنیا را توصیف كنم كه ابتدای آن سختی و مشقت، و پایان آن نابودی است، در حلال دنیا حساب، و در حرام آن عذاب است، كسی كه ثروتمند گردد فریب می خورد، و آن كس كه نیازمند باشد اندوهناك است، و تلاش كننده دنیا به آن نرسد، و به رهاكننده آن، روی آورد، كسی كه با چشم بصیرت به آن بنگرد او را آگاهی بخشد و آن كس كه چشم به دنبال دنیا دوزد كوردلش می كند. (از شگفتیهای بی نظیر كلام امام (ع) این است كه فرمود: (و اگر به دنیا بنگرد آگاهی یابد) و (اگر چشم به دنبال دنیا دوزد كوردل شود) درود و سلام خدا بر علی (ع) با این فصاحت و بلاغت اعجاز گونه!!)
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 083-خطبه غراء
(از خطبه های شگفت آور امام علیه السّلام كه به آن خطبه «غرّا» گویند.)
شناخت صفات الهی
ستایش خداوندی را سزاست، كه به قدرت، والا و برتر، و با عطا و بخشش نعمتها به پدیدهها نزدیك است. اوست بخشنده تمام نعمتها، و دفع كننده تمام بلاها و گرفتاریها. او را میستایم در برابر مهربانیها و نعمتهای فراگیرش. به او ایمان میآورم چون مبدأ هستی و آغاز كننده خلقت آشكار است. از او هدایت میطلبم چون راهنمای نزدیك است، و از او یاری میطلبم كه توانا و پیروز است، و به او توكّل میكنم چون تنها یاور و كفایت كننده است. و گواهی میدهم كه محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بنده و فرستاده اوست. او را فرستاده تا فرمانهای خدا را اجرا كند و بر مردم حجّت را تمام كرده، آنها را در برابر اعمال ناروا بترساند.
2 سفارش به پرهیزكاری
سفارش میكنم شما بندگان خدا را به تقوای الهی، كه برای بیداری شما مثلهای پند آموز آورده، و سر آمد زندگانی شما را معیّن فرمود، و لباسهای رنگارنگ بر شما پوشانده، و زندگی پر وسعت به شما بخشیده، و با حسابگری دقیق خود، بر شما مسلّط است. در برابر كارهای نیكو، به شما پاداش میدهد، و با نعمتهای گسترده و بخششهای بیحساب، شما را گرامی داشته است، و با اعزام پیامبران و دستورات روشن، از مخالفت با فرمانش شما را بر حذر داشته است. تعداد شما را میداند، و چند روزی جهت آزمایش و عبرت برای شما مقرّر داشته،
كه در این دنیا آزمایش میگردید، و برابر اعمال خود محاسبه میشوید.
3 دنیا شناسی
آب دنیای حرام همواره تیره، و گل آلود است. منظرهای دل فریب و سر انجامی خطرناك دارد. فریبنده و زیباست اما دوامی ندارد. نوری است در حال غروب كردن، سایهای است نابود شدنی، ستونی است در حال خراب شدن، آن هنگام كه نفرت دارندگان به آن دل بستند و بیگانگان به آن اطمینان كردند، چونان اسب چموش پاها را بلند كرده، سوار را بر زمین میكوبد، و با دامهای خود آنها را گرفتار میكند، و تیرهای خود را به سوی آنان، پرتاب مینماید، طناب مرگ به گردن انسان میافكند، به سوی گور تنگ و جایگاه وحشتناك میكشاند تا در قبر، محل زندگی خویش، بهشت یا دوزخ را بنگرد، و پاداش اعمال خود را مشاهده كند. و همچنان آیندگان به دنبال رفتگان خود گام مینهند، نه مرگ از نابودی انسان دست میكشد و نه مردم از گناه فاصله میگیرند كه تا پایان زندگی و سر منزل فنا و نیستی آزادانه به پیش میتازند.
4 وصف رستاخیز
تا آنجا كه امور زندگانی پیاپی بگذرد، و روزگاران سپری شود، و رستاخیز بر پا گردد، در آن زمان، انسانها را از شكاف گورها، و لانههای پرندگان، و خانه درندگان، و میدانهای جنگ، بیرون میآورد كه با شتاب به سوی فرمان پروردگار میروند، و به صورت دستههایی خاموش، وصفهای آرام و ایستاده حاضر میشوند، چشم بیننده خدا آنها را مینگرد، و صدای فرشتگان به گوش آنها میرسد. لباس نیاز و فروتنی پوشیده درهای حیله و فریب بسته شده و آرزوها قطع گردیده است. دلها آرام، صداها آهسته، عرق از گونهها چنان جاری است كه امكان حرف زدن نمیباشد، اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته، بانگی رعد آسا و گوش خراش، همه را لرزانده، به سوی پیشگاه عدالت، برای دریافت كیفر و پاداش میكشاند.
5 وصف احوال بندگان خدا
بندگانی كه با دست قدرتمند خدا آفریده شدند، و بی اراده خویش پدید آمده، پرورش یافتند، سپس در گهواره گور آرمیده متلاشی میگردند.
و روزی به تنهایی سر از قبر بر میآورند، و برای گرفتن پاداش به دقت حساب رسی میگردند، در این چند روزه دنیا مهلت داده شدند تا در راه صحیح قدم بر دارند، راه نجات نشان داده شده تا رضایت خدا را بجویند، تاریكیهای شك و تردید از آنها برداشته شد، و آنها را آزاد گذاشتهاند تا برای مسابقه در نیكوكاریها، خود را آماده سازند، تا فكر و اندیشه خود را به كار گیرند و در شناخت نور الهی در زندگانی دنیا تلاش كنند.
6 مثلهای پند آموز (سمبلهای تقوی)
وه چه مثالهای بجا، و پندهای رسایی وجود دارد اگر در دلهای پاك بنشیند، و در گوشهای شنوا جای گیرد، و با اندیشههای مصمّم و عقلهای با تدبیر بر خورد كند. پس، از خدا چونان كسی پروا كنید كه سخن حق را شنید و فروتنی كرد، گناه كرد و اعتراف كرد، ترسید و به اعمال نیكو پرداخت، پرهیز كرد و پیش تاخت، یقین پیدا كرد و نیكوكار شد، پند داده شد و آن را به گوش جان خرید، او را ترساندند و نافرمانی نكرد، به او اخطار شد و به خدا روی آورد، پاسخ مثبت داد و نیایش و زاری كرد، بازگشت و توبه كرد، در پی راهنمایان الهی رفت و پیروی كرد، راه نشانش دادند و شناخت، شتابان به سوی حق حركت كرده و از نافرمانیها گریخت، سود طاعت را ذخیره كرد، و باطن را پاكیزه نگاه داشت، آخرت را آبادان و زاد و توشه برای روز حركت، هنگام حاجت و جایگاه نیازمندی، آماده ساخت، و آن را برای اقامتگاه خویش، پیشاپیش فرستاد. ای بندگان خدا ب
رای هماهنگی با اهداف آفرینش خود، از خدا پروا كنید، و آن چنان كه شما را پرهیز داد از مخالفت و نافرمانی خدا بترسید، تا استحقاق وعدههای خدا را پیدا كنید، و از بیم روز قیامت بر كنار باشید.
7 راههای پند پذیری (راههای شناخت)
خدا گوشهایی برای پند گرفتن از شنیدنیها، و چشمهایی برای كنار زدن تاریكیها، به شما بخشیده است، و هر عضوی از بدن را اجزاء متناسب و هماهنگ عطا فرموده تا در تركیب ظاهری صورتها و دوران عمر با هم سازگار باشند، با بدنهایی كه منافع خود را تأمین میكنند، و قلبهایی كه روزی را به سراسر بدن با فشار میرسانند، و از نعمتهای شكوهمند خدا برخوردارند، و در برابر نعمتها شكر گزارند، و از سلامت خدادادی بهره مندند. مدّت زندگی هر یك از شماها را مقدّر فرمود، و از شما پوشیده داشت، و از آثار گذشتگان عبرتهای پند آموز برای شما ذخیره كرد، لذّتهایی كه از دنیا چشیدند، و خوشیها و زندگی راحتی كه پیش از مرگ داشتند، سر انجام دست مرگ گریبان آنها را گرفت و میان آنها و آرزوهایشان جدایی افكند: آنها كه در روز سلامت چیزی برای خود ذخیره نكردند، و در روزگاران خوش زندگی عبرت نگرفتند. آیا خوشیهای جوانی را جز ناتوانی پیری در انتظار است و آیا سلامت و تندرستی را جز حوادث بلا و بیماری در راه است و آیا آنان كه زندهاند جز فنا و نیستی را انتظار دارند با اینكه هنگام جدایی و تپش دلها نزدیك است كه سوزش درد را چشیده، و شربت غصّه را نوشیده، و فریاد یاری خواستن برداشته، و از فرزندان و خویشاوندان خود، در خواست كمك كرده است. آیا خویشاوندان میتوانند مرگ را از او دفع كنند و آیا گریه و زاری آنها نفعی برای او دارد
8 عبرت از مرگ
او را در سرزمین مردگان میگذارند، و در تنگنای قبر تنها خواهد ماند. حشرات درون زمین، پوستش را میشكافند، و خشت و خاك گور بدن او را میپوساند، تند بادهای سخت آثار او را نابود میكند، و گذشت شب و روز، نشانههای او را از میان بر میدارد، بدنها پس از آن همه طراوت متلاشی میگردند، و استخوانها بعد از آن همه سختی و مقاومت، پوسیده میشوند. و ارواح در گرو سنگینی بار گناهانند، و در آنجاست كه به اسرار پنهان یقین میكنند، امّا نه بر اعمال درستشان چیزی اضافه میشود و نه از اعمال زشت میتوانند توبه كنند. آیا شما فرزندان و پدران و خویشاوندان همان مردم نیستید كه بر جای پای آنها قدم گذاشتهاید و از راهی كه رفتند میروید و روش آنها را دنبال میكنید امّا افسوس كه دلها سخت شده، پند نمیپذیرد، و از رشد و كمال باز مانده، و راهی كه نباید برود میرود، گویا آنها هدف پندها و اندرزها نیستند و نجات و رستگاری را در به دست آوردن دنیا میدانند. بدانید كه باید از صراط عبور كنید، گذرگاهی كه عبور كردن از آن خطرناك است، با لغزشهای پرت كننده، و پرتگاههای وحشت زا، و ترسهای پیاپی.
9 معرّفی الگوی پرهیزگاری
از خدا چون خردمندان بترسید كه دل را به تفكّر مشغول داشته، و ترس از خدا بدنش را فرا گرفته، و شب زنده داری خواب از چشم او ربوده، و به امید ثواب، گرمی روز را با تشنگی گذارنده، با پارسایی شهوات را كشته، و نام خدا زبانش را همواره به حركت در آورده. ترس از خدا را برای ایمن ماندن در قیامت پیش فرستاده، از تمام راههای جز راه حق چشم پوشیده، و بهترین راهی كه انسان را به حق میرساند میپیماید. چیزی او را مغرور نساخته، و مشكلات و شبهات او را نابینا نمیسازد، مژده بهشت، و زندگی كردن در آسایش و نعمت سرای جاویدان و ایمنترین روزها، او را خشنود ساخته است. با بهترین روش از گذرگاه دنیا عبور كرده، توشه آخرت را پیش فرستاده، و از ترس قیامت در انجام اعمال صالح پیش قدم شده است، ایام زندگی را با شتاب در اطاعت پروردگار گذرانده، و در فراهم آوردن خشنودی خدا با رغبت تلاش كرده، از زشتیها فرار كرده، امروز رعایت زندگی فردا كرده، و هم اكنون آینده خود را دیده است. پس بهشت برای پاداش نیكوكاران سزاوار و جهنّم برای كیفر بدكاران مناسب است، و خدا برای انتقام گرفتن از ستمگران كفایت میكند، و قرآن برای حجّت آوردن و دشمنی كردن، كافی است.
10 هشدار از دشمنی شیطان
سفارش میكنم شما را به پروا داشتن از خدا، خدایی كه با ترساندنهای مكرّر، راه عذر را بر شما بست، و با دلیل و برهان روشن، حجت را تمام كرد، و شما را پرهیز داد از دشمنی شیطانی كه پنهان در سینهها راه مییابد، و آهسته در گوشها راز میگوید، گمراه و پست است، وعدههای دروغین داده، در آرزوی آنها به انتظار میگذارد، زشتیهای گناهان را زینت میدهد، گناهان بزرگ را كوچك میشمارد، و آرام آرام دوستان خود را فریب داده، راه رستگاری را بر روی در بند شدگانش میبندد، و در روز قیامت آنچه را كه زینت داده انكار میكند، و آنچه را كه آسان كرده، بزرگ میشمارد، و از آنچه كه پیروان خود را ایمن داشته بود سخت میترساند.
11 شگفتیهای آفرینش انسان
مگر انسان، همان ن
طفه و خون نیم بند نیست كه خدا او را در تاریكیهای رحم و خلافهای تو در تو، پدید آورد تا به صورت چنین در آمد، سپس كودكی شیرخوار شد، بزرگتر و بزرگتر شده تا نوجوانی رسیده گردید، سپس او را دلی فراگیر، و زبانی گویا، و چشمی بینا عطا فرمود تا عبرتها را درك كند، و از بدیها بپرهیزد، و آنگاه كه جوانی در حد كمال رسید، و بر پای خویش استوار ماند، گردن كشی آغاز كرد، و روی از خدا گرداند، و در بیراهه گام نهاد، در هوا پرستی غرق شد، و برای به دست آوردن لذّتهای دنیا تلاش فراوان كرد، و سر مست شادمانی دنیا شد، هرگز نمیپندارد مصیبتی پیش آید و بر اساس تقوی فروتنی ندارد، ناگهان سرمست و مغرور در این آزمایش چند روزه، مرگ او را میرباید، او را كه در دل بد بختیها، اندكی زندگی كرده، و آنچه را كه از دست داده عوضی به دست نیاورده است، و آنچه از واجبات را كه ترك كرد، قضایش را بجا نیاورد، كه درد مرگ او را فراگرفت، روزها در حیرت و سرگردانی، و شبها با بیداری و نگرانی میگذراند.
12 عبرت از مرگ
هر روز به سختی درد میكشد، و هر شب رنج و بیماری به سراغش میرود، در میان برادری غم خوار، و پدری مهربان و ناله كنندهای بی طاقت و بر سینه كوبندهای گریان افتاده است. امّا او در حالت بیهوشی و سكرات مرگ، و غم و اندوه بسیار، و ناله دردناك، و درد جان كندن، با انتظاری رنج آور، دست به گریبان است. پس از مرگ او را مأیوس وار در كفن پیچانده، در حالی كه تسلیم و آرام است، بر میدارند، و بر تابوت میگذارند. خسته و لاغر به سفر آخرت میرود، كه فرزندان و برادران او را به دوش كشیده تا سر منزل غربت، آنجا كه دیگر او را نمیبینند، و آنجا كه جایگاه وحشت است، پیش میبرند. امّا هنگامی كه تشییع كنندگان بروند و مصیبت زندگان باز گردند، در گودال قبر نشانده، برای پرستش حیرت آور، و امتحان لغزشزا، زمزمه غم آلود دارد. و بزرگترین بلای آنجا، فرود آمدن در آتش سوزان دوزخ و بر افروختگی شعلهها و نعرههای آتش است، كه نه یك لحظه آرام گیرد تا استراحت كند، و نه آرامشی وجود دارد كه از درد او بكاهد، و نه قدرتی كه مانع كیفر او شود، نه مرگی كه او را از این همه ناراحتی برهاند، و نه خوابی كه اندوهش را بر طرف سازد، در میان انواع مرگها و ساعتها مجازات گوناگون گرفتار است. به خدا پناه میبریم.
13 پند آموزی از گذشتگان
ای بندگان خدا كجا هستند آنان كه سالیان طولانی در نعمتهای خدا عمر گذراندند تعلیمشان دادند و دریافتند، مهلتشان دادند و بیهوده روزگار گذراندند از آفات و بلاها دورشان داشتند اما فراموش كردند، زمانی طولانی آنها را مهلت دادند، نعمتهای فراوان بخشیدند، از عذاب دردناك پرهیزشان دادند، و وعدههایی بزرگ از بهشت جاویدان به آنها دادند. ای مردم از گناهانی كه شما را به هلاكت افكند، از عیبهایی كه خشم خدا را در پی دارد، بپرهیزید. دارندگان چشمهای بینا، و گوشهای شنوا، و سلامت و كالای دنیا آیا گریزگاهی هست یا رهایی و جای امنی، پناهگاهی و جای فراری هست آیا باز گشتی برای جبران وجود دارد نه چنین است پس كی باز میگردید به كدام سو میروید و به چه چیز مغرور میشوید همانا بهره هر كدام از شما زمین به اندازه طول و عرض قامت شماست، آنگونه كه خاك آلوده بر آن خفته باشد. ای بندگان خدا هم اكنون به اعمال نیكو پردازید، تا ریسمانهای مرگ بر گلوی شما سخت نشده، و روح شما برای كسب كمالات آزاد است، و بدنها راحت، و در حالتی قرار دارید كه میتوانید مشكلات یكدیگر را حل كنید. هنوز مهلت دارید، و جای تصمیم و توبه و باز گشت از گناه باقی مانده است. عمل كنید پیش از آن كه در شدّت تنگنای وحشت و ترس و نابودی قرار گیرید، پیش از آن كه مرگ در انتظار مانده، فرا رسد، و دست قدرتمند خدای توانا شما را برگیرد.
(وقتی كه امام این خطبه را ایراد فرمود، بدنها به لرزه در آمد، اشكها سرازیر و دلها ترسان شد، كه جمعی آن را غرّاء نامیدند)
@nahjolbalaghe5
صاحب الزمان عج 🍃
چه جمعه هاکه یک به یک غروب شد نیامدی 😔
چه بغض ها که در گلو رسوب شد نیامدی 😔
تمام طول هفته به انتظار جمعه ات....
دوباره صبح. ظهر.نه. غروب شد نیامدی......
الهم عجل لولیک الفرج 🌷
@nahjolbalaghe5 ❤️ ❤️
خطبه 084-درباره عمرو بن عاص
روانشناسی عمروعاص
شگفتا از عمروعاص پسر نابغه! میان مردم شام گفت كه من اهل شوخی و خوشگذرانی بوده، و عمر بیهوده می گذرانم!! حرفی از روی باطل گفت و گناه در میان شامیان انتشار داد مردم آگاه باشید! بدترین گفتار دروغ است، عمروعاص سخن می گوید، پس دروغ می بندد، وعده می دهد و خلاف آن مرتكب می شود، درخواست می كند و اصرار می ورزد، اما اگر چیزی از او بخواهند، بخل می ورزد، به پیمان خیانت می كند، و پیوند خویشاوندی را قطع می نماید، پیش از آغاز نبرد در هیاهو و امر و نهی بی مانند است تا آنجا كه دستها به سوی قبضه شمشیرها نرود. اما در آغاز نبرد، و برهنه شدن شمشیرها، بزرگترین نیرنگ او این است كه عورت خویش را آشكار كرده، فرار نماید. آگاه باشید! به خدا سوگند كه یاد مرگ مرا از شوخی و كارهای بیهوده باز می دارد، ولی عمروعاص را فراموشی آخرت از سخن حق باز داشته است، با معاویه بیعت نكرد مگر بدان شرط كه به او پاداش دهد، و در برابر ترك دین خویش، رشوه ای تسلیم او كند.
@nahjolbalaghe5
خطبه 085-در توحید و موعظه
خداشناسی
و گواهی می دهم كه خدایی نیست جز خدای یكتا، آغاز اوست كه پیش از او چیزی نیست، و پایان همه اوست كه بی نهایت است، پندارها برای او صفتی نمی توانند فراهم آورند، و عقلها از درك كیفیت او درمانده اند، نه جزئی برای او می توان تصور كرد و نه تبعیض پذیر است و نه چشمها و قلبها می توانند او را به درستی فرا گیرند.
ضرورت پندپذیری ای بندگان خدا! از عبرتهای سودمند پند پذیرید، و از آیات روشنگر عبرت آموزید. و از آنچه با بیان رسا شما را ترسانده، بپرهیزید، و از یادآوریها و اندرزها سود ببرید، آن چنان كه گویا چنگال مرگ در پیكر شما فرورفته، و رشته آرزوها و دلبستگیها قطع گردیده و سختیهای مرگ و آغاز حركت به سوی قیامت به شما هجوم آورده است. آن روز كه (همراه هر كسی گواه و سوق دهنده ای است) سوق دهنده كه تا صحنه رستاخیز او را می كشاند، و شاهدی كه بر اعمال او گواهی می دهد. (و قسمتی از این خطبه)
وصف بهشت در بهشت، درجاتی از یكدیگر برتر، و جایگاه گوناگون و متفاوت وجود دارد كه نعمتهایش پایان ندارد، و ساكنان آن هرگز خارج نگردند، ساكنان بهشت جاوید، هرگز پیر و فرسوده نگردند، و گرفتار شدائد و سختیها نخواهند شد.
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 086-صفات پرهیزكاری
علم الهی خدا به تمام اسرار نهان آگاه و از باطن همه باخبر است، به همه چیز احاطه دارد و بر همه چیز غالب و پیروز، و بر همه چیز تواناست. پندهای ارزشمند هر كس از شما در روزگارانی كه مهلت دارد به اعمال نیكو بپردازد پیش از آنكه مرگ فرا رسد، و در ایام فراغت پاك باشد، پیش از آنكه گرفتار شود، و در ایام رهایی نیكوكار باشد، پیش از آنكه مرگ گلوگاه او را بفشارد، پس برای خود و جایی كه می رود آماده باشد، و در این دنیا كه محل كوچ كردن است برای منزلگاه ابدی، توشه ای بردارد.
پس ای مردم! خدا را! خدا را! پروا كنید، برای حفظ قرآن، كه از شما خواسته، و حقوقی كه نزد شما سپرده است، پس همانا خدای سبحان! شما را بیهوده نیافرید، و به حال خود وانگذاشت، و در گمراهی و كوری رها نساخته است، كردارتان را بیان فرمود، و از اعمال شما باخبر است و سرآمد زندگی شما را مشخص كرد و (كتابی بر شما نازل كرد كه روشنگر همه چیز است) پیامبرش را مدتی در میان شما قرار داد تا برای او و شما، دین را به اكمال رساند، و آنچه در قرآن نازل شد و مایه رضای الهی است تحقق بخشد. و با زبان پیامبرش، كارهای خوشایند و ناخوشایند، بایدها و نبایدها را ابلاغ كرد، و اوامر و نواهی را آموزش داد، و راه عذر را بر شما بست و حجت را تمام كرد. پیش از كیفر، شما را تهدید نمود، از عذابهای سختی كه در پیشروی دارید شما را ترساند، پس بازمانده ایام خویش را دریابید، و صبر و بردباری در برابر نارواییها پیشه كنید، چرا كه عمر باقیمانده، برابر روزهای زیادی كه به غفلت گذراندید و روی گردان از پندها بودید، بسیار كم است. به خود بیش از اندازه آزادی ندهید، كه شما را به ستمگری می كشاند، و با نفس سازشكاری و سستی روا مدارید كه ناگهان در درون گناه سقوط می كنید.
یادآوری ارزش های اخلاقی
ای بندگان خدا! آن كس كه نسبت به خود خیرخواهی او بیشتر است، در برابر خدا، از همه كس فرمانبردارتر است، و آن كس كه خویشتن را بیشتر می فریبد، نزد خدا گناهكارترین انسانها است، زیانكار واقعی كسی كه خود را بفریبد. و آن كس مورد غبطه است و بر او رشك می برند كه دین او سالم باشد. سعادتمند آن كس كه از زندگی دیگران عبرت آموزد، و شقاوتمند آنكه فریب هوا و هوسها را بخورد. آگاه باشید! ریاكاری و تظاهر، هر چند اندك باشد شرك است، و همنشینی با هواپرستان ایمان را به دست فراموشی می سپارد، و شیطان را حاضر می كند، از دروغ بركنار باشید كه با ایمان فاصله دارد، راستگو در راه نجات و بزرگواری است، اما دروغگو بر لب پرتگاه هلاكت و خواری است، حسد نورزید كه حسد ایمان را چونان آتشی كه هیزم را خاكستر كند، نابود می سازد، با یكدیگر دشمنی و كینه توزی نداشته باشید كه نابودكننده هر چیزی است، بدانید كه آرزوهای دور و دراز عقل را غافل و یاد خدا را به فراموشی می سپارد، آرزوهای ناروا را دروغ انگارید كه آرزوها فریبنده و صاحبش فریب خورده می باشد.
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 087-موعظه یاران
(برخی از شارحان گفتند كه این خطبه در شهر كوفه ایراد شد)
معرّفی بهترین بنده خدا (الگوی انسان كامل)
ای بندگان خدا! همانا بهترین و محبوبترین بنده نزد خدا، بنده ای كه خدا او را در پیكار با نفس یاری داده است، آن كس كه جامه زیرین او اندوه، و لباس رویین او ترس از خداست، چراغ هدایت در قلبش روشن شده و وسائل لازم برای روزی او فراهم آمد، دوریها و دشواریها را بر خود نزدیك و آسان ساخته است. حقایق دنیا را با چشم دل نگریسته، همواره به یاد خدا بوده و اعمال نیكو، فراوان انجام داده است، از چشمه گوارای حق سیراب گشته، سرچشمه ای كه به آسانی به آن رسید و از آن نوشیده سیراب گردید. از راه هموار و راست قدم برداشته، پیراهن شهوات را از تن بیرون كرد، و جز یك غم، از تمام غمها خود را می رهاند، و از صف كوردلان و مشاركت با هواپرستان خارج شده، كلید بازكننده درهای هدایت شد و قفل درهای گمراهی و خواری گردید، راه هدایت را با روشندلی دید، و از همان راه رفت، و نشانه های آن را شناخت و از امواج سركش شهوات گذشت. به استوارترین دستاویزها و محكمترین طنابها چنگ انداخت، چنان به یقین و حقیقت رسید كه گویی نور خورشید بر او تابید، در برابر خداوند خود را بگونه ای تسلیم كرد كه هر فرمان او را انجام می دهد و هر فرعی را به اصلش باز می گرداند، چراغ
تاریكیها، و روشنی بخش تیرگیها، كلید درهای بسته و برطرف كننده دشواریها، و راهنمای گمراهان در بیابانهای سرگردانی است. سخن می گوید، خوب می فهماند، سكوت كرده به سلامت می گذرد، برای خدا اعمال خویش را خالص كرده آنچنان كه خدا پذیرفته است، از گنجینه های آیین خدا و اركان زمین است. خود را به عدالت واداشته و آغاز عدالت او آنكه هوای نفس را از دل بیرون رانده است، حق را می شناساند و به آن عمل می كند، كار خیری نیست مگر كه به آن قیام می كند، و در هیچ جا گمان خیری نبرده جز آنكه به سوی آن شتافت. اختیار خود را به قرآن سپرده، و قرآن را راهبر و پیشوای خود قرار داده است، هر جا كه قرآن بار اندازد فرود آید، و هر جا كه قرآن جای گیرد مسكن گزیند.
وصف زشت ترین انسان (عالم نمایان)
و دیگری كه او را دانشمند نامند اما از دانش بی بهره است، یك دسته از نادانیها را از جمعی نادان فرا گرفته، و مطالب گمراه كننده از گمراهان آموخته، و به هم بافته، و دامهایی از طنابهای غرور و گفته های دروغین بر سر راه مردم افكنده، قرآن را بر امیال و خواسته های خود تطبیق می دهد، و حق را به هوسهای خود تفسیر می كند، مردم را از گناهان بزرگ ایمن می سازد، و جرائم بزرگ را سبك جلوه می دهد، ادعا می كند از ارتكاب شبهات پرهیز دارد اما در آنها غوطه می خورد. می گوید: از بدعتها دورم، ولی در آنها غرق شده است، چهره ظاهر او چهره انسان، و قلبش قلب حیوان درنده است، راه هدایت را نمی شناسد كه از آن سو برود، و راه خطا و باطل را نمی داند كه از آن بپرهیرد، پس مرده ای است در میان زندگان.
شناساندن عترت پیامبر (ص) و امامان راستین (ع)
مردم! كجا می روید؟ چرا از حق منحرف می شوید؟ پرچمهای حق برپاست و نشانه های آن آشكار است، با اینكه چراغهای هدایت روشنگر راهند، چون گمراهان به كجا می روید؟ چرا سرگردانید؟ در حالی كه عترت پیامبر شما در میان شماست، آنها زمامداران حق و یقینند، پیشوایان دین، و زبانهای راس
تی و راستگویانند، پس باید در بهترین منازل قرآن جایشان دهید و همانند تشنگان كه به سوی آب شتابانند، به سویشان هجوم آورید. ای مردم این حقیقت را از خاتم پیامبران بیاموزید كه فرمود: هر كه از ما می میرد، در حقیقت نمرده است و چیزی از ما كهنه نمی شود. پس آنچه نمی دانید، نگویید، زیرا بسیاری از حقایق در اموری است كه ناآگاهانه انكار می كنید.
ویژگیهای امام علی (ع)
مردم! عذرخواهی كنید از كسی كه دلیلی بر ضد او ندارید، و آنكس من می باشم، مگر من در میان شما بر اساس (ثقل اكبر) كه قرآن است عمل نكردم؟ و (ثقل اصغر) عترت پیامبر (ص) را در میان شما باقی نگذارم؟ مگر من پرچم ایمان را در بین شما استوار نساختم؟ و از حدود و مرز حلال و حرام آگاهیتان ندادم؟ مگر پیراهن عافیت را با عدل خود به اندام شما نپوشاندم؟ و نیكیها را با اعمال و گفتار خود در میان شما رواج ندادم؟ و ملكات اخلاق انسانی را به شما نشان ندادم؟ پس وهم و گمان خود را در آنجا كه چشم دل ژرفای آن را مشاهده نمی كند، و فكرتان توانایی تاختن در آن راه را ندارد، بكار نگیرید. برخی از همین خطبه است:
اخبار غیبی نسبت به آینده بنی امیه
تا آنكه برخی از شما گمان می برند كه دنیا به كام بنی امیه شد، و همه خوبیها را افزون به آنها سپرده و آنها را از سرچشمه خود سیراب كرده، و تازیانه و شمشیرشان از سر این امت كنار نخواهد رفت، كسانی كه چنین می اندیشند در اشتباهند، زیرا سهم بنی امیه تنها جرعه ای از زندگی لذت بخش است كه مدتی آن را می مكند سپس همه آنچه را كه نوشیدند بیرون می ریزند.
@na
حضرت زهرا سلام الله عليها
إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما اءمَرْناكَ وَ تَنْتَهى عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، فانْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا.
اگر آنچه را كه ما اهل بیت دستور داده ایم عمل كنى و از آنچه نهى كرده ایم خوددارى نمائى، تو از شیعیان ما هستى وگرنه ، خیر.
تفسیر الامام العسكرى علیه السلام : ص 320، ح 191.
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 088-در بیان هلاكت مردم
(به نقل برخی از شارحان، این خطبه در سال 36 هجری پس از قتل عثمان در مدینه ایراد شد)
عوامل هلاكت انسانها
(پس از ستایش پروردگار!)
خدا هرگز جباران دنیا را در هم نشكسته مگر پس از آنكه مهلتهای لازم و نعمتهای فراوان بخشید، و هرگز استخوان شكسته ملتی را بازسازی نفرمود مگر پس از آزمایشها و تحمل مشكلات، مردم! در سختیهایی كه با آن روبرو هستید و مشكلاتی كه پشت سر گذاردید، درسهای عبرت فراوان وجود دارد، نه هر كه صاحب قلبی است خردمند است، و نه هر دارنده گوشی شنواست، و نه هر دارنده چشمی بیناست. در شگفتم، چرا در شگفت نباشم؟! از خطای گروههای پراكنده با دلایل مختلف كه هر یك در مذهب خود دارند! نه گام بر جای گام پیامبر (ص) می نهند، و نه از رفتار جانشین پیغمبر پیروی می كنند، نه به غیب ایمان می آورند و نه خود را از عیب بركنار می دارند، به شبهات عمل می كنند و در گرداب شهوات غوطه ورند، نیكی در نظرشان همان است كه می پندارد، و زشتیها همان است كه آنها منكرند. در حل مشكلات به خود پناه می برند، و در مبهمات تنها به رای خویش تكیه می كنند، گویا هر كدام، امام و راهبر خویش می باشند كه به دستگیره های مطمئن و اسباب محكمی كه خود باور دارند چنگ می زنند.
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 089-مردم پیش از بعثت
(این خطبه طبق نقل برخی از شارحان در شهر كوفه ایراد شد)
وصف روزگاران بعثت پیامبر (ص)
خدا پیامبر اسلام را هنگامی مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدتها گذشته، و ملتها در خواب عمیقی فرو خفته بودند، فتنه و فساد جهان را فرا گرفته و اعمال زشت رواج یافته بود، آتش جنگ همه جا زبانه می كشید و دنیا بی نور، پر از مكر و فریب گشته بود، برگهای درخت زندگی به زردی گراییده و از میوه آن خبری نبود، آب حیات فرو خشكید و نشانه های هدایت كهنه و ویران شده بود، پرچمهای هلاكت و گمراهی آشكار و دنیا با قیافه زشتی به مردم می نگریست، و با چهره ای عبوس و غم آلود با اهل دنیا روبرو می گشت. میوه درخت دنیا در جاهلیت فتنه، و خواركش مردار، و در درونش وحشت و اضطراب، و بر بیرون شمشیرهای ستم حكومت داشت.
عبرت آموزی از روزگار جاهلیت
ای بندگان خدا! عبرت گیرید، و همواره به یاد زندگانی پدران و براداران خود در جاهلیت باشید، كه از این جهان رفتند و در گرو اعمال خود بوده و برابر آن محاسبه می گردند، به جان خودم سوگند! پیمان برای زندگی و مرگ و نجات از مجازات الهی بین شما و آنها بسته نشده است، و هنوز روزگار زیادی نگذشته، و از آن روزگارانی كه در پشت پدران خود بودید زیاد دور نیست. به خدا سوگند
! پیامبر اسلام (ص) چیزی به آنها گوشزد نكرد جز آن كه من همان را با شما می گویم، شنوایی امروز شما از شنوایی آنها كمتر نیست، همان چشمها و قلبهایی كه به پدرانتان دادند به شما نیز بخشیدند. به خدا سوگند، شما پس از آنها مطلبی را ندیده اید كه آنها نمی شناختند، و شما به چیزی اختصاص داده نشدید كه آنها محروم باشند. راستی حوادثی به شما روی آورده مانند شتری كه مهار كردنش مشكل است، و میانبندش سست و سواری بر آن دشوار است. مبادا آنچه مردم دنیا را فریفت شما را بفریبد! كه دنیا سایه ای است گسترده و كوتاه، تا سرانجامی روشن و معین.
خطبه 090-در بیان صفات خداوندی
خداشناسی
سپاس خداوندی را، بی آنكه دیده شود شناخته شده، و بی آنكه اندیشه ای به كار گیرد آفریننده است، خدایی كه همیشه بوده و تا ابد خواهد بود، آنجا كه نه از آسمان دارای برجهای زیبا خبری بود، و نه از پرده های فرو افتاده اثری به چشم می خورد، نه شبی تاریك و نه دریایی آرام، نه كوهی با راههای گشوده، نه دره ای پر پیچ و خم، نه زمین گسترده، و نه آفریده های پراكنده وجود داشت. خدا پدیدآورنده پدیده ها و وارث همگان است، خدای آنان و روزی دهنده ایشان است، آفتاب و ماه به رضایت او می گردند كه هر تازه ای را كهنه، و هر دوری را نزدیك می گردانند. خدا، روزی مخلوقات را تقسیم كرد، و كردار و رفتارشان را برشمرد، از نفسها كه می زنند، و نگاههای دزدیده كه دارند، و رازهایی كه در سینه ها پنهان كردند. و جایگاه پدیده ها را در شكم مادران پشت پدران تا روز تولد و سرآمد زندگی و مرگ، همه را می داند. اوست خدایی كه با همه وسعتی كه رحمتش دارد بر دشمنان سخت است و با سختگیری كه دارد رحمتش همه دوستان را فرا گرفته است، هر كس كه با او به مبارزه برخیزد بر او غلبه می كند، و هر كس دشمنی ورزد هلاكش می سازد، هر كس با او كینه و دشمنی ورزد تیره روز
ش كند، و بر دشمنانش پیروز است، هر كس به او توكل نماید او را كفایت كند، و هر كس از او بخواهد، می پردازد، و هر كس برای خدا به محتاجان قرض دهد وامش را بپردازد، و هر كه او را سپاس گوید، پاداش نیكو دهد.
اندرزهای حكیمانه
بندگان خدا، خود را بسنجید قبل از آنكه مورد سنجش قرار گیرید، پیش از آنكه حسابتان را برسند حساب خود را برسید، و پیش از آنكه راه گلو گرفته شود نفس راحت بكشید، و پیش از آنكه با زور شما را به اطاعت وادارند، فرمانبردار باشید، بدانید همانا آن كس كه خود را یاری نكند و پنددهنده و هشداردهنده خویش نباشد، دیگری هشداردهنده و پنددهنده او نخواهد بود.
@nahjolbalaghe5
🕊 گمان نمیکنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین باشد.
#امام_خمینی (ره)
سالگرد #ارتحال_امام_خمینی(ره)
...♡
🆔 @nahjolbalaghe5
🌼🌈مولاے من
🌻تا ڪے نصیب ماست
"ارَی الخَلقَ" و "لاتُری"
🌼🌈کـے میشود نوای انَاالمَهدی تو را
ازسمت کعبه بشنوم ای جانِ جانان
🌼🌈عجّل علے ظهورکَ یا صاحبالزّمان
السلام علیڪ یا حجة الله علی خلقه✋
#امام_زمان عج
┈┈•✾🕊✨💐✨💚✨💐🕊✾•┈┈
💚 @nahjolbalaghe5 🌹
هدایت شده از تبادلات
خطبه 091-خطبه اشباح
(مسعدة بن صدقه از امام صادق علیه السّلام نقل كرد، روزی در مسجد كوفه شخصی به امام علی علیه السّلام گفت خدا را آنگونه توصیف كن كه گویا با چشم سر او را دیدهایم، امام به خطابه برخاست، مسجد پر از مردم شد، در حالی كه خشمناك بود و رنگ صورت امام تغییر كرده بود فرمود)
1 خدا شناسی
ستایش خدایی را سزاست كه نبخشیدن بر مال او نیفزاید، و بخشش او را فقیر نسازد، زیرا هر بخشندهای جز او، اموالش كاهش یابد، و جز او هر كس از بخشش دست كشد مورد نكوهش قرار گیرد. اوست بخشنده انواع نعمتها و بهرههای فزاینده و تقسیم كننده روزی پدیدهها، مخلوقات همه جیره خوار سفره اویند، كه روزی همه را تضمین، و اندازهاش را تعیین فرمود. به مشتاقان خویش و خواستاران آنچه در نزد اوست راه روشن را نشان داد، سخاوت او را در آنجا كه از او بخواهند، با آنجا كه از او درخواست نكنند، بیشتر نیست. خدا اوّلی است كه آغاز ندارد، تا پیش از او چیزی بوده باشد، و آخری است كه پایان ندارد تا چیزی پس از او وجود داشته باشد. مردمك چشمها را از مشاهده خود باز داشته است. زمان بر او نمیگذرد تا دچار دگرگونی گردد، و در مكانی قرار ندارد تا پندار جابجایی نسبت به او روا باشد. اگر آنچه از درون معادن كوهها بیرون میآید، و یا آنچه از لبان پر از خنده صدفهای دریا خارج میشود، از نقرههای خالص، و طلاهای ناب، درهای غلطان، و مرجانهای دست چین، همه را ببخشد، در سخاوت او كمتر اثری نخواهد گذاشت، و گستردگی نعمتهایش را پایان نخواهد داد، در پیش او آنقدر از نعمتها وجود دارد كه هر چه انسانها درخواست كنند تمامی نپذیرد، چون او بخشندهای است كه درخواست نیازمندان چشمه جود او را نمیخشكاند، و اصرار و درخواستهای پیاپی او را به بخل ورزیدن نمیكشاند.
2 صفات خدا در قرآن
ای پرسش كننده، درست بنگر، آنچه را كه قرآن از صفات خدا بیان میدارد، به آن اعتماد كن، و از نور هدایتش بهره گیر، و آنچه را كه شیطان تو را به دانستن آن وامیدارد، و كتاب خدا آن را بر تو واجب نكرده، و در سنّت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و امامان هدایتگر علیه السّلام نیامده، رها كن و علم آن را به خدا واگذار، كه این نهایت حقّ پروردگار بر تو است. بدان، آنها كه در علم دین استوارند، خدا آنها را از فرو رفتن در آنچه كه بر آنها پوشیده است و تفسیر آن را نمیدانند، و از فرو رفتن در اسرار نهان بی نیاز ساخته است،
و آنان را از این رو كه به عجز و ناتوانی خود در برابر غیب و آنچه كه تفسیر آن را نمیدانند اعتراف میكنند، ستایش فرمود، و ترك ژرف نگری آنان در آنچه كه خدا بر آنان واجب نساخته را راسخ بودن در علم شناسانده است. پس به همین مقدار بسنده كن و خدا را با میزان عقل خود ارزیابی مكن، تا از تباه شدگان نباشی. اوست خدای توانایی كه اگر وهم و خیال انسانها بخواهد برای درك اندازه قدرتش تلاش كند، و افكار بلند و دور از وسوسههای دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملكوتش را در نوردد، و قلبهای سراسر عشق مشتاقان، برای درك كیفیّت صفات او كوشش نماید، و عقلها با تلاش وصف ناپذیر از راههای بسیار ظریف و باریك بخواهند ذات او را درك كنند، دست قدرت بر سینه همه نواخته بازگرداند، در حالی كه در تاریكیهای غیب برای رهایی خود به خدای سبحان پناه میبرند و با نا امیدی و اعتراف به عجز از معرفت ذات خدا، باز میگردند، كه با فكر و عقل نارسای بشری نمیتوان او را درك كرد، و اندازه جلال و عزّت او در قلب اندیشمندان راه نمییابد. خدایی كه پدیدهها را از هیچ آفرید، نمونهای در آفرینش نداشت تا از آن استفاده كند، و یا نقشهای از آفرینندهای پیش از خود، كه از آن در آفریدن موجودات بهره گیرد، و نمونههای فراوان از ملكوت قدرت خویش، و شگفتیهای آثار رحمت خود، كه همه با زبان گویا به وجود پروردگار گواهی میدهند را به ما نشان داده كه بی اختیار ما را به شناخت پروردگار میخوانند. در آنچه آفریده آثار صنعت و نشانههای حكمت او پدیدار است، كه هر یك از پدیدهها حجّت و برهانی بر وجود او میباشند، گرچه برخی مخلوقات، به ظاهر ساكتاند، ولی بر تدبیر خداوندی گویا، و نشانههای روشنی بر قدرت و حكمت اویند خداوندا گواهی میدهم، آن كس كه تو را به اعضای گوناگون پدیدهها و مفاصل به هم پیوسته كه به فرمان حكیمانه تو در لابلای عضلات پدید آمده، تشبیه میكند، هرگز در ژرفای ضمیر خود تو را نشناخته، و قلب او با یقین انس نگرفته است، و نمیداند كه هرگز برای تو همانندی نیست. و گویا بیزاری پیروان گمراه از رهبران فاسد خود را نشنیدهاند كه میگویند: «به خدا سوگند ما در گمراهی آشكار بودیم. كه شما را با خدای جهانیان مساوی پنداشتیم» دروغ گفتند مشركان كه تو را با بتهای خود همانند پنداشتند، و با وهم و خیال خود گفتند پیكری چون بتهای ما دارد، و با پندار نادرست تو را تجزیه كرده، و با اعضای گوناگون مخلوقات تشبیه كردند. خدایا
هدایت شده از تبادلات
گواهی میدهم آنان كه تو را با چیزی از آفریدههای تو مساوی شمارند از تو روی بر تافتهاند و آن كه از تو روی گردان شود بر اساس آیات محكم قرآن، و گواهی براهین روشن تو، كافر است. تو همان خدای نامحدودی هستی كه در اندیشهها نگنجی تا چگونگی ذات تو را درك كنند، و در خیال و وهم نیایی تا تو را محدود و دارای حالات گوناگون پندارند.
3 وصف پروردگار در آفرینش موجودات گوناگون
آنچه را آفرید با اندازه گیری دقیقی استوار كرد، و با لطف و مهربانی نظمشان داد، و به خوبی تدبیر كرد. هر پدیده را برای همان جهت كه آفریده شد به حركت در آورد، چنانكه نه از حد و مرز خویش تجاوز نماید و نه در رسیدن به مراحل رشد خود كوتاهی كند، و این حركت حساب شده را بدون دشواری به سامان رساند تا بر اساس اراده او زندگی كند. پس چگونه ممكن است سرپیچی كند در حالی كه همه موجودات از اراده خدا سرچشمه میگیرند، خدایی كه پدید آورنده موجودات گوناگون است، بدون احتیاج به اندیشه و فكری كه به آن روی آورد، یا غریزهای كه در درون پنهان داشته باشد، و بدون تجربه از حوادث گذشته، و بدون شریكی كه در ایجاد امور شگفت انگیز یاریش كند، موجودات را آفرید، پس آفرینش كامل گشت و به عبادت و اطاعت او پرداختند، دعوت او را پذیرفتند و در برابر فرمان الهی سستی و درنگ نكردند و در اجرای فرمان الهی توقف نپذیرفتند. پس كجیهای هر چیزی را راست، و مرزهای هر یك را روشن ساخت، و با قدرت خداوندی بین اشیاء متضاد هماهنگی ایجاد كرد، و وسایل ارتباط آنان را فراهم ساخت، و موجودات را از نظر حدود، اندازه، و غرائز، و شكلها، و قالبها، و هیأتهای گوناگون، تقسیم و استوار فرمود، و با حكمت و تدبیر خویش هر یكی را به سرشتی كه خود خواست در آورد.
4 چگونگی آفرینش آسمانها
فضای باز و پستی و بلندی و فاصلههای وسیع آسمانها را بدون اینكه بر چیزی تكیه كند، نظام بخشید و شكافهای آن را به هم آورد، و هر یك را با آنچه كه تناسب داشت و جفت بود پیوند داد، و دشواری فرود آمدن و برخاستن را بر فرشتگانی كه فرمان او را به خلق رسانند یا اعمال بندگان را بالا برند آسان كرد. در حالی كه آسمان را به صورت دود و بخار بود به آن فرمان داد، پس رابطههای آن را بر قرار ساخت، سپس آنها را از هم جدا كرد و بین آنها فاصله انداخت، و بر هر راهی و شكافی از آسمان، نگهبانی از شهابهای روشن گماشت، و با دست قدرت آنها را از حركت ناموزون در فضا نگهداشت، و دستور فرمود تا برابر فرمانش تسلیم باشند. و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را، با نوری كم رنگ برای تاریكی شبها قرار داد، و آن دو را در مسیر حركت خویش به حركت در آورد، و حركت آن دو را دقیق اندازه گیری كرد تا در درجات تعیین شده حركت كنند كه بین شب و روز تفاوت باشد، و قابل تشخیص شود، و با رفت و آمد آنها شماره سالها، و اندازه گیری زمان ممكن باشد. پس در فضای هر آسمان فلك آن را آفرید، و زینتی از گوهرهای تابنده و ستارگان درخشنده بیاراست، و آنان را كه خواستند اسرار آسمانها را دزدانه دریابند، با شهابهای درخشنده سوزان تیر باران كرد، و تمامی ستارگان از ثابت و استوار، و گردنده و بی قرار، فرود آینده و بالا رونده، و نگران كننده و شادی آفرین را، تسلیم اوامر خود فرمود.
5 ویژگیهای فرشتگان
سپس، خداوند سبحان برای سكونت بخشیدن در آسمانها، و آباد ساختن بالاترین قسمت از ملكوت خویش، فرشتگانی شگفت آفرید، و تمام شكافها و راههای گشاده آسمانها را با فرشتگان پر كرد، و فاصله جوّ آسمان را از آنها گستراند، كه هم اكنون صدای تسبیح آنها فضای آسمانها را پر كرده: در بارگاه قدس، درون پردههای حجاب و صحنههای مجد و عظمت پروردگار، طنین انداز است. در ما ورای آنها زلزلههایی است كه گوشها را كر میكند و شعاعهای خیره كننده نور، كه چشمها را از دیدن باز میدارد، و ناچار خیره بر جای خویش میماند. خدا فرشتگان را در صورتهای مختلف و اندازههای گوناگون آفرید، و بال و پرهایی برای آنها قرار داد، آنها كه همواره در تسبیح جلال و عزّت پروردگار به سر میبرند، و چیزی از شگفتیهای آفرینش پدیدهها را به خود نسبت نمیدهند و در آنچه از آفرینش پدیدهها كه خاص خداست، ادّعایی ندارند:
«بلكه بندگانی بزرگوارند، كه در سخن گفتن از او پیشی نمیگیرند و به فرمان الهی عمل می كنند» خدا فرشتگان را امین وحی خود قرار داد، و برای رساندن پیمان امر و نهی خود به پیامبران، از آنها استفاده كرد، و روانه زمین كرده، آنها را از تردید شبهات مصونیّت بخشید، كه هیچ كدام از فرشتگان از راه رضای حق منحرف نمیگردند. آنها را از یاری خویش بهرمند ساخت، و دلهایشان را در پوششی از تواضع و فروتنی و خشوع و آرامش در آورد، درهای آسمان را بر رویشان گشود تا خدا را به بزرگی بستایند، و برای آنها نشانههای روشن قرار داد تا به توحید او بال گشایند. سنگینیهای گناهان هرگز آنها را در انجام وظیفه دل سرد نساخت، و گذشت
سلام بر دوستان گلم اعضای خوب کانال
خطبه اشباح زیاد طولانی هست برای تعامل بیشتر ان شاء الله در چند نوبت ارسال خواهد
♥️
نهجالبلاغهآقـاامیرالمؤمنیـن
گواهی میدهم آنان كه تو را با چیزی از آفریدههای تو مساوی شمارند از تو روی بر تافتهاند و آن كه از ت
شب و روز آنها را به سوی مرگ سوق نداد، تیرهای شك و تردید خلل در ایمانشان ایجاد نكرد، و شك و گمان در پایگاه یقین آنها راه نیافت، و آتش كینه در دلهایشان شعلهور نگردید، حیرت و سرگردانی آنها را از ایمانی كه دارند و آنچه از هیبت و جلال خداوندی كه در دل نهادند جدا نساخت و وسوسهها در آنها راه نیافته، تا شك و تردید بر آنها تسلط یابد.
6 اقسام فرشتگان
گروهی از فرشتگان در آفرینش ابرهای پر آب، و در آفرینش كوههای عظیم و سر بلند، و خلقت ظلمت و تاریكیها نقش دارند، و گروهی دیگر، قدمهایشان تا ژرفای زمین پایین رفته، و چونان پرچمهای سفیدی دل فضا را شكافتهاند، و در زیر آن بادهایی است كه به نرمی حركت كرده و در مرزهای مشخّصی نگاهش میدارد.
7 صفات والای فرشتگان
اشتغال به عبادت پروردگار، فرشتگان را از دیگر كارها باز داشته، و حقیقت ایمان میان آنها و معرفت حق، پیوند لازم ایجاد كرد، نعمت یقین آنها را شیدای حق گردانید كه به غیر خدا هیچ علاقهای ندارند. شیرینی معرفت خدا را چشیده و از جام محبّت پروردگار سیراب شدند، ترس و خوف الهی در ژرفای جان فرشتگان راه یافته، و از فراوانی عبادت قامتشان خمیده و شوق و رغبت فراوان، از زاری و گریهشان نكاسته است. مقام والای فرشتگان، از خشوع و فروتنی آنان كم نكرد، و غرور و خود بینی دامنگیرشان نگردید، تا اعمال نیكوی گذشته را شماره كنند، و سهمی از بزرگی و بزرگواری برای خود تصوّر نمایند. گذشت زمان آنان را از انجام وظائف پیاپی نرنجانده و از شوق و رغبتشان نكاسته تا از پروردگار خویش نا امید گردند. از مناجاتهای طولانی، خسته نشده، و اشتغال به غیر خدا آنها را تحت تسلط خود در نیاورده است، و از فریاد استغاثه و زاری آنها فروكش نكرده و در مقام عبادت و نیایش دوش به دوش هم همواره ایستادهاند، راحت طلبی آنها را به كوتاهی در انجام دستوراتش وادار نساخته، و كودنی و غفلت و فراموشی بر تلاش و كوشش و عزم راسخ فرشتگان راه نمییابد، و فریبهای شهوت، همّتهای بلندشان را تیرباران نمیكند. فرشتگان، ایمان به خدای صاحب عرش را ذخیره روز بی نوایی خود قرار داده و آن هنگام كه خلق به غیر خدا روی میآورد آنها تنها متوجّه پروردگار خویشند، هیچ گاه عبادت خدا را پایان نمیدهند، و شوق و علاقه خود را از انجام اوامر الهی و اطاعت پروردگار سست نمیكنند، آنچه آنان را شیفته اطاعت خدا كرده بذر محبّت است كه در دل میپرورانند، و هیچ گاه دل از بیم و امید او بر نمیدارند. عوامل ترس آنها را از مسؤولیت باز نمیدارد تا در انجام وظیفه سستی ورزند، طمعها به آنان شبیخون نزده تا تلاش دنیا را بر كار آخرت مقدّم دارند، اعمال گذشته خود را بزرگ نمیشمارند، و اگر بزرگ بشمارند امیدوارند، و امید فراوان نمیگذارد تا از پروردگار ترسی در دل داشته باشند.
8 پاك بودن فرشتگان از رذایل اخلاقی
فرشتگان در باره پروردگار خویش به جهت وسوسههای شیطانی اختلاف نكردهاند، و برخوردهای بد با هم نداشته و راه جدایی نگیرند. كینهها و حسادتها در دلشان راه نداشته و عوامل شك و تردید و خواهشهای نفسانی، آنها را از هم جدا نساخته، و افكار گوناگون آنان را به تفرقه نكشانده است. فرشتگان بندگان ایمانند، و طوق بندگی به گردن افكنده و هیچ گاه با شك و تردید و سستی، آن را بر زمین نمیگذارند. در تمام آسمانها جای پوستینی خالی نمیتوان یافت مگر آن كه فرشتهای به سجده افتاده، یا در كار و تلاش است. اطاعت فراوان آنها بر یقین و معرفتشان نسبت به پروردگار میافزاید، و عزّت خداوند عظمت او را در قلبشان بیشتر مینماید.
9 چگونگی آفرینش زمین
زمین را به موجهای پر خروش، و دریاهای موّاج فرو پوشاند، موجهایی كه بالای آنها به هم میخورد و در تلاطمی سخت، هر یك دیگری را واپس میزد، چونان شتران نر مست، فریاد كنان و كف بر لب، به هر سوی روان بودند. پس، قسمتهای سركش آب از سنگینی زمین فرو نشست و هیجان آنها بر اثر تماس با سینه زمین آرام گرفت. زیرا زمین با پشت بر آن میغلطید و آن همه سر و صدای امواج ساكن و آرام شده، چون اسب افسار شده رام گردید.
خشكیهای زمین در دل امواج، گسترد، و آب را از كبر و غرور و سركشی و خروش باز داشت، و از شدّت حركتش كاسته شد، و بعد از آن همه حركتهای تند ساكت شد، و پس از آن همه خروش و سركشی متكبّرانه به جای خویش ایستاد. پس هنگامی كه هیجان آب در اطراف زمین فرو نشست، و كوههای سخت و مرتفع را بر دوش خود حمل كرد، چشمههای آب از فراز كوهها بیرون آورد و آبها را در شكاف بیابانها و زمینهای هموار روان كرد، و حركت زمین را با صخرههای عظیم و قلّه كوههای بلند نظم داد، و زمین به جهت نفوذ كوهها در سطح آن، فرو رفتن ریشه كوهها در شكافهای آن و سوار شدن بر پشت دشتها و صحراها، از لرزش و اضطراب باز ایستاد.
10 نقش پدیدههای جوی در زمین
و بین زمین و جو فاصله افكند، و وزش بادها را برای ساكنان آن آماده ساخت، تمام نیازم
نهجالبلاغهآقـاامیرالمؤمنیـن
شب و روز آنها را به سوی مرگ سوق نداد، تیرهای شك و تردید خلل در ایمانشان ایجاد نكرد، و شك و گمان در پ
ندیها و وسائل زندگی را برای اهل زمین استخراج و مهیّا فرمود، آنگاه هیچ بلندی از بلندیهای زمین را كه آب چشمهها و نهرها به آن راه ندارد وانگذاشت، بلكه ابرهایی را آفرید تا قسمتهای مرده آن احیا شود، و گیاهان رنگارنگ برویند. قطعات بزرگ و پراكنده ابرها را به هم پیوست تا سخت به حركت در آمدند، و با به هم خوردن ابرها، برقها درخشیدن گرفت، و از درخشندگی ابرهای سفید كوه پیكر، و متراكم چیزی كاسته نشد.
ابرها را پی در پی فرستاد تا زمین را احاطه كردند، و بادها شیر باران را از ابرها دوشیدند، و به شدّت به زمین فرو ریختند، ابرها پایین آمده سینه بر زمین ساییدند، و آنچه بر پشت داشتند فرو ریختند كه در بخشهای بی گیاه زمین انواع گیاهان روییدن گرفت، و در دامن كوهها، سبزهها پدید آمد.
11 زیباییهای زمین
پس زمین به وسیله باغهای زیبا، همگان را به سرور و شادی دعوت كرده، با لباس نازك گل برگها كه بر خود پوشید، هر بینندهای را به شگفتی واداشت. و با زینت و زیوری كه از گلو بند گلهای گوناگون، فخر كنان خود را آراست، هر بینندهای را به وجد آورد، كه فرآوردههای نباتی را، توشه و غذای انسان، و روزی حیوانات قرار داد. در گوشه و كنار آن درّههای عمیق آفرید، و راهها و نشانهها برای آنان كه بخواهند از جادّههای وسیع آن عبور كنند، تعیین كرد.
12 داستان زندگی آغازین آدم علیه السّلام و اعزام پیامبران علیهم السّلام
هنگامی كه خدا زمین را آماده زندگی انسان ساخت و فرمان خود را صادر فرمود، آدم علیه السّلام را از میان مخلوقاتش برگزید، و او را نخستین و برترین مخلوق خود در زمین قرار داد. ابتدا آدم را در بهشت جای داده و خوراكیهای گوارا به او بخشید و از آنچه كه او را منع كرد پرهیز داد و آگاهش ساخت كه اقدام بر آن، نافرمانی بوده و مقام و ارزش او را به خطر خواهد افكند. امّا آدم علیه السّلام به آنچه نهی شد، اقدام كرد و علم خداوند در باره او تحقّق یافت، تا آن كه پس از توبه، او را از بهشت به سوی زمین فرستاد، تا با نسل خود زمین را آباد كند، و بدین وسیله حجت را بر بندگان تمام كرد، و پس از وفات آدم علیه السّلام زمین را از حجّت خالی نگذاشت و میان فرزندان آدم علیه السّلام و خود، پیوند شناسایی برقرار فرمود، و قرن به قرن، حجّتها و دلیلها را بر زبان پیامبران برگزیده آسمانی و حاملان رسالت خویش جاری ساخت،
تا اینكه سلسله انبیاء با پیامبر اسلام، حضرت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به اتمام رسید و بیان احكام و انذار و بشارت الهی به سر منزل نهایی راه یافت.
13 آفرینش امكانات زندگی
روزی انسانها را اندازه گیری و مقدّر فرمود، گاهی كم و زمانی زیاد، و به تنگی و وسعت به گونهای عادلانه تقسیم كرد تا هر كس را كه بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شكر و صبر، غنی و فقیر را مورد آزمایش قرار دهد. پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی در آمیخت، و تندرستی را با حوادث دردناك پیوند داد، دوران شادی و سرور را با غصّه و اندوه نزدیك ساخت، اجل و سر آمد زندگی را مشخّص كرد، آن را گاهی طولانی و زمانی كوتاه قرار داد، مقدّم یا مؤخّر داشت، و برای مرگ، اسباب و وسائلی فراهم ساخت، و با مرگ، رشتههای زندگی را در هم پیچید و پیوندهای خویشاوندی را از هم گسست تا آزمایش گردند.
14 تعریف علم خداوند
خداوند از اسرار پنهانی مردم و از نجوای آنان كه آهسته سخن میگویند و از آنچه كه در فكرها بواسطه گمان خطور میكند، و تصمیمهایی كه به یقین میپیوندد، و از نگاههای رمزی چشم كه از لابلای پلكها خارج میگردد، آگاه است. خدا از آنچه در مخفی گاههای دلها قرار دارد، و از اموری كه پشت پرده غیب پنهان است، و آنچه را كه پردههای گوش مخفیانه میشنود، و از اندرون لانههای تابستانی مورچگان، و خانههای زمستانی حشرات، از آهنگ اندوهبار زنان غم دیده و صدای آهسته قدمها، آگاهی دارد. خدای سبحان از جایگاه پرورش میوه در درون پردههای شكوفهها، و از مخفیگاه غارهای حیوانات وحشی در دل كوهها، و اعماق درّهها، از نهانگاه پشّهها بین ساقهها و پوست درختان، از محل پیوستگی برگها به شاخسارها، و از جایگاه نطفهها در پشت پدران، آگاه است. خدا از آنچه پرده ابر را به وجود میآورد و به هم میپیوندند، و از قطرات بارانی كه از ابرهای متراكم میبارند، و از آنچه كه گرد بادها از روی زمین برمیدارند، و بارانها با سیلاب آن را فرو مینشانند و نابود میكنند، از ریشه گیاهان زمین كه میان انبوه شن و ماسه پنهان شده است، از لانه پرندگانی كه در قلّه بلند كوهها جای گرفته، و از نغمههای مرغان در آشیانههای تاریك، از لؤلؤهایی كه در دل صدفها پنهان است، و امواج دریاهایی كه آنها را در دامن خویش پروراندند آگاهی دارد. خدا از آنچه كه تاریكی شب آن را فرا گرفته، و یا نور خورشید بر آن تافته، و آنچه تاریكیها و امواج نور، پیاپی آن را در بر میگیرد، از اثر هر قدمی، از
نهجالبلاغهآقـاامیرالمؤمنیـن
ندیها و وسائل زندگی را برای اهل زمین استخراج و مهیّا فرمود، آنگاه هیچ بلندی از بلندیهای زمین را كه
احساس هر حركتی، و آهنگ هر سخنی، و جنبش هر لبی، و مكان هر موجود زندهای، و وزن هر ذرّهای، و ناله هر صاحب اندوهی اطلاع دارد. خدا هر آنچه از میوه شاخسار درختان و برگهایی كه روی زمین ریخته و از قرارگاه نطفه و بسته شدن خون و جنین كه به شكل پارهای گوشت است، و پرورش دهنده انسان و نطفه آگاهی دارد، و برای این همه آگاهی، هیچ گونه زحمت و دشواری برای او وجود ندارد و برای نگهداری این همه از مخلوقات رنگارنگ كه پدید آورده دچار نگرانی نمیشود، و در تدبیر امور مخلوقات، سستی و ملالی در او راه نمییابد، بلكه علم پروردگار در آنها نفوذ یافته و همه آنها را شماره كرده است، و عدالتش همه را در بر گرفته و با كوتاهی كردن مخلوقات در ستایش او، باز فضل و كرمش تداوم یافته است.
15 نیایش امیر المؤمنین علیه السّلام
خدایا تویی سزاوار ستایشهای نیكو، و بسیار و بی شمار تو را ستودن اگر تو را آرزو كنند پس بهترین آرزویی، و اگر به تو امید بندند، بهترین امیدی. خدایا درهای نعمت بر من گشودی كه زبان به مدح غیر تو نگشایم. و بر این نعمتها غیر از تو را ستایش نكنم، و زبان را در مدح نومید كنندگان، و آنان كه مورد اعتماد نیستند باز نكنم.
خداوندا هر ثناگویی از سوی ستایش شده پاداشی دارد، به تو امید به ستم كه مرا به سوی ذخائر رحمت و گنجهای آمرزش آشنا كنی. خدایا این بنده توست كه تو را یگانه میخواند، و توحید و یگانگی تو را سزاست، و جز تو كسی را سزاوار این ستایشها نمیداند. خدایا مرا به درگاه تو نیازی است كه جز فضل تو جبران نكند، و آن نیازمندی را جز عطا و بخشش تو به توانگری مبدّل نگرداند، پس در این مقام رضای خود را به ما عطا فرما، و دست نیاز ما را از دامن غیر خود كوتاه گردان كه «تو بر هر چیزی توانایی».
@nahjolbalaghe5
خطبه 092-پس از كشته شدن عثمان
علل كناره گیری از خلافت
مرا بگذارید و دیگری را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و اموری می رویم كه رنگارنگ و فتنه آمیز است، و چهره های گوناگون دارد و دلها بر این بیعت ثابت و عقلها بر این پیمان استوار نمی ماند، چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهای تیره فساد گرفته، و راه مستقیم حق ناشناخته ماند. آگاه باشید! اگر دعوت شما را بپذیرم بر اساس آنچه كه می دانم با شما رفتار می كنم، و به گفتار این و آن، و سرزنش سرزنش كنندگان گوش فرا نمی دهم، اگر مرا رها كنید چون یكی از شماها هستم، كه شاید شنواتر، و مطیع تر از شما نسبت به رئیس حكومت باشم، در حالی كه من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است كه امیر و رهبر شما گردم.
@nahjolbalaghe5