✨امام رضا عليه السلام فرمودند:
«به خداوند گمان نيك ببر؛ زيرا خداى عزّ و جلّ مى فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويشم ؛ اگر گمانِ او به من نيك باشد، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم.»
📚الكافي ج ۳،ص ۷۲
🌺🍃
#امام_رضا علیه السلام
@nahjolbalaghe5
خطبه 110-اندرز به یاران
ره آورد برخی از مبانی اعتقادی
همانا بهترین چیزی كه انسانها می توانند با آن به خدای سبحان نزدیك شوند، ایمان به خدا و ایمان به پیامبر (ص) و جهاد در راه خداست، كه جهاد قله بلند اسلام، و یكتا دانستن خدا، بر اساس فطرت انسانی است، برپا داشتن نماز آیین ملت اسلام، و پرداختن زكات تكلیف واجب الهی، و روزه ماه رمضان سپری برابر عذاب الهی است، و حج و عمره، نابودكننده فقر و شستشودهنده گناهان است. و صله رحم مایه فزونی مال و طول عمر، و صدقه های پنهانی نابودكننده گناهان، و صدقه آشكارا، مرگهای ناگهانی و زشت را باز می دارد، و نیكوكاری، از ذلت و خواری نگه می دارد.
به یاد خدا باشید كه نیكوترین ذكر است، و آنچه پرهیزگاران را وعده دادند آرزو كنید كه وعده خدا راست ترین وعده هاست، از راه و رسم پیامبرتان پیروی كنید كه بهترین راهنمای هدایت است، رفتارتان را با روش پیامبر (ص) تطبیق دهید كه هدایت كننده ترین روشهاست. ارزش قرآن و قرآن را بیاموزید، كه بهترین گفتار است، و آن را نیك بفهمید كه بهار دلهاست، از نور آن شفا و بهبودی خواهید كه شفای سینه های بیمار است، و قرآن را نیكو تلاوت كنید كه سودبخش ترین داستانهاست، زیرا عالمی كه به غیر علم خود عمل كند، چونان جاهل سرگردانی است كه از بیماری نادانی شفا نخواهد گرفت، بلكه حجت بر او قویتر و حسرت و اندوه بر او ثابت و در پیشگاه خدا سزاوار سرزنش است.
@nahjolbalaghe5 ❤️
#بقالهای_نجف_هم_طی_الارض
#داشتند
گزیدهای از خاطرات شاگردان و اطرافیان آیتالله بهجت قدسسره✅
آمده بود جلو و وسط جمعیت پرسیده بود: «شما طیالارض دارید؟»
همه منتظر بودند ببینند آقا چی جواب میدهد؛ «نه» دروغ بود و «آره» با مرامش جور درنمیآمد.
بعد از چند ثانیه گفت: «آن وقتی که ما نجف بودیم، بقالهای نجف هم طیالارض داشتند!» نفسها آزاد شد، لبخند نشست کُنج لبها..
📚 به شیوه باران، ص١۵
@omeabih
꧁༏ ♥️ ﷽ ♥️༏꧂
#ســـردآر_ډلــــهــــآ
༺میگفت اومد ستاد فاطمیون
شب بود
گفت شب میمونم
گفتیم حالا میرہ یہ چادرے جایے میخوابہ یا حداقل میگہ برید بیرون تا بخوام یذرهـ
دیدیم ڪفشاشو گذاشت زیر سرش و خوابید
مردے ڪہ از این دنیا و راحتیاش حتے اندازہ یہ پشتے نخواست.༻
ঔৣ # شهید_حاجقاسم_سلیمانی ঔৣ
╚»•••••📸❣📷•••••«╝
↫ @nahjolbalaghe5
خطبه 111-در نكوهش دنیا
هشدار از دنیاپرستی
پس از ستایش پروردگار،
همانا من شما را از دنیای حرام می ترسانم، زیرا در كام شیرین و در دیده انسان سبز و رنگارنگ است، در شهوات و خواهشهای نفسانی پوشیده شده، و با نعمتهای زودگذر دوستی می ورزد، با متاع اندك زیبا جلوه می كند، و در لباس آرزوها خود را نشان می دهد، و با زینت غرور خود را می آراید، شادی آن دوام ندارد، و كسی از اندوه آن ایمن نیست شناخت ماهیت دنیا دنیای حرام بسیار فریبنده و بسیار زیان رساننده است، دگرگون شونده و ناپایدار، فناپذیر و مرگبار، و كشنده ای تبهكار است، و آ نگاه كه به دست آرزومندان افتاد و با خواهشهای آنان دمساز شد می نگرند كه جز سرابی بیش نیست كه خدای سبحان فرمود: (زندگی چون آبی ماند كه از آسمان فرو فرستادیم و به وسیله گیاهان فراوان رویید سپس خشك شده، باد آنها را پراكنده نمود و خدا بر همه چیز قادر و تواناست). كسی كه از دنیا شادمانی ندید جز آنكه پس از آن با اشك و آه روبرو شد، هنوز با خوشیهای دنیا روبرو نشده است كه با ناراحتیها و پشت كردن آن مبتلا می گردد، شبنمی از رفاه و خوشی دنیا بر كسی فرود نیامده جز آنكه سیل بلاها همه چیز را از بیخ و بن می كنند، هرگاه صبحگاها
ن بیاری كسی برخیزد، شامگاهان خود را به ناشناسی می زند، اگر از یك طرف شیرین و گوارا باشد از طرف دیگر تلخ و ناگوار است. كسی از فراوانی نعمتهای دنیا كام نگرفت جز آنكه مشكلات و سختیها دامنگیر او شد، شبی را در آغوش امن دنیا به سر نبرده جز آنكه صبحگاهان بالهای ترس و وحشت بر سر او كوبید، بسیار فریبنده است و آنچه در دنیاست نیز فریبندگی دارد، فانی و زودگذر است، و هر كس در آن زندگی می كند فنا می پذیرد روش برخورد با دنیا در زاد و توشه آن جز تقوا خبری نیست، كسی كه به قدر كفایت از آن بردارد در آرامش به سر می برد، و آن كس كه در پی به دست آوردن متاع بیشتری از دنیا باشد وسائل نابودی خود را فراهم كرده، و به زودی از دست می رود، بسا افرادی كه به دنیا اعتماد كردند، ناگهان مزه تلخ مصیبت را بدانها چشاند و بسا صاحب اطمینانی كه به خاك و خونش كشید، چه انسانهای باعظمتی را كه خوار و كوچك ساخت، و بسا فخرفروشانی را كه به خاك ذلت افكند حكومت دنیا ناپایدار، عیش و زندگانی آن تیره و تار، گوارای آن شور، و شیرینی آن تلخ، غذای آن زهر، و اسباب و وسائل آن پوشیده است، زنده آن در معرض مردن، و تندرست آن گرفتار بیماری است، حكومت آن بر باد رفته، و
عزیزان آن شكست خورده متاع آن نكبت آلود و پناه آورنده آن غارت زده خواهد بود.
عبرت از گذشتگان آیا شما در جای گذشتگان خود به سر نمی برید؟ كه عمرشان از شما طولانی تر و آثارشان با دوامتر، و آرزویشان درازتر، و افرادشان بیشتر، و لشگریانشان انبوه تر بودند؟ دنیا را چگونه پرستیدند؟ و آن را چگونه بر خود گزیدند؟ و سپس از آن رخت بربستند و رفتند بی توشه ای كه آنان را برای رسیدن به منزلگاه كفایت كند، و بی مركبی كه آنان را به منزلشان رساند. آیا شنیده اید كه دنیا خود را فدای آنان كرده باشد؟ یا به گونه ای یاریشان داده با با آنان به نیكی به سر برده باشد؟ نه هرگز!! بلكه سختی و مشكلات دنیا چنان به آنها رسید كه پوست و گوشتشان را درید، با سختیها آنان را سست و با مصیبتها ذلیل و خوارشان نمود، و بینی آنان را به خاك مالید و لگدمال كرد، و گردش روزگار را بر ضد آنها برانگیخت، شما دیدید! دنیا آن كس را كه برابر آن فروتنی كرد، و آن را برگزید، و بر همه چیز مقدم داشت، كه گویا جاودانه می ماند، نشناخت و روی خوش نشان نداد تا آنكه از دنیا رفت، آیا جز گرسنگی توشه ای به آنها سپرد؟ آیا جز در سختی فرودشان نیاورد؟ و آیا روشنی دنیا جز تاریكی، و سرانجامش جز پشیمانی بود؟ پرهیز از دنیای حرام آیا شما چنین دنیایی را ب
ر همه چیز مقدم می دارید؟ و بدان اطمینان می كنید؟ یا در آرزوی آن به سر می برید؟ پس دنیا بد خانه ای است برای كسی كه خوشبین باشد، و یا از خطرات آن نترسد، پس بدانید!- و می دانید- كه آن را ترك می كنید و از آن رخت برمی بندید، و پند گیرید از آنها كه گفتند: (چه كسی از ما نیرومندتر است؟) سپس آنان را به گورهایشان سپردند بی آنكه سواره كارانشان خوانند، و در قبرها فرود آوردند بی آنكه همسایگان نامیده شوند، از سطح زمین، قبرها، و از خاك كفنها، و از استخوانهای پوسیده همسایگانی پدید آمدند، كه هیچ خواننده ای را پاسخ نمی دهند، و هیچ ستمی را باز نمی دارند، و نه به نوحه گری توجهی دارند، نه از باران خوشحال و نه از قحطسالی نومید می گردند، گرد هم قرار دارند و تنهایند، همسایه یكدیگرند اما از هم دورند، فاصله ای با هم ندارند ولی هیچگاه به دیدار یكدیگر نمی روند، نزدیكان از هم دورند، بردبارانی هستند كه كینه ها از دل آنان رفته، بی خبرانی كه حسد در دلشان فرومرده است، نه از زیان آنها ترسی، و نه به دفاع آنها امیدی وجود دارد، درون زمین را به جای سطح آن برای ماندن انتخا
ب كردند و خانه های تنگ و تاریك را به جای خانه های وسیع برگزیدند، بجای زندگی
با خویشاوندان، غربت را، و به جای نور، ظلمت را را برگزیدند، به زمین بازگشتند چونان كه در آغاز آن را پابرهنه و عریان ترك گفتند، و با اعمال خود به سوی زندگی جاویدان و خانه همیشگی كوچ كردند، آنان كه خدای سبحان فرمود: (چنانكه آفرینش را آغاز كردیم، آن را باز می گردانیم، و عده ای برماست و همانا این كار را انجام خواهیم داد).
@nahjolbalaghe5
#جواب_آیت_الله_بهجت_ره
سؤال: مدتی است شیطان و هوای نفس در تزکیه بطن و لسان، کمخوری، کمگفتن و کمخوابیدن اذیتم میکند، برای رفع این معایب چه کنم؟
جواب: بسمهتعالی، گوی سبقت را نمازشبخوانها ربودند مخفیانه. ترتیبی برای تقلیل طعام ذکر میشود، إنشاءاللّه. هرچه را که قصد دارید بخورید، اول جدا نمایید ـ مثلاً در سینی جداگانه ـ و قناعت هم نکنید، آن وقت فقط از آن میل کنید؛ این را باید عمل نمایید تا معلوم گردد.
👈 @nahjolbalaghe5
خطبه 112-درباره ملك الموت
عجز انسان از درك فرشتگان،
(فرشته مرگ)
آیا هنگامی كه فرشته مرگ به خانه ای درآمد، از آمدن او آگاه می شوی؟ آیا هنگامی كه یكی را قبض روح می كند او را می بینی؟ بچه را چگونه در شكم مادر می میراند؟ آیا از راه اندام مادر وارد می شود؟ یا روح به اجازه خداوند به سوی او می آید؟ یا همراه كودك در شكم مادر به سر می برد؟ آن كس كه آفریده ای چون خود را نتواند توصیف كند. چگونه می تواند خدای خویش را توصیف نماید؟
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
⭕️آیتالله سید علی قاضی(ره):
در هر مرحلهای از گناه هستی سریع توقف کن.
مبادا فکر کنی آب از سرت گذشته، مبادا از رحمت خدا نا امید بشی.
شیطان میخواد بهت القا کنه که آب از سرت گذشته و توبه فایده نداره!
#درس_اخلاق
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃 🌸
خطبه 113-در نكوهش دنیا
پرهیز دادن از دنیاپرستی
شما را از دنیاپرستی می ترسانم، زیرا منزلگاهی برای كوچ كردن، نه منزلی برای همیشه ماندن است، دنیا خود را با غرور زینت داده و با زینت و زیبایی می فریبد، خانه ای كه نزد خداوند بی مقدار است زیرا كه حلال آن با حرام، و خوبی آن با بدی، و زندگی در آن با مرگ، و شیرینی آن با تلخیها درآمیخته است، خداوند آن را برای دوستانش انتخاب نكرد. و در بخشیدن آن به دشمنانش دریغ نفرمود خیر دنیا اندك و شر آن آماده و فراهم آمده اش پراكنده، و ملك آن غارت شده، و آبادانی آن رو به ویرانی نهاده است، چه ارزشی دارد خانه ای كه پایه های آن در حال فرو ریختن و عمر آن چون زاد و توشه پایان می پذیرد؟ و چه لذتی دارد زندگانی كه چونان مدت سفر به آخر می رسد؟ روش برخورد با دنیا مردم! آنچه را خدا واجب كرده جزو خواسته های خود بدانید، و در پرداختن حقوق الهی از او یاری طلبید، و پیش از آنكه مرگ شما را بخواند گوش به دعوت او دهید،
همانا زاهدان اگر چه خندان باشند، قلبشان می گرید، و اگر چه شادمان باشند اندوه آنان شدید است، و اگر چه برای نعمتهای فراوان مورد غبطه دیگران قرار گیرند اما با نفس خود در دشمنی بسیاری قرار دارند. نكوهش از غفلت زدگان یاد مرگ از دلهای شما رفته، و آرزوهای فریبنده جای آن را گرفته است، و دنیا بیش از آخرت شما را تصاحب كرده، و متاع زودرس دنیا بیش از متاع جاویدان آخرت در شما نفوذ كرده است، و دنیازدگی قیامت را از یادتان برده است. همانا شما برادران دینی یكدیگرید، چیزی جز درون پلید، و نیت زشت، شما را از هم جدا نساخته است، نه یكدیگر را یاری می دهید، نه خیرخواه یكدیگرید، و نه چیزی به یكدیگر می بخشید، و نه به یكدیگر دوستی می كنید. شما را چه شده است؟ كه با به دست آوردن متاعی اندك از دنیا شادمان می گردید! و از متاع بسیار آخرت كه از دست می دهید اندوهناك نمی شوید! اما با از دست دادن چیزی اندك از دنیا مضطرب شده كه آثار پریشانی در چهره ها آشكار است و بی تابی می كنید، گویا این دنیا محل زندگی جاودان شما و وسائل آن برای همیشه از آن شماست، چیزی شما را از عیبجویی برادر دینی باز نمی دارد جز آنكه می ترسید مانند آن عیب را در ش
ما به رختان كشند، در بی اعتنایی به آخرت و دوستی دنیا یكدل شده اید، و هر یك از شما دین را تنها بر سر زبان می آورید، و چنان از این كار خشنودید همانند كارگری كه كارش را به پایان رسانده و خشنودی مولای خود را فراهم كرده است.
@nahjolbalaghe5
🔸 امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف): برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید که آن فرج و گشایش شماست.
👇👇👇
🔹دعای فرج
بسم الله الرحمن الرحیم
« إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ »
🆔 @nahjolbalaghe5
خطبه 114-در اندرز به مردم
ارزش ستایش و شهادت به یگانگی خدا
ستایش خداوندی را سزاست كه حمد و ستایش را به نعمتها، و نعمتها را به شكرگزاری پیوند داد، خدای را بر نعمتهایش آن گونه ستایش می كنیم كه بر بلاهایش، و برای به راه آوردن نفس سركش كه در برابر اوامر الهی سستی می كند، و در ارتكاب زشتیها كه نهی فرمود شتاب دارد، از خدا یاری می خواهیم، و از گناهانی كه علم خدا به آنها احاطه دارد و كتابش آنها را برشمرده و ثبت كرده، طلب آمرزش می كنیم، علم خداوندی كه كمتر نارسایی نداشته، و كتابی كه چیزی را وانگذاشته است، به خدا ایمان داریم، ایمان كسی كه غیبها را به چشم خود دیده، و بر آنچه وعده داده اند آگاه است، ایمانی كه اخلاص آن شرك را زدوده، و یقین آن شك را نابود كرده است. و گواهی می دهیم كه خدایی نیست جز خدای یكتا، نه شریكی دارد و نه همتایی، و گواهی می دهیم كه حضرت محمد (ص) بنده و فرستاده اوست (كه درود خدا بر او و خاندانش باد) این دو گواهی (شهادتین) گفتار را بالا می برند، و كردار و عمل را به پیشگاه خدا می رسانند، ترازویی كه این دو گواهی را در آن نهند سبك نباشد، اگر بردارند با چیز دیگری سنگین نخواهد شد.
سفارش به تقوی ای بندگان خدا! شما را به تقوای الهی سفارش می كنم، كه زاد و توشه سفر قیامت است، تقوا توشه ای كه به منزل رساند، پناهگاهی كه ایمن می گرداند، بهترین خواننده آن را به گوش مردم خوانده، و بهترین شنونده آن را فرا گرفت، پیامبری كه بهتر از هر كس سخن را به گوش مردم رساند. پس خواننده، دعوت خود را به خوبی شنواند، و شنونده خود را رستگار گرداند. ای بندگان خدا! همانا تقوای الهی دوستان خدا را از انجام محرمات باز می دارد، و قلبهایشان را پر از ترس خدا می سازد تا آنكه شبهای آنان با بی خوابی، و روزهایشان با تحمل تشنگی، و روزه داری، سپری می گردد، كه آسایش آخرت را با رنج دنیا و سیراب شدن آنجا را با تحمل تشنگی دنیا به دست آوردند، اجل و مرگ را نزدیك دیده و در اعمال نیكو شتاب كرده اند، آرزوهای دنیایی را دروغ خواندند و مرگ را به درستی نگریستند. شناخت دنیا آری همانا دنیا خانه نابود شدن، رنج بردن از دگرگونیها، و عبرت گرفتن است، و از نشانه نابودی آنكه روزگار كمان خود را به زه كرده، تیرش به خطا نمی رود، و زخمش بهبودی ندارد، زنده را با تیر مرگ هدف قرار می دهد، و تندرست را با بیماری از پا درمی آورد، و نجات یافته
را به هلاكت می كشاند دنیا خورنده ایست كه سیری ندارد، و نوشنده ای است كه سیراب نمی شود، و نشانه رنج دنیا آنكه آدمی جمع آوری می كند آنچه را كه نمی خورد، و می سازد بنایی كه خود در آن مسكن نمی كند، پس به سوی پروردگار خود می رود نه مالی برداشته و نه خانه ای به همراه برده است. و نشانه دگرگونی دنیا آنكه، كسی كه دیروز مردم به او ترحم می كردند امروز حسرت او می خوردند و آن كس را كه حسرت او می خوردند امروز به او ترحم می كنند، و این نیست مگر برای نعمتهایی كه به سرعت دگرگون می شود، و بلاهایی كه ناگهان نازل می گردد، و نشانه عبرت انگیز بودن دنیا، آنكه، آدمی پس از تلاش و انتظار تا می رود به آرزوهایش برسد، ناگهان مرگ او فرا رسیده، امیدش را قطع می كند، نه به آرزو رسیده، و نه آنچه را آرزو داشته باقی می ماند. سبحان الله! شادی دنیا چقدر فریبنده و سیراب شدن از آن، چه تشنگی زاست؟ و سایه آنچه سوزان است؟ نه زمان آمده را می شود رد كرد و نه گذشته را می توان باز گرداند، پس منزه و پاك است خداوند، چقدر زنده به مرده نزدیك است برای پیوستن به آن؟ و چه دور است مرده از زنده كه از آنان جدا گشتند؟
ارزیابی دنیا و آخرت هیچ چیز بدتر از شر و بدی نیست جز كیفر و عذاب آن، و هیچ چیز نیكوتر از خیر و نیكی وجود ندارد جز پاداش آن، همه چیز دنیا شنیدن آن بزرگتر از دیدن است، و هر چیز از آخرت دیدن آن بزرگتر از شنیدن است، پس كفایت می كند شما را شنیدن از دیدن، و خبر دادن از پنهانیهای آخرت. آگاه باشید، هرگاه از دنیای شما كاهش یابد و به آخرت افزوده گردد بهتر از آن است كه از پاداش آخرت شما كاسته و بر دنیای شما افزایش یابد، چه بسا كاهش یافته هایی كه سودآور است، و افزایش داشته هایی كه زیان آور بود، همانا به آنچه فرمان داده شدید گسترده تر از چیزی است كه شما را از آن باز داشتند، و آنچه بر شما حلال است، بیش از چیزی است كه بر شما حرام كرده اند، پس آنچه را اندك است برای آنچه بسیار است ترك كنید، و آنچه را بر شما تنگ گرفته اند به خاطر آنچه كه شما را در گشایش قرار دادند انجام ندهید. خداوند روزی شما را ضمانت كرده و شما را به كار و تلاش امر فرمود، پس نباید روزی تضمین شده را بر آنچه كه واجب شده مقدم دارید، با اینكه به خدا سوگند آنچنان نادانی و شك و یقین به هم آمیخته است كه گویا روزی تضمین شده بر شما واجب است، و آنچه را كه
واجب كرده اند، برداشتند. پس در اعمال نیكو شتاب كنید، و از فرا رسیدن مرگ ناگهانی بترسید،