eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.3هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه 002-پس از بازگشت از صفین ستایش پروردگار ستایش می كنم خداوند را، برای تكمیل نعمتهای او، و تسلیم بودن برابر بزرگی او، و ایمن ماندن از نافرمانی او، و در رفع نیازها از او یاری می طلبم، زیرا آن كس را كه خدا هدایت كند، هرگز گمراه نگردد، و آن را كه خدا دشمن دارد، هرگز نجات نیابد، و هر آن كس را كه خداوند بی نیاز گرداند، نیازمند نخواهد شد، پس ستایش خداوند از همه چیز گرانسنگ تر، و برترین گنجی است كه ارزش ذخیره شدن دارد، و گواهی می دهم كه جز خدای یكتای بی شریك، معبودی نیست، شهادتی كه اخلاص آن آزموده، و پاكی و خلوص آن را باور داریم، و تا زنده ایم بر این باور استواریم، و آن را برای صحنه های هولناك روز قیامت ذخیره می كنیم، زیرا شهادت به یگانگی خدا، نشانه استواری ایمان، بازكننده درهای احسان، مایه خشنودی خدای رحمان، و دوركننده شیطان است. ویژگیهای پیامبر اسلام (ص) و شهادت می دهم كه محمد (ص) بنده خدا و فرستاده اوست، خداوند او را با دینی آشكار، و نشانه ای پایدار، و قرآنی نوشته شده و استوار، و نوری درخشان، و چراغی تابان، و فرمانی آشكاركننده، فرستاد تا شك و تردیدها را نابود سازد و با دلائل روشن استدلال كند، و با آیات الهی مردم را پرهیز دهد، و از كیفرهای الهی بترساند. شناخت عصر جاهلیت: خدا پیامبر اسلام را زمانی فرستاد، كه مردم در فتنه ها گرفتارشده، رشته های دین پاره شده، و ستونهای ایمان و یقین ناپایدار بود، در اصول دین اختلاف داشته، و امور مردم پراكنده بود، راه رهایی دشوار، و پناهگاهی وجود نداشت، چراغ هدایت بی نور، و كوردلی همگان را فرا گرفته بود، خدای رحمان معصیت می شد، و شیطان یاری می گردید، ایمان بدون یاور مانده، و ستو نهای آن ویران گردیده، و نشانه های آن انكارشده، راههای آن ویران، و جاده های آن كهنه و فراموش گردید، مردم جاهلی، شیطان را اطاعت می كردند، و به راههای او می رفتند، و در آبشخور شیطان سیراب می شدند، با دست مردم جاهلیت، نشانه های شیطان، آشكار، و پرچم او برافراشته گردید، فتنه ها، مردم را لگدمال كرده، و با سمهای محكم خود نابودشان كرده، و پابرجا ایستاده بود، اما مردم حیران و سرگردان، بی خبر و فریب خورده، در كنار بهترین خانه (كعبه) و بدترین همسایگان (بت پرستان) زندگی می كردند، خواب آنها بیداری، و سرمه چشم آنها اشك بود، در سرزمینی كه دانشمند آن لب فرو بسته، و جاهل گرامی بود. ویژگیهای اهل بیت (ع) عترت پیامبر (ص) (اهل بیت (ع)) جایگاه اسرار خداوندی، و پناهگاه فرمان الهی، و مخزن علم خدا، و مرجع احكام اسلامی و نگهبان كتابهای آسمانی، و كوههای همیشه استوار دین خدایند، خدا به وسیله اهل بیت (ع) پشت خمیده دین را راست نمود، و لرزش و اضطراب آن را از میان برداشت، برابر فاسدانی كه تخم گناه افشاندند، و با آب غرور و فریب آبیاری كردند، و محصول آن را كه جز عذاب و بدبختی نبود برداشتند، كسی را با خاندان رسالت (عترت پیامبر (ع)) نمی شود مقایسه كرد. و آنان كه پرورده نعمت هدایت اهل بیت پیامبرند با آنان برابر نخواهند بود. عترت پیامبر (ص) اساس دین، و ستونهای استوار یقین می باشند، شتاب كننده، باید به آنان باز گردد، و عقب مانده، باید به آنان بپیوندد، زیرا ویژگیهای حق ولایت به آنها اختصاص دارد، و وصیت پیامبر (ص) نسبت به خلافت مسلمین، و میراث رسالت، به آنها تعلق دارد، هم اكنون (كه خلافت را به من سپردید) حق به اهل آن بازگشت، و دوباره به جایگاهی كه از آن دور مانده بود، باز گردانده شد. @nahjolbalaghe5
خطبه 003-شقشقیه 1 شكوه از ابا بكر و غصب خلافت آگاه باشید به خدا سوگند ابا بكر، جامه خلافت را بر تن كرد، در حالی كه می‏دانست جایگاه من نسبت به حكومت اسلامی، چون محور آسیاب است به آسیاب كه دور آن حركت می‏كند. او می‏دانست كه سیل علوم از دامن كوهسار من جاری است، و مرغان دور پرواز اندیشه‏ها به بلندای ارزش من نتوانند پرواز كرد. پس من ردای خلافت رها كرده و دامن جمع نموده از آن كناره گیری كردم و در این اندیشه بودم كه آیا با دست تنها برای گرفتن حق خود به پاخیزم یا در این محیط خفقان‏زا و تاریكی كه به وجود آوردند، صبر پیشه سازم كه پیران را فرسوده، جوانان را پیر، و مردان با ایمان را تا قیامت و ملاقات پروردگار اندوهگین نگه می‏دارد پس از ارزیابی درست، صبر و بردباری را خردمندانه‏تر دیدم. پس صبر كردم در حالی كه گویا خار در چشم و استخوان در گلوی من مانده بود. و با دیدگان خود می‏نگریستم كه میراث مرا به غارت می‏برند. 2 بازی ابا بكر با خلافت تا اینكه خلیفه اوّل، به راه خود رفت و خلافت را به پسر خطّاب سپرد. سپس امام مثلی را با شعری از أعشی عنوان كرد: مرا با برادر جابر، «حیّان» چه شباهتی است (من همه روز را در گرمای سوزان كار كردم و او راحت و آسوده در خانه بود.) شگفتا ابا بكر كه در حیات خود از مردم می‏خواست عذرش را بپذیرند، چگونه در هنگام مرگ، خلافت را به عقد دیگری در آورد. هر دو از شتر خلافت سخت‏ دوشیدند و از حاصل آن بهره‏مند گردیدند. 3 شكوه از عمرو ماجرای خلافت: سرانجام اوّلی حكومت را به راهی در آورد، و به دست كسی (عمر) سپرد كه مجموعه‏ای از خشونت، سختگیری، اشتباه و پوزش طلبی بود زمامدار مانند كسی كه بر شتری سركش سوار است، اگر عنان محكم كشد، پرده‏های بینی حیوان پاره می‏شود، و اگر آزادش گذارد، در پرتگاه سقوط می‏كند. سوگند به خدا مردم در حكومت دومی، در ناراحتی و رنج مهمّی گرفتار آمده بودند، و دچار دو رویی‏ها و اعتراض‏ها شدند، و من در این مدت طولانی محنت‏زا، و عذاب آور، چاره‏ای جز شكیبایی نداشتم، تا آن كه روزگار عمر هم سپری شد. 4 شكوه از شورای عمر: سپس عمر خلافت را در گروهی از قرار داد كه پنداشت من همسنگ آنان می‏باشم پناه بر خدا از این شورا در كدام زمان در برابر شخص اوّلشان در خلافت مورد تردید بودم، تا امروز با اعضای شورا برابر شوم كه هم اكنون مرا همانند آنها پندارند و در صف آنها قرارم دهند ناچار باز هم كوتاه آمدم، و با آنان هماهنگ گردیدم. یكی از آنها با كینه‏ای كه از من داشت روی بر تافت، و دیگری دامادش را بر حقیقت برتری داد و آن دو نفر دیگر كه زشت است آوردن نامشان. 5 شكوه از خلافت عثمان: تا آن كه سومی به خلافت رسید، دو پهلویش از پرخوری باد كرده، همواره بین آشپزخانه و دستشویی سرگردان بود، و خویشاوندان پدری او از بنی امیّه به پاخاستند و همراه او بیت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه‏ای كه بجان گیاه بهاری بیفتد، عثمان آنقدر اسراف كرد كه ریسمان بافته او باز شد و أعمال او مردم را برانگیخت، و شكم بارگی او نابودش ساخت. 6 بیعت عمومی مردم با امیر المؤمنین علیه السّلام: روز بیعت، فراوانی مردم چون یال‏های پر پشت گفتار بود، از هر طرف مرا احاطه كردند، تا آن كه نزدیك بود حسن و حسین علیه السّلام لگد مال گردند، و ردای من از دو طرف پاره شد. مردم چون گلّه‏های انبوه گوسفند مرا در میان گرفتند. امّا آنگاه كه به پاخاستم و حكومت را به دست گرفتم، جمعی پیمان شكستند و گروهی از اطاعت من سرباز زده و از دین خارج شدند، و برخی از اطاعات حق سر بر تافتند، گویا نشنیده بودند سخن خدای سبحان را كه می‏فرماید: «سرای آخرت را برای كسانی برگزیدیم كه خواهان سركشی و فساد در زمین نباشند و آینده از آن پرهیزكاران است» آری به خدا آن را خوب شنیده و حفظ كرده بودند، امّا دنیا در دیده آنها زیبا نمود، و زیور آن چشم‏هایشان را خیره كرد. 7 مسؤولیت‏های اجتماعی سوگند به خدایی كه دانه را شكافت و جان را آفرید، اگر حضور فراوان بیعت كنندگان نبود، و یاران حجّت را بر من تمام نمی‏كردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود كه برابر شكم بارگی ستمگران، و گرسنگی مظلومان، سكوت نكنند، مهار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته، رهایش می‏ساختم، و آخر خلافت را به كاسه اوّل آن سیراب می‏كردم، آنگاه می‏دیدید كه دنیای شما نزد من از آب بینی بزغاله‏ای بی ارزش‏تر است. گفتند: در این‌‌جا مردی از أهالی عراق بلند شد و نامه‏ای به دست امام علیه السّلام داد و امام علیه السّلام آن را مطالعه می‏فرمود، گفته شد، مسایلی در آن بود كه می‏بایست جواب می‏داد. وقتی خواندن نامه به پایان رسید، ابن عباس گفت یا امیر المؤمنین چه خوب بود سخن را از همان جا كه قطع شد آغاز می‏كردید امام علیه السّلام فرمود: هرگز ای پسر عباس، شعله‏ای از آتش دل بود، زبانه كشید و فرو نشست، ابن عباس می‏گوید، به خدا سوگند بر هیچ گفتاری مانن
د قطع شدن سخن امام علیه السّلام این گونه اندوهناك نشدم، كه امام نتوانست تا آنجا كه دوست دارد به سخن ادامه دهد. می‏گویم: (معنای سخن امام علیه السّلام كه فرمود، كراكب الصّعبة، این است كه اگر سوار كار مهار شتر سركش را سخت بكشد، و مركب چموشی نافرمانی كند، بینی او پاره می‏شود، و اگر مهارش را رها كند، چموشی كرده در پرتگاه سقوط قرار می‏گیرد و صاحبش قدرت كنترل او را ندارد. می‏گویند «اشنق الناقه» یعنی بوسیله مهار، سر شتر را بالا بكشد و «شنقها» نیز می‏گویند كه ابن سكّیت در كتاب اصلاح المنطق گفته است. اینكه فرمود «اشنق لها» و نفرمود «اشنقها» برای آنكه این كلمه را مقابل «اسلس لها» قرار داد، گویی فرموده باشد كه اگر سر او را بالا كشد. یعنی آن را واگذارد تا سر خود را بالا نگاه دارد). @nahjolbalaghe5
خطبه 004-اندرز به مردم ویژگیهای اهل بیت (ع) شما مردم به وسیله ما، از تاریكیهای جهالت نجات یافته و هدایت شدید، و به كمك ما، به اوج ترقی رسیدید، صبح سعادت شما با نور ما درخشید، كر است گوشی كه بانگ بلند پندها را نشنود، و آن كس را كه فریاد بلند، كر كند، آوای نرم حقیقت چگونه در او اثر خواهد كرد؟ قلبی كه از ترس خدا لرزان است، همواره پایدار و با اطمینان باد من همواره منتظر سرانجام حیله گری شما مردم بصره بودم، و نشانه های فریب خوردگی را در شما می نگریستم، تظاهر به دینداری شما پرده ای میان ما كشید ولی من با صفای باطن درون شما را می خواندم. من برای واداشتن شما به راههای حق، كه در میان جاده های گمراه كننده بود بپا خاستم در حالی كه سرگردان بودید، و راهنمایی نداشتید، به دنبال رهبر و راهنما بودید اما او را نمی یافتید، امروز زبان بسته را به سخن می آورم، دور باد رای كسی كه با من مخالفت كند، از روزی كه حق به من نشان داده شد، هرگز در آن شك و تردید نكردم، كناره گیری من چونان حضرت موسی (ع) برابر ساحران است كه بر خویش بیمناك نبود، ترس او برای این بود كه مبادا جاهلان پیروز گردند و دولت گمراهان حاكم گردد، امروز ما و شما بر سر دوراهی حق و باطل قرار داریم، آن كس كه به وجود آب اطمینان دارد تشنه نمی ماند. @nahjolbalaghe5
خطبه 005-پس از رحلت رسول خدا راههای پرهیز از فتنه ها ای مردم، امواج فتنه ها را با كشتیهای نجات، درهم بشكنید، و از راه اختلاف و پراكندگی بپرهیزید. و تاجهای فخر و برتری جویی را بر زمین نهید، رستگار شد آن كس كه با یاران بپا خواست، یا كناره گیری نمود و مردم را آسوده گذاشت، اینگونه زمامداری، چون آبی بدمزه، و لقمه ای گلوگیر است، و آن كس كه میوه را كال و نارس چیند، مانند كشاورزی است كه در زمین دیگری بكارد. فلسفه سكوت در شرائطی قرار دارم كه اگر سخن بگویم، می گویند بر حكومت حریص است، و اگر خاموش باشم، می گویند: از مرگ ترسید!! هرگز! من و ترس از مرگ؟! پس از آن همه جنگها و حوادث ناگوار؟! سوگند به خدا، انس و علاقه فرزند ابیطالب به مرگ در راه خدا، از علاقه طفل به پستان مادر بیشتر است، اینكه سكوت برگزیدم، از علوم و حوادث پنهانی، آگاهی دارم كه اگر باز گویم مضطرب می گردید، چون لرزیدن ریسمان در چاههای عمیق!! @nahjolbalaghe5
خطبه 006-آماده نبرد آگاهی و مظلومیت امام (ع) به خدا سوگند! از آگاهی لازمی برخوردارم و هرگز غافلگیر نمی شوم، كه دشمنان ناگهان مرا محاصره كنند و با نیرنگ دستگیرم نمایند، من همواره با یاری انسان حق طلب، بر سر آن می كوبم كه از حق روی گردان است، و با یاری فرمانبر مطیع، نافرمان اهل تردید را در هم می كوبم، تا آن روز كه دوران زندگانی من به سر آید پس، سوگند به خدا، من همواره از حق خویش محروم ماندم، و از هنگام وفات پیامبر (ص) تا امروز حق مرا از من باز داشتند و به دیگری اختصاص دادند. @nahjolbalaghe5
خطبه 007-نكوهش دشمنان شناخت پیروان شیطان منحرفان شیطان را، معیار كار خود گرفتند، و شیطان نیز آنها را دام خود قرار داد، و در دلهای آنان تخم گذارد، و جوجه های خود را در دامانشان پرورش داد، پس با چشمهای آنان می نگریست، و با زبانهای آنان، سخن می گفت: پس با یاری آنها بر مركب گمراهی سوار شد، و كردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد، مانند رفتار كسی كه نشان می داد در حكومت شیطان شریك است، و با زبان شیطان، باطل می گوید. @nahjolbalaghe5
خطبه 008-درباره زبیر و بیعت او پیمان شكنی زبیر زبیر، می پندارد با دست بیعت كرد نه با دل، پس به بیعت با من اقرار كرده ولی مدعی انكار بیعت با قلب است، بر او لازم است بر این ادعا دلیل روشنی بیاورد، یا به بیعت گذشته باز گردد @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
🔰 رهبر انقلاب: امسال سال جهش تولید است. کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌اللّه جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌اللّه به وجود بیاورد. @nahjolbalaghe5
خطبه 009-درباره پیمان شكنان شناخت طلحه و زبیر (و اصحاب جمل) چون رعد خروشیدند، و چونان برق درخشیدند، اما كاری از پیش نبردند و سر انجام سست گردیدند، ولی ما اینگونه نیستیم، تا عمل نكنیم رعد و برقی نداریم، و تا نباریم سیل جاری نمی سازیم. @nahjolbalaghe5
خطبه 010-حزب شیطان آگاهی امام برای مقابله با اصحاب جمل آگاه باشید كه شیطان حزب خود را جمع كرده، و سواره و پیاده های لشگر خود را فرا خوانده است، اما من آگاهی لازم به امور دارم، نه حق را پوشیده داشتم و نه حق بر من پوشیده ماند سوگند به خدا، گردابی، برای آنان بوجود آورم كه جز من كسی نتواند آن را چاره سازد، آنها كه در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بیرون آیند، و آنها كه گریختند، خیال بازگشتن نكنند. @nahjolbalaghe5
خطبه 011-خطاب به محمد حنفیه آموزش نظامی اگر كوهها از جای كنده شوند تو ثابت و استوار باش، دندانها را بر هم بفشار، كاسه سرت را به خدا عاریت ده، پای بر زمین میخكوب كن، به صفوف پایانی لشگر دشمن بنگر، از فراوانی دشمن چشم پوش، و بدان كه پیروزی از سوی خدای سبحان است. @nahjolbalaghe5
خطبه 012- پس از پیروزی بر اصحاب جمل (پس از پیروزی در جنگ بصره در سال 36 هجری یكی از یاران امام علیه السّلام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می‏دید كه چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز كرد) امام (ع) پرسید: آیا فكر و دل برادرت با ما بود؟ گفت: آری امام (ع) فرمود: پس او هم در این جنگ با ما بود، بلكه با ما در این نبرد شریكند آنهایی كه حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران می باشند، ولی با ما هم عقیده و آرمانند، به زودی متولد می شوند، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت می گردد. @nahjolbalaghe5
خطبه 013-سرزنش مردم بصره عوامل سقوط جامعه (روانشناسی اجتماعی مردم بصره) شما سپاه یك زن بودید، و پیروان حیوان (شتر عایشه) تا شتر صدا می كرد می جنگیدید، و تا دست و پای آن قطع گردید فرار كردید، اخلاق شما پست، و پیمان شما از هم گسسته، دین شما دورویی، و آب آشامیدنی شما شور و ناگوار است، كسی كه میان شما زندگی كند به كیفر گناهش گرفتار می شود، و آن كس كه از شما دوری گزیند مشمول آمرزش پروردگار می گردد، گویا مسجد شما را می بینم كه چون سینه كشتی غرق شده است، كه عذاب خدا از بالا و پایین او را احاطه می كند، و سرنشینان آن همه غرق می شوند. و در روایتی است: سوگند به خدا، سرزمین شما را آب غرق می كند، گویا مسجد شما را می نگرم كه چون سینه كشتی یا چونان شترمرغی كه بر سینه خوابیده باشد بر روی آب مانده است. و در روایت دیگر: مانند سینه مرغ روی آب دریا. و در روایت دیگری آمده: خاك شهر شما بد بوترین خاكها است، از همه جا به آب نزدیكتر و از آسمان دورتر، و نه دهم شر و فساد در شهر شما نهفته است، كسی كه در شهر شما باشد گرفتار گناه، و آنكه بیرون رود در پناه عفو خداست گویی شهر شما را می نگرم كه غرق شده، و آب آن را فرا گرفته، چیزی از آن دیده نمی شود، مگر جاهای بلند مسجد، مانند سینه مرغ بر روی امواج آب دریا!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه 014-در نكوهش مردم بصره نقش عوامل محیط در انسان سرزمین شما به آب نزدیك و از آسمان دور است، عقلهای شما سست و افكار شما سفیهانه است پس شما نشانه ای برای تیرانداز، و لقمه ای برای خورنده، و صیدی برای صیاد می باشید. @nahjolbalaghe5
رهبر معظم انقلاب فضای مجازی امروز حاکم بر زندگی مردم دنیاست و قوت در این زمینه حیاتیست 3.1.99 @nahjolbalaghe5
کتاب های تالیفی و تقریظی مقام معظم رهبری👇 http://eitaa.com/joinchat/2469003274Cd50c7fd530 طلاب و مذهبیون حتما ورود کنید 👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟شور و شعف مرحوم آیت_الله بهاءالدینی در هنگام شنیدن مدح حضرت فاطمه_زهرا(سلام الله علیها) از زبان مرحوم حبیب_‌الله_چایچیان @omeabih
خطبه 015-در برگرداندن بیت المال سیاست اقتصادی امام (ع) به خدا سوگند، بیت المال تاراج شده را هر كجا كه بیابم به صاحبان اصلی آن باز می گردانم، گر چه با آن ازدواج كرده، یا كنیزانی خریده باشند، زیرا در عدالت گشایش برای عموم است، و آن كس كه عدالت بر او گران آید، تحمل ستم برای او سخت تر است. @nahjolbalaghe5
خطبه 016-به هنگام بیعت در مدینه اعلام سیاستهای حكومتی آنچه می گویم به عهده می گیرم، و خود به آن پای بندم، كسی كه عبرتها برای او آشكار شود، و از عذاب آن پند گیرد، تقوی و خویشتن داری او را از سقوط در شبهات نگه می دارد، آگاه باشید، تیره روزیها و آزمایشها، همانند زمان بعثت پیامبر (ص) بار دیگر به شما روی آورد. سوگند به خدایی كه پیامبر (ص) را به حق مبعوث كرد، سخت آزمایش می شوید، چون دانه ای كه در غربال ریزند، یا غذایی كه در دیگ گذارند، به هم خواهید ریخت، زیر و رو خواهید شد، تا آنكه پایین به بالا، و بالا به پایین رود، آنان كه سابقه ای در اسلام داشتند، و تاكنون منزوی بودند، بر سر كار می آیند، و آنها كه به ناحق، پیشی گرفتند، عقب زده خواهند شد فضائل اخلاقی امام (ع) به خدا سوگند، كلمه ای از حق را نپوشاندم، هیچگاه دروغی نگفته ام، از روز نخست، به این مقام خلافت، و چنین روزی خبر داده شدم، آگاه باشید همانا گناهان چون مركبهای بدرفتارند، كه سواران خود (گناهكاران) را عنان رهاشده در آتش دوزخ می اندازند، اما تقوی، چونان مركبهای فرمانبرداری هستند كه سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاویدان می كنند. حق و باطل همیشه در پیكارند، و برای هر كدام طرفدارانی است، اگر باطل پیروز شود، جای شگفتی نیست، از دیرباز چنین بود، و اگر طرفداران حق اندكند، چه بسا روزی فراوان گردند، و پیروز شوند، اما كمتر اتفاق می افتد كه چیز رفته باز گردد. (كلمات امام (ع) پیرامون حق و باطل، از سخنان نیكویی است كه كلام كسی از سخن سرایان به آن نخواهد رسید، و بیش از آنچه كه ما در شگفت شویم، شگفتی، برابر آن فرومانده است، در این كلمات امام (ع) ریزه كاریهایی از فصاحت است كه نه زبان قدرت شرح آن را دارد، و نه انسانی می تواند از دره های عمیق آن بگذرد، این اعتراف مرا كسانی كه در فصاحت پیشگامند و با سابقه، درك می كنند. سرگردانی مردم، و ضرورت تقوا آن كس كه بهشت و دوزخ را پیش روی خود دارد، در تلاش است برخی از مردم به سرعت به سوی حق پیش می روند، كه اهل نجاتند، و بعضی به كندی می روند و امیدوارند، و دیگری كوتاهی می كند و در آتش جهنم گرفتار است، چپ و راست گمراهی، و راه میانه، جاده مستقیم الهی است كه قرآن و آثار نبوت، آن را سفارش می كند، و گذرگاه سنت پیامبر (ص) است، و سرانجام بازگشت همه بدان سو است. ادعاكننده باطل نابود شد، و دروغگو زیان كرد، هر كس با حق درافتاد هلاك گردید، نادانی انسان همین بس كه قدر خویش نشناسد. آنچه بر اساس تقوی پایه گذاری شود، نابود نگردد، كشتزاری كه با تقوی آبیاری شود، تشنگی ندارد. مردم! به خانه های خود روی آورید، مسائل میان خود را اصلاح كنید، توبه و بازگشت پس از زشتیها میسر است، جز پروردگار خود، دیگری را ستایش نكنید، و جز خویشتن خویش دیگری را سرزنش ننمایید. @nahjolbalaghe5
خطبه 017-داوران ناشایست شناخت بدترین انسانها دشمن ترین آفریده ها، نزد خدا دو نفرند، مردی كه خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است، دل او شیفته بدعت، و مردم را گمراه كرده، به فتنه انگیزی می كشاند، و راه رستگاری گذشتگان را گم كرده، و طرفداران خود و آیندگان را گمراه ساخته است، بار گناه دیگران را بر دوش كشیده، و گرفتار زشتیهای خود نیز می باشد. و مردی كه مجهولاتی به هم بافته، و در میان انسانهای نادان امت، جایگاهی پیدا كرده است. در تاریكیهای فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا كور است، آدم نماها او را عالم نامیدند كه نیست، چیزی را بسیار جمع آوری می كند كه اندك آن به از بسیار است، تا آنكه از آب گندیده سیراب شود، و دانش و اطلاعات بیهوده فراهم آورد. روانشناسی مدعیان دروغین قضاوت در میان مردم با نام قاضی به داوری می نشیند، و حل مشكلات دیگری را به عهده می گیرد، پس اگر مشكلی پیش آید، با حرفهای پوچ و توخالی، و رای و نظر دروغین، آماده رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می كند، عنكبوتی را می ماند كه در شبهات و بافته های تار خود چسبیده، نمی داند كه درست حكم كرده یا برخطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد كه خط ا كرده، و اگر بر خطاست، امید دارد كه رای او درست باشد. نادانی است كه راه جهالت می پوید، كوری است كه در تاریكی گمشده خود را می جوید، از روی علم و یقین سخن نمی گوید، روایات را بدون آگاهی نقل می كند، چون تندبادی كه گیاهان خشك را بر باد دهد، روایات را زیر و رو می كند، كه بی حاصل است. به خدا سوگند نه راه صدور حكم مشكلات را می داند، و نه برای منصب قضاوت اهلیت دارد، آنچه را كه نپذیرد علم به حساب نمی آورد، و جز راه و رسم خویش، مذهبی را حق نمی داند، اگر حكمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشكار نشود، خون بی گناهان از حكم ظالمانه او در جوشش، و فریاد میراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شكایت می كنم از مردمی كه در جهالت زندگی می كنند، و با گمراهی می میرند، در میان آنها، كالایی خوارتر از قرآن نیست، اگر آن را آنگونه كه باید بخوانند، و متاعی سودآورتر، گرانبهاتر از قرآن نیست، اگر آن را تحریف كنند، و در نزد آنان، چیزی زشت تر از معروف، و نیكوتر از منكر نیست @nahjolbalaghe5
✨🌹حلول ماه شعبان گرامی باد.🌹✨ 💥اعمال ماه شعبان 💥 ۱- استغفار؛ 💢 در هر روز از روزهاى ماه شعبان هفتاد بار بگوید: «استغفر الله الَّذی لا اله الاّ هو الرحمن الرحیم، الحیّ القیّوم و اتوب الیه» ۲- صلوات؛ 💢 هر روز صد بار صلوات بر محمد و آل محمد و صد بار «لا حول و لا قوَّة الا بالله» خوانده شود. ۳- خواندن؛ 💢مناجات شعبانیه و تدبر در آن ۴- در تعقیبات نماز ظهر و عصر؛ 💢 صلوات امام سجاد «علیه السلام» ۵- روزه گرفتن؛ 💢در این ماه هر اندازه که ممکن باشد، سفارش شده است.خصوصا ۳ روز اول و آخر. ۶- صدقه؛ 💢از امام ششم «علیه السلام» نقل شده است که: 🔸 «خداوند؛ صدقه ی این ماه را پرورش می دهد و روز قیامت مانند کوه احد دیده می شود.» ۷- صله ی ارحام؛ 💢معاشرت خوب با مردم و نیکی به پدر و مادر. ۸- امر به معروف و نهی از منکر. ۹- گفتن ذکر؛ 💢هزار مرتبه ذكر «لا اله الا اللّه و لا نعبد الاّ ایاه مخلصین له الدین و لو كره المشركون» گفته شود. ۱۰- با مراقبت و تقوا 💢به استقبال رمضان رفتن. ۱۱- بسیار گفتن؛ 💢«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» ۱۲- خواندن؛ 💢زیارت جامعه ی کبیره. 🌺👈 👇 🌺👉 @nahjolbalaghe5
خطبه 018-نكوهش اختلاف عالمان دعوایی نسبت به یكی از احكام اجتماعی نزد عالمی می برند كه با رای خود حكمی صادر می كند، پس همان دعوی را نزد دیگری می برند كه او درست برخلاف رای اولی، حكم می دهد، سپس همه قضات نزد رییس خود كه آنان را به قضاوت منصوب كرد، جمع می گردند، او رای همه را بر حق می شمارد!! مبانی وحدت امت اسلامی در صورتیكه خدایشان یكی، پیغمبرشان یكی، و كتابشان یكی است، آیا خدای سبحان، آنها را به اختلاف فرمود؟ كه اطاعت كردند؟ یا آنها را از اختلاف پرهیز داد و معصیت خدا نمودند؟ آیا خدای سبحان، دین ناقصی فرستاد و در تكمیل آن از آنها استمداد كرده است؟ آیا آنها شركاء خدایند كه هر چه می خواهند در احكام دین بگویند، و خدا رضایت دهد؟ آیا خدای سبحان، دین كاملی فرستاد پس پیامبر (ص) در ابلاغ آن كوتاهی ورزید؟ در حالی كه خدای سبحان می فرماید: (ما در قرآن چیزی را فروگذار نكردیم) و فرمود: (در قرآن بیان هر چیزی است) و یادآور شدیم كه: بعض قرآن گواه بعض دیگر است و اختلافی در آن نیست. پس خدای سبحان فرمود: (اگر قرآن از طرف غیر خدا نازل می شد اختلافات زیادی در آن می یافتند) همانا قرآن دارای ظاهری زیبا، و باطنی ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود، و اسرار نهفته آن پایان نمی پذیرد، و در تاریكیها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد
خطبه 019-به اشعث بن قیس سوابق تاریخی نكوهیده اشعث بن قیس چه كسی تو را آگاهاند كه چه چیزی به سود، یا زیان من است؟ لعنت خدا و لعنت لعنت كنندگان، بر تو باد ای متكبر متكبر زاده، منافق پسر كافر، سوگند به خدا، تو یكبار در زمان كفر و بار دیگر در حكومت اسلام، اسیر شدی، و مال و خویشاوندی تو، هر دو بار نتوانست به فریادت برسد، آن كس كه خویشان خود را به دم شمشیر سپارد، و مرگ و نابودی را به سوی آنها كشاند، سزاوار است كه بستگان او بر وی خشم گیرند و بیگانگان به او اطمینان نداشته باشند. (منظور امام (ع) این است كه اشعث ابن قیس یك بار وقتی كه كافر بود اسیر شد و بار دیگر آنگاه كه مسلمان شد و شمشیرها را به سوی قبیله اش راهنمایی كرد، مربوط به جریانی است كه اشعث قبیله خود را فریب داد تا خالد بن ولید، آنها را غافلگیر كند و از دم شمشیر بگذراند كه پس از آن خیانت او را با لقب (عرف النار) چیزی كه آتش را بپوشاند، می نامیدند و این لقبی بود كه به نیرنگباز می دادند) @nahjolbalaghe5