🕊 گمان نمیکنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین باشد.
#امام_خمینی (ره)
سالگرد #ارتحال_امام_خمینی(ره)
...♡
🆔 @nahjolbalaghe5
🌼🌈مولاے من
🌻تا ڪے نصیب ماست
"ارَی الخَلقَ" و "لاتُری"
🌼🌈کـے میشود نوای انَاالمَهدی تو را
ازسمت کعبه بشنوم ای جانِ جانان
🌼🌈عجّل علے ظهورکَ یا صاحبالزّمان
السلام علیڪ یا حجة الله علی خلقه✋
#امام_زمان عج
┈┈•✾🕊✨💐✨💚✨💐🕊✾•┈┈
💚 @nahjolbalaghe5 🌹
هدایت شده از تبادلات
خطبه 091-خطبه اشباح
(مسعدة بن صدقه از امام صادق علیه السّلام نقل كرد، روزی در مسجد كوفه شخصی به امام علی علیه السّلام گفت خدا را آنگونه توصیف كن كه گویا با چشم سر او را دیدهایم، امام به خطابه برخاست، مسجد پر از مردم شد، در حالی كه خشمناك بود و رنگ صورت امام تغییر كرده بود فرمود)
1 خدا شناسی
ستایش خدایی را سزاست كه نبخشیدن بر مال او نیفزاید، و بخشش او را فقیر نسازد، زیرا هر بخشندهای جز او، اموالش كاهش یابد، و جز او هر كس از بخشش دست كشد مورد نكوهش قرار گیرد. اوست بخشنده انواع نعمتها و بهرههای فزاینده و تقسیم كننده روزی پدیدهها، مخلوقات همه جیره خوار سفره اویند، كه روزی همه را تضمین، و اندازهاش را تعیین فرمود. به مشتاقان خویش و خواستاران آنچه در نزد اوست راه روشن را نشان داد، سخاوت او را در آنجا كه از او بخواهند، با آنجا كه از او درخواست نكنند، بیشتر نیست. خدا اوّلی است كه آغاز ندارد، تا پیش از او چیزی بوده باشد، و آخری است كه پایان ندارد تا چیزی پس از او وجود داشته باشد. مردمك چشمها را از مشاهده خود باز داشته است. زمان بر او نمیگذرد تا دچار دگرگونی گردد، و در مكانی قرار ندارد تا پندار جابجایی نسبت به او روا باشد. اگر آنچه از درون معادن كوهها بیرون میآید، و یا آنچه از لبان پر از خنده صدفهای دریا خارج میشود، از نقرههای خالص، و طلاهای ناب، درهای غلطان، و مرجانهای دست چین، همه را ببخشد، در سخاوت او كمتر اثری نخواهد گذاشت، و گستردگی نعمتهایش را پایان نخواهد داد، در پیش او آنقدر از نعمتها وجود دارد كه هر چه انسانها درخواست كنند تمامی نپذیرد، چون او بخشندهای است كه درخواست نیازمندان چشمه جود او را نمیخشكاند، و اصرار و درخواستهای پیاپی او را به بخل ورزیدن نمیكشاند.
2 صفات خدا در قرآن
ای پرسش كننده، درست بنگر، آنچه را كه قرآن از صفات خدا بیان میدارد، به آن اعتماد كن، و از نور هدایتش بهره گیر، و آنچه را كه شیطان تو را به دانستن آن وامیدارد، و كتاب خدا آن را بر تو واجب نكرده، و در سنّت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و امامان هدایتگر علیه السّلام نیامده، رها كن و علم آن را به خدا واگذار، كه این نهایت حقّ پروردگار بر تو است. بدان، آنها كه در علم دین استوارند، خدا آنها را از فرو رفتن در آنچه كه بر آنها پوشیده است و تفسیر آن را نمیدانند، و از فرو رفتن در اسرار نهان بی نیاز ساخته است،
و آنان را از این رو كه به عجز و ناتوانی خود در برابر غیب و آنچه كه تفسیر آن را نمیدانند اعتراف میكنند، ستایش فرمود، و ترك ژرف نگری آنان در آنچه كه خدا بر آنان واجب نساخته را راسخ بودن در علم شناسانده است. پس به همین مقدار بسنده كن و خدا را با میزان عقل خود ارزیابی مكن، تا از تباه شدگان نباشی. اوست خدای توانایی كه اگر وهم و خیال انسانها بخواهد برای درك اندازه قدرتش تلاش كند، و افكار بلند و دور از وسوسههای دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملكوتش را در نوردد، و قلبهای سراسر عشق مشتاقان، برای درك كیفیّت صفات او كوشش نماید، و عقلها با تلاش وصف ناپذیر از راههای بسیار ظریف و باریك بخواهند ذات او را درك كنند، دست قدرت بر سینه همه نواخته بازگرداند، در حالی كه در تاریكیهای غیب برای رهایی خود به خدای سبحان پناه میبرند و با نا امیدی و اعتراف به عجز از معرفت ذات خدا، باز میگردند، كه با فكر و عقل نارسای بشری نمیتوان او را درك كرد، و اندازه جلال و عزّت او در قلب اندیشمندان راه نمییابد. خدایی كه پدیدهها را از هیچ آفرید، نمونهای در آفرینش نداشت تا از آن استفاده كند، و یا نقشهای از آفرینندهای پیش از خود، كه از آن در آفریدن موجودات بهره گیرد، و نمونههای فراوان از ملكوت قدرت خویش، و شگفتیهای آثار رحمت خود، كه همه با زبان گویا به وجود پروردگار گواهی میدهند را به ما نشان داده كه بی اختیار ما را به شناخت پروردگار میخوانند. در آنچه آفریده آثار صنعت و نشانههای حكمت او پدیدار است، كه هر یك از پدیدهها حجّت و برهانی بر وجود او میباشند، گرچه برخی مخلوقات، به ظاهر ساكتاند، ولی بر تدبیر خداوندی گویا، و نشانههای روشنی بر قدرت و حكمت اویند خداوندا گواهی میدهم، آن كس كه تو را به اعضای گوناگون پدیدهها و مفاصل به هم پیوسته كه به فرمان حكیمانه تو در لابلای عضلات پدید آمده، تشبیه میكند، هرگز در ژرفای ضمیر خود تو را نشناخته، و قلب او با یقین انس نگرفته است، و نمیداند كه هرگز برای تو همانندی نیست. و گویا بیزاری پیروان گمراه از رهبران فاسد خود را نشنیدهاند كه میگویند: «به خدا سوگند ما در گمراهی آشكار بودیم. كه شما را با خدای جهانیان مساوی پنداشتیم» دروغ گفتند مشركان كه تو را با بتهای خود همانند پنداشتند، و با وهم و خیال خود گفتند پیكری چون بتهای ما دارد، و با پندار نادرست تو را تجزیه كرده، و با اعضای گوناگون مخلوقات تشبیه كردند. خدایا
هدایت شده از تبادلات
گواهی میدهم آنان كه تو را با چیزی از آفریدههای تو مساوی شمارند از تو روی بر تافتهاند و آن كه از تو روی گردان شود بر اساس آیات محكم قرآن، و گواهی براهین روشن تو، كافر است. تو همان خدای نامحدودی هستی كه در اندیشهها نگنجی تا چگونگی ذات تو را درك كنند، و در خیال و وهم نیایی تا تو را محدود و دارای حالات گوناگون پندارند.
3 وصف پروردگار در آفرینش موجودات گوناگون
آنچه را آفرید با اندازه گیری دقیقی استوار كرد، و با لطف و مهربانی نظمشان داد، و به خوبی تدبیر كرد. هر پدیده را برای همان جهت كه آفریده شد به حركت در آورد، چنانكه نه از حد و مرز خویش تجاوز نماید و نه در رسیدن به مراحل رشد خود كوتاهی كند، و این حركت حساب شده را بدون دشواری به سامان رساند تا بر اساس اراده او زندگی كند. پس چگونه ممكن است سرپیچی كند در حالی كه همه موجودات از اراده خدا سرچشمه میگیرند، خدایی كه پدید آورنده موجودات گوناگون است، بدون احتیاج به اندیشه و فكری كه به آن روی آورد، یا غریزهای كه در درون پنهان داشته باشد، و بدون تجربه از حوادث گذشته، و بدون شریكی كه در ایجاد امور شگفت انگیز یاریش كند، موجودات را آفرید، پس آفرینش كامل گشت و به عبادت و اطاعت او پرداختند، دعوت او را پذیرفتند و در برابر فرمان الهی سستی و درنگ نكردند و در اجرای فرمان الهی توقف نپذیرفتند. پس كجیهای هر چیزی را راست، و مرزهای هر یك را روشن ساخت، و با قدرت خداوندی بین اشیاء متضاد هماهنگی ایجاد كرد، و وسایل ارتباط آنان را فراهم ساخت، و موجودات را از نظر حدود، اندازه، و غرائز، و شكلها، و قالبها، و هیأتهای گوناگون، تقسیم و استوار فرمود، و با حكمت و تدبیر خویش هر یكی را به سرشتی كه خود خواست در آورد.
4 چگونگی آفرینش آسمانها
فضای باز و پستی و بلندی و فاصلههای وسیع آسمانها را بدون اینكه بر چیزی تكیه كند، نظام بخشید و شكافهای آن را به هم آورد، و هر یك را با آنچه كه تناسب داشت و جفت بود پیوند داد، و دشواری فرود آمدن و برخاستن را بر فرشتگانی كه فرمان او را به خلق رسانند یا اعمال بندگان را بالا برند آسان كرد. در حالی كه آسمان را به صورت دود و بخار بود به آن فرمان داد، پس رابطههای آن را بر قرار ساخت، سپس آنها را از هم جدا كرد و بین آنها فاصله انداخت، و بر هر راهی و شكافی از آسمان، نگهبانی از شهابهای روشن گماشت، و با دست قدرت آنها را از حركت ناموزون در فضا نگهداشت، و دستور فرمود تا برابر فرمانش تسلیم باشند. و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را، با نوری كم رنگ برای تاریكی شبها قرار داد، و آن دو را در مسیر حركت خویش به حركت در آورد، و حركت آن دو را دقیق اندازه گیری كرد تا در درجات تعیین شده حركت كنند كه بین شب و روز تفاوت باشد، و قابل تشخیص شود، و با رفت و آمد آنها شماره سالها، و اندازه گیری زمان ممكن باشد. پس در فضای هر آسمان فلك آن را آفرید، و زینتی از گوهرهای تابنده و ستارگان درخشنده بیاراست، و آنان را كه خواستند اسرار آسمانها را دزدانه دریابند، با شهابهای درخشنده سوزان تیر باران كرد، و تمامی ستارگان از ثابت و استوار، و گردنده و بی قرار، فرود آینده و بالا رونده، و نگران كننده و شادی آفرین را، تسلیم اوامر خود فرمود.
5 ویژگیهای فرشتگان
سپس، خداوند سبحان برای سكونت بخشیدن در آسمانها، و آباد ساختن بالاترین قسمت از ملكوت خویش، فرشتگانی شگفت آفرید، و تمام شكافها و راههای گشاده آسمانها را با فرشتگان پر كرد، و فاصله جوّ آسمان را از آنها گستراند، كه هم اكنون صدای تسبیح آنها فضای آسمانها را پر كرده: در بارگاه قدس، درون پردههای حجاب و صحنههای مجد و عظمت پروردگار، طنین انداز است. در ما ورای آنها زلزلههایی است كه گوشها را كر میكند و شعاعهای خیره كننده نور، كه چشمها را از دیدن باز میدارد، و ناچار خیره بر جای خویش میماند. خدا فرشتگان را در صورتهای مختلف و اندازههای گوناگون آفرید، و بال و پرهایی برای آنها قرار داد، آنها كه همواره در تسبیح جلال و عزّت پروردگار به سر میبرند، و چیزی از شگفتیهای آفرینش پدیدهها را به خود نسبت نمیدهند و در آنچه از آفرینش پدیدهها كه خاص خداست، ادّعایی ندارند:
«بلكه بندگانی بزرگوارند، كه در سخن گفتن از او پیشی نمیگیرند و به فرمان الهی عمل می كنند» خدا فرشتگان را امین وحی خود قرار داد، و برای رساندن پیمان امر و نهی خود به پیامبران، از آنها استفاده كرد، و روانه زمین كرده، آنها را از تردید شبهات مصونیّت بخشید، كه هیچ كدام از فرشتگان از راه رضای حق منحرف نمیگردند. آنها را از یاری خویش بهرمند ساخت، و دلهایشان را در پوششی از تواضع و فروتنی و خشوع و آرامش در آورد، درهای آسمان را بر رویشان گشود تا خدا را به بزرگی بستایند، و برای آنها نشانههای روشن قرار داد تا به توحید او بال گشایند. سنگینیهای گناهان هرگز آنها را در انجام وظیفه دل سرد نساخت، و گذشت
سلام بر دوستان گلم اعضای خوب کانال
خطبه اشباح زیاد طولانی هست برای تعامل بیشتر ان شاء الله در چند نوبت ارسال خواهد
♥️
نهجالبلاغهآقـاامیرالمؤمنیـن
گواهی میدهم آنان كه تو را با چیزی از آفریدههای تو مساوی شمارند از تو روی بر تافتهاند و آن كه از ت
شب و روز آنها را به سوی مرگ سوق نداد، تیرهای شك و تردید خلل در ایمانشان ایجاد نكرد، و شك و گمان در پایگاه یقین آنها راه نیافت، و آتش كینه در دلهایشان شعلهور نگردید، حیرت و سرگردانی آنها را از ایمانی كه دارند و آنچه از هیبت و جلال خداوندی كه در دل نهادند جدا نساخت و وسوسهها در آنها راه نیافته، تا شك و تردید بر آنها تسلط یابد.
6 اقسام فرشتگان
گروهی از فرشتگان در آفرینش ابرهای پر آب، و در آفرینش كوههای عظیم و سر بلند، و خلقت ظلمت و تاریكیها نقش دارند، و گروهی دیگر، قدمهایشان تا ژرفای زمین پایین رفته، و چونان پرچمهای سفیدی دل فضا را شكافتهاند، و در زیر آن بادهایی است كه به نرمی حركت كرده و در مرزهای مشخّصی نگاهش میدارد.
7 صفات والای فرشتگان
اشتغال به عبادت پروردگار، فرشتگان را از دیگر كارها باز داشته، و حقیقت ایمان میان آنها و معرفت حق، پیوند لازم ایجاد كرد، نعمت یقین آنها را شیدای حق گردانید كه به غیر خدا هیچ علاقهای ندارند. شیرینی معرفت خدا را چشیده و از جام محبّت پروردگار سیراب شدند، ترس و خوف الهی در ژرفای جان فرشتگان راه یافته، و از فراوانی عبادت قامتشان خمیده و شوق و رغبت فراوان، از زاری و گریهشان نكاسته است. مقام والای فرشتگان، از خشوع و فروتنی آنان كم نكرد، و غرور و خود بینی دامنگیرشان نگردید، تا اعمال نیكوی گذشته را شماره كنند، و سهمی از بزرگی و بزرگواری برای خود تصوّر نمایند. گذشت زمان آنان را از انجام وظائف پیاپی نرنجانده و از شوق و رغبتشان نكاسته تا از پروردگار خویش نا امید گردند. از مناجاتهای طولانی، خسته نشده، و اشتغال به غیر خدا آنها را تحت تسلط خود در نیاورده است، و از فریاد استغاثه و زاری آنها فروكش نكرده و در مقام عبادت و نیایش دوش به دوش هم همواره ایستادهاند، راحت طلبی آنها را به كوتاهی در انجام دستوراتش وادار نساخته، و كودنی و غفلت و فراموشی بر تلاش و كوشش و عزم راسخ فرشتگان راه نمییابد، و فریبهای شهوت، همّتهای بلندشان را تیرباران نمیكند. فرشتگان، ایمان به خدای صاحب عرش را ذخیره روز بی نوایی خود قرار داده و آن هنگام كه خلق به غیر خدا روی میآورد آنها تنها متوجّه پروردگار خویشند، هیچ گاه عبادت خدا را پایان نمیدهند، و شوق و علاقه خود را از انجام اوامر الهی و اطاعت پروردگار سست نمیكنند، آنچه آنان را شیفته اطاعت خدا كرده بذر محبّت است كه در دل میپرورانند، و هیچ گاه دل از بیم و امید او بر نمیدارند. عوامل ترس آنها را از مسؤولیت باز نمیدارد تا در انجام وظیفه سستی ورزند، طمعها به آنان شبیخون نزده تا تلاش دنیا را بر كار آخرت مقدّم دارند، اعمال گذشته خود را بزرگ نمیشمارند، و اگر بزرگ بشمارند امیدوارند، و امید فراوان نمیگذارد تا از پروردگار ترسی در دل داشته باشند.
8 پاك بودن فرشتگان از رذایل اخلاقی
فرشتگان در باره پروردگار خویش به جهت وسوسههای شیطانی اختلاف نكردهاند، و برخوردهای بد با هم نداشته و راه جدایی نگیرند. كینهها و حسادتها در دلشان راه نداشته و عوامل شك و تردید و خواهشهای نفسانی، آنها را از هم جدا نساخته، و افكار گوناگون آنان را به تفرقه نكشانده است. فرشتگان بندگان ایمانند، و طوق بندگی به گردن افكنده و هیچ گاه با شك و تردید و سستی، آن را بر زمین نمیگذارند. در تمام آسمانها جای پوستینی خالی نمیتوان یافت مگر آن كه فرشتهای به سجده افتاده، یا در كار و تلاش است. اطاعت فراوان آنها بر یقین و معرفتشان نسبت به پروردگار میافزاید، و عزّت خداوند عظمت او را در قلبشان بیشتر مینماید.
9 چگونگی آفرینش زمین
زمین را به موجهای پر خروش، و دریاهای موّاج فرو پوشاند، موجهایی كه بالای آنها به هم میخورد و در تلاطمی سخت، هر یك دیگری را واپس میزد، چونان شتران نر مست، فریاد كنان و كف بر لب، به هر سوی روان بودند. پس، قسمتهای سركش آب از سنگینی زمین فرو نشست و هیجان آنها بر اثر تماس با سینه زمین آرام گرفت. زیرا زمین با پشت بر آن میغلطید و آن همه سر و صدای امواج ساكن و آرام شده، چون اسب افسار شده رام گردید.
خشكیهای زمین در دل امواج، گسترد، و آب را از كبر و غرور و سركشی و خروش باز داشت، و از شدّت حركتش كاسته شد، و بعد از آن همه حركتهای تند ساكت شد، و پس از آن همه خروش و سركشی متكبّرانه به جای خویش ایستاد. پس هنگامی كه هیجان آب در اطراف زمین فرو نشست، و كوههای سخت و مرتفع را بر دوش خود حمل كرد، چشمههای آب از فراز كوهها بیرون آورد و آبها را در شكاف بیابانها و زمینهای هموار روان كرد، و حركت زمین را با صخرههای عظیم و قلّه كوههای بلند نظم داد، و زمین به جهت نفوذ كوهها در سطح آن، فرو رفتن ریشه كوهها در شكافهای آن و سوار شدن بر پشت دشتها و صحراها، از لرزش و اضطراب باز ایستاد.
10 نقش پدیدههای جوی در زمین
و بین زمین و جو فاصله افكند، و وزش بادها را برای ساكنان آن آماده ساخت، تمام نیازم
نهجالبلاغهآقـاامیرالمؤمنیـن
شب و روز آنها را به سوی مرگ سوق نداد، تیرهای شك و تردید خلل در ایمانشان ایجاد نكرد، و شك و گمان در پ
ندیها و وسائل زندگی را برای اهل زمین استخراج و مهیّا فرمود، آنگاه هیچ بلندی از بلندیهای زمین را كه آب چشمهها و نهرها به آن راه ندارد وانگذاشت، بلكه ابرهایی را آفرید تا قسمتهای مرده آن احیا شود، و گیاهان رنگارنگ برویند. قطعات بزرگ و پراكنده ابرها را به هم پیوست تا سخت به حركت در آمدند، و با به هم خوردن ابرها، برقها درخشیدن گرفت، و از درخشندگی ابرهای سفید كوه پیكر، و متراكم چیزی كاسته نشد.
ابرها را پی در پی فرستاد تا زمین را احاطه كردند، و بادها شیر باران را از ابرها دوشیدند، و به شدّت به زمین فرو ریختند، ابرها پایین آمده سینه بر زمین ساییدند، و آنچه بر پشت داشتند فرو ریختند كه در بخشهای بی گیاه زمین انواع گیاهان روییدن گرفت، و در دامن كوهها، سبزهها پدید آمد.
11 زیباییهای زمین
پس زمین به وسیله باغهای زیبا، همگان را به سرور و شادی دعوت كرده، با لباس نازك گل برگها كه بر خود پوشید، هر بینندهای را به شگفتی واداشت. و با زینت و زیوری كه از گلو بند گلهای گوناگون، فخر كنان خود را آراست، هر بینندهای را به وجد آورد، كه فرآوردههای نباتی را، توشه و غذای انسان، و روزی حیوانات قرار داد. در گوشه و كنار آن درّههای عمیق آفرید، و راهها و نشانهها برای آنان كه بخواهند از جادّههای وسیع آن عبور كنند، تعیین كرد.
12 داستان زندگی آغازین آدم علیه السّلام و اعزام پیامبران علیهم السّلام
هنگامی كه خدا زمین را آماده زندگی انسان ساخت و فرمان خود را صادر فرمود، آدم علیه السّلام را از میان مخلوقاتش برگزید، و او را نخستین و برترین مخلوق خود در زمین قرار داد. ابتدا آدم را در بهشت جای داده و خوراكیهای گوارا به او بخشید و از آنچه كه او را منع كرد پرهیز داد و آگاهش ساخت كه اقدام بر آن، نافرمانی بوده و مقام و ارزش او را به خطر خواهد افكند. امّا آدم علیه السّلام به آنچه نهی شد، اقدام كرد و علم خداوند در باره او تحقّق یافت، تا آن كه پس از توبه، او را از بهشت به سوی زمین فرستاد، تا با نسل خود زمین را آباد كند، و بدین وسیله حجت را بر بندگان تمام كرد، و پس از وفات آدم علیه السّلام زمین را از حجّت خالی نگذاشت و میان فرزندان آدم علیه السّلام و خود، پیوند شناسایی برقرار فرمود، و قرن به قرن، حجّتها و دلیلها را بر زبان پیامبران برگزیده آسمانی و حاملان رسالت خویش جاری ساخت،
تا اینكه سلسله انبیاء با پیامبر اسلام، حضرت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به اتمام رسید و بیان احكام و انذار و بشارت الهی به سر منزل نهایی راه یافت.
13 آفرینش امكانات زندگی
روزی انسانها را اندازه گیری و مقدّر فرمود، گاهی كم و زمانی زیاد، و به تنگی و وسعت به گونهای عادلانه تقسیم كرد تا هر كس را كه بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شكر و صبر، غنی و فقیر را مورد آزمایش قرار دهد. پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی در آمیخت، و تندرستی را با حوادث دردناك پیوند داد، دوران شادی و سرور را با غصّه و اندوه نزدیك ساخت، اجل و سر آمد زندگی را مشخّص كرد، آن را گاهی طولانی و زمانی كوتاه قرار داد، مقدّم یا مؤخّر داشت، و برای مرگ، اسباب و وسائلی فراهم ساخت، و با مرگ، رشتههای زندگی را در هم پیچید و پیوندهای خویشاوندی را از هم گسست تا آزمایش گردند.
14 تعریف علم خداوند
خداوند از اسرار پنهانی مردم و از نجوای آنان كه آهسته سخن میگویند و از آنچه كه در فكرها بواسطه گمان خطور میكند، و تصمیمهایی كه به یقین میپیوندد، و از نگاههای رمزی چشم كه از لابلای پلكها خارج میگردد، آگاه است. خدا از آنچه در مخفی گاههای دلها قرار دارد، و از اموری كه پشت پرده غیب پنهان است، و آنچه را كه پردههای گوش مخفیانه میشنود، و از اندرون لانههای تابستانی مورچگان، و خانههای زمستانی حشرات، از آهنگ اندوهبار زنان غم دیده و صدای آهسته قدمها، آگاهی دارد. خدای سبحان از جایگاه پرورش میوه در درون پردههای شكوفهها، و از مخفیگاه غارهای حیوانات وحشی در دل كوهها، و اعماق درّهها، از نهانگاه پشّهها بین ساقهها و پوست درختان، از محل پیوستگی برگها به شاخسارها، و از جایگاه نطفهها در پشت پدران، آگاه است. خدا از آنچه پرده ابر را به وجود میآورد و به هم میپیوندند، و از قطرات بارانی كه از ابرهای متراكم میبارند، و از آنچه كه گرد بادها از روی زمین برمیدارند، و بارانها با سیلاب آن را فرو مینشانند و نابود میكنند، از ریشه گیاهان زمین كه میان انبوه شن و ماسه پنهان شده است، از لانه پرندگانی كه در قلّه بلند كوهها جای گرفته، و از نغمههای مرغان در آشیانههای تاریك، از لؤلؤهایی كه در دل صدفها پنهان است، و امواج دریاهایی كه آنها را در دامن خویش پروراندند آگاهی دارد. خدا از آنچه كه تاریكی شب آن را فرا گرفته، و یا نور خورشید بر آن تافته، و آنچه تاریكیها و امواج نور، پیاپی آن را در بر میگیرد، از اثر هر قدمی، از
نهجالبلاغهآقـاامیرالمؤمنیـن
ندیها و وسائل زندگی را برای اهل زمین استخراج و مهیّا فرمود، آنگاه هیچ بلندی از بلندیهای زمین را كه
احساس هر حركتی، و آهنگ هر سخنی، و جنبش هر لبی، و مكان هر موجود زندهای، و وزن هر ذرّهای، و ناله هر صاحب اندوهی اطلاع دارد. خدا هر آنچه از میوه شاخسار درختان و برگهایی كه روی زمین ریخته و از قرارگاه نطفه و بسته شدن خون و جنین كه به شكل پارهای گوشت است، و پرورش دهنده انسان و نطفه آگاهی دارد، و برای این همه آگاهی، هیچ گونه زحمت و دشواری برای او وجود ندارد و برای نگهداری این همه از مخلوقات رنگارنگ كه پدید آورده دچار نگرانی نمیشود، و در تدبیر امور مخلوقات، سستی و ملالی در او راه نمییابد، بلكه علم پروردگار در آنها نفوذ یافته و همه آنها را شماره كرده است، و عدالتش همه را در بر گرفته و با كوتاهی كردن مخلوقات در ستایش او، باز فضل و كرمش تداوم یافته است.
15 نیایش امیر المؤمنین علیه السّلام
خدایا تویی سزاوار ستایشهای نیكو، و بسیار و بی شمار تو را ستودن اگر تو را آرزو كنند پس بهترین آرزویی، و اگر به تو امید بندند، بهترین امیدی. خدایا درهای نعمت بر من گشودی كه زبان به مدح غیر تو نگشایم. و بر این نعمتها غیر از تو را ستایش نكنم، و زبان را در مدح نومید كنندگان، و آنان كه مورد اعتماد نیستند باز نكنم.
خداوندا هر ثناگویی از سوی ستایش شده پاداشی دارد، به تو امید به ستم كه مرا به سوی ذخائر رحمت و گنجهای آمرزش آشنا كنی. خدایا این بنده توست كه تو را یگانه میخواند، و توحید و یگانگی تو را سزاست، و جز تو كسی را سزاوار این ستایشها نمیداند. خدایا مرا به درگاه تو نیازی است كه جز فضل تو جبران نكند، و آن نیازمندی را جز عطا و بخشش تو به توانگری مبدّل نگرداند، پس در این مقام رضای خود را به ما عطا فرما، و دست نیاز ما را از دامن غیر خود كوتاه گردان كه «تو بر هر چیزی توانایی».
@nahjolbalaghe5
خطبه 092-پس از كشته شدن عثمان
علل كناره گیری از خلافت
مرا بگذارید و دیگری را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و اموری می رویم كه رنگارنگ و فتنه آمیز است، و چهره های گوناگون دارد و دلها بر این بیعت ثابت و عقلها بر این پیمان استوار نمی ماند، چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهای تیره فساد گرفته، و راه مستقیم حق ناشناخته ماند. آگاه باشید! اگر دعوت شما را بپذیرم بر اساس آنچه كه می دانم با شما رفتار می كنم، و به گفتار این و آن، و سرزنش سرزنش كنندگان گوش فرا نمی دهم، اگر مرا رها كنید چون یكی از شماها هستم، كه شاید شنواتر، و مطیع تر از شما نسبت به رئیس حكومت باشم، در حالی كه من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است كه امیر و رهبر شما گردم.
@nahjolbalaghe5
خطبه 093-خبر از فتنه
ویژگیهای علمی و سیاسی امام علی (ع)
پس از حمد و ستایش پروردگار، ای مردم! من بودم كه چشم فتنه را كندم، و جز من هیچ كس جرات چنین كاری را نداشت، آنگاه كه امواج سیاهیها بالا گرفت و به آخرین درجه شدت خود رسید، پس از من بپرسید پیش از آنكه مرا نیابید سوگند به خدایی كه جانم در دست اوست، نمی پرسید از چیزی كه میان شما تا روز قیامت می گذرد، و نه از گروهی كه صد نفر را هدایت یا گمراه می سازد، جز آنكه شما را آگاه می سازم و پاسخ می دهم. و از آنكه مردم را بدان می خواند، و از آنكه رهبریشان می كند، و آنكه آنان را می راند، و آنجا كه فرود می آیند، و آنجا كه بار گشایند، و آنكه از آنها كشته شود، و آنكه بمیرد، خبر می دهم، آن روز كه مرا از دست دادید، و نگرانیها و مشكلات بر شما باریدن گرفت، بسیاری پرسش كنندگان به حیرت فرو رفته می گویند، سرانجام چه خواهد شد؟ كه گروه بسیاری از مسوولان از پاسخ دادن فرو مانند خبر از فتنه های آینده این حوادث هنگامی رخ نشان می دهد كه جنگ در میان شما طولانی شود، و دنیا چنان بر شما تنگ گردد كه ایام بلا را طولانی پندارید، تا روزی كه خداوند پرچم فتح و پیروزی را برای باقیمانده نیكان شما به اهتزاز
درآورد (زمان ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف)
فتنه ها آنگاه كه روی آورند با حق شباهت دارند، و چون پشت كنند حقیقت چنانكه هست، نشان داده می شود، فتنه ها چون می آیند شناخته نمی شوند، و چون می گذرند، مورد شناسایی قرار می گیرند، فتنه ها چون گردبادها می چرخند، از همه جا عبور می كنند، در بعضی از شهرها حادثه می آفرینند و از برخی شهرها می گذرند. خبر از فتنه های بنی امیه آگاه باشید همانا ترسناكترین فتنه ها در نظر من، فتنه بنی امیه بر شما است، فتنه ای كور و ظلمانی كه سلطه اش همه جا را فرا گیرد و بلای آن دامنگیر نیكوكاران است، هر كس آن فتنه ها را بشناسد نگرانی و سختی آن دامنگیرش گردد، و هر كس كه فتنه ها را نشانسد، حادثه ای برای او رخ نخواهد داد. به خدا سوگند! بنی امیه بعد از من برای شما زمامداران بدی خواهند بود، آنان چونان شتر سركشی كه دست به زمین كوبد و لگد زند و با دهان گاز گیرد و از دوشیدن شیر امتناع ورزد، با شما چنین برخوردی دارند، و از شما كسی باقی نگذارند، جز آن كس كه برای آنها سودمند باشد یا آزاری بدانها نرساند، و بلای فرزندان امیه، بر شما طولانی خواهد ماند، چندان كه یاری خواستن شما از ایشان چون یاری خواستن بنده از مولای خویش، یا تسلیم شده از پ
یشوای خود می ماند. فتنه های بنی امیه پیاپی با چهره ای زشت و ترس آور، و ظلمتی با تاریكی عصر جاهلیت، بر شما فرود می آید، نه نور هدایتی در آن پیدا، و نه پرچم نجاتی در آن روزگاران به چشم می خورد. سرانجام تلخ و دردناك بنی امیه ما اهل بیت پیامبر (ع) از آن فتنه ها در امانیم و مردم را بدان نمی خوانیم، سپس خدا فتنه های بنی امیه را براندازد، و از شما جدا سازد مانند جدا شدن پوست از گوشت، كه با دست قصابی انجام پذیرد، خدا با دست افرادی، خواری و ذلت را به فرزندان امیه می چشاند كه به سختی آنها را می رانند، و جام تلخ بلا و ناراحتی و مصیبت را در كامشان می ریزند، و جز شمشیر چیزی به آنها نخواهند داد، و جز لباس ترس بر آنها نپوشانند، در آن هنگام، قریش دوست دارد آنچه در دنیاست بدهد تا یك بار مرا بنگرد، گرچه لحظه كوتاهی به اندازه كشتن شتری باشد، تا با اصرار چیزی را بپذیرم كه امروز پاره ای از آن را می خواهم نمی دهند.
@nahjolbalaghe5