خطبه 087-موعظه یاران
(برخی از شارحان گفتند كه این خطبه در شهر كوفه ایراد شد)
معرّفی بهترین بنده خدا (الگوی انسان كامل)
ای بندگان خدا! همانا بهترین و محبوبترین بنده نزد خدا، بنده ای كه خدا او را در پیكار با نفس یاری داده است، آن كس كه جامه زیرین او اندوه، و لباس رویین او ترس از خداست، چراغ هدایت در قلبش روشن شده و وسائل لازم برای روزی او فراهم آمد، دوریها و دشواریها را بر خود نزدیك و آسان ساخته است. حقایق دنیا را با چشم دل نگریسته، همواره به یاد خدا بوده و اعمال نیكو، فراوان انجام داده است، از چشمه گوارای حق سیراب گشته، سرچشمه ای كه به آسانی به آن رسید و از آن نوشیده سیراب گردید. از راه هموار و راست قدم برداشته، پیراهن شهوات را از تن بیرون كرد، و جز یك غم، از تمام غمها خود را می رهاند، و از صف كوردلان و مشاركت با هواپرستان خارج شده، كلید بازكننده درهای هدایت شد و قفل درهای گمراهی و خواری گردید، راه هدایت را با روشندلی دید، و از همان راه رفت، و نشانه های آن را شناخت و از امواج سركش شهوات گذشت. به استوارترین دستاویزها و محكمترین طنابها چنگ انداخت، چنان به یقین و حقیقت رسید كه گویی نور خورشید بر او تابید، در برابر خداوند خود را بگونه ای تسلیم كرد كه هر فرمان او را انجام می دهد و هر فرعی را به اصلش باز می گرداند، چراغ
تاریكیها، و روشنی بخش تیرگیها، كلید درهای بسته و برطرف كننده دشواریها، و راهنمای گمراهان در بیابانهای سرگردانی است. سخن می گوید، خوب می فهماند، سكوت كرده به سلامت می گذرد، برای خدا اعمال خویش را خالص كرده آنچنان كه خدا پذیرفته است، از گنجینه های آیین خدا و اركان زمین است. خود را به عدالت واداشته و آغاز عدالت او آنكه هوای نفس را از دل بیرون رانده است، حق را می شناساند و به آن عمل می كند، كار خیری نیست مگر كه به آن قیام می كند، و در هیچ جا گمان خیری نبرده جز آنكه به سوی آن شتافت. اختیار خود را به قرآن سپرده، و قرآن را راهبر و پیشوای خود قرار داده است، هر جا كه قرآن بار اندازد فرود آید، و هر جا كه قرآن جای گیرد مسكن گزیند.
وصف زشت ترین انسان (عالم نمایان)
و دیگری كه او را دانشمند نامند اما از دانش بی بهره است، یك دسته از نادانیها را از جمعی نادان فرا گرفته، و مطالب گمراه كننده از گمراهان آموخته، و به هم بافته، و دامهایی از طنابهای غرور و گفته های دروغین بر سر راه مردم افكنده، قرآن را بر امیال و خواسته های خود تطبیق می دهد، و حق را به هوسهای خود تفسیر می كند، مردم را از گناهان بزرگ ایمن می سازد، و جرائم بزرگ را سبك جلوه می دهد، ادعا می كند از ارتكاب شبهات پرهیز دارد اما در آنها غوطه می خورد. می گوید: از بدعتها دورم، ولی در آنها غرق شده است، چهره ظاهر او چهره انسان، و قلبش قلب حیوان درنده است، راه هدایت را نمی شناسد كه از آن سو برود، و راه خطا و باطل را نمی داند كه از آن بپرهیرد، پس مرده ای است در میان زندگان.
شناساندن عترت پیامبر (ص) و امامان راستین (ع)
مردم! كجا می روید؟ چرا از حق منحرف می شوید؟ پرچمهای حق برپاست و نشانه های آن آشكار است، با اینكه چراغهای هدایت روشنگر راهند، چون گمراهان به كجا می روید؟ چرا سرگردانید؟ در حالی كه عترت پیامبر شما در میان شماست، آنها زمامداران حق و یقینند، پیشوایان دین، و زبانهای راس
تی و راستگویانند، پس باید در بهترین منازل قرآن جایشان دهید و همانند تشنگان كه به سوی آب شتابانند، به سویشان هجوم آورید. ای مردم این حقیقت را از خاتم پیامبران بیاموزید كه فرمود: هر كه از ما می میرد، در حقیقت نمرده است و چیزی از ما كهنه نمی شود. پس آنچه نمی دانید، نگویید، زیرا بسیاری از حقایق در اموری است كه ناآگاهانه انكار می كنید.
ویژگیهای امام علی (ع)
مردم! عذرخواهی كنید از كسی كه دلیلی بر ضد او ندارید، و آنكس من می باشم، مگر من در میان شما بر اساس (ثقل اكبر) كه قرآن است عمل نكردم؟ و (ثقل اصغر) عترت پیامبر (ص) را در میان شما باقی نگذارم؟ مگر من پرچم ایمان را در بین شما استوار نساختم؟ و از حدود و مرز حلال و حرام آگاهیتان ندادم؟ مگر پیراهن عافیت را با عدل خود به اندام شما نپوشاندم؟ و نیكیها را با اعمال و گفتار خود در میان شما رواج ندادم؟ و ملكات اخلاق انسانی را به شما نشان ندادم؟ پس وهم و گمان خود را در آنجا كه چشم دل ژرفای آن را مشاهده نمی كند، و فكرتان توانایی تاختن در آن راه را ندارد، بكار نگیرید. برخی از همین خطبه است:
اخبار غیبی نسبت به آینده بنی امیه
تا آنكه برخی از شما گمان می برند كه دنیا به كام بنی امیه شد، و همه خوبیها را افزون به آنها سپرده و آنها را از سرچشمه خود سیراب كرده، و تازیانه و شمشیرشان از سر این امت كنار نخواهد رفت، كسانی كه چنین می اندیشند در اشتباهند، زیرا سهم بنی امیه تنها جرعه ای از زندگی لذت بخش است كه مدتی آن را می مكند سپس همه آنچه را كه نوشیدند بیرون می ریزند.
@na
حضرت زهرا سلام الله عليها
إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما اءمَرْناكَ وَ تَنْتَهى عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، فانْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا.
اگر آنچه را كه ما اهل بیت دستور داده ایم عمل كنى و از آنچه نهى كرده ایم خوددارى نمائى، تو از شیعیان ما هستى وگرنه ، خیر.
تفسیر الامام العسكرى علیه السلام : ص 320، ح 191.
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 088-در بیان هلاكت مردم
(به نقل برخی از شارحان، این خطبه در سال 36 هجری پس از قتل عثمان در مدینه ایراد شد)
عوامل هلاكت انسانها
(پس از ستایش پروردگار!)
خدا هرگز جباران دنیا را در هم نشكسته مگر پس از آنكه مهلتهای لازم و نعمتهای فراوان بخشید، و هرگز استخوان شكسته ملتی را بازسازی نفرمود مگر پس از آزمایشها و تحمل مشكلات، مردم! در سختیهایی كه با آن روبرو هستید و مشكلاتی كه پشت سر گذاردید، درسهای عبرت فراوان وجود دارد، نه هر كه صاحب قلبی است خردمند است، و نه هر دارنده گوشی شنواست، و نه هر دارنده چشمی بیناست. در شگفتم، چرا در شگفت نباشم؟! از خطای گروههای پراكنده با دلایل مختلف كه هر یك در مذهب خود دارند! نه گام بر جای گام پیامبر (ص) می نهند، و نه از رفتار جانشین پیغمبر پیروی می كنند، نه به غیب ایمان می آورند و نه خود را از عیب بركنار می دارند، به شبهات عمل می كنند و در گرداب شهوات غوطه ورند، نیكی در نظرشان همان است كه می پندارد، و زشتیها همان است كه آنها منكرند. در حل مشكلات به خود پناه می برند، و در مبهمات تنها به رای خویش تكیه می كنند، گویا هر كدام، امام و راهبر خویش می باشند كه به دستگیره های مطمئن و اسباب محكمی كه خود باور دارند چنگ می زنند.
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 089-مردم پیش از بعثت
(این خطبه طبق نقل برخی از شارحان در شهر كوفه ایراد شد)
وصف روزگاران بعثت پیامبر (ص)
خدا پیامبر اسلام را هنگامی مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدتها گذشته، و ملتها در خواب عمیقی فرو خفته بودند، فتنه و فساد جهان را فرا گرفته و اعمال زشت رواج یافته بود، آتش جنگ همه جا زبانه می كشید و دنیا بی نور، پر از مكر و فریب گشته بود، برگهای درخت زندگی به زردی گراییده و از میوه آن خبری نبود، آب حیات فرو خشكید و نشانه های هدایت كهنه و ویران شده بود، پرچمهای هلاكت و گمراهی آشكار و دنیا با قیافه زشتی به مردم می نگریست، و با چهره ای عبوس و غم آلود با اهل دنیا روبرو می گشت. میوه درخت دنیا در جاهلیت فتنه، و خواركش مردار، و در درونش وحشت و اضطراب، و بر بیرون شمشیرهای ستم حكومت داشت.
عبرت آموزی از روزگار جاهلیت
ای بندگان خدا! عبرت گیرید، و همواره به یاد زندگانی پدران و براداران خود در جاهلیت باشید، كه از این جهان رفتند و در گرو اعمال خود بوده و برابر آن محاسبه می گردند، به جان خودم سوگند! پیمان برای زندگی و مرگ و نجات از مجازات الهی بین شما و آنها بسته نشده است، و هنوز روزگار زیادی نگذشته، و از آن روزگارانی كه در پشت پدران خود بودید زیاد دور نیست. به خدا سوگند
! پیامبر اسلام (ص) چیزی به آنها گوشزد نكرد جز آن كه من همان را با شما می گویم، شنوایی امروز شما از شنوایی آنها كمتر نیست، همان چشمها و قلبهایی كه به پدرانتان دادند به شما نیز بخشیدند. به خدا سوگند، شما پس از آنها مطلبی را ندیده اید كه آنها نمی شناختند، و شما به چیزی اختصاص داده نشدید كه آنها محروم باشند. راستی حوادثی به شما روی آورده مانند شتری كه مهار كردنش مشكل است، و میانبندش سست و سواری بر آن دشوار است. مبادا آنچه مردم دنیا را فریفت شما را بفریبد! كه دنیا سایه ای است گسترده و كوتاه، تا سرانجامی روشن و معین.
خطبه 090-در بیان صفات خداوندی
خداشناسی
سپاس خداوندی را، بی آنكه دیده شود شناخته شده، و بی آنكه اندیشه ای به كار گیرد آفریننده است، خدایی كه همیشه بوده و تا ابد خواهد بود، آنجا كه نه از آسمان دارای برجهای زیبا خبری بود، و نه از پرده های فرو افتاده اثری به چشم می خورد، نه شبی تاریك و نه دریایی آرام، نه كوهی با راههای گشوده، نه دره ای پر پیچ و خم، نه زمین گسترده، و نه آفریده های پراكنده وجود داشت. خدا پدیدآورنده پدیده ها و وارث همگان است، خدای آنان و روزی دهنده ایشان است، آفتاب و ماه به رضایت او می گردند كه هر تازه ای را كهنه، و هر دوری را نزدیك می گردانند. خدا، روزی مخلوقات را تقسیم كرد، و كردار و رفتارشان را برشمرد، از نفسها كه می زنند، و نگاههای دزدیده كه دارند، و رازهایی كه در سینه ها پنهان كردند. و جایگاه پدیده ها را در شكم مادران پشت پدران تا روز تولد و سرآمد زندگی و مرگ، همه را می داند. اوست خدایی كه با همه وسعتی كه رحمتش دارد بر دشمنان سخت است و با سختگیری كه دارد رحمتش همه دوستان را فرا گرفته است، هر كس كه با او به مبارزه برخیزد بر او غلبه می كند، و هر كس دشمنی ورزد هلاكش می سازد، هر كس با او كینه و دشمنی ورزد تیره روز
ش كند، و بر دشمنانش پیروز است، هر كس به او توكل نماید او را كفایت كند، و هر كس از او بخواهد، می پردازد، و هر كس برای خدا به محتاجان قرض دهد وامش را بپردازد، و هر كه او را سپاس گوید، پاداش نیكو دهد.
اندرزهای حكیمانه
بندگان خدا، خود را بسنجید قبل از آنكه مورد سنجش قرار گیرید، پیش از آنكه حسابتان را برسند حساب خود را برسید، و پیش از آنكه راه گلو گرفته شود نفس راحت بكشید، و پیش از آنكه با زور شما را به اطاعت وادارند، فرمانبردار باشید، بدانید همانا آن كس كه خود را یاری نكند و پنددهنده و هشداردهنده خویش نباشد، دیگری هشداردهنده و پنددهنده او نخواهد بود.
@nahjolbalaghe5
🕊 گمان نمیکنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین باشد.
#امام_خمینی (ره)
سالگرد #ارتحال_امام_خمینی(ره)
...♡
🆔 @nahjolbalaghe5
🌼🌈مولاے من
🌻تا ڪے نصیب ماست
"ارَی الخَلقَ" و "لاتُری"
🌼🌈کـے میشود نوای انَاالمَهدی تو را
ازسمت کعبه بشنوم ای جانِ جانان
🌼🌈عجّل علے ظهورکَ یا صاحبالزّمان
السلام علیڪ یا حجة الله علی خلقه✋
#امام_زمان عج
┈┈•✾🕊✨💐✨💚✨💐🕊✾•┈┈
💚 @nahjolbalaghe5 🌹
هدایت شده از
خطبه 091-خطبه اشباح
(مسعدة بن صدقه از امام صادق علیه السّلام نقل كرد، روزی در مسجد كوفه شخصی به امام علی علیه السّلام گفت خدا را آنگونه توصیف كن كه گویا با چشم سر او را دیدهایم، امام به خطابه برخاست، مسجد پر از مردم شد، در حالی كه خشمناك بود و رنگ صورت امام تغییر كرده بود فرمود)
1 خدا شناسی
ستایش خدایی را سزاست كه نبخشیدن بر مال او نیفزاید، و بخشش او را فقیر نسازد، زیرا هر بخشندهای جز او، اموالش كاهش یابد، و جز او هر كس از بخشش دست كشد مورد نكوهش قرار گیرد. اوست بخشنده انواع نعمتها و بهرههای فزاینده و تقسیم كننده روزی پدیدهها، مخلوقات همه جیره خوار سفره اویند، كه روزی همه را تضمین، و اندازهاش را تعیین فرمود. به مشتاقان خویش و خواستاران آنچه در نزد اوست راه روشن را نشان داد، سخاوت او را در آنجا كه از او بخواهند، با آنجا كه از او درخواست نكنند، بیشتر نیست. خدا اوّلی است كه آغاز ندارد، تا پیش از او چیزی بوده باشد، و آخری است كه پایان ندارد تا چیزی پس از او وجود داشته باشد. مردمك چشمها را از مشاهده خود باز داشته است. زمان بر او نمیگذرد تا دچار دگرگونی گردد، و در مكانی قرار ندارد تا پندار جابجایی نسبت به او روا باشد. اگر آنچه از درون معادن كوهها بیرون میآید، و یا آنچه از لبان پر از خنده صدفهای دریا خارج میشود، از نقرههای خالص، و طلاهای ناب، درهای غلطان، و مرجانهای دست چین، همه را ببخشد، در سخاوت او كمتر اثری نخواهد گذاشت، و گستردگی نعمتهایش را پایان نخواهد داد، در پیش او آنقدر از نعمتها وجود دارد كه هر چه انسانها درخواست كنند تمامی نپذیرد، چون او بخشندهای است كه درخواست نیازمندان چشمه جود او را نمیخشكاند، و اصرار و درخواستهای پیاپی او را به بخل ورزیدن نمیكشاند.
2 صفات خدا در قرآن
ای پرسش كننده، درست بنگر، آنچه را كه قرآن از صفات خدا بیان میدارد، به آن اعتماد كن، و از نور هدایتش بهره گیر، و آنچه را كه شیطان تو را به دانستن آن وامیدارد، و كتاب خدا آن را بر تو واجب نكرده، و در سنّت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و امامان هدایتگر علیه السّلام نیامده، رها كن و علم آن را به خدا واگذار، كه این نهایت حقّ پروردگار بر تو است. بدان، آنها كه در علم دین استوارند، خدا آنها را از فرو رفتن در آنچه كه بر آنها پوشیده است و تفسیر آن را نمیدانند، و از فرو رفتن در اسرار نهان بی نیاز ساخته است،
و آنان را از این رو كه به عجز و ناتوانی خود در برابر غیب و آنچه كه تفسیر آن را نمیدانند اعتراف میكنند، ستایش فرمود، و ترك ژرف نگری آنان در آنچه كه خدا بر آنان واجب نساخته را راسخ بودن در علم شناسانده است. پس به همین مقدار بسنده كن و خدا را با میزان عقل خود ارزیابی مكن، تا از تباه شدگان نباشی. اوست خدای توانایی كه اگر وهم و خیال انسانها بخواهد برای درك اندازه قدرتش تلاش كند، و افكار بلند و دور از وسوسههای دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملكوتش را در نوردد، و قلبهای سراسر عشق مشتاقان، برای درك كیفیّت صفات او كوشش نماید، و عقلها با تلاش وصف ناپذیر از راههای بسیار ظریف و باریك بخواهند ذات او را درك كنند، دست قدرت بر سینه همه نواخته بازگرداند، در حالی كه در تاریكیهای غیب برای رهایی خود به خدای سبحان پناه میبرند و با نا امیدی و اعتراف به عجز از معرفت ذات خدا، باز میگردند، كه با فكر و عقل نارسای بشری نمیتوان او را درك كرد، و اندازه جلال و عزّت او در قلب اندیشمندان راه نمییابد. خدایی كه پدیدهها را از هیچ آفرید، نمونهای در آفرینش نداشت تا از آن استفاده كند، و یا نقشهای از آفرینندهای پیش از خود، كه از آن در آفریدن موجودات بهره گیرد، و نمونههای فراوان از ملكوت قدرت خویش، و شگفتیهای آثار رحمت خود، كه همه با زبان گویا به وجود پروردگار گواهی میدهند را به ما نشان داده كه بی اختیار ما را به شناخت پروردگار میخوانند. در آنچه آفریده آثار صنعت و نشانههای حكمت او پدیدار است، كه هر یك از پدیدهها حجّت و برهانی بر وجود او میباشند، گرچه برخی مخلوقات، به ظاهر ساكتاند، ولی بر تدبیر خداوندی گویا، و نشانههای روشنی بر قدرت و حكمت اویند خداوندا گواهی میدهم، آن كس كه تو را به اعضای گوناگون پدیدهها و مفاصل به هم پیوسته كه به فرمان حكیمانه تو در لابلای عضلات پدید آمده، تشبیه میكند، هرگز در ژرفای ضمیر خود تو را نشناخته، و قلب او با یقین انس نگرفته است، و نمیداند كه هرگز برای تو همانندی نیست. و گویا بیزاری پیروان گمراه از رهبران فاسد خود را نشنیدهاند كه میگویند: «به خدا سوگند ما در گمراهی آشكار بودیم. كه شما را با خدای جهانیان مساوی پنداشتیم» دروغ گفتند مشركان كه تو را با بتهای خود همانند پنداشتند، و با وهم و خیال خود گفتند پیكری چون بتهای ما دارد، و با پندار نادرست تو را تجزیه كرده، و با اعضای گوناگون مخلوقات تشبیه كردند. خدایا
هدایت شده از
گواهی میدهم آنان كه تو را با چیزی از آفریدههای تو مساوی شمارند از تو روی بر تافتهاند و آن كه از تو روی گردان شود بر اساس آیات محكم قرآن، و گواهی براهین روشن تو، كافر است. تو همان خدای نامحدودی هستی كه در اندیشهها نگنجی تا چگونگی ذات تو را درك كنند، و در خیال و وهم نیایی تا تو را محدود و دارای حالات گوناگون پندارند.
3 وصف پروردگار در آفرینش موجودات گوناگون
آنچه را آفرید با اندازه گیری دقیقی استوار كرد، و با لطف و مهربانی نظمشان داد، و به خوبی تدبیر كرد. هر پدیده را برای همان جهت كه آفریده شد به حركت در آورد، چنانكه نه از حد و مرز خویش تجاوز نماید و نه در رسیدن به مراحل رشد خود كوتاهی كند، و این حركت حساب شده را بدون دشواری به سامان رساند تا بر اساس اراده او زندگی كند. پس چگونه ممكن است سرپیچی كند در حالی كه همه موجودات از اراده خدا سرچشمه میگیرند، خدایی كه پدید آورنده موجودات گوناگون است، بدون احتیاج به اندیشه و فكری كه به آن روی آورد، یا غریزهای كه در درون پنهان داشته باشد، و بدون تجربه از حوادث گذشته، و بدون شریكی كه در ایجاد امور شگفت انگیز یاریش كند، موجودات را آفرید، پس آفرینش كامل گشت و به عبادت و اطاعت او پرداختند، دعوت او را پذیرفتند و در برابر فرمان الهی سستی و درنگ نكردند و در اجرای فرمان الهی توقف نپذیرفتند. پس كجیهای هر چیزی را راست، و مرزهای هر یك را روشن ساخت، و با قدرت خداوندی بین اشیاء متضاد هماهنگی ایجاد كرد، و وسایل ارتباط آنان را فراهم ساخت، و موجودات را از نظر حدود، اندازه، و غرائز، و شكلها، و قالبها، و هیأتهای گوناگون، تقسیم و استوار فرمود، و با حكمت و تدبیر خویش هر یكی را به سرشتی كه خود خواست در آورد.
4 چگونگی آفرینش آسمانها
فضای باز و پستی و بلندی و فاصلههای وسیع آسمانها را بدون اینكه بر چیزی تكیه كند، نظام بخشید و شكافهای آن را به هم آورد، و هر یك را با آنچه كه تناسب داشت و جفت بود پیوند داد، و دشواری فرود آمدن و برخاستن را بر فرشتگانی كه فرمان او را به خلق رسانند یا اعمال بندگان را بالا برند آسان كرد. در حالی كه آسمان را به صورت دود و بخار بود به آن فرمان داد، پس رابطههای آن را بر قرار ساخت، سپس آنها را از هم جدا كرد و بین آنها فاصله انداخت، و بر هر راهی و شكافی از آسمان، نگهبانی از شهابهای روشن گماشت، و با دست قدرت آنها را از حركت ناموزون در فضا نگهداشت، و دستور فرمود تا برابر فرمانش تسلیم باشند. و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را، با نوری كم رنگ برای تاریكی شبها قرار داد، و آن دو را در مسیر حركت خویش به حركت در آورد، و حركت آن دو را دقیق اندازه گیری كرد تا در درجات تعیین شده حركت كنند كه بین شب و روز تفاوت باشد، و قابل تشخیص شود، و با رفت و آمد آنها شماره سالها، و اندازه گیری زمان ممكن باشد. پس در فضای هر آسمان فلك آن را آفرید، و زینتی از گوهرهای تابنده و ستارگان درخشنده بیاراست، و آنان را كه خواستند اسرار آسمانها را دزدانه دریابند، با شهابهای درخشنده سوزان تیر باران كرد، و تمامی ستارگان از ثابت و استوار، و گردنده و بی قرار، فرود آینده و بالا رونده، و نگران كننده و شادی آفرین را، تسلیم اوامر خود فرمود.
5 ویژگیهای فرشتگان
سپس، خداوند سبحان برای سكونت بخشیدن در آسمانها، و آباد ساختن بالاترین قسمت از ملكوت خویش، فرشتگانی شگفت آفرید، و تمام شكافها و راههای گشاده آسمانها را با فرشتگان پر كرد، و فاصله جوّ آسمان را از آنها گستراند، كه هم اكنون صدای تسبیح آنها فضای آسمانها را پر كرده: در بارگاه قدس، درون پردههای حجاب و صحنههای مجد و عظمت پروردگار، طنین انداز است. در ما ورای آنها زلزلههایی است كه گوشها را كر میكند و شعاعهای خیره كننده نور، كه چشمها را از دیدن باز میدارد، و ناچار خیره بر جای خویش میماند. خدا فرشتگان را در صورتهای مختلف و اندازههای گوناگون آفرید، و بال و پرهایی برای آنها قرار داد، آنها كه همواره در تسبیح جلال و عزّت پروردگار به سر میبرند، و چیزی از شگفتیهای آفرینش پدیدهها را به خود نسبت نمیدهند و در آنچه از آفرینش پدیدهها كه خاص خداست، ادّعایی ندارند:
«بلكه بندگانی بزرگوارند، كه در سخن گفتن از او پیشی نمیگیرند و به فرمان الهی عمل می كنند» خدا فرشتگان را امین وحی خود قرار داد، و برای رساندن پیمان امر و نهی خود به پیامبران، از آنها استفاده كرد، و روانه زمین كرده، آنها را از تردید شبهات مصونیّت بخشید، كه هیچ كدام از فرشتگان از راه رضای حق منحرف نمیگردند. آنها را از یاری خویش بهرمند ساخت، و دلهایشان را در پوششی از تواضع و فروتنی و خشوع و آرامش در آورد، درهای آسمان را بر رویشان گشود تا خدا را به بزرگی بستایند، و برای آنها نشانههای روشن قرار داد تا به توحید او بال گشایند. سنگینیهای گناهان هرگز آنها را در انجام وظیفه دل سرد نساخت، و گذشت
سلام بر دوستان گلم اعضای خوب کانال
خطبه اشباح زیاد طولانی هست برای تعامل بیشتر ان شاء الله در چند نوبت ارسال خواهد
♥️
شب و روز آنها را به سوی مرگ سوق نداد، تیرهای شك و تردید خلل در ایمانشان ایجاد نكرد، و شك و گمان در پایگاه یقین آنها راه نیافت، و آتش كینه در دلهایشان شعلهور نگردید، حیرت و سرگردانی آنها را از ایمانی كه دارند و آنچه از هیبت و جلال خداوندی كه در دل نهادند جدا نساخت و وسوسهها در آنها راه نیافته، تا شك و تردید بر آنها تسلط یابد.
6 اقسام فرشتگان
گروهی از فرشتگان در آفرینش ابرهای پر آب، و در آفرینش كوههای عظیم و سر بلند، و خلقت ظلمت و تاریكیها نقش دارند، و گروهی دیگر، قدمهایشان تا ژرفای زمین پایین رفته، و چونان پرچمهای سفیدی دل فضا را شكافتهاند، و در زیر آن بادهایی است كه به نرمی حركت كرده و در مرزهای مشخّصی نگاهش میدارد.
7 صفات والای فرشتگان
اشتغال به عبادت پروردگار، فرشتگان را از دیگر كارها باز داشته، و حقیقت ایمان میان آنها و معرفت حق، پیوند لازم ایجاد كرد، نعمت یقین آنها را شیدای حق گردانید كه به غیر خدا هیچ علاقهای ندارند. شیرینی معرفت خدا را چشیده و از جام محبّت پروردگار سیراب شدند، ترس و خوف الهی در ژرفای جان فرشتگان راه یافته، و از فراوانی عبادت قامتشان خمیده و شوق و رغبت فراوان، از زاری و گریهشان نكاسته است. مقام والای فرشتگان، از خشوع و فروتنی آنان كم نكرد، و غرور و خود بینی دامنگیرشان نگردید، تا اعمال نیكوی گذشته را شماره كنند، و سهمی از بزرگی و بزرگواری برای خود تصوّر نمایند. گذشت زمان آنان را از انجام وظائف پیاپی نرنجانده و از شوق و رغبتشان نكاسته تا از پروردگار خویش نا امید گردند. از مناجاتهای طولانی، خسته نشده، و اشتغال به غیر خدا آنها را تحت تسلط خود در نیاورده است، و از فریاد استغاثه و زاری آنها فروكش نكرده و در مقام عبادت و نیایش دوش به دوش هم همواره ایستادهاند، راحت طلبی آنها را به كوتاهی در انجام دستوراتش وادار نساخته، و كودنی و غفلت و فراموشی بر تلاش و كوشش و عزم راسخ فرشتگان راه نمییابد، و فریبهای شهوت، همّتهای بلندشان را تیرباران نمیكند. فرشتگان، ایمان به خدای صاحب عرش را ذخیره روز بی نوایی خود قرار داده و آن هنگام كه خلق به غیر خدا روی میآورد آنها تنها متوجّه پروردگار خویشند، هیچ گاه عبادت خدا را پایان نمیدهند، و شوق و علاقه خود را از انجام اوامر الهی و اطاعت پروردگار سست نمیكنند، آنچه آنان را شیفته اطاعت خدا كرده بذر محبّت است كه در دل میپرورانند، و هیچ گاه دل از بیم و امید او بر نمیدارند. عوامل ترس آنها را از مسؤولیت باز نمیدارد تا در انجام وظیفه سستی ورزند، طمعها به آنان شبیخون نزده تا تلاش دنیا را بر كار آخرت مقدّم دارند، اعمال گذشته خود را بزرگ نمیشمارند، و اگر بزرگ بشمارند امیدوارند، و امید فراوان نمیگذارد تا از پروردگار ترسی در دل داشته باشند.
8 پاك بودن فرشتگان از رذایل اخلاقی
فرشتگان در باره پروردگار خویش به جهت وسوسههای شیطانی اختلاف نكردهاند، و برخوردهای بد با هم نداشته و راه جدایی نگیرند. كینهها و حسادتها در دلشان راه نداشته و عوامل شك و تردید و خواهشهای نفسانی، آنها را از هم جدا نساخته، و افكار گوناگون آنان را به تفرقه نكشانده است. فرشتگان بندگان ایمانند، و طوق بندگی به گردن افكنده و هیچ گاه با شك و تردید و سستی، آن را بر زمین نمیگذارند. در تمام آسمانها جای پوستینی خالی نمیتوان یافت مگر آن كه فرشتهای به سجده افتاده، یا در كار و تلاش است. اطاعت فراوان آنها بر یقین و معرفتشان نسبت به پروردگار میافزاید، و عزّت خداوند عظمت او را در قلبشان بیشتر مینماید.
9 چگونگی آفرینش زمین
زمین را به موجهای پر خروش، و دریاهای موّاج فرو پوشاند، موجهایی كه بالای آنها به هم میخورد و در تلاطمی سخت، هر یك دیگری را واپس میزد، چونان شتران نر مست، فریاد كنان و كف بر لب، به هر سوی روان بودند. پس، قسمتهای سركش آب از سنگینی زمین فرو نشست و هیجان آنها بر اثر تماس با سینه زمین آرام گرفت. زیرا زمین با پشت بر آن میغلطید و آن همه سر و صدای امواج ساكن و آرام شده، چون اسب افسار شده رام گردید.
خشكیهای زمین در دل امواج، گسترد، و آب را از كبر و غرور و سركشی و خروش باز داشت، و از شدّت حركتش كاسته شد، و بعد از آن همه حركتهای تند ساكت شد، و پس از آن همه خروش و سركشی متكبّرانه به جای خویش ایستاد. پس هنگامی كه هیجان آب در اطراف زمین فرو نشست، و كوههای سخت و مرتفع را بر دوش خود حمل كرد، چشمههای آب از فراز كوهها بیرون آورد و آبها را در شكاف بیابانها و زمینهای هموار روان كرد، و حركت زمین را با صخرههای عظیم و قلّه كوههای بلند نظم داد، و زمین به جهت نفوذ كوهها در سطح آن، فرو رفتن ریشه كوهها در شكافهای آن و سوار شدن بر پشت دشتها و صحراها، از لرزش و اضطراب باز ایستاد.
10 نقش پدیدههای جوی در زمین
و بین زمین و جو فاصله افكند، و وزش بادها را برای ساكنان آن آماده ساخت، تمام نیازم
ندیها و وسائل زندگی را برای اهل زمین استخراج و مهیّا فرمود، آنگاه هیچ بلندی از بلندیهای زمین را كه آب چشمهها و نهرها به آن راه ندارد وانگذاشت، بلكه ابرهایی را آفرید تا قسمتهای مرده آن احیا شود، و گیاهان رنگارنگ برویند. قطعات بزرگ و پراكنده ابرها را به هم پیوست تا سخت به حركت در آمدند، و با به هم خوردن ابرها، برقها درخشیدن گرفت، و از درخشندگی ابرهای سفید كوه پیكر، و متراكم چیزی كاسته نشد.
ابرها را پی در پی فرستاد تا زمین را احاطه كردند، و بادها شیر باران را از ابرها دوشیدند، و به شدّت به زمین فرو ریختند، ابرها پایین آمده سینه بر زمین ساییدند، و آنچه بر پشت داشتند فرو ریختند كه در بخشهای بی گیاه زمین انواع گیاهان روییدن گرفت، و در دامن كوهها، سبزهها پدید آمد.
11 زیباییهای زمین
پس زمین به وسیله باغهای زیبا، همگان را به سرور و شادی دعوت كرده، با لباس نازك گل برگها كه بر خود پوشید، هر بینندهای را به شگفتی واداشت. و با زینت و زیوری كه از گلو بند گلهای گوناگون، فخر كنان خود را آراست، هر بینندهای را به وجد آورد، كه فرآوردههای نباتی را، توشه و غذای انسان، و روزی حیوانات قرار داد. در گوشه و كنار آن درّههای عمیق آفرید، و راهها و نشانهها برای آنان كه بخواهند از جادّههای وسیع آن عبور كنند، تعیین كرد.
12 داستان زندگی آغازین آدم علیه السّلام و اعزام پیامبران علیهم السّلام
هنگامی كه خدا زمین را آماده زندگی انسان ساخت و فرمان خود را صادر فرمود، آدم علیه السّلام را از میان مخلوقاتش برگزید، و او را نخستین و برترین مخلوق خود در زمین قرار داد. ابتدا آدم را در بهشت جای داده و خوراكیهای گوارا به او بخشید و از آنچه كه او را منع كرد پرهیز داد و آگاهش ساخت كه اقدام بر آن، نافرمانی بوده و مقام و ارزش او را به خطر خواهد افكند. امّا آدم علیه السّلام به آنچه نهی شد، اقدام كرد و علم خداوند در باره او تحقّق یافت، تا آن كه پس از توبه، او را از بهشت به سوی زمین فرستاد، تا با نسل خود زمین را آباد كند، و بدین وسیله حجت را بر بندگان تمام كرد، و پس از وفات آدم علیه السّلام زمین را از حجّت خالی نگذاشت و میان فرزندان آدم علیه السّلام و خود، پیوند شناسایی برقرار فرمود، و قرن به قرن، حجّتها و دلیلها را بر زبان پیامبران برگزیده آسمانی و حاملان رسالت خویش جاری ساخت،
تا اینكه سلسله انبیاء با پیامبر اسلام، حضرت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به اتمام رسید و بیان احكام و انذار و بشارت الهی به سر منزل نهایی راه یافت.
13 آفرینش امكانات زندگی
روزی انسانها را اندازه گیری و مقدّر فرمود، گاهی كم و زمانی زیاد، و به تنگی و وسعت به گونهای عادلانه تقسیم كرد تا هر كس را كه بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شكر و صبر، غنی و فقیر را مورد آزمایش قرار دهد. پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی در آمیخت، و تندرستی را با حوادث دردناك پیوند داد، دوران شادی و سرور را با غصّه و اندوه نزدیك ساخت، اجل و سر آمد زندگی را مشخّص كرد، آن را گاهی طولانی و زمانی كوتاه قرار داد، مقدّم یا مؤخّر داشت، و برای مرگ، اسباب و وسائلی فراهم ساخت، و با مرگ، رشتههای زندگی را در هم پیچید و پیوندهای خویشاوندی را از هم گسست تا آزمایش گردند.
14 تعریف علم خداوند
خداوند از اسرار پنهانی مردم و از نجوای آنان كه آهسته سخن میگویند و از آنچه كه در فكرها بواسطه گمان خطور میكند، و تصمیمهایی كه به یقین میپیوندد، و از نگاههای رمزی چشم كه از لابلای پلكها خارج میگردد، آگاه است. خدا از آنچه در مخفی گاههای دلها قرار دارد، و از اموری كه پشت پرده غیب پنهان است، و آنچه را كه پردههای گوش مخفیانه میشنود، و از اندرون لانههای تابستانی مورچگان، و خانههای زمستانی حشرات، از آهنگ اندوهبار زنان غم دیده و صدای آهسته قدمها، آگاهی دارد. خدای سبحان از جایگاه پرورش میوه در درون پردههای شكوفهها، و از مخفیگاه غارهای حیوانات وحشی در دل كوهها، و اعماق درّهها، از نهانگاه پشّهها بین ساقهها و پوست درختان، از محل پیوستگی برگها به شاخسارها، و از جایگاه نطفهها در پشت پدران، آگاه است. خدا از آنچه پرده ابر را به وجود میآورد و به هم میپیوندند، و از قطرات بارانی كه از ابرهای متراكم میبارند، و از آنچه كه گرد بادها از روی زمین برمیدارند، و بارانها با سیلاب آن را فرو مینشانند و نابود میكنند، از ریشه گیاهان زمین كه میان انبوه شن و ماسه پنهان شده است، از لانه پرندگانی كه در قلّه بلند كوهها جای گرفته، و از نغمههای مرغان در آشیانههای تاریك، از لؤلؤهایی كه در دل صدفها پنهان است، و امواج دریاهایی كه آنها را در دامن خویش پروراندند آگاهی دارد. خدا از آنچه كه تاریكی شب آن را فرا گرفته، و یا نور خورشید بر آن تافته، و آنچه تاریكیها و امواج نور، پیاپی آن را در بر میگیرد، از اثر هر قدمی، از
احساس هر حركتی، و آهنگ هر سخنی، و جنبش هر لبی، و مكان هر موجود زندهای، و وزن هر ذرّهای، و ناله هر صاحب اندوهی اطلاع دارد. خدا هر آنچه از میوه شاخسار درختان و برگهایی كه روی زمین ریخته و از قرارگاه نطفه و بسته شدن خون و جنین كه به شكل پارهای گوشت است، و پرورش دهنده انسان و نطفه آگاهی دارد، و برای این همه آگاهی، هیچ گونه زحمت و دشواری برای او وجود ندارد و برای نگهداری این همه از مخلوقات رنگارنگ كه پدید آورده دچار نگرانی نمیشود، و در تدبیر امور مخلوقات، سستی و ملالی در او راه نمییابد، بلكه علم پروردگار در آنها نفوذ یافته و همه آنها را شماره كرده است، و عدالتش همه را در بر گرفته و با كوتاهی كردن مخلوقات در ستایش او، باز فضل و كرمش تداوم یافته است.
15 نیایش امیر المؤمنین علیه السّلام
خدایا تویی سزاوار ستایشهای نیكو، و بسیار و بی شمار تو را ستودن اگر تو را آرزو كنند پس بهترین آرزویی، و اگر به تو امید بندند، بهترین امیدی. خدایا درهای نعمت بر من گشودی كه زبان به مدح غیر تو نگشایم. و بر این نعمتها غیر از تو را ستایش نكنم، و زبان را در مدح نومید كنندگان، و آنان كه مورد اعتماد نیستند باز نكنم.
خداوندا هر ثناگویی از سوی ستایش شده پاداشی دارد، به تو امید به ستم كه مرا به سوی ذخائر رحمت و گنجهای آمرزش آشنا كنی. خدایا این بنده توست كه تو را یگانه میخواند، و توحید و یگانگی تو را سزاست، و جز تو كسی را سزاوار این ستایشها نمیداند. خدایا مرا به درگاه تو نیازی است كه جز فضل تو جبران نكند، و آن نیازمندی را جز عطا و بخشش تو به توانگری مبدّل نگرداند، پس در این مقام رضای خود را به ما عطا فرما، و دست نیاز ما را از دامن غیر خود كوتاه گردان كه «تو بر هر چیزی توانایی».
@nahjolbalaghe5
خطبه 092-پس از كشته شدن عثمان
علل كناره گیری از خلافت
مرا بگذارید و دیگری را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و اموری می رویم كه رنگارنگ و فتنه آمیز است، و چهره های گوناگون دارد و دلها بر این بیعت ثابت و عقلها بر این پیمان استوار نمی ماند، چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهای تیره فساد گرفته، و راه مستقیم حق ناشناخته ماند. آگاه باشید! اگر دعوت شما را بپذیرم بر اساس آنچه كه می دانم با شما رفتار می كنم، و به گفتار این و آن، و سرزنش سرزنش كنندگان گوش فرا نمی دهم، اگر مرا رها كنید چون یكی از شماها هستم، كه شاید شنواتر، و مطیع تر از شما نسبت به رئیس حكومت باشم، در حالی كه من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است كه امیر و رهبر شما گردم.
@nahjolbalaghe5
خطبه 093-خبر از فتنه
ویژگیهای علمی و سیاسی امام علی (ع)
پس از حمد و ستایش پروردگار، ای مردم! من بودم كه چشم فتنه را كندم، و جز من هیچ كس جرات چنین كاری را نداشت، آنگاه كه امواج سیاهیها بالا گرفت و به آخرین درجه شدت خود رسید، پس از من بپرسید پیش از آنكه مرا نیابید سوگند به خدایی كه جانم در دست اوست، نمی پرسید از چیزی كه میان شما تا روز قیامت می گذرد، و نه از گروهی كه صد نفر را هدایت یا گمراه می سازد، جز آنكه شما را آگاه می سازم و پاسخ می دهم. و از آنكه مردم را بدان می خواند، و از آنكه رهبریشان می كند، و آنكه آنان را می راند، و آنجا كه فرود می آیند، و آنجا كه بار گشایند، و آنكه از آنها كشته شود، و آنكه بمیرد، خبر می دهم، آن روز كه مرا از دست دادید، و نگرانیها و مشكلات بر شما باریدن گرفت، بسیاری پرسش كنندگان به حیرت فرو رفته می گویند، سرانجام چه خواهد شد؟ كه گروه بسیاری از مسوولان از پاسخ دادن فرو مانند خبر از فتنه های آینده این حوادث هنگامی رخ نشان می دهد كه جنگ در میان شما طولانی شود، و دنیا چنان بر شما تنگ گردد كه ایام بلا را طولانی پندارید، تا روزی كه خداوند پرچم فتح و پیروزی را برای باقیمانده نیكان شما به اهتزاز
درآورد (زمان ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف)
فتنه ها آنگاه كه روی آورند با حق شباهت دارند، و چون پشت كنند حقیقت چنانكه هست، نشان داده می شود، فتنه ها چون می آیند شناخته نمی شوند، و چون می گذرند، مورد شناسایی قرار می گیرند، فتنه ها چون گردبادها می چرخند، از همه جا عبور می كنند، در بعضی از شهرها حادثه می آفرینند و از برخی شهرها می گذرند. خبر از فتنه های بنی امیه آگاه باشید همانا ترسناكترین فتنه ها در نظر من، فتنه بنی امیه بر شما است، فتنه ای كور و ظلمانی كه سلطه اش همه جا را فرا گیرد و بلای آن دامنگیر نیكوكاران است، هر كس آن فتنه ها را بشناسد نگرانی و سختی آن دامنگیرش گردد، و هر كس كه فتنه ها را نشانسد، حادثه ای برای او رخ نخواهد داد. به خدا سوگند! بنی امیه بعد از من برای شما زمامداران بدی خواهند بود، آنان چونان شتر سركشی كه دست به زمین كوبد و لگد زند و با دهان گاز گیرد و از دوشیدن شیر امتناع ورزد، با شما چنین برخوردی دارند، و از شما كسی باقی نگذارند، جز آن كس كه برای آنها سودمند باشد یا آزاری بدانها نرساند، و بلای فرزندان امیه، بر شما طولانی خواهد ماند، چندان كه یاری خواستن شما از ایشان چون یاری خواستن بنده از مولای خویش، یا تسلیم شده از پ
یشوای خود می ماند. فتنه های بنی امیه پیاپی با چهره ای زشت و ترس آور، و ظلمتی با تاریكی عصر جاهلیت، بر شما فرود می آید، نه نور هدایتی در آن پیدا، و نه پرچم نجاتی در آن روزگاران به چشم می خورد. سرانجام تلخ و دردناك بنی امیه ما اهل بیت پیامبر (ع) از آن فتنه ها در امانیم و مردم را بدان نمی خوانیم، سپس خدا فتنه های بنی امیه را براندازد، و از شما جدا سازد مانند جدا شدن پوست از گوشت، كه با دست قصابی انجام پذیرد، خدا با دست افرادی، خواری و ذلت را به فرزندان امیه می چشاند كه به سختی آنها را می رانند، و جام تلخ بلا و ناراحتی و مصیبت را در كامشان می ریزند، و جز شمشیر چیزی به آنها نخواهند داد، و جز لباس ترس بر آنها نپوشانند، در آن هنگام، قریش دوست دارد آنچه در دنیاست بدهد تا یك بار مرا بنگرد، گرچه لحظه كوتاهی به اندازه كشتن شتری باشد، تا با اصرار چیزی را بپذیرم كه امروز پاره ای از آن را می خواهم نمی دهند.
@nahjolbalaghe5
خطبه 094-در فضل رسول اكرم
وصف خدای سبحان
برتر و بزرگ است خدایی كه اندیشه های ژرف، حقیقت ذات او را درك نتوانند كرد، و گمان زیركها آن را نمی یابد، آغازی است كه نهایتی ندارد تا به آخر رسد، و پایانی ندارد تا ایام او سپری شود.
وصف پیامبران آسمانی پیامبران را در بهترین جایگاه به ودیعت گذارد، و در بهترین مكانها استقرارشان داد، از صلب كریمانه پدران به رحم پاك مادران منتقل فرمود، كه هرگاه یكی از آنان درگذشت، دیگری برای پیش بر دین خدا بپا خواست. وصف پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) تا اینكه كرامت اعزام نبوت از طرف خدای سبحان به حضرت محمد (ص) رسید، نهاد اصلی وجود او را از بهترین معادن استخراج كرد، و نهال وجود او را در اصیل ترین و عزیزترین سرزمینها كاشت و آبیاری كرد، او را از همان درختی كه دیگر پیامبران و امنیان خود را از آن آفرید به وجود آورد، كه عترت او بهترین عترتها، خاندانش بهترین خاندانها، و درخت وجودش از بهترین درختان است، در حرم امن خدا رویید، و در آغوش خانواده كریمی بزرگ شد، شاخه های بلند آن سر به آسمان كشیده كه دست كسی به میوه آن نمی رسید. پس، پیامبر (ص) پیشوای پرهیزكاران، و وسیله بینایی هدایت خواهان است، چراغی با نور درخشان، و ستاره ای فروزان، و شعله ای با برقهای خیره كننده و تابان است، راه و رسم او با اعتدال و روش زندگی او صحیح و پایدار، و سخنانش روشنگر حق و باطل، و حكم او عادلانه است. خدا او را زمانی مبعوث فرمود كه با
زمان پیامبران گذشته فاصله طولانی داشت و مردم از نیكوكاری فاصله گرفته، و امتها، به جهل و نادانی گرفتارشده بودند.
نصیحت به مردم خدا شما را بیامرزد، اعمال نیكو بر اساس نشانه های روشن انجام دهید، زیرا كه راه، روشن است، و شما را به خانه امن و امان دعوت می كند، هم اكنون در دنیایی زندگی می كنید كه می توانید رضایت خدا را به دست آورید، با مهلت و آسایش خاطری كه دارید، اكنون نامه عمل سرگشاده، و قلم فرشتگان نویسنده در حركت است، بدنها سالم و زبانها گویاست، توبه مورد قبول و اعمال نیكو را می پذیرند.
@nahjolbalaghe5
#آيين_همسرداري
#مقام_معظم_رهبری:
💠 منظور از کمک فقط شستن ظرف و... نیست. البته اینها هم کمک است ولی بیشتر کمک #روحی است. کمک معنوی و فکری است.
💠مرد باید ضرورتهای زن را درک کند، احساسات او را بفهمد و نسبت به حال او #غافل نباشد.
📕مطلع عشق، صفحه۸۰ و۸۱.
@omeabih
السلام علیڪ یا صاحب الزمان
السلام علیڪ یا شریڪ القرآن
🍃سلام اے صاحبـــ صبح رهایے
🍂سلام اے مَظـهـر عدل الهـے
🍃سلام اے منتهاے آرزویم
🍂سلام اے صاحبـــ #جمعه ڪجایے...😔
🌷اللّهمّـ عجّل لولیّڪ الفرج🌷
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
خطبه 095-وصف پیامبر
دوران جاهلیت و نعمت بعثت
خدا پیامبر اسلام را به هنگامی مبعوث فرمود كه مردم در حیرت و سرگردانی بودند، در فتنه ها بسر می بردند، هوی و هوس بر آنها چیره شده، و خود بزرگ بینی و تكبر به لغزشهای فراوانشان كشانده بود، و نادانیهای جاهلیت پست و خوارشان كرده، و در امور زندگی حیران و سرگردان بودند، و بلای جهل و نادانی دامنگیرشان بود پس پیامبر (ص) در نصیحت و خیرخواهی نهایت تلاش را كرد، و آنان را به راه راست راهنمایی، و از راه حكمت و موعظه نیكو، مردم را به خدا دعوت فرمود.
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
✔در سرم نیست به جز حال. و هوای تو. و عشق
شادم ازاینکه همه حال و هوایم ، تو شدی
السلام علیک یا مهدی موعود .🌸🍃
#امام_زمان
╭─┅🍃🌺🍃┅─╮
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
╰─┅🍃🌺🍃┅─╯
هدایت شده از
➣
🌷حاج اســماعیل دولابی:
همیشه سعی کنید #خــیرخـــواه
دیگران باشید و برای بندگان خدا
چیز خوب بخواهید.
مـــــومن میتواند با #دل خود به
اهل زمین و آسمان خـیر برساند...
@nahjolbalaghe5
☀️ @omeabih 🌷
هدایت شده از
🌸🍃🌸🍃
🍃اگر كوه ها متزلزل شوند تو تكان مخور، دندان ها را به هم فشار ده، سر را به خدا عاريت ده، قدمهايت را بر زمين ميخكوب كن...
#مولا_امیر_المومنین_علی (علیه السلام)
🌸🍃🌸🍃
@omeabih
خطبه 096-وصف خدا و رسول
خداشناسی
سپاس خدا را كه اول است، و چیزی پیش از او وجود نداشت، و آخر است و پس از او موجودی نخواهد بود، چنان آشكار است كه فراتر از او چیزی نیست، و چنان مخفی و پنهان است كه مخفی تر از او یافت نمی شود
ویژگیهای پیامبر (ص) قرارگاه پیامبر (ص) بهترین قرارگاه و محل پرورش و خاندان او شریفترین پایگاه است، در معدن بزرگواری و گاهواره سلامت رشد كرد، دلهای نیكوكاران شیفته او گشته، توجه دیده ها به سوی اوست. خدا به بركت وجود او كینه ها را دفن كرد و آتش دشمنیها را خاموش نمود، با او میان دلها الفت و مهربانی ایجاد، و نزدیكانی را از هم دور ساخت. انسانهای خوار و ذلیل و محروم در پرتو او عزت یافتند، و عزیزانی خودسر ذلیل شدند، گفتار او روشنگر، و سكوت او زبانی دیگر بود.
@nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃