شخصيت انسان زير زبان او نهفته است
#نهج_البلاغه
📿تَكَلَّمُوا تُعْرَفُوا
🟤سخن بگوييد تا شناخته شويد
✍اشاره به اين كه اگر مى خواهيد مقامات علمى و فضل و كمال و ايمان و ارزش هاى وجودى شما آشكار گردد و مردم از آن بهره گيرند سخن بگوييد تا شما را بشناسند و به شخصيت شما پى ببرند و جايگاه خود را در جامعه پيدا كنيد و بتوانيد فرد مفيدى باشيد. زيرا زبان، ترجمان عقل و كليد گنجينه هاى روح آدمى است و «تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد». و اگر سكوت كنيد ممكن است ساليان دراز در ميان مردم باشيد و شما را نشناسند و از وجودتان استفاده نكنند و در واقع مانند محتكرى شويد كه مواد مورد نياز مردم را در انبارى پنهان كرده و درِ آن را قفل نموده است.ديگر اين كه افرادى كه فضيلتى ندارند و نقايصى در خود مى بينند چه بهتر كه در مجالس سكوت كنند و شخصيت ناقص خود را كه در زير زبانشان نهفته است آشكار نسازند.
📚 #حکمت_392
🕊 #ربیع_الاول
#امام_رضا
#صفر
🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌از معاصى پنهانى بپرهيزيد
#نهج_البلاغه
▫️اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ.
🟠 از نافرمانى خدا در خلوت ها بپرهيزيد، زيرا همان كه گواه است، داورى كند.
✍بسيارى از مردم به خصوص آنهايى كه به پاكى و تقوا مشهورند يا موقعيت اجتماعى خاصى دارند از انجام معاصى آشكار پرهيز مى كنند؛ ولى در خلوتگاه از آن ابا ندارند. امام عليه السلام به اينگونه افراد هشدار مى دهد كه از عصيان خدا در خلوتگاه نيز به شدت بپرهيزيد، زيرا در آنجا نيز خدا شاهد و ناظر آنهاست؛ همان خدايى كه افزون بر شاهد و ناظر بودن، حاكم و قاضى نسبت به اعمال آنها نيز هست. در محاكم معمولى، شاهد و حاكم و مجرى حكم، سه فرد متفاوتند؛ ممكن است حاكم در شهادت شهود ترديد كند يا به دليل شك در وثاقت آنها، يا احتمال اشتباه درباره آنها به سبب قرائنى كه موجب شك و ترديد مى شود، شهادتشان را نپذيرد؛ ولى آنجا كه شاهد و حاكم يكى است اينگونه احتمالات راه ندارد.
#حکمت_324
#ربیع_الاول
#امام_رضا
🆔@nahjolbalaghe_tehran
26.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهکار تشخیص کبر
#نهج_البلاغه
▫️ضَع فخرك، و احطُط كبرَك، و اذكر قبرك.
🟠تفاخر را كنار بگذار و تكبر را فرو ريز و به ياد قبرت باش.
📘#حکمت_398
⏱زمان: ۵:۴۶ حجم: ۲۵.۷ MB
_________________________
🎤دکترمحمدعلی انصاری
#ربیع_الاول
#امام_رضا
🆔@nahjolbalaghe_tehran
✨ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
❤️ ازرى بِنفسه من اِستشعرَ الطمعَ و رضي بالذل مَن كشفَ عَن ضره و هانت عليه نفسه من أمرَ علَيها لِسانَه
💞 طمع و سختی :
آن كه #طمع را #شعار خود نمود نفسش را خوار ساخت، و كسى كه سختى خود را فاش كرد، راضى به پستى شد، و آدمى كه زبانش را بر خود امارت داد بى مقدار گشت
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت_۲
🕊 #ربیع_الاول
🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️ وَمَنْ تَفَکَّرَ أَبْصَرَ
🟠و آن كس كه بينديشد آگاهى يابد
✍اهمّيّت تفکر در همه امور دنيا و آخرت چيزى نيست که بر کسى مخفى باشد و تمام افراد پيروزمند و موفق همين راه را پيموده اند.
قرآن مجيد در اين باره مى فرمايد:کَذلِکَ يُبَيِّنُ اللهُ لَکُمُ الاْياتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُون * فِي الدُّنْيا وَالاْخِرَة اين چنين خداوند آيات را براى شما روشن مى سازد; شايد بينديشيد.*درباره دنيا و آخرت.
📘#نامه_31
🕊 #ربیع_الاول
🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیا از نگاه امام علی علیه السلام
#ربیع_الاول
🆔@nahjolbalaghe_tehran
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۹.mp3
2.64M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت43 9⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#ربیع_الاول
🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️احْذَرُوا الذُّنُوبَ الْمُوَرِّطَةَ، وَالْعُيُوبَ الْمُسْخِطَةَ
🟠بترسيد از گناهانى که انسان را به هلاکت مى افکند و از عيوبى که موجب خشم پروردگار است
📘#خطبه_83
#ربیع_الاول
#جمعه
🆔@nahjolbalaghe_tehran
سرزنش گرفتاران چرا؟
#نهج_البلاغه
▫️مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ.
🟠 هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى تقصير باشد).
📘#حکمت_15
#ربیع_الاول
🆔@nahjolbalaghe_tehran
طبق نقل كافى امير مؤمنان على عليه السلام اين خطبه را در مدينه بعد از هفت روز از وفات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ايراد كرد و مواعظ بسيار مهمى در آن بيان شده كه اگر مردم آن را بهكار مىبستند وضع مسلمانان بسيار بهتر از امروز بود. امام عليه السلام به دو نكتۀ مهم دربارۀ خير و شر در اين كلام نورانى اشاره كرده است؛ نخست مىفرمايد: «آن خوبى و نعمتى كه جهنم دنبال آن باشد خوبى نيست»؛ (مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ) . سپس مىافزايد: «و آن بدى و مشكلى كه بعد از آن بهشت باشد بدى محسوب نمىشود»؛ (وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ) . مفهوم «خير» و «شر» بهطور اجمال بر همه روشن است ولى معيار سنجش آن در جوامع و مكاتب مختلف كاملاً متفاوت مىباشد، مادىگراها خير و نيكى را در لذات مادى مىدانند و بدى را در ضررها و زيانهاى مادى، در حالى كه مكاتب الهى خير و شر را بهگونۀ ديگرى تفسير مىكنند آنها خير را در سعادت جاويدان سراى ديگر و در فضايل انسانى و صفات برجستۀ اخلاقى مىدانند، هرچند زيانهاى مادى نيز ظاهراً سنگين است و بهعكس، شر و بدى را در رذايل اخلاقى و كارهاى غير انسانى و آنچه مايۀ خسران و زيان در سراى ديگر مىشود حساب مىكنند و اينجاست كه ديدگاه اين دو مكتب كاملاً از هم جدا مىشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔@nahjolbalaghe_tehran
═❁🍃๑🍃🌷🍃๑🍃❁═