eitaa logo
نهج البلاغه
398 دنبال‌کننده
151 عکس
190 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت بیست و دوم موضوع: میزان جدایی حق از باطل «...أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ فِیمَا تَبَیَّنْتُ مِنْ إِدْبَارِ الدُّنْیَا عَنِّی، وَ جُمُوحِ الدَّهْرِ عَلَیَّ، وَ إِقْبَالِ الْآخِرَةِ إِلَیَّ، مَا یَزَعُنِی عَنْ ذِکْرِ مَنْ سِوَایَ، وَ الْاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِی...» ...اما بعد، پس بی تردید در آن چیزی که من بیان کردم از (جمله) پشت کردن دنیا به من و سرکشی روزگار بر من و روی آوردن آخرت به سمت من، مرا منع کرده است از اینکه غیر خودم را یاد کنم و از اینکه به غیر خودم اهتمام بورزم... توضیح کوتاه: «بَیْن» یک چیزی وسط دو چیز دیگر قرار بگیرد به نحوی که این دو از هم جدا بشوند (فاصله انداختن بین حق و باطل). می فرماید: خاصیت کلمات من این است که قدرت تبیّن و تبیین دارند. برخی از اسم های قرآن بیان و تبیان است «هذا بیانٌ لِلنّاس» (سوره آل عمران، آیه ۱۳۸). «بیان» از کلمه ی «بَیْن» چون مرز بین حق و باطل است یعنی همان «فُرقان» یعنی کلمات من فرقان است پایاپای قرآن کلمات من بیان دارد. حضرت می فرماید: من بین حق و باطل برایت فاصله انداختم، سؤال: در کجا تبیین کردی؟ می فرماید: آنجا که گفتم: دنیا به من پشت کرده است و روزگار بر من سرکشی نموده است و آخرت به سوی من رو آورده است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
نکته اول: روزگار بر خلیفه ی خدا و رسول خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ سرکشی کرده است همان جانشینی که هم خلیفه ی شرعی است و هم خلیفه ی تکوینی است. روزگار بر امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیهما السلام پشت کرده است و حکومت دست کسی دیگر افتاد چون بعد از ماجرای حکمیت، معاویه آرام آرام شروع کرد به فتح شهرهای اطراف کوفه تا جایی که حضرت فرمود: «ما هِيَ إِلَّا الْكُوفَةُ، أَقْبِضُهَا وَ أَبْسُطُهَا»؛ فقط کوفه مانده است، آن را بگیرم یا رهایش کنم (خطبه ۲۵). بعد از شهادت حضرت، معاویه خودش شخصاً آمد و کوفه را هم گرفت و امام حسن علیه السلام مجبور به صلح شد. حضرت به اصحابش امر فرمود: بروید با معاویه بیعت کنید. این دستور را برای حفظ جان شیعیان داد؛ حتی شخصی مثل قیس بن سعد عُباده که مرد بزرگی بود و از اصحاب خاص امیرالمومنین علیه السلام بود مجبور شد که با معاویه بیعت کند. این چنین روزگار بر خلیفه ی خدا، سرکشی نمود. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
نکته دوم: حضرت امیرالمومنین علیه السلام حدود دو سال از عمر شریفشان باقی مانده است یعنی تقریباً در سن ۶۱ سالگی این سخنان را فرموده اند و در سن ۶۳ سالگی به شهادت رسیده اند دقیقاً مثل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله؛ گویا حتی ثانیه های باقی مانده از عمر مبارکشان همانند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده است. حضرت می فرماید: یک چیزی باعث شده است تا من از یاد دیگران غفلت کنم و به کسی توجه نکنم و فقط مشغول فکر کردن به خودم باشم. این سخن، از عجایب است! عجیب است، تازه از جنگ برگشته ای و گرفتار آثار و تبعات بعد از جنگ (از جمله شکست و خستگی و زخمی ها و زنان بی سرپرست و رفت و برگشت جنگی که حدود ۲۵۰۰ کیلومتر و ده ماه طول کشیده است) هستی و هنوز به کوفه نرسیده ای، چطور می توانی بگویی: به فکر کسی نیستی!؟ می فرماید: توجه به آخرت باعث شده که من از همه غفلت کنم و فقط غم و اندوهم خودم باشم. از رفتار حضرت امیرالمومنین علیه السلام متوجه می شویم، هر کاری که انجام می داده است (اعم از جنگ و کشت و کشتار و سکوت و ...)، همه در راستای آخرت و به لحاظ توجه به آخرت بوده است، بر خلاف معاویه که تمام افعالش به لحاظ توجه به دنیا بوده است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
🟢 رهبر معظم انقلاب: سعی کنید نتایج تلاش مبارک خود را در ماه رمضان، برای خود حفظ کنید. دلها را پاکیزه نگه‌دارید و مشغول مسائلی که شما را از خدا دور میکند، مپسندید. دلتان را مشغول یاد خدا بخواهید؛ آن را قدر بدانید و از نتایج و ثمرات آنچه که در ماه رمضان به دست آورده‌اید، سعادت خود را تا آخر سال تأمین کنید. ۱۳۷۲/۱/۴ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
نکته سوم: حضرت می فرماید: در کارها به هیچکس توجه ندارم، فقط متوجه این هستم که دنیا در حال پشت کردن به من است و من هم در حال رفتن به سمت آخرت هستم. جالب اینجا است که بعد از این سخنان، به داخل کوفه می رود و بعد خودش را آماده برای جنگ سومی به نام «نهروان» می کند یعنی جنگ با خوارج. دقت کنیم که برای فهم کلمات حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیهما السلام، باید بتوانیم بین آن کلمات جمع کنیم. حضرت می فرماید: من توجه ام به خودم است، سؤال: در حال حاضر که توجه به دیگران می کنید و وصیت به دیگران می نویسید و از جنگی برگشتید که شکست خورده اید و بعد قرار است به کوفه بروید و مواجه بشوید با هزاران نفر، چطور ممکن است که توجه ات فقط به خودت باشد (با تمام آن فضایی که منافقین و خوارج در کوفه برای حضرت درست کردند)؟ جواب می فرمایند: تمام کارهایم در راستای آخرت است. کسی که همه ی افعالش در مسیر آخرت باشد و به لحاظ توجه به آخرت باشد تمام امورش قابل جمع است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
🔴 «از مسابقه تجمل خارج شوید» 🔵 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه الله: «یکی از مشکلات دیگر بین ما مردم افراطی است؛ تجمّلگرایی. همین است که ازدواج ها مشکل شده؛ جوان در سنّ ازدواج ــ چه دختر، چه پسر ــ قادر به ازدواج نیست؛ چرا؟ چون پدر و مادرش دچار رودربایستی قوم‌ و خویش‌ها هستند؛ ، ، ، ! هزینه‌های بالا رفته. از این مسابقه‌ی تجمّل‌گرایی باید بیرون بیایید؛ یک عدّه‌ای در تجمّل‌گرایی مسابقه راه انداخته‌اند؛ باید خودتان را از این مسابقه خارج کنید. .» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
آیت الله (ره) فرمودند: خوشا به حال کسی که با از دنیا بره، و در آخرت، خوب مورد استقبال قرار گیرد. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
حضرت رحمة الله علیه ما زندگی میڪنیم که قیمت پیدا ڪنیم نه اینڪه به هر قیمتی زندگی ڪنیم. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
1_4498899138.pdf
546.4K
🔴 پی دی اف (توضیح مفصل) 🔵 از حکمت ۱ تا ۲۱ 🔷 کاری از حجة الاسلام و المسلمین احمد هاشمی مجد ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
🟢 می خواهم در ، تمام اذکار را درک کنم و بفهمم و ببینم تا با آن نور حرکت کنم؟ 🔵 آیت الله بهجت رحمة الله علیه: ✍🏼 با شرایط حضور قلب، اعمالتان را انجام بدهید؛ در پاداش چه خواهند کرد، به ما مربوط نیست! در اول نماز، توسل حقیقی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بکنید که عمل را به طور کامل انجام بدهید. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
📚 در محضر آیت الله بهجت ص١١١ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
پای درس نهج‌ البلاغه، نامه ۳۱ قسمت بیست و سوم «...غَیْرَ أَنِّی حَیْثُ تَفَرَّدَ بِی دُونَ هُمُومِ النَّاسِ هَمُّ نَفْسِی...» ...جز اینکه مرا، همّ (و غم) خودم جدا (تک و تنها) کرده است نه هموم (و غم های) مردم... توضیح کوتاه: من با غم و غصه ی دیگران (مردم) کاری ندارم، من توجهی به دیگران ندارم، توجه من تنها به خودم است. معلوم می شود همت حضرت در تمام لحظاتش، حتی زمانی که حکومت داری می کردند، نجات خودش بوده است، در واقع چون تکلیف او، این بوده است این کار را می کرده است و اگر آن کار را نمی کرد در حقیقت به هَمّ خودش نمی رسید؛ به عبارت دیگر: حضرت تنها متوجه تکالیف خودش بود، خطبه می خواند چون تکلیفش بود، چاه می کَند و وقف می کرد چون تکلیفش بود، به ایتام رسیدگی می کرد چون تکلیفش بود، می جنگید چون تکلیفش بود، نماز می خواند، روزه می گرفت، حج می رفت، خمس، زکات، و حکومت داری و ... چون تکلیفش بود. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
توضیح بیشتر: لازم است آن فضایی را (که حضرت در آن موقعیت) وصیت فرمودند و ما در مقدمه ی این نامه به آن اشاره کردیم فراموش نشود؛ چون بریده نگاه کردن به کلمات حضرت، موجب می شود از حضرت و کلمات ایشان برای خودمان تصویر دیگری درست کنیم یعنی او را شخصی گوشه نشین (دور از اجتماع) که فقط کار او خواندن قرآن و انجیل و تورات بوده است بعد می خواهد به پسرش وصیت کند و بعد در ضمن وصیت به پسرش بگوید: پسرکم، من توجه به هیچ کس ندارم تو هم اینچنین باش و کاری با کسی نداشته باش (نمازت را بخوان، عبادتت را بکن)!!! حضرت می فرماید: هر کاری که انجام می دهم برای نجات خودم است (چون روز قیامت از خود من می پرسند و کاری با دیگران در مورد من ندارند) یعنی وظیفه ی من هر چه هست همان را انجام می دهم، اگر وظیفه من جنگیدن است می جنگم و اگر صلح است صلح می کنم و اگر کمک به فقراء است مشغول به آن کار می شوم و اگر حکومت داری است این کار را می کنم و هر تکلیف دیگری که از جانب خداوند تبارک و تعالی به سوی من بیاید انجام می دهم. پس نباید بریده و به دور از فضای زمانه ای که حضرت در آن بوده است و موقعیتی که ایشان داشته اند این نامه ترجمه بشود. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
پای درس نهج‌ البلاغه، نامه ۳۱ قسمت بیست و چهارم «...فَصَدَفَنِی رَأْیِی...» ...پس (این) هَمّ نفس مرا از رأی (و نظر) باز داشت... توضیح کوتاه: این همّت نفس مانع هر رأی و نظر دیگری می شود، اینکه من همّ و غمم خودم باشم موجب می شود که وقت نداشته باشم در امور دیگری که به من مرتبط نیست رأی و نظر بدهم. ما از صبح تا شب و احیاناً از شب تا صبح به کارهایی می پردازیم که به ما مربوط نیست غافل از اینکه اول کسی که مکلف است خودمان هستیم. «يَا أَيُّهَا النَّاسُ، طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ»؛ ای مردم! خوشا به حال کسی که عیب خودش او را از عیوب مردم رویگردان کند (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۶). ما شب و روز در تحلیل دیگران هستیم ولی کوچک ترین توجهی به خودمان نداریم. حضرت می فرماید: همّ نفسم موجب شده است که از نظرات پراکنده دوری کنم، همان چیزی نوعاً مردم به آن مبتلا هستند. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━