May 11
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت بیست و هفتم
«...وَ وَجَدْتُكَ بَعْضِي بَلْ وَجَدْتُكَ كُلِّي حَتَّى كَأَنَّ شَيْئاً لَوْ أَصَابَكَ أَصَابَنِي وَ كَأَنَّ اَلْمَوْتَ لَوْ أَتَاكَ أَتَانِي فَعَنَانِي مِنْ أَمْرِكَ مَا يَعْنِينِي مِنْ أَمْرِ نَفْسِي...»
...و (ای حسن) تو را قسمتی از خودم یافتم بلکه تو را همه ی خودم یافتم تا اینکه گویا اگر چیزی به تو اصابت کند مرا اصابت کرده است و گویا اگر مرگ تو را بگیرد مرا گرفته است پس آن گونه که کار خودم مرا به زحمت می اندازد کار تو هم مرا به زحمت می اندازد...
توضیح کوتاه: فرزند وجود پدرِ خودش است، تجلّی وجود پدر خودش است.
حضرت می فرماید: تو همه ی من هستی، همه ی وجود من هستی تا جایی که چیزی اگر به تو برسد انگار به من رسیده است، هر مصیبتی به تو برسد به من رسیده است، وقتی تو اذیت بشوی من اذیت می شوم و گویا اگر مرگ تو را بگیرد مرا گرفته است، همانطوری که من از گرفتاری های خودم، ناراحت می شوم و به زحمت می افتم همانگونه از گرفتاری های تو ناراحت می شوم و به زحمت می افتم.
والدین اینگونه هستند، اگر اتفاقی برای فرزندشان بیافتد انگار که این اتفاق برای خودشان افتاده است.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت بیست و هشتم
«...فَكَتَبْتُ إِلَيْكَ كِتَابِي مُسْتَظْهِراً بِهِ إِنْ أَنَا بَقِيتُ لَكَ أَوْ فَنِيتُ...»
...پس نامه ام را به سمت تو نوشتم در حالی که به واسطه ی آن نامه کمک می گیرم (برای اصلاح امور تو، فرقی هم نمی کند) اگرچه من، برای تو باقی بمانم یا فانی بشوم...
توضیح کوتاه: فرقی نمی کند من زنده باشم یا بمیرم بعد از این جنگ که در حال برگشت از آن هستیم؛ این نامه بماند و شما از آن استفاده کنید...
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت بیست و نهم
موضوع: ضرورت تقوا (پرهیزگاری)
«...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ...»
...پس بی تردید من تو را به تقوای الهی سفارش می کنم...
توضیح کوتاه: این عبارت، اولین دستور حکومتی و غیر حکومتی حضرت است. در نامه ۵۳ هم حضرت، نامه را همینگونه به مالک اشتر نوشت؛ فرمود: «أَمَرَهُ بِتَقْوَى اَللَّهِ»؛ او را به تقوای الهی امر می کند. این، یعنی تقوا هم در امور فردی و در امور حکومتی و اجتماعی.
تقوا، مهمترین عنصر در بین عناصری است که باعث رشد انسان می شود. تقوا یعنی خویشتن داری در مقابل شکمبارگی و در مقابل امور دیگری که انسان را به نابودی و تباهی می کشاند. حضرت فرمودند: «اِتَّقِ اللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَإِنْ قَلَّ، وَاجْعَلْ بَيْنَکَ وَبَيْنَ اللّهِ سِتْراً وَإِنْ رَقَّ»؛ خدا را پروا کن برخی پروا نمودن را گرچه کم باشد و میان خود و خدا پرده ای قرار ده گرچه نازک باشد (حکمت ۲۴۲).
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت سیم
موضوع: رابطه ی عاطفی بین پدر و فرزند
«...أَیْ بُنَیَّ...»
...ای پسرکم...
توضیح کوتاه: این کلمه ی «بُنَیَّ» در ادبیات عرب به آن مصغّر می گویند یعنی پسر کوچکم یا پسرکم. این، همان رابطه ی عاطفی است که بین پدر و فرزند وجود دارد. این رابطه در اهل بیت علیهم السلام خیلی قوی تر از دیگران است چون وصف کمال است. در واقع عاطفه ی هر کسی به اندازه ی خودش است امّا اهل بیت علیهم السلام چون کامل علی الاطلاق هستند عاطفه ی آنها هم علی القاعده کامل است و از دیگران بیشتر ظهور می کند.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
نکته:
نهایت عاطفه در این کلمهی «بُنَيَّ» موجود است. امام حسن علیه السلام حدود ۳۵ سال سن دارد، در جنگ رفته و در جنگ شرکت داشته است. حالا امام امیرالمومنین علیه السلام به ایشان می فرماید: ای پسرکم! این عبارت، نهایت آن عاطفه ای است که بین دو امام موجود است و این عاطفه بی نهایت است همانطوری که زیبایی یوسف علیه السلام بی نهایت است. اگر این عاطفه را با عالم تقسیم کنند ظرفیت تحمّلش موجود نیست.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت سی و یکم
موضوع:
«...وَ لُزُومِ أَمْرِهِ...»
...و (ای پسرکم! تو را سفارش می کنم به) ملازم بودن امر خدا...
توضیح کوتاه: ملازم به اصطلاح عامیانه، به چیزی گفته می شود که «ول کن نباشد» یعنی عبارت حضرت، به اصطلاح عوام اگر بخواهد ترجمه شود یعنی «ول کن امر خدا نباش»، هر جا امر خدا بود آنجا حاضر باش.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت سی و دوم
موضوع: یاد خدا
«...وَ عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ...»
... و (تو را سفارش می کنم به) آباد کردنِ قلب خودت با یاد کردن خدا...
توضیح کوتاه: این سومین سفارش و دستور حضرت به امام حسن مجتبی علیه السلام و تمامی کسانی است که به دنبال اصلاح خویش هستند. انسان باید بیشتر به آباد کردن قلب خودش بپردازد. این امر، متأسفانه در بین ما کم دیده می شود یا اصلاً دیده نمی شود. ظاهر زندگی ما، گواه چنین ادعایی است. چقدر دیده می شود که برخی آنقدر که به در و دیوار اهمیت می دهند به قلب خود چنین اهمیتی ندارند. به در و دیوار توجه دارند، خطی می کشند و رنگ آمیزی و نقاشی ها و گچ بری های سقف و ستون (اضافی و بیهوده) و تزییناتی که در خانه ها به کار برده می شوند.
هر چه تزیینات خانه بیشتر باشد بیشتر دلالت بر بی عقلی صاحب خانه می کند؛ منظورمان تزیینات خانه است، نه محکم کاری خانه که امری ضروری است. زینت دنیا، درست نقطه ی مقابل عقل است «وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ» (سوره ی نمل آیه ی ۲۴).
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
نکته اول:
نگاه ها با هم فرق می کنند. نگاه معصوم با نگاه غیر معصوم بسیار متفاوت است. معصوم، هر چه زینت دنیا بالا می رود مخالفتش بیشتر می شود و مشمئزتر می شود، درست نقطه ی مقابل نگاه ما. در نهج البلاغه ی شریف حضرت می فرماید: «وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ فِينَا إِلاَّ حُبُّنَا مَا أَبْغَضَ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ تَعْظِيمُنَا مَا صَغَّرَ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ لَكَفَى بِهِ شِقَاقاً لِلَّهِ وَ مُحَادَّةً عَنْ أَمْرِ اَللَّهِ»؛ و اگر در ما نبود جز دوست داشتن آنچه خدا و رسول، آن را دشمن مىدارند، و بزرگ ديدن آنچه خدا و رسول، آن را خرد (و کوچک) مىشمارند براى نشان دادن مخالفت (و دشمنی) ما با خدا هر آینه كافى بود و سرپيچى ما را از فرمانی هاى او آشكارا مىنمود (خطبه ۱۶۰). منظور حضرت، دنیا است چون در آنجا از دنیا سخن می گویند.
در جای دیگر حضرت، داستان منزل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را نقل می فرماید که یکی از زن های ایشان، بر در خانه، پرده ای آویزان می کند که نقش و نگاری داشت، پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود: «يَا فُلاَنَةُ لِإِحْدَى أَزْوَاجِهِ غَيِّبِيهِ عَنِّي فَإِنِّي إِذَا نَظَرْتُ إِلَيْهِ ذَكَرْتُ اَلدُّنْيَا وَ زَخَارِفَهَا»؛ به یکی از ازواجش، ای فلانی! آن را از جلوی من بردار، پس بی تردید وقتی به آن نگاه می کنم دنیا و زخارف دنیا را یاد می کنم (و به یاد دنیا می افتم)، بعد در ادامه حضرت امیرالمومنین علیه السلام در مورد نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «فَأَعْرَضَ عَنِ اَلدُّنْيَا بِقَلْبِهِ وَ أَمَاتَ ذِكْرَهَا مِنْ نَفْسِهِ وَ أَحَبَّ أَنْ تَغِيبَ زِينَتُهَا عَنْ عَيْنِهِ....»؛ پس با قلبش از دنیا رویگردان بود و یاد کردن دنیا را از جانب خودش میراند و دوست می داشت که زینت دنیا از چشمش پنهان باشد... (خطبه ۱۶۰).
هر چیزی در زندگی ما باید به قدر کفایت باشد، غذا خوردن، آشامیدن، خوابیدن، و آراستن خود و منزل که مورد طعنه ی دیگران واقع نشویم و آبرویمان محفوظ بماند.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
نکته دوم:
قلب باید متذکر خدا باشد یعنی در روز، شرط انصاف این است که یک بخش از زندگی، به ذکر خدا اختصاص پیدا کند. منظور از ذکر، ذکر زبانی نیست چون در اصطلاح به ذکر زبانی «وِرْد» می گویند. ذکر، حضور مذکور است نزد ذاکر. ذکر یعنی حس کنی که خدایی هم در کارها وجود دارد. اگر انسان واقعاً حس می کرد در کارها خدایی وجود دارد و او را حاضر و ناظر در همه ی امور می دید با واجبات اینگونه (بی تفاوت) برخورد نمی کرد. قلب اگر با یاد خدا آباد بشود همه چیز درست می شود. هر جا لطمه می خوریم برای این است که ارتباط با خدایمان ضعیف است. ارتباط با خدا که اصلاح شود همه چیز اصلاح می شود.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
نکته سوم:
از إمام صّادق عليه السلام پرسیده شد از «عشق»، حضرت فرمودند: «قُلوبٌ خَلَتْ مِن ذِكرِ اللّه ِ فأذاقَها اللّهُ حُبَّ غَيرِهِ»؛ دل هایی که از یاد خدا خالی می مانند پس خداوند محبت غیر خودش را به آنان می چشاند (کتاب امالی شیخ صدوق و علل الشرایع، جلد ۱، ص ۱۴۰).قلب هایی که از یاد خدا خالی باشند اثرش این است که خداوند متعال محبت غیر را به آنها می چشاند. تعریف عشق از نگاه روایت این است. اگر قلب به ذکر خدا آباد نشد با عشق به دیگران آباد می شود.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━