فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخنان این روزهای حضرت آیت الله #میرباقری که موجب حمله ی همه جانبه و ناجوانمردانه ی #افساد_طلبان به ایشان شده است.
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نکته اول:
قرآن میفرماید: «هُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ اللَّهِ»؛ آنها نزد خدا درجات هستند (سوره آل عمران، آیه ۱۶۳) و نفرمود: «لَهُم درجاتٌ عندالله»؛ برای آنها نزد خدا درجات است بله فرمود: «هُمْ دَرَجَاتٌ»؛ خود آنها درجات هستند. از این عبارت این مطلب استخراج می شود که حالّ و محلّ در بهشت اتحاد دارند و یکی هستند. در قرآن عباراتی هست که دلالت میکند که شخص عامل عین عمل خود است مثل آنجایی که حضرت نوح علیه السلام زمانی که پسرش در حال غرق شدن بود پدر به رسم پدر بودن پروردگار خودش را خواند که «...رَبِّ إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی وَ إِنَّ وَعْدَکَ الْحَقُّ وَ أَنتَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ»؛ پروردگار من! بی تردید پسر من از اهل من است و همانا وعده ی تو حق است و تو حکم کننده ترین حکم کنندگانی. خداوند در جواب فرمود: «...یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ»؛ ای نوح! بی گمان او از اهل تو نیست همانا او عملی غیر صالح است (سوره هود، آیه ۴۵ و ۴۶). خداوند میفرماید: او عمل غیر صالح است و نفرمود: عامل غیر صالح است. از این عبارت یشود فهمید که بین عمل و عامل انفکاک نیست و گرنه جزا اتفاق نمیافتاد آن هم «...جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»؛ (سوره سجده، آیه ۱۷) و اصلاً معنا نداشت جزای موافق با اعمال اتفاق بیفتد (سوره نبأ، آیه ۲۶).
خود ما هستیم که درجات بهشت و درکات جهنم را العیاذ بالله تشکیل میدهیم. اهل بهشت درجات بهشت هستند. محل و جایگاه خودشان هستند. بنابراین بین منزل و نازل فاصلهای نیست بلکه بین آنها اتحاد است و بین محلّ و حالّ اتحاد است «هُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ اللَّهِ».
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
نکته دوم:
محلّه های بهشت طبقات اسماء الله هستند که در آنجا هر کسی جایگاهی دارد. یکی اسم اعظم است مثل وجود مبارک نبی اکرم صلی الله علیه و آله که محله ی زندگی ایشان است، نه به این معنا که خیابانی است پیامبر صلی الله علیه و آله در آنجا زندگی میکند، اگر اینگونه باشد پس خیابان ایشان چه فرقی با خیابان ما دارد!؟ مثلاً چند درخت بیشتر دارد آیا این «جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» است!؟ یا مثلاً بگوییم: محله ی ایشان بالا شهر است یا بگوییم: نوک آن کوه است بر اساس درجه ای که دارد و ما هم پایین شهر و پایین کوه بر اساس رتبه ای که داریم. آیا این «جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» است!؟ آیا جزا اینگونه است و درجات به این شکل هستند مثلاً اینکه میگویند: مقاماتش بالاتر است یعنی درختهایش بیشتر است!؟ این چه فرقی دارد زمانی که شما یک درخت داشته باشی و تا ابد آن درخت باشد و به همان تک درخت اکتفا کنی و دیگران که مقاماتشان از شما بیشتر است چند درخت داشته باشند. صد درخت با یک درخت چه فرقی میکند!؟
بنابراین باید به این قائل شویم که هر کسی درجاتش با خودش است و با او اتحاد دارند و از او جدا نیستند.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
پای درس نهجالبلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و سیزدهم
موضوع: مثل کسی که به واسطه ی دنیا فریب بخورد
«...وَ مَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِهَا کَمَثَلِ قَوْمٍ کَانُوا بِمَنْزِلٍ خَصِیبٍ، فَنَبَا بِهِمْ إِلَی مَنْزِلٍ جَدِیبٍ، فَلَیْسَ شَیْءٌ أَکْرَهَ إِلَیْهِمْ وَ لَا أَفْظَعَ عِنْدَهُمْ مِنْ مُفَارَقَةِ مَا کَانُوا فِیهِ، إِلَی مَا یَهْجُمُونَ عَلَیْهِ، یَصِیرُونَ إِلَیْهِ...»
...و مَثل کسی که به واسطه ی دنیا فریب بخورد مانند مَثل گروهی است که در جایگاه سر سبزی باشند پس آن جایگاه سر سبز آنان را به سمت جایگاه بی آب و علف میکشاند، پس هیچ چیزی نزد آنان ناخوشایندتر و زشت تر از جدا شدن آن جایگاهی که در آن بودند به سمت جایگاهی که ناگهان بر آن هجوم می آورند و به سمت آن دگرگون می شوند نیست...
توضیح کوتاه: دنیا مثل سکه ی دورویی است که یک روی آن را حضرت در جملات قبل مطرح فرمود و روی دیگر آن را در این عبارات به ما گوشزد می کنند. یک روی آن برای کسی است که بخواهد از دنیا خبر بگیرد و شناخت پیدا کند اما یک روی دیگر آن برای کسی است که مغرور به دنیا میشود و به واسطه ی دنیا فریب میخورد. بین غرور و تکبر فرق است. غرور در جایی است که هیچ چیز نیست و به هیچ، دل خوش کنی مثلاً در فلان مسئله هیچگونه علمی نداری و توهّم می کنی که علم داری. به بیان دیگر: حالتی که شخص در مقابل نداشته هایش پیدا میکند غرور است، اما تکبر در جایی است که چیزی هست و تو آن را بزرگ ببینی مثلاً ذره ای علم داری ولی آن را بزرگ می بینی.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
توضیح بیشتر:
آنهایی که مغرور به دنیا هستند گویا در یک سرزمین سرسبز هستند که میخواهند آنها را به سمت یک سرزمین خشک و بی آب و علف حرکت بدهند، آنان چقدر اذیت میشوند!؟ و چه حسی پیدا میکنند!؟ شخصی را از یک منزل خوش آب و هوایی بلند کنند و آن را در صحرایی خشک و بیآب و علف بیندازند، چه حالتی پیدا میکند!؟ کسانی که مغرور به دنیا هستند همین حس را پیدا میکنند فکر میکنند همین جا منزل است. اهل دنیا خیال میکنند که همین جا برایشان سرزمین خوبی است ولی غافل از این که بدترین چیز برایشان همین دنیا است، به همین دلیل است که برخی دم مرگ با خدای متعال به ستیز و دعوا بر می آیند و سر جنگ پیدا می کنند و حاضر نیستند لا اله الا الله بگویند، چون حس میکنند به یک جای خشک و بیآب و علف و غیرآباد میروند در نتیجه در مقابل خداوند تبارک و تعالی میمانند.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
🟢 ضمن عرض سلام و ارادت خدمت دوستان آستان مقدس #نهجالبلاغه
⭕️ به عرض می رساند؛ کانال #امین_الله که حاوی معارف عمیق نهجالبلاغه بر اساس شرح مبسوط نامه های آن کتاب شریف بود متأسفانه حذف شده است لکن تمام #صوت های گرانسنگ آن، به کانالی دیگر با نام #مدرسه_ولایت به آدرس ذیل منتقل شده است.
🌷مراجعه فرمائید...
@madrese_velayat
چند نکته:
نکته اول:
کلمه ی «یَهْجُمُونَ علیه» از ماده هجوم به معنای حمله ناگهانی است یعنی ناگهانی به آخرت حمله ور میشوند. مرگ یک دفعه و ناگهانی میآید و خبر نمیکند و اینها به همان چیز که مرگ و گرفتاریهای بعد از مرگ و مملکت غیر معلوم و ناشناس است هجوم میآورند. در نتیجه آنها را وحشت میگیرد. فشار قبر یعنی همین، نه اینکه داخل قبر به او فشار بیاورد، بلکه گرفتاریها و اهوال و ترس های بعد از عالم دنیا و در حال انتقال از دنیا را فشار قبر می گویند.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
May 11
نکته دوم:
عبارت «یَصِیرُونَ إِلَیْهِ» عبارت بسیار مهم و قابل تأملی است. در قرآن بسیار از این صیرورت و مشتقات آن استفاده شده است، مانند آیه ی «...وَ إِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ» (سوره نور، آیه ۴۲) و سوره حج، آیه ۴۸ و سوره شوری، آیه ۵۳ و آیات فراوان دیگر. ما برای اینکه به آخرت برسیم باید صیرورت در ما اتفاق بیفتد، چون اگر می خواهد بین ما و بین آخرت از این وضعیتی که داریم سنخیت اتفاق بیفتد باید صیرورت و دگرگونی برایمان حاصل شود همان گونه نطفهای که از صلب پدر خارج میشود برای اینکه بتواند در عالم دنیا زندگی کند مدتی در رحم مادر صیرورت و دگرگونی روی آن انجام میشود و از حالتی به حالت دیگر تبدیل میشود و از نطفه به علقه و از علقه به مضغه و بعد استخوان و گوشت و پوست و روح دمیده می شود (سوره مومنون، آیه ۱۴ و سوره حج آیه ۵) در نتیجه برای زندگی در دنیا آماده میشود. به این حالت صیرورت می گویند. حالا ما در دنیا هستیم و سنخیتی با عالم آخرت نداریم بنابراین باید صیرورت اتفاق بیفتد.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
نکته سوم:
اهل جهنم و شقاوت متناسب با جایگاهی که دارند صیرورت برایشان اتفاق میافتد و اهل بهشت و سعادت متناسب با محلهای که در آن زندگی میکنند صیرورت برایشان اتفاق میافتد. فرعون زمانی در آن شرایط قرار گرفت صیرورت شروع شد. قبل از اینکه انسان از دنیا منتقل شود پردهها آرام آرام کنار میروند. علت اینکه زبان از کار میافتد همین است. زبان از کار میافتد ولی چشم کار میکند و او میبیند آن چیزی را که شما نمیبینید اما قدرت سخن گفتن در او نیست. صیرورت فرعون شروع شد بعد التماسهایش به خدا هم شروع شد بعد در حالی که در حال غرق شدن بود به خداوند متعال عرض کرد: «آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ»؛ ایمان آوردم به اینکه معبودی نیست جز آن خدایی که بنی اسرائیل به آن ایمان آوردند و من از مسلمانان هستم (سوره یونس، آیه ۹۰) و بعد در مرحله ی کامل تر وقتی وارد عالم برزخ شد به خداوند عرض کرد: «...رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ...» (سوره مومنون، آیه ۹۹ و ۱۰۰). در آن هنگام صیرورت، میبیند که باطنش ظلمت و تاریکی و آتش است اما در مورد اهل بهشت خلاف آن روایت داریم.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
💔 دنیای آینده مال چه کسانی است؟
#جهاد_تبیین
#فلسطین
#غزه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
نکته چهارم:
این صیرورت و این دگرگونی از عالمی به عالم دیگر، صیرورت و دگرگونی تکوینی است. حضرت امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام میتوانست به جای عبارت «یَصِیرُونَ إِلَیْهِ» بفرماید: «یسلکون الیه» و یا «یسیرون الیه» یعنی به سمت آن سیر و سلوک می کنند. حضرت با استفاده از این عبارت میخواهند یک نوعی از دگرگونی که ما نمیفهمیم بیان کنند. همان عبارت «أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لَا تَعْلَمُ» که قبلاً حضرت فرمود و توضیح داده شد که معاد در چیزی اتفاق میافتد که حقیقتاً ناشناس است و قابل فهم کسی نیست. صیرورت و دگرگونی باید اتفاق بیافتد وگرنه جزا اتفاق نمیافتد و معاد اصلاً معنا ندارد «نُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ» و شما را در چیزی که نمی دانید میآفرینیم (سوره واقعه، آیه ۶۱) یعنی یک خلق جدید.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و چهاردهم
موضوع: ترازوی سنجش خوشنودی و نارضایتی مردم
«...يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيما بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ...»
...ای پسرکم! نفس خودت را در آنچه که بین تو و دیگران است ترازوی سنجش قرار بده...
توضیح کوتاه: از این عبارت متوجه میشویم جعل، جعل تشریعی نیست بلکه جعل تکوینی است. حضرت میفرماید: آن چیزی که میتواند میزان بین تو و بین مردم باشد نفس تو است. برخی از امور برای انسان ناخوشایند است و آنها را دوست ندارد و برخی امور را دوست میدارد مثلاً دوست ندارد دیگران به او ظلم کنند و در مقابل دوست دارد با او با عدالت برخورد کنند. حضرت میفرماید: این ادراک را میزان و معیاری برای سنجش برخورد با دیگران قرار بده. این جعل، جعل تکوینی است یعنی خداوند اینگونه نفس را قرار داده است که از ظلم بدش میآید و از عدالت خوشش میآید. حضرت میفرماید: انسان اینگونه است که خودش میتواند میزان و ترازو و معیاری برای سنجش بین رفتارهایی که به طور عکسالعمل با دیگران مرتبط است، باشد.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
هدایت شده از الصحیفه السجادیه علی منشئها الصلوات الزاکیات
پاورپوینت_131269235238.pptx
8.06M
🟥 در روزگاری که عده ای از مسئولین نظام مدعی حکمرانی بر اساس #نهجالبلاغه هستند به نظر ضرورت دارد که همگان از اندیشه ی بلند مدیریتی امام امیرالمؤمنین #علی بن ابی طالب علیهما السلام آگاه باشند تا #احزاب سیاست زده، درد را به نام درمان و نیش را به جای نوش با #مکر رسانه ها و فضای مجازی در کام آنان نریزند و خرابکاری خودشان را به پای آموزه های ناب #علوی ننویسند.
🔰#نامه_۵۳_نهج_البلاغه_پاور_پوینت
🔵 پاورپوینت حکمرانی عادلانه ی #امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
🔶 بر اساس نامه ی ۵۳
🔷 این نامه از طرف سازمان ملل متحد به عنوان #کاملترین سند اجتماعی تاریخ بشر شناخته شده است.
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
May 11
🔴 به بهانه ی شعار فریبنده ی #وفاق_ملی
🟢 از منظر امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام وفاق ملی به معنای میدان دادن به اشرار و اوباش سیاسی در مناصب حکومتی نیست، جنگ های جمل و نهروان و صفین بزرگترین گواه این ادعاست.
...إِنّ شَرّ وُزَرَائِكَ مَن كَانَ لِلأَشرَارِ قَبلَكَ وَزِيراً وَ مَن شَرِكَهُم فِي الآثَامِ فَلَا يَكُونَنّ لَكَ بِطَانَةً فَإِنّهُم أَعوَانُ الأَثَمَةِ وَ إِخوَانُ الظّلَمَةِ وَ أَنتَ وَاجِدٌ مِنهُم خَيرَ الخَلَفِ مِمّن لَهُ مِثلُ آرَائِهِم وَ نَفَاذِهِم وَ لَيسَ عَلَيهِ مِثلُ آصَارِهِم وَ أَوزَارِهِم وَ آثَامِهِم مِمّن لَم يُعَاوِن ظَالِماً عَلَي ظُلمِهِ وَ لَا آثِماً عَلَي إِثمِهِ أُولَئِكَ أَخَفّ عَلَيكَ مَئُونَةً وَ أَحسَنُ لَكَ مَعُونَةً وَ أَحنَي عَلَيكَ عَطفاً وَ أَقَلّ لِغَيرِكَ إِلفاً فَاتّخِذ أُولَئِكَ خَاصّةً لِخَلَوَاتِكَ وَ حَفَلَاتِكَ...
«#نهج_البلاغه نامه ۵۳»
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و پانزدهم
موضوع: هرچه برای خود می پسندی را د برای دیگران هم بپسند
«...فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ، وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا...
...پس برای دیگران دوست بدار آنچه را که برای خودت دوست می داری و برای آنها ناپسند بدان آنچه را که برای خودت ناپسند می دانی...
توضیح کوتاه: نفس انسان برخی از امور را دوست می دارد و علاقهمند است و نسبت به برخی دیگر بیزار است «فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّيْنِ، أَوْ نَظِيْرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ»؛ مردم دو صنف اند: یا برای تو در دین برادر هستند و یا برای تو در آفرینش نظیر هستند (نهج البلاغه، نامه ۵۳) انسان ها در خلقت و آفرینش نظیر و شبیه همدیگر هستند از برخی امور خوششان می آید و از برخی دیگر بدشان می آید البته به شرطی که فطرتشان تغییر نکرده باشد چون اگر فطرتشان تغییر کرده باشد هر کاری انجام می دهند و ادراک درست و معیار صحیحی هم نسبت به خوبی و بدی پیدا نمی کنند.
از چه چیزی بیزار هستی، از هر چه که بیزار هستی و از هر چه که آزار می بینی دیگران هم مثل تو هستند. آیا اگر از تو غیبت کنند اذیت می شوی یا اینگونه نیستی و فطرتت تغییر کرده است؟ برخی از اراذل و اوباش هرچه به هم دشنام می دهند ناراحت نمی شوند چون دیگر برایشان نفسی باقی نمانده است که آن نفس بخواهد برایشان میزان و ترازویی باشد.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و شانزدهم
موضوع: ادراک تکوینی همه ی انسان ها
«...وَ لَا تَظْلِمْ کَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ...»
...و ستم نکن همانگونه که دوست نمی داری به تو ستم شود...
توضیح کوتاه: خداوند تو را اینگونه آفریده است و قرار داده است که دوست نداری به تو ظلم کنند. از همین عبارت فهمیده میشود که ظلم و عدل از اموری هستند که برای اثباتشان نیاز به شرع نیست و خود نفس میتواند این را بفهمد.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و هفدهم
موضوع: نفس معیار سنجش خوشنودی و نارضایتی
«...وَ أَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ یُحْسَنَ إِلَیْکَ...»
...و نیکی کن همانگونه که دوست می داری به تو نیکی کنند...
توضیح کوتاه: تمام این عبارات بیان آن عبارت «يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيما بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ» است. نفس اینگونه است که اگر کسی به ما احسان کند ادراک میکنیم که چیز خوبی است و آن را دوست میداریم و خلاف آن را بد میدانیم همین را بالاترین انصاف بین خودت و دیگران قرار بده. اگر احسان را دوست داری به دیگران احسان کن و اگر ظلم را بد میدانی به دیگران ظلم نکن.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 روش جالب #محمد_علی_کلی بهترین بوکسور تاریخ برای اعتراف گرفتن از یک #اسقاطیلی_صهیونیست 😂
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و هجدهم
موضوع: پرهیز از رفتار دوگانه
...وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِکَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَیْرِکَ....
...و از جانب خودت زشت بدان آنچه را که از دیگران زشت می دانی...
توضیح کوتاه: اگر چیزی را از دیگری دیدی و آن را زشت دانستی همان چیز را هم برای خودت زشت بدان، مثلاً اگر میبینی کسی غیبت میکند و یا دروغ میگوید و یا اینکه آب دهانش را در محل رفت و آمد عموم مردم می اندازد و تو این رفتار را دوست نمیداری و آن را قبیح میشماری، این اعمال را برای خودت هم قبیح بشمار و آنها را انجام نده و بدان همانگونه که تو این رفتارها را از دیگران ناپسند می دانی، دیگران هم اینگونه هستند یعنی اگر احیانا تو را اینگونه ببینند آنها هم زشتی آن رفتار را ادراک میکنند.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و نوزدهم
موضوع: رضایت نفس
«...وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِکَ...»
...و از مردم خوشنود شو به همان چیزی که تو به آن از طرف خودت برای مردم خوشنود می شوی...
توضیح کوتاه: از طرف خودت چه چیزی را میپسندی و موجب رضایت تو است تا در حق تو اِعمال کنند به همان هم راضی باش. اگر راضی هستی که فلان کار را در مورد دیگران به کار ببری پس تو هم راضی شو که همان کار را دیگران در مورد تو به کار گیرند.
توجه: رضایت و خوشنودی در قلب اتفاق می افتد و بعد در اعضا و جوارح ظهور و بروز می کند.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای #برون_رفت از #تمام_مشکلات