eitaa logo
نهج البلاغه
398 دنبال‌کننده
151 عکس
190 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و چهاردهم موضوع: ترازوی سنجش خوشنودی و نارضایتی مردم «...يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيما بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ...» ...ای پسرکم! نفس خودت را در آنچه که بین تو و دیگران است ترازوی سنجش قرار بده... توضیح کوتاه: از این عبارت متوجه می‌شویم جعل، جعل تشریعی نیست بلکه جعل تکوینی است. حضرت می‌فرماید: آن چیزی که می‌تواند میزان بین تو و بین مردم باشد نفس تو است. برخی از امور برای انسان ناخوشایند است و آنها را دوست ندارد و برخی امور را دوست می‌دارد مثلاً دوست ندارد دیگران به او ظلم کنند و در مقابل دوست دارد با او با عدالت برخورد کنند. حضرت می‌فرماید: این ادراک را میزان و معیاری برای سنجش برخورد با دیگران قرار بده. این جعل، جعل تکوینی است یعنی خداوند اینگونه نفس را قرار داده است که از ظلم بدش می‌آید و از عدالت خوشش می‌آید. حضرت می‌فرماید: انسان اینگونه است که خودش می‌تواند میزان و ترازو و معیاری برای سنجش بین رفتارهایی که به طور عکس‌العمل با دیگران مرتبط است، باشد. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پاورپوینت_131269235238.pptx
8.06M
🟥 در روزگاری که عده ای از مسئولین نظام مدعی حکمرانی بر اساس هستند به نظر ضرورت دارد که همگان از اندیشه ی بلند مدیریتی امام امیرالمؤمنین بن ابی طالب علیهما السلام آگاه باشند تا سیاست زده، درد را به نام درمان و نیش را به جای نوش با رسانه ها و‌‌‌ فضای مجازی در کام آنان نریزند و خرابکاری خودشان را به پای آموزه های ناب ننویسند. 🔰 🔵 پاورپوینت حکمرانی عادلانه ی 🔶 بر اساس نامه ی ۵۳ 🔷 این نامه از طرف سازمان ملل متحد به عنوان سند اجتماعی تاریخ بشر شناخته شده است. 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
🔴 به بهانه ی شعار فریبنده ی 🟢 از منظر امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام وفاق ملی به معنای میدان دادن به اشرار و اوباش سیاسی در مناصب حکومتی نیست، جنگ های جمل و نهروان و صفین بزرگترین گواه این ادعاست. ...إِنّ شَرّ وُزَرَائِكَ مَن كَانَ لِلأَشرَارِ قَبلَكَ وَزِيراً وَ مَن شَرِكَهُم فِي الآثَامِ فَلَا يَكُونَنّ لَكَ بِطَانَةً فَإِنّهُم أَعوَانُ الأَثَمَةِ وَ إِخوَانُ الظّلَمَةِ وَ أَنتَ وَاجِدٌ مِنهُم خَيرَ الخَلَفِ مِمّن لَهُ مِثلُ آرَائِهِم وَ نَفَاذِهِم وَ لَيسَ عَلَيهِ مِثلُ آصَارِهِم وَ أَوزَارِهِم وَ آثَامِهِم مِمّن لَم يُعَاوِن ظَالِماً عَلَي ظُلمِهِ وَ لَا آثِماً عَلَي إِثمِهِ أُولَئِكَ أَخَفّ عَلَيكَ مَئُونَةً وَ أَحسَنُ لَكَ مَعُونَةً وَ أَحنَي عَلَيكَ عَطفاً وَ أَقَلّ لِغَيرِكَ إِلفاً فَاتّخِذ أُولَئِكَ خَاصّةً لِخَلَوَاتِكَ وَ حَفَلَاتِكَ... « نامه ۵۳» 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و پانزدهم موضوع: هرچه برای خود می پسندی را د برای دیگران هم بپسند «...فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ، وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا... ...پس برای دیگران دوست بدار آنچه را که برای خودت دوست می داری و برای آنها ناپسند بدان آنچه را که برای خودت ناپسند می دانی... توضیح کوتاه: نفس انسان برخی از امور را دوست می دارد و علاقه‌مند است و نسبت به برخی دیگر بیزار است «فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّيْنِ، أَوْ نَظِيْرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ»؛ مردم دو صنف اند: یا برای تو در دین برادر هستند و یا برای تو در آفرینش نظیر هستند (نهج البلاغه، نامه ۵۳) انسان ها در خلقت و آفرینش نظیر و شبیه همدیگر هستند از برخی امور خوششان می آید و از برخی دیگر بدشان می آید البته به شرطی که فطرتشان تغییر نکرده باشد چون اگر فطرتشان تغییر کرده باشد هر کاری انجام می دهند و ادراک درست و معیار صحیحی هم نسبت به خوبی و بدی پیدا نمی کنند. از چه چیزی بیزار هستی، از هر چه که بیزار هستی و از هر چه که آزار می بینی دیگران هم مثل تو هستند. آیا اگر از تو غیبت کنند اذیت می شوی یا اینگونه نیستی و فطرتت تغییر کرده است؟ برخی از اراذل و اوباش هرچه به هم دشنام می دهند ناراحت نمی شوند چون دیگر برایشان نفسی باقی نمانده است که آن نفس بخواهد برایشان میزان و ترازویی باشد. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و شانزدهم موضوع: ادراک تکوینی همه ی انسان ها «...وَ لَا تَظْلِمْ کَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ...» ...و ستم نکن همانگونه که دوست نمی داری به تو ستم شود... توضیح کوتاه: خداوند تو را اینگونه آفریده است و قرار داده است که دوست نداری به تو ظلم کنند. از همین عبارت فهمیده می‌شود که ظلم و عدل از اموری هستند که برای اثباتشان نیاز به شرع نیست و خود نفس می‌تواند این را بفهمد. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و هفدهم موضوع: نفس معیار سنجش خوشنودی و نارضایتی «...وَ أَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ یُحْسَنَ إِلَیْکَ...» ...و نیکی کن همانگونه که دوست می داری به تو نیکی کنند... توضیح کوتاه: تمام این عبارات بیان آن عبارت «يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيما بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ» است. نفس اینگونه است که اگر کسی به ما احسان کند ادراک می‌کنیم که چیز خوبی است و آن را دوست می‌داریم و خلاف آن را بد می‌دانیم همین را بالاترین انصاف بین خودت و دیگران قرار بده. اگر احسان را دوست داری به دیگران احسان کن و اگر ظلم را بد می‌دانی به دیگران ظلم نکن. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و هجدهم موضوع: پرهیز از رفتار دوگانه ...وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِکَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَیْرِکَ.... ...و از جانب خودت زشت بدان آنچه را که از دیگران زشت می دانی... توضیح کوتاه: اگر چیزی را از دیگری دیدی و آن را زشت دانستی همان چیز را هم برای خودت زشت بدان، مثلاً اگر می‌بینی کسی غیبت می‌کند و یا دروغ می‌گوید و یا اینکه آب دهانش را در محل رفت و آمد عموم مردم می اندازد و تو این رفتار را دوست نمی‌داری و آن را قبیح می‌شماری، این اعمال را برای خودت هم قبیح بشمار و آنها را انجام نده و بدان همانگونه که تو این رفتارها را از دیگران ناپسند می دانی، دیگران هم اینگونه هستند یعنی اگر احیانا تو را اینگونه ببینند آنها هم زشتی آن رفتار را ادراک می‌کنند. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و نوزدهم موضوع: رضایت نفس «...وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِکَ...» ...و از مردم خوشنود شو به همان چیزی که تو به آن از طرف خودت برای مردم خوشنود می شوی... توضیح کوتاه: از طرف خودت چه چیزی را می‌پسندی و موجب رضایت تو است تا در حق تو اِعمال کنند به همان هم راضی باش. اگر راضی هستی که فلان کار را در مورد دیگران به کار ببری پس تو هم راضی شو که همان کار را دیگران در مورد تو به کار گیرند. توجه: رضایت و خوشنودی در قلب اتفاق می افتد و بعد در اعضا و جوارح ظهور و بروز می کند. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیستم موضوع: پرهیز از کلام بدون علم «...وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ، وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ...» ...و نگو آنچه را که نمی دانی، و اگرچه کم است آنچه را که می دانی... توضیح کوتاه: اگر سخن بدون علم آمد پشت سر این سخن، خطا می‌آید و قاعدتاً آن شخص به دلیل ندانستن و به دلیل دانسته های خودش که از روی بی علمی و نادانی است خودش و دیگران را لگدمال می‌کند. و اگرچه کم می‌دانی ولی آنچه را که نمی‌دانی، نگو. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیست و یکم موضوع: ملاک سخن گفتن در مورد دیگران «...وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تُحِبُّ أَنْ یُقَالَ لَکَ...» ...و نگو آنچه را که دوست نمی‌داری برای تو گفته شود... توضیح کوتاه: این عبارت فرع بر آن عبارت قبل یعنی «وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ» است. زیاده گویی وقتی جاهلانه شد تجاوز به حدود و حقوق دیگران می‌شود. دستگاه ایمان هر زیاده گویی بدون علم را مذموم و ناپسند می داند. شخص زیاده گو وقتی می‌خواهد در مورد دیگران سخن بگوید به دلیل پرگویی که دارد به حقوق آنها تجاوز می‌کند و آنچه را که نباید بگوید می‌گوید، این در حالی است که خودش دوست ندارد آن سخنانی که در مورد دیگران می‌گوید در موردش گفته شود. پس او باید بنشیند و اندیشه کند و به فطرت پاک و زلالی که خداوند به او عطا کرده است گوش کند و خوشنودی و نارضایتی خودش را معیار و میزان قرار بدهد و خود را مخاطب کلام حضرت بداند تا اینکه آنچه را که دوست ندارد در موردش گفته شود، نگوید. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیست و دوم موضوع: مقام کُنْ فَیَکُون امام «...وَ اعْلَمْ...» ...و بدان... توضیح کوتاه: «اعْلَمْ» فعل امر معصوم علیه السلام است که به آن مقام «کُنْ» می‌گویند. اگر معصوم علیه السلام به شما بگوید: «اعْلَمْ» پس شما می‌فهمید و یاد می‌گیرید و عالم و دانا می‌شوید. منتها باید خودتان را در معرض آن قرار بدهید، چون مقام، مقام تکوین است. شما اگر کاسه را به سمت آسمان بگیرید و باران بیاید پر می‌شود و اگر کاسه را برعکس کنید آب در آن داخل نمی‌شود. حضرت می‌فرماید: خودت را در معرض کلام معصوم قرار بده یاد می‌گیری. «اعْلَمْ» بدان پس «تَعلَمْ» می‌آموزی و عالم می‌شوی. در ادامه حضرت به جملاتی اشاره می‌فرمایند که موجب عالم شدن افراد مخاطب می‌شود. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیست و سوم موضوع: عجب، آفت مغزها «...أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ، وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ...» ...[و بدان] بی تردید خودپسندی ضد درستی است و آن آفت خردها است... توضیح کوتاه: عُجب به نفس یعنی شخص فکر می‌کند آن چیزی را که انجام می‌دهد لطفی در حق خدا است و آن را زیاد به حساب می‌آورد. امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند: «وَ لا تُفْسِدْ عِبادَتى بِالْعُجْبِ» (صحیفه سجادیه، دعای ۲۰)؛ و عبادت مرا با عجب (خودپسندی) فاسد نکن. هرچه در عالم صادر می‌شود و در موقع و موضع خودش قرار می‌گیرد بدون اذن معصوم اتفاق نمی‌افتد. اگر علم پیدا کردی و فهمیدی یعنی در واقع به همان مقام «کُنْ» معصوم رسیدی. پس خودپسند مباش. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیست و چهارم موضوع: تلاش برای خود، اصل اولیه نجات خود است، سزاوارترین شخص نسبت به انسان «...فَاسْعَ فِی کَدْحِکَ، وَ لَا تَکُنْ خَازِناً لِغَیْرِکَ...» ...پس در سختی کشیدنت تلاش کن و خزانه دار برای دیگران نباش... توضیح کوتاه: «کَدْح» به نوعی از تلاش می‌گویند که همراه با سختی باشد. تلاش برای سرگرمی‌های دنیوی مثل خوردن و نوشیدن تلاش هست ولی با سختی و مشقت نیست بلکه با لذت است. عبارت «لَا تَکُنْ خَازِناً لِغَیْرِکَ» یعنی بانک دیگران نشو و برای غیر خودت جمع کننده نباش. اگر تلاش می کنی برای خودت تلاش کن و خزانه دار خودت باش، نه دیگران. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیست و پنجم موضوع: خشوع در مقابل پروردگار «...و إِذَا أَنْتَ هُدِیتَ لِقَصْدِکَ فَکُنْ أَخْشَعَ مَا تَکُونُ لِرَبِّکَ...» ...و زمانی که تو به مسیر میانه راهنمایی شدی پس برای پروردگارت خاشع‌ترین حالتی که بر آن هستی، باش... توضیح کوتاه: «قَصْد» یعنی مسیر میانه که نه در آن افراط باشد و نه تفریط. نتیجه ی میانه‌روی این است که تبدیل به انسانی می‌شوی که خاشع‌ترین است. خشوع با افراط و تفریط حاصل نمی شود بلکه با قصد (میانه روی) به دست می‌آید. خشوع، به آن حالت قلبی می گویند که انسان در مقابل مالک و صاحب اختیار خودش کرنش می کند. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تولد فخر آفرینش حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و امام ناطق بالحق الصادق علیه السلام مبارک باد. 💔 🇸🇩 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
📝 متن پیام رهبر انقلاب در مورد اتفاقات لبنان به این شرح است: 🔴 بسم الله الرحمن الرحيم کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوته‌نظری و سیاست ابلهانه‌ی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانه‌ی یک ساله‌ی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقت‌آمیز را در لبنان می‌آزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ی مهمی وارد کنند. همه‌ی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکرده‌اند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزب‌الله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوه‌ی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. «بر همه‌ی مسلمانان است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.» والسلام على عباد الله الصالحين سید علی خامنه‌ای ۷ مهر ۱۴۰۳ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سردار روایت می‌کند! ⭕️ چرا پاسخ‌های نظامی ایران به دشمن در دولت‌های مختلف و به نسبت خارجه مختلف تفاوت می‌کند؟ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
💔 وصیت سید : توصیه می‌کنم که برای خیر دنیا و آخرتتان، ایمانتان‌ به رهبری حضرت امام خامنه‌ای دام ظله محکم و قوی باشد. 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیست و ششم موضوع: سیر باطنی «...وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَکَ طَرِیقاً ذَا مَسَافَةٍ بَعِیدَةٍ، وَ مَشَقَّةٍ شَدِیدَةٍ...» ...و بدان بی گمان در پیش روی تو مسیری است که دارای مسافت بعید و سختی بسیار زیادی است... توضیح کوتاه: برای فهم این عبارت نیاز به یادگیری مقدمات طولانی از علوم مختلف است. برای فهم این عبارت باید عینیت راه و راهپیما و مبدأ و مقصد حل شود یعنی باید این را در علم کلام حل کنید که شما مبدأ حرکت و مقصد حرکت خودتان هستید و مسیری که طی می‌کنید یک امر باطنی است و در وجود خود شما است و تمام سختی‌هایی که می‌بینید در بیرون از وجود شما نیست. مراحل سیر و سلوک درونی است که بعدها اگر کسی نپیمود به صورت‌های برزخی ظهور و بروز می‌کند. هیچ چیز خارج از وجود خود شما نیست. خدایِ خارج از شما قاعدتاً در جهت قرار می‌گیرد و دوئیت اتفاق می‌افتد و در واقع آن خدا نیست و اگر چنین بگویی: در این صورت تو به دنبال خدا هستی و تو و خدا می شوید و در نتیجه دو تا می‌شوید. بنابراین هیچ چیز خارج از وجود شما نیست هرچه که در خارج می‌بینید و احساس می‌کنید و بعدها مواجه می‌شوید همه ظهور و بروز آن چیزی است که شما دارید. صراط چیزی در خارج نیست که بعد فکر کنید پلی باشد در خارج که از مو باریک‌تر و از شمشیر تیزتر و بعد شما بخواهید مانند طناب بازها از روی آن بگذرید بلکه صراط در درون خود شما است. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 () جانش از سنگ خارا سخت تر است (نهج البلاغه، حكمت۳۳۳). آنکه در مقابل خداوند متعال ذلیل شد و جانش را صبورانه در مسیر قرار داد و بر توفیقات خداوند متعال در ، شکور بود، دیگران نمی توانند در او و نفوذ کنند؛ اما کسی که در مقابل دشمن می کند و را بر خودش مسلط می گرداند و راه نفوذ بر آنان می گشاید، از ایمان بهره ای کافی ندارد. پس با ، راه نفوذ را بر دشمن درون و بیرون ببندیم. 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━