eitaa logo
نهج البلاغه
397 دنبال‌کننده
151 عکس
190 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته: هر کسی نوعی گرفتاری دارد. برخی از افراد تا مشکلی و سختی برای او پیش می آید پیش هر کسی که می رسد، می گوید: من گرفتار هستم، بدبختم، بیچاره ام و چه و چه و چه! مگر دیگران گرفتار نیستند حتی حیوانات هم گرفتاری دارند و دائم گرفتار هستند. پرنده ای چند تخم روی دیواری می گذارد با این حال که حدود دویست گرم بیشتر وزن ندارد. برای بزرگ کردن این چند جوجه هزار بار بلکه هزاران بار می رود و می آید. یک زنبور عسل که بخواهد یک قاشق عسل تولید کند به اندازه مساحت چهار دور، دور کره زمین پرواز می کند. حیوانات هم، غم و غصه ی خودشان را دارند تا بچه هایشان را بزرگ کنند، در سرما و گرما دمای بدنشان را حفظ می کنند. مرد آن است که از غم و غصه ها عبور کند و در آن ها نماند. ممکن نیست انسان از غم و غصه رها بشود. انسان هم پیمان و هم قسم است با غم ها و همّ ها «حلیف الهموم». ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت هجدهم موضوع: هم قرین غم ها «...وَ قَرِینِ الْأَحْزَانِ...» ...و (مولودی که) همراه است با غم ها... توضیح کوتاه: «قَرَن» آن ریسمانی است که دو یا چند شتر را به وسیله ی آن، به هم می بندند. در نهج‌البلاغه عبارتی است که «وَ أَنْتُمْ وَ السَّاعَةُ فِي قَرَنٍ»؛ و شما با قیامت در یک ریسمان هستید (خطبه ۱۹۰). حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: شما با حزن و اندوه به یک ریسمان وصل هستید، یک سر طناب شما هستید و طرف دیگر غم و اندوه. شما مقارن با غم ها هستید و هیچگونه راه فراری برایتان نیست. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت نوزدهم موضوع: انسان هدف آسیب ها «...و (مولودی که) هدف آسیب ها است... توضیح کوتاه: کلمه ی «نُصْب» با کلمه ی «نَصْب» فرق می کند؛ «نُصْب» آن چیزی است که نصب می شود تا به آن اشیائی پرتاب کنند یعنی همان هدف و نشانه که به آن تیر پرتاب می کنند. در واقع خداوند انسان را روی زمین کاشته تا آفات را به او بکوبد تا اینکه مشخص شود چقدر جوهر مردانگی در وجود او یافت می شود و به بیان عامیانه: تو را در زمین کاشته که آسیب ها را به تو بکوبد تا ببیند چقدر مرد هستی. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت بیستم موضوع: زمین گیر شهوات «...وَ صَرِیعِ الشَّهَوَاتِ...» ...و (مولودی که) زمین گیر شهوت ها است... توضیح کوتاه: در کلام عرب «صَرِیعِ» به کسی گفته می شود که در کشتی به زمین می خورد و گرده اش خاکی می شود. به مرده ها «صَرْعَی» می گویند چون روی زمین می افتند. حضرت می فرماید: انسان زمین گیر شهوت ها و میل ها است. شهوت و میل و کشش مصادیق فراوانی دارد که یکی از مصادیق آن ها میل جنسی است. شهوت یعنی مطلق میل یعنی کشش درونی یعنی اشتهاء. وقتی اسم شهوت آورده می شود بیشتر، ذهن ها مایل به شهوت جنسی است در صورتی که در روایات به لذت عبادت هم شهوت گفته شده است مثلاً فرموده اند: خوش به حال کسی که شهوتش را در عبادت قرار بدهد. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
نکته: باز تکرار می کنیم: خطاب این وصیت نامه، خطاب عام است. این سفارش را به شخص نوشته است چون او امام بعد از ایشان است برای اینکه امت تربیت بشوند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ من و علی پدران این امت هستیم (بحارالانوار، جلد ۱۶، باب ۶، حدیث ۲۹ و باب ۱۱، حدیث۶۶) یعنی خطاب ها، خطاب های عام هستند، نه اینکه ما از حیث خونی بچه های حضرات معصومین علیهم السلام هستیم. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت بیست و یکم موضوع: جانشین مردگان «...وَ خَلِیفَةِ الْأَمْوَاتِ...» ...و (مولودی که) جانشین مردگان است... توضیح کوتاه: انسان جانشین مردگان است یعنی اگر آنها نمی مردند تو نبودی یعنی تو نشسته ای به جای آنها یعنی مثلاً اگر این خانه و زمین و باغ و میز و صندلی که تو الآن از آنها بهره می بری به طور ثابت مال آنها بود و آنها نمی مردند چیزی به تو نمی رسید بنابراین حضرت قبلاً در همین نامه فرمود: «السَّالِکِ سَبِیلَ مَنْ قَدْ هَلَکَ»؛ سیر کننده ی راه کسانی که به تحقیق نابود شدند. این عبارت «وَ خَلِیفَةِ الْأَمْوَاتِ» همان عبارت ««السَّالِکِ سَبِیلَ مَنْ قَدْ هَلَکَ» است اما به شکل دیگری حضرت مطرح می فرمایند. حضرت می فرماید: اگر تو هستی به خاطر این است که دیگران مرده اند، اگر نمی مردند که الآن جای تو نبود و این را بدان تو هم یک روزی مُستخلَف می شوی و می میری و دیگران خلیفه و جانشین تو می شوند. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت بیست و دوم موضوع: میزان جدایی حق از باطل «...أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ فِیمَا تَبَیَّنْتُ مِنْ إِدْبَارِ الدُّنْیَا عَنِّی، وَ جُمُوحِ الدَّهْرِ عَلَیَّ، وَ إِقْبَالِ الْآخِرَةِ إِلَیَّ، مَا یَزَعُنِی عَنْ ذِکْرِ مَنْ سِوَایَ، وَ الْاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِی...» ...اما بعد، پس بی تردید در آن چیزی که من بیان کردم از (جمله) پشت کردن دنیا به من و سرکشی روزگار بر من و روی آوردن آخرت به سمت من، مرا منع کرده است از اینکه غیر خودم را یاد کنم و از اینکه به غیر خودم اهتمام بورزم... توضیح کوتاه: «بَیْن» یک چیزی وسط دو چیز دیگر قرار بگیرد به نحوی که این دو از هم جدا بشوند (فاصله انداختن بین حق و باطل). می فرماید: خاصیت کلمات من این است که قدرت تبیّن و تبیین دارند. برخی از اسم های قرآن بیان و تبیان است «هذا بیانٌ لِلنّاس» (سوره آل عمران، آیه ۱۳۸). «بیان» از کلمه ی «بَیْن» چون مرز بین حق و باطل است یعنی همان «فُرقان» یعنی کلمات من فرقان است پایاپای قرآن کلمات من بیان دارد. حضرت می فرماید: من بین حق و باطل برایت فاصله انداختم، سؤال: در کجا تبیین کردی؟ می فرماید: آنجا که گفتم: دنیا به من پشت کرده است و روزگار بر من سرکشی نموده است و آخرت به سوی من رو آورده است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
نکته اول: روزگار بر خلیفه ی خدا و رسول خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ سرکشی کرده است همان جانشینی که هم خلیفه ی شرعی است و هم خلیفه ی تکوینی است. روزگار بر امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیهما السلام پشت کرده است و حکومت دست کسی دیگر افتاد چون بعد از ماجرای حکمیت، معاویه آرام آرام شروع کرد به فتح شهرهای اطراف کوفه تا جایی که حضرت فرمود: «ما هِيَ إِلَّا الْكُوفَةُ، أَقْبِضُهَا وَ أَبْسُطُهَا»؛ فقط کوفه مانده است، آن را بگیرم یا رهایش کنم (خطبه ۲۵). بعد از شهادت حضرت، معاویه خودش شخصاً آمد و کوفه را هم گرفت و امام حسن علیه السلام مجبور به صلح شد. حضرت به اصحابش امر فرمود: بروید با معاویه بیعت کنید. این دستور را برای حفظ جان شیعیان داد؛ حتی شخصی مثل قیس بن سعد عُباده که مرد بزرگی بود و از اصحاب خاص امیرالمومنین علیه السلام بود مجبور شد که با معاویه بیعت کند. این چنین روزگار بر خلیفه ی خدا، سرکشی نمود. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
نکته دوم: حضرت امیرالمومنین علیه السلام حدود دو سال از عمر شریفشان باقی مانده است یعنی تقریباً در سن ۶۱ سالگی این سخنان را فرموده اند و در سن ۶۳ سالگی به شهادت رسیده اند دقیقاً مثل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله؛ گویا حتی ثانیه های باقی مانده از عمر مبارکشان همانند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده است. حضرت می فرماید: یک چیزی باعث شده است تا من از یاد دیگران غفلت کنم و به کسی توجه نکنم و فقط مشغول فکر کردن به خودم باشم. این سخن، از عجایب است! عجیب است، تازه از جنگ برگشته ای و گرفتار آثار و تبعات بعد از جنگ (از جمله شکست و خستگی و زخمی ها و زنان بی سرپرست و رفت و برگشت جنگی که حدود ۲۵۰۰ کیلومتر و ده ماه طول کشیده است) هستی و هنوز به کوفه نرسیده ای، چطور می توانی بگویی: به فکر کسی نیستی!؟ می فرماید: توجه به آخرت باعث شده که من از همه غفلت کنم و فقط غم و اندوهم خودم باشم. از رفتار حضرت امیرالمومنین علیه السلام متوجه می شویم، هر کاری که انجام می داده است (اعم از جنگ و کشت و کشتار و سکوت و ...)، همه در راستای آخرت و به لحاظ توجه به آخرت بوده است، بر خلاف معاویه که تمام افعالش به لحاظ توجه به دنیا بوده است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
🟢 رهبر معظم انقلاب: سعی کنید نتایج تلاش مبارک خود را در ماه رمضان، برای خود حفظ کنید. دلها را پاکیزه نگه‌دارید و مشغول مسائلی که شما را از خدا دور میکند، مپسندید. دلتان را مشغول یاد خدا بخواهید؛ آن را قدر بدانید و از نتایج و ثمرات آنچه که در ماه رمضان به دست آورده‌اید، سعادت خود را تا آخر سال تأمین کنید. ۱۳۷۲/۱/۴ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
نکته سوم: حضرت می فرماید: در کارها به هیچکس توجه ندارم، فقط متوجه این هستم که دنیا در حال پشت کردن به من است و من هم در حال رفتن به سمت آخرت هستم. جالب اینجا است که بعد از این سخنان، به داخل کوفه می رود و بعد خودش را آماده برای جنگ سومی به نام «نهروان» می کند یعنی جنگ با خوارج. دقت کنیم که برای فهم کلمات حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیهما السلام، باید بتوانیم بین آن کلمات جمع کنیم. حضرت می فرماید: من توجه ام به خودم است، سؤال: در حال حاضر که توجه به دیگران می کنید و وصیت به دیگران می نویسید و از جنگی برگشتید که شکست خورده اید و بعد قرار است به کوفه بروید و مواجه بشوید با هزاران نفر، چطور ممکن است که توجه ات فقط به خودت باشد (با تمام آن فضایی که منافقین و خوارج در کوفه برای حضرت درست کردند)؟ جواب می فرمایند: تمام کارهایم در راستای آخرت است. کسی که همه ی افعالش در مسیر آخرت باشد و به لحاظ توجه به آخرت باشد تمام امورش قابل جمع است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━
🔴 «از مسابقه تجمل خارج شوید» 🔵 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه الله: «یکی از مشکلات دیگر بین ما مردم افراطی است؛ تجمّلگرایی. همین است که ازدواج ها مشکل شده؛ جوان در سنّ ازدواج ــ چه دختر، چه پسر ــ قادر به ازدواج نیست؛ چرا؟ چون پدر و مادرش دچار رودربایستی قوم‌ و خویش‌ها هستند؛ ، ، ، ! هزینه‌های بالا رفته. از این مسابقه‌ی تجمّل‌گرایی باید بیرون بیایید؛ یک عدّه‌ای در تجمّل‌گرایی مسابقه راه انداخته‌اند؛ باید خودتان را از این مسابقه خارج کنید. .» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
آیت الله (ره) فرمودند: خوشا به حال کسی که با از دنیا بره، و در آخرت، خوب مورد استقبال قرار گیرد. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━
حضرت رحمة الله علیه ما زندگی میڪنیم که قیمت پیدا ڪنیم نه اینڪه به هر قیمتی زندگی ڪنیم. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @rayatalhedayat @aminallah_ali @alasfar ┗━━━🍂━