eitaa logo
نهج البلاغه ایها
1.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
710 ویدیو
46 فایل
لینک عضویت در کانال نهج البلاغه ایها: http://eitaa.com/joinchat/2906390528C2c9b7b7778
مشاهده در ایتا
دانلود
💎امروز دینتان را برایتان کامل کردم. 🔻سوره مائده، بخشی از آیه ۳ ✅ این بخش از آیه در #روز_غدیر بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد. 🌹🌹 #عید_کامل_شدن_دین_مبارک 🆔 @nahjolbalagheeiha
👇👇👇 ♨سوال: 🔰با توجه به این که واقعه غدیر خم بعد از مراسم حج بود آیا برای اعلام خلافت امیرالمؤمنین بهتر نبود در مراسم حج که همه مردم حضود داشتند این اعلام انجام می شد؟ ✍پاسخ: ✅به دلیل دو ضلعی بودن پرسش پاسخ در دو محور ارایه می شود: الف_ جایگاهی که برای ابلاغ پیام مزبور انتخاب شده بود، نقطهای بود که غیر از اهل مکه همه حجاج از آن عبور میکردند و در آن جا همه حجاج وجود داشتند. در ضمن شاید طرح مسئله در مکه مخالفت بسیار جدی در پی داشت ، زیرا حضرت علی (ع) بسیاری از سران قریش و اهل مکه را کشته بود . اعلان ولایت و پذیرش در آن جا دشوار می‌نمود و خوف فتنه می‌رفت . این مسئله می‌تواند از پایان آیه ابلاغ"... والله یعصمک من الناس"(۱) خداوند تو را از (شر) مردم حفظ خواهد کرد ، به دست آید. شاید انتخاب آن مکان به آن دلیل باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام میشد، برجستگی لازم را پیدا نمیکرد و شکوه تاریخی آن محو میگردید. از همین رو مکان مستقل و زمانی جدا از دیگر اعمال انتخاب شد که در عین امکان اجتماع عظیم مسلمانان، این مطلب به عنوان خبری کاملاً تازه و نو، توسط حجاج به بلاد مختلف اسلامی پخش شود ، تا برجستگی و شکوه و طراوت آن بهتر حفظ گردد. در این جا می‌توانست شواهد و قرائنی جمع شود که این مسئله را برجسته نماید، مانند اعلان تنها یک واقعه ، نه چیز دیگر ، نگه داشتن مردم در زیر آفتاب سوزناک ، برگرداندن کسانی که به جلو رفتند و منتظر ماندن برای کسانی که عقب ماندند ، فرصت کافی برای اعلان و بیعت کردن دیگران با علی (ع) ، در حالی که در ایام حج در مکه در روز‌های اول که فرصت کافی وجود داشت ، حضرت علی در یمن بود و در مکه حضور نداشت . در روز‌های آخر به مکه می‌رسد که اعمال حج به صورت فشرده بوده است. البته در تاریخ دیدیم که چگونه با این همه تمهیدات ، اصل مسئله از مسیر خود منحرف شد. . کسانی این مسئله را انکار کردند که در آن جمعیت حضور داشتند ، پس اگر حتی در مکه انجام می‌شد ، چه فرقی در اصل مسئله داشت ؟ در حالی که امروز می‌بینیم با توجیهاتی چون "ولایت" به معنای دوستی است ، حقانیت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را انکار می‌کنند، پس برای کسانی که نخواهند حقیقت را قبول نمایند، توجیهات ، در صورت اعلان در مکه نیز وجود‌ داشت . ب_ درباره فراز دوم پرسش باید گفت: اولاً:‌به فرض کلمه مولا در حدیث غدیر از کلمات چند منظوره تلقی شود و هر کسی برداشت خاصی از آن بنماید، جای تردید نیست که این تعبیر در کلام حضرت متأثر از روش وحی و قرآن کریم است. در قرآن کریم در مسایل متعدد و مختلف برای بیان مقاصد الهی از کلماتی استفاده شده که چندین معنا برای آن وجود دارد ، ولی همان کلمات به دلیل اسراری که برای ما نهفته است، به کار گرفته شده، در این باره آیات فراوانی قابل طرح است . در کلّ همان طور که قرآن کریم در بسیاری موارد از کلمات به اصطلاح متشابه استفاده کرده ، حقایقی را بیان داشته و سبب و حکمت آن برای کسی به خوبی روشن نیست، پیامبر(ص) نیز در برخی موارد از جمله جریان غدیر از این روش قرآنی استفاده کرده ، ولایت را با کلمه «مولا» بیان کرده است . سرّ اصلی و حکمت واقعی آن شاید به خوبی برای کسی روشن نباشد . این هیچ گونه محذوری ندارد، بلکه در عرف حقایق وحیانی ادامه مطلب در پست زیر: 👇👇👇
مطرح است. دوم: پیامبر(ص) در مقام بیان ولایت امیرمؤمنان در روز غدیر از قرآن کریم تبعیت کرده است چون در قرآن کریم نیز جریان ولایت با واژه «ولی» بیان شده : «إنّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون؛(۲) ولی شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانی که ایمان آورده‌اند. همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند». بر اساس منابع شیعی و سنی این آیه در شأن امیر مؤمنان(ع) نازل شده مثلاً قوشجی که از علمای بزرگ اهل سنت است ،در شرح تجرید الاعتقاد تصریح نموده که به اجماع مفسران این آیه درباره علی(ع) نازل شده است.(۳) این آیه که نزد شیعیان معروف به آیة ولایت است، در مقام بیان ولایت علی(ع) از کلمه «ولی» استفاده کرده است. بنابر این اگر در خطبة غدیر حضرت پیامبر در مقام اعلان ولایت امیرمؤمنان به عنوان سرپرست امت و جانشین بعد از خود از کلمه مولا استفاده کرده ،ممکن است به دلیل تأسّی به قرآن بوده باشد. سوم: دلایل و شواهدی بسیاری در روز غدیر رخ داده که هر کدام برای کسی که در پی دانستن حقیقت باشد ،نشانه هدایت و دلیل روشن به معنا مولا در کلام پیامبر است، مثلاً هیچ عاقلی نمی‌پذیرد که حضرت پیامبر آن همه مردم مسافر را آن مدت در آفتاب گرم نگاه دارد تا دوستی علی(ع) را به آن ها اعلان کند. از نحوه رخداد غدیر به خوبی معلوم است که حضرت در خطبه غدیر مرادش اعلان سرپرستی امت و جانشین بعد از خود بوده است، و گرنه برای بیان محبت و دوستی آن همه مقدمات لازم نبود ،به خصوص آن که این رخداد در حجة‌الوداع و روزهای آخر عمر حضرت پیش آمده است. از این گذشته در همان خطبه غدیر حضرت پیامبر قبل از اعلان خلافت و ولایت امیر مؤمنان با تعبیر «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» این جمله را خطاب به مردم فرمود: «ألست أولى بکم من أنفسکم؛ آیا من در حق تسلط و ولایت و سرپرستی بر شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟» همه گفتند: بلى یا رسول الله؛ آری شما سزاوارتر هستید. آن گاه حضرت فرمود: «هر کس من مولای اویم،‌ علی مولای اوست». از این معلوم می‌شود که کلمه مولا در کلام حضرت به معنای سرپرستی است و نه دوستی.(۴) همان طور که کلام پیشین حضرت به معنای سرپرستی است. چهارم: خلافت و جانشینی امیر مؤمنان(ع) غیر از جریان غدیر در چند مورد دیگر نیز از سوی پیامبر ابلاغ شده است، مثلاً در جریان یوم الدار، حدیث یوم الدار و حدیث منزلت، حدیث ثقلین و مانند آن ها درباره جانشینی امیر مؤمنان سخن گفته شده ، این روایات غیر از منابع شیعی در کتاب‌های اهل سنت نیز به صورت متواتر نقل شده است. پس به دلایل گوناگون کلمه مولا در حدیث غدیر مفهوم روشنی دارد . هرگز نمی‌توان آن را به معنای دوستی در آن رخداد تلقی کرد. پیامبر در مکه و در عرفات و منی نیز خواست که مسله ولایت را ابلاغ کند ، ولی بر اثر سر و صدای عده ای موفق نشد . یکی از دلایل این که مولا به معنای پیشوایی است ، این که در شعر حسان که به مناسبت عدیر سروده ، مولا به همین معنا آمده است. (۵) پی‌نوشت‌ها: ۱.مایده(۵) آیه۶۷. ۲. همان، آیه ۵۵. ۳. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص ۲۰۸، نشر مؤسسه آثار امام خمینی ۱۳۸۷ش. ۴. مرتضى مطهری، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۸۶۸، نشر صدرا ۱۳۷۴ش. ۵.الغدیر ،ج۲ ،ص۳۴ نشر دارالکتب الاسلامیه ،تهران ۱۳۶۶ ش؛ محمد سعیدی مهر، آموزشی کلام اسلامی، ج۲ ،ص۱۶۵ ، طه ،قم،۱۳۸۳ ش. @nahjolbalagheeiha
🆔 @nahjolbalagheeiha 🌹🌹امیرالمومنین علي عليه السلام: 💠 وَ اِنـّى وَاللّهِ لاََظـُنُّ اَنَّ هـؤُلاءِ القـَوْمَ سـَيـُدالُونَ مـِنـْكُمْ بِاجْتِماعِهِمْ عَلى باطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَن حَقِّكُمْ. 🆔 @nahjolbalagheeiha بـه خـدا سـوگـنـد مـن يـقـيـن دارم كـه آنـان (مـزدوران مـعـاويـه )، بـه دليل و به زودى بر شما مسلط خواهند شد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، خطبه 25
🌹🌹امام علی عليه السلام: 💠 عِبادَاللّه ِ، إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبادِاللّه ِ إِلَيْهِ عَبْدا أَعانَهُ اللّه ُ عَلَى نَفْسِهِ، فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ، وَتَجَلْبَبَ الْخَوْفَ... وَصارَ مِنْ مَفاتيحِ أَبْوابِ الْهُدَى، وَمَغالِيقِ أَبْوابِ الرَّدَى... قَدْ أَمْكَنَ الْكِتابَ مِنْ زِمامِهِ، فَهُوَ قائِدُهُ وَإِمامُهُ، يَحُلُّ حَيْثُ حَلَّ ثَقَلُهُ، وَيَنْزِلُ حَيْثُ كانَ مَنْزِلُهُ. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️اى بندگان خدا بى گمان در پيشگاه خداوند، كسى است كه ✅ خدا او را در نبرد با نفس خويش يارى كرده است. ✅ او حزن ـ دورى از خداى خود ـ را جامه زيرين و ترس از ـ عذاب ـ او را جامه زبرين خود نموده و ... ✅ خود به تنهايى كليد همه درهاى هدايت و قفل همه درهاى هلاكت و سقوط گرديده است. ✅ قرآن را رهبر و پيشواى خود قرار داده و زمام خود را به او سپرده است ✅ هر جا كه قرآن منزل كند او نيز فرود آيد و هر جا كه قرآن، برگزيند او نيز منزل كند. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، خطبه 86
💠 فلسفه حكومت اسلامي 🆔 @nahjolbalagheeiha 🌹🌹امام علی علیه السلام: ♦️خدايا تو مي داني كه جنگ و درگيري ما ❌ براي به دست آوردن قدرت و حكومت، و دنيا و ثروت نبود ✅ بلكه مي خواستيم نشانه هاي حق و دين تو را در جايگاه خويش باز گردانيم ✅ و در سرزمينهاي تو اصلاح را ظاهر كنيم ◀️ تا بندگان ستمديده ات در امن و امان زندگي كنند و قوانين و مقررات فراموش شده تو بار ديگر اجرا گردد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه ۱۳۱
🌹🌹امام علي عليه السلام: 💠 يُسـْتَدَلُّ عـَلَى إِدْبـارِ الدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ:تَضْيِيعِ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّكِ بِالْفـُرُوعِوَ تـَقْديمِ الْأَراذِلَ وَ تَأْخيرِ الْأَفاضِلِ. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️چهار چيز نشانه و هاست: 1⃣◀️ تباه ساختن ريشه ها 2⃣◀️ و دست يازيدن به شاخ و برگها 3⃣◀️ و پيش انداختن فرومايگان 4⃣◀️ و پس راندن فرزانگان. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚غرر الحكم، ج 2 فصل 88 ح 12
🌹🌹امام علی عليه السلام: 💠 عِبادَ اللّه ِ! زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا،وَحـاسِبُوها مِـنْ قَبْـلِ أَنْ تُحـاسَبُوا،وَتَنـَفَّسُوا قَبْـلَ ضِيـقِ الْخِنـاقِ،وَانْقادُوا قـَبْلَ عُنـْفِ السِّياقِ. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️اى بندگان خدا! ✅ پيش از آنكه سنجيده شويد خويشتن را بسنجيد ✅ و پيش از آنكه به حسابتان رسيدگى شود حساب خود را تسويه كنيد، ✅ پيش از آنكه گلويتان بسته شود و نفس به شماره افتد تنفس كنيد ✅ و قبل از آنكه شما را به زور برانند خود، به راه افتيد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، خطبه 89
🌹🌹امام علي عليه السلام: 💠 أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَخْوَفَ ما أَخافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتانِ: اتِّباعُ الْهَوَى، وَطُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّباعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَأَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الاْخِرَةَ. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️اى مردم، دو چيز است كه بيش از هر موضوع ديگر از گرفتارى شما به آنها نگران و بيمناكم: 1⃣◀️ يكى از و 2⃣◀️ و ديگر و ، ♦️زيرا پيروى از مانع ـ اجرا و عمل به ـ حق مى شود ♦️و ، آخرت را به فراموشى مى سپارد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، خطبه 42
📛 🌹امام على عليه السلام: خداوند براى حفظ عقل ، ترك شرابخوارى را واجب گردانيد. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲ 🌹امام صادق عليه السلام: خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى آورد حرام كرد؛ زيرا ميگسار دچار رعشه [در اندام ]مى شود و شراب نورانيت و جوانمردى و مروتش را از بين مى برد و او را در ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ مى كند و اين خطر برايش وجود دارد كه چون مست و لا يعقل شود به محارم خود تجاوز كند. شراب بر شراب خوار جز شر و بدى نمى افزايد. 📚 علل الشرائع، 476/2 🆔 @nahjolbalagheeiha 📛 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى كه شراب بنوشد تا چهل شب نمازى از او پذيرفته نشود و اگر دوباره نوشيد از روزى كه نوشيده تا چهل شب ديگر نمازش مقبول نيفتد و اگر در خلال آن چهل روز بميرد و توبه نكرده باشد، خداوند در روز رستاخيز او را از زردابه بدن دوزخيان بنوشاند. 📚 بحار الانوار، 79/131/20 🌹امام على عليه السلام: هر كس شراب بنوشد در حالى كه مى داند حرام است، خداوند او را از زردابه بدن دوزخيان بنوشاند. 📚 الخصال، 621/10 🌹امام رضا عليه السلام: خداوند شراب را حرام فرمود ؛ زيرا شراب تباهى مى آورد ، عقل شراب خواران را دگرگون مى كند و آنان را به انكار خداى عزّ و جلّ و دروغ و تهمت بستن به او و پيامبرش وا مى دارد و ديگر اعمالى چون تبهكارى و قتل كه از شراب خواران سر مى زند . 📚 عیون اخبار الرضا، 2/98/2 🆔 @nahjolbalagheeiha 📛 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: شراب خوار اگر سخنى گفت باور نكنيد، اگر خواستگارى كرد به او زن ندهيد، اگر بيمارشد به عيادتش نرويد، اگر مُرد بر جنازه اش حاضر نشويد و به او امانت مسپاريد. 📚 بحارالانوار، 79/127/7 🆔 @nahjolbalagheeiha 📛 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: دائم الخمر در روز قيامت در حالى كه چشمانش كبود، چهره اش سياه، لبهايش آويخته و آب دهانش سرازير است آورده مى شود. 📚 ثواب الاعمال، 290/4 🌹امام صادق عليه السلام: آنان كه در دنيا از مسكرات سيراب شوند، تشنه كام مى ميرند و تشنه كام محشور مى شوند و تشنه كام به دوزخ مى روند. 📚 ثواب الاعمال، 290/5 🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی عليه السلام: 💠 هَلَكَ خُزّانُ الأموالِ وهُم أحياءٌ ،والعُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ ، أعيانُهُم مَفقودَةٌ وأمثالُهُم فِي القُلوبِ مَوجودَةٌ . 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️مال اندوزان، با آن كه زنده اند، مُرده اند و اهل علم، تا دنيا هست زنده اند. پيكرهايشان از ميان مى رود، امّا يادشان در دلها هست. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه: حكمه 147
🌹🌹امام علی عليه السلام: 💠 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي مُحَافِظاً عَلَي رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي تَقَرُّباً إِلَي عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِكَ 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان مي دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتاري كه تو از آن آگاهي، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستي كه درونم را زشت كرده به سوي تو آيم، تا به بندگانت نزديك و از خشنودي تو دور گردم. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۷۶